Op youtube kwam ik de volgende fantastische reactie tegen van Neill de Grasse Tyson, op een vraag over mensen die commentaar hadden op datering dmv radioactiviteit.
Dit zijn mensen die kennelijk data nodig hebben om hun geloof te ondersteunen. Dat is vreemd. Want dan is het geen geloof. Want: als je een religieus geloof hebt, dan doet alles wat mensen zeggen over de wereld, er niet toe.
Als het er wél toe doet voor jou, dan ga je dus anders om met wetenschappelijke gegevens.
Dan zul je moeten inzien dat er wetenschappelijke gegevens kunnen zijn, die conflicteren met je religieuze filosofie. En daar zul je dan toch in mee moeten gaan.
Maar dat is niet wat er feitelijk gebeurt.
Onder het voorwendsel dat wetenschappelijke feiten er toe doen, worden deze gefilterd, opnieuw geïnterpreteerd, delen ervan genegeerd, zodat het past binnen de religieuze filosofie. Je hebt dus blinde vlekken nodig om dat te laten gebeuren.
Neem nu radioactieve datering. Dat gebruiken we met veel verschillende elementen, koolstof voor dateringen tot tienduizenden jaren terug, tot de ijstijd, lood voor dateringen van miljarden jaren terug, want dat heeft een veel langere vervaltijd. C14 niet, dat gaat dus veel korter terug. Als je leeftijd van iets wil weten, dan schat je ongeveer in welke periode je moet zijn en pakt het meest geschikte element. Zo worden meteorieten gedateerd, bijvoorbeeld.
De mensen die dit ontkennen, simpelweg.... het laat een fout in hun educatief systeem zien. Hun argumentatie kent geen validiteit.
https://www.youtube.com/watch?v=7danfOYkFG0
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)