Nu weer.
Er wordt naar mij gereageerd als zou ik humorloos zijn, maar dat zou normaal zijn bij naturalisten.
Maar sinds ik als atheïst steeds "naturalisme" onder mijn neus gewreven zie, vraag ik me toch af wat men, de ander, wil zeggen over mijn levensvisie.
Nu kan ik daarvan leren en heb ik er meer over onderzocht.
Eerstens zijn er al meerdere betekenissen, dus ik wordt daar niet veel wijzer van de betekenis in relatie met atheïsme, die slechts betoogt niets in Gloria in excelsis Deo te zien, vanwege mijn ongeloof in deze Deo, dus er geen betekenis in zie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Naturalisme
Achter de link volgen de verdere verwijzingen.Naturalisme kan verwijzen naar:
1 naturalisme (schilderkunst) - een stroming in de schilderkunst die met name de tweede helft van de 19e eeuw kenmerkte.
2 naturalisme (literatuur) - een stroming in de literatuur die met name de tweede helft van de 19e eeuw kenmerkte.
3 naturalisme (filosofie) - een filosofische stroming die het idee van een zelfstandig bestaande werkelijkheid aanhangt.
4 natuurwetenschap - vroeger wel aangeduid met Naturalisme.
5 natuurlijke historie - de levende natuur (onderwerp van de biologie) en de niet-levende natuur
6 naturalisme (taalwetenschap) - zoals toegepast op kunsttalen.
Nummering door mij.
Ik zou graag weten, waar de relatie ligt met atheïsme, waardoor deze term ook wel door een aantal mensen als synoniem wordt gebezigd.
Misschien ga ik dan ook deze reactie begrijpen.
viewtopic.php?p=401424#p401424
Willempie schreef: 26 apr 2022, 16:14 Ik meen waar te nemen dat het naturalisme uiteindelijk alle (gevoel voor) humor aan het verliezen is. Humor heeft immers geen functie binnen de natuurwetenschap?