peda schreef: ↑03 jul 2022, 17:41
hopper schreef: ↑03 jul 2022, 17:23
Ik heb het anders empirisch vastgesteld. Het denken komt voort uit de stoffelijke hersenen, maar het 'zijn' is daar niet.
En omdat het empirisch is vastgesteld is het geen overtuiging.
Ik bén en mijn stoffelijke hersenen denken. In de stoffelijke hersenen zit dan ook 'de persoon'.
En wie heeft er overtuigingen? Juist, de persoon.
IK denk dat wij beiden de empirie op een andere wijze van een definitie voorzien. Of het "' zijn "" nu al of niet bestaat buiten de stoffelijke hersenen, dat is m.i. nog steeds de grote niet-opgeloste vraag. De empirie onderzoekt de stoffelijke hersenen en niet het "" zijn "' wanneer het "" zijn "" buiten de stoffelijke hersenen zou existeren. De empirie ( wetenschappelijke methode ) heeft tot dusverre geen mogelijkheid om een eventuele onstoffelijke wereld ( "" zijn "" ) te onderzoeken om daarover absolute feiten te leveren. Kortom uitspraken over de onstoffelijke wereld, verblijven voor mij vooreerst in het domein filosofie/ theologie en het onstoffelijke "" zijn "" reken ik daar ook onder. Filosofie voldoet zeer zeker aan de logica, maar levert geen absoluutheid. Twee elkaar tegensprekende filosofische uitwerkingen, kunnen beiden
redelijk zijn.
https://www.encyclo.nl/begrip/empirie
Empirie betekent door ervaring ergens achter komen. Toen Galilei middels een telescoop op empirische wijze 4 Joviaanse manen waarnam, stelde hij op empirische wijze het bestaan van die manen vast. Naderhand zijn door velen op empirische wijze deze manen waargenomen en vastgesteld.
Ik -Hopper- heb ze nog nooit gezien. Maar de wetenschappelijke methode staat los van degene die zich Hopper noemt.
Op empirische wijze (ondervinding/bevinding) heb ik -Hopper- vast gesteld dat het 'zijn' niet afhankelijk is stoffelijke hersenen.
Dat andere mensen die empirie niet hebben is mij bekend, maar dat doet niks af aan de empirische vaststelling.
Daarnaast zijn er ook mensen die net zoals ik het 'zijn' ook empirisch hebben vast gesteld.
Maar omdat dit gaat over de redelijkheid, vind ik het redelijk om niet op de laatste mens te wachten die empirisch het 'zijn' vast stelt.
Net zoals die 4 Joviaanse manen ook maar door een kleine minderheid empirisch is vastgesteld. (Afgezien van foto's)
In de empirische vaststelling van het 'zijn' heb ik tevens vastgesteld dat het absoluut is.
Het heeft geen eigenschappen, zoals alles wat wordend is. Zolang men in het 'wordende' is, is empirische vaststelling van het 'zijn' een onmogelijkheid. Dat is omdat het denken bij de waarneming van het 'wordende' de verworven kennis tot 'zijn' verklaart.
In Jip en Janneke: Galilei riep misschien bij het zien van de Joviaanse manen: ze zijn!
Het is de verwisseling van het worden met zijn. De Joviaanse manen zijn wordend. Ooit waren (zijn!) ze er niet en ooit zullen ze er niet meer
zijn!