Maria K schreef: ↑17 mei 2022, 16:13
Eliyahu schreef: ↑17 mei 2022, 14:18
Bs"d
Klopt.
God straft wel degelijk.
Dan nogmaals
Mijn vraag was:
Hoe wist lijden de zonden uit?
Bs"d
Voor de fijnere technische details moet je bij Hem zijn.
Het is toch juist genade en vergiffenis, die zonden wist.
Bij mij wel tenminste.
God vergeeft. Maar dat betekent niet dat je er zonder straf vanaf komt.
Zie hier hoe het werkte voor koning David. Hij deed wat hij deed met de vrouw van zijn buurman, en de profeet Natan confronteerde hem er mee. Nadat David zich realiseerde wat hij gedaan had, riep hij uit: "Ik heb tegen de HERE gezondigd", waarop de profeet zei: "De HERE heeft uw zonde vergeven". II Samuel 12:9-13
Geen dieroffers, slechts berouw en God vergeeft.
MAAR, dat betekent niet dat als we gezondigd hebben, dat we dan alleen maar berouw hoeven te hebben, en God vergeeft, en dat was dat. God vergeeft ELKE zonde na diep berouw en terugkeer naar zijn wet, maar dit betekent niet dat we er ongestraft van af komen. God vergaf koning David, maar niet tegenstaande dat werd hij toch zwaar gestraft voor zijn daad. Toen de profeet hem confronteerde met zijn daad gaf hij hem een aantal zware vervloekingen: "Waarom hebt gij het woord des HEREN veracht, en gedaan wat kwaad is in zijn ogen? De Hethiet Uria hebt gij door het zwaard verslagen; zijn vrouw hebt gij u tot vrouw genomen, hemzelf hebt gij door het zwaard der Ammonieten gedood. Nu dan, het zwaard zal van uw huis nimmermeer wijken, omdat gij Mij hebt veracht, en de vrouw van de Hethiet Uria genomen hebt, opdat zij u tot vrouw zou zijn. Zo zegt de HERE: Zie, Ik zal over u een kwaad doen komen, uit uw eigen huis; Ik zal uw vrouwen voor uw ogen weghalen en aan uw naaste geven; die zal bij uw vrouwen liggen op klaarlichte dag. Want gij hebt het wel in het verborgen gedaan, maar Ik zal dit doen in tegenwoordigheid van geheel Israël en in het volle licht. Toen sprak David tot Natan: Ik heb tegen de HERE gezondigd. En Natan zeide tot David: De HERE heeft uw zonde vergeven: gij zult niet sterven, ofschoon gij door deze daad de vijanden des HEREN zeer hebt doen lasteren, – de zoon echter, die u geboren is, zal sterven."
En al deze vervloekingen zijn uitgekomen. We lezen in II Sam 12 dat het eerste kind van David en Bathseba stierf.
De zoon van David, Amnon, werd verliefd op zijn halfzuster Tamar, en hij verkrachtte haar. Een andere zoon van David, Absolom, was daar zo kwaad over, dat hij Amnon vermoordde. II Sam 13. Later rebelleerde Absolom tegen zijn vader David, en David moest vluchten om zijn leven te redden. Dit was het kwaad dat over David kwam vanuit zijn eigen huis.
Toen zei de adviseur van Absolom dat hij de bijvrouwen van zijn vader publiekelijk moest verkrachten om het volk te laten zien dat hij nu de touwtjes in handen had. Er werd een tent opgezet op het dak van het paleis, en Absolom ging met de bijvrouwen van zijn vader die tent in, zo de vloek vervullend dat David's vrouwen publiekelijk aan een ander gegeven zouden worden. II Sam 16:20-22.
Dus hier zien we hoe het werkt: Wanneer wij zondigen dan worden wij daarvoor gestraft. En dus niet God, niet de buurman, maar wijzelf.
Meestal ben ik alles direct daarna vergeten, als men zich schuldig voelt en dat ook bekent.
Met straf wordt er voor zonden geboet/betaald en zouden die ook ingelost moeten zijn.
Ja, sommige zonden die worden vergeven, en dat was dat. Andere zonden worden vergeven, maar je krijgt toch straf.
En weer andere zonden worden ook vergeven, maar je moet toch sterven om zelf voor die zonden te betalen.
Zo gaat dat met materiele schade, maar niet als men anderen kwetst en schaadt.
Dat is niet af te kopen.
Maar dat wordt wel afgekocht, dat noemt men "smartegeld".