Misschien kun je in je eigen woorden een samenvatting geven?
Laten we het onderwerp niet uit het oog verliezen.
"Het rijk van het geestelijke"
En als ik dit zo in eerste instantie zie staan dan is mijn eerste ingeving: "GEWELDIG!" Want wat zijn we bevoorrecht dat wij onze hersenen (bij gebrek aan een betere term: geest) kunnen inzetten en gebruiken om dit rijkelijk te vullen met wensgedachten.
Want ik denk niet dat andere primaten hiertoe in staat zijn. Wegdromen over de mooiste chimpansee van die andere troep. Ook kunnen ze niet mijmeren of zich verheugen over bananen-overgoten vakanties.
In dat opzicht zijn we een bevoorrechte soort.
Maar hier houdt het dan ook gelijk op. Nadelig kan het nl. ook zijn. Als je meent dat je kinderen moet offeren om de goden gunstig te stemmen. De Maya's wisten wel raad met de jongetjes die blijkbaar erg in trek waren bij de goden.
Als je oorlog gaat voeren omdat jouw god de beste god is. Als je langs de deuren gaat om te gaan evangeliseren. De lijst is eindeloos.
En dat is nu juist de reden dat IK kies voor iets minder van deze wensgedachten en me probeer te focussen op datgene dat naar alle waarschijnlijkheid waar is. Geen jongetjes offeren dus op een altaar! Ook zal ik niet langs de deuren gaan om evolutie door iemands strot te gaan duwen.
Alles is nl voor herziening vatbaar en we moeten varen op de meest betrouwbare kennis die we hebben. Is dat de bijbel? Ik denk het niet. Voelt het goed de bijbel te lezen? Voor sommigen misschien wel...
Wat ik in dit gesprek wel naar vind is de taal naar je eigen hand proberen te zetten. We weten beiden donders goed wat met 'objectief' wordt bedoeld in het normale taalgebruik. Objectief gezien kun je water drinken, tenzij je hier een hele filosofische verhandeling over gaat beginnen om ook die objectiviteit de nek om te moeten gaan draaien.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day