Waarom lijden? Om iets te leren hier op aarde?
Je wil niet weten hoeveel soorten antwoorden erop werden gegeven.
Ook hier diezelfde soort teneur.
En daarna mijn vragen en opmerkingen.
Individueel als mens?
Of als mensheid, die na iedere val van een cultuur weer van voor af aan moet begonnen met de restanten van het overgebleve.
Nu moet ik onwillekeurig denken aan de reïncarnatieleer.
Met het doel om tijdens het leven iets te leren en daarmee weer een volgend leven te beginnen.
Misschien met wijsheid vanuit een vorig leven, van vooral weer totaal onwetend op een ander onderwerp een leerproces door moeten maken gedurend dit leven.
In de theosofie legt men dit zo uit, dat men tijdens een leven gemakkelijk of juist moeilijk dingen kan leren.
Gemakkelijk, omdat het nest waarin je bent geboren al veel wetenschap en een goede voedingsbodem voor verder leren met zich meebrengt.
Wat als jullie welvarend waren en nooit gebrek leden?
Met een geweten van goed en kwaad, waardoor het stelen van een brood zware zonde was.
Wat als je geboren was in één of andere soppenwijk en het had geleerd zonder ouders of verzorgers zelf op straat te overleven?
Of anderszins in een tijd geleefd van veel soeciale en religieuse wetten en een zondig schuldgevoel, als je je niet aan al die wetten kon houden.
Een tijd van bijv. meer en minder en daarna weer meer homofobie.
Jij, uitermate gelovig en puriteins hebt geleefd en God op je knieën hebt gedankt dat jij niet "zo" was.
Dat je dan je leven over "mag" doen me tjuist al die valkuilen, waar je eerder geen last van had.
Zoals homo zijn, altijd die ander was.
Om te leren, hoe dat is en of je dan nog zo zou denken over je medemens, die niet in jouw straatje en jouw morele opinie past.
Of iets dergelijks.
Klinkt voor mij wel enigszins logisch, als er dat doel is van het weer opneuw geboren worden.
Maar bij een eenmalig leven?
Je hebt geloofd en je best gedaan en vertrouwd op de liefde Gods, die je toch nog wel een keer over je bol aait en zegt: Omdat je geloofd hebt, ben je zalig.
En zo gelukkig, dat je naar het beloofde heerlijke paradijs mag, na dit leven.
Waarom zou je dan meer geleerd moeten hebben, dan te vertrouwen op de jouw aangeleerde en geloofde waarheid?