Hoewel ik niet echt kundig ben op dit gebied heb ik bezwaar als men dit onmiddelijk betiteld als geheimtaal en vervolgens denkt men al snel aan "kaballisterij" of aan exegetisch trapeze werk, waarbij in het ergste geval Joodse overleveringen en opvattingen gebruikt worden voor Christelijke inlegkunde.
Niet dat Joodse overleveringen ontbreken en verfijnd graafwerk in de Tenach niet ter sprake komen, maar dat een juiste bestudering dat de structuur van het Hebreeuws gericht is op het uitbeelden van de meest wezenlijke dingen over God en Zijn schepping, over mens en wereld.
De taal is op zichzelf communicerend, informerend en verhalend zonder dat daar een menselijk medium aan te pas komt.
De lettertekens en combinaties ervan ( woorden dus) onthullen het wezen der dingen en dus is deze taal zinnebeeldig.
Ze gaan ver boven onze leestekens uit en ik werd voor het eerst geconfronteerd met Prof. Dr. Weinreb in zijn boek "De Bijbel als schepping".
Dit zijn gedeeltelijk de inleidende woorden van Huub Verweij over een uiteenzetting van bepaalde getallen en woorden, die ik beperk omdat mijn kennis tekort schiet, maar wellicht graag aangevuld kunnen worden. Ik heb nog nooit de hebr. letters kunnen typen, maar ik ga het proberen.
Een belangrijk onderdeel wat ik in een ander topic heb geprobeerd te illustreren is dat God via de tabernakel temidden van Zijn schepping woont en dat heeft een symbolische betekenis.
Zie Leviticus 26 vers 11,12. Of 2 Kor. 6 vers 16.
Maar toch zal de bewaarplaats van de ark des verbond geen ritueel van een nomadenvolk blijken te zijn, maar zijn oorsprong ligt in de directe heenwijzing naar de offerdienst en dus naar Christus.
Paulus legt dat uit in de Hebr. brief.
Christus vergeleken met een levende steen waarop de Gemeente wordt gebouwd legt uiteraard een nauw verband met 1 Petrus 2 vers 4,5, waardoor er verband tussen het zienlijke en onzienlijke wordt gelegd.
Idem het manna of het brood en zo zie je in Rom 11 vers 36 dat alle bestaande dingen uit God zijn geschapen en er in wezen al "waren"van vóór de grondlegging der wereld.
En zijn dus een samenhang tussen God's Wezen en Christus de Volkomen Mens waarin God lichamelijk woont.
Kol 1 vers 15-17.
Met nadruk zeg ik dat het geen cultuurhistorisch verschijnsel is en zeker niet occult want het een bewust gewilde openbaring van God aan de mens door Zijn Woord.
God wil hierdoor de mens deelgenoot maken van het hoe en het waarom.
Symboliek van het Hebreeuws.
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
-
Re: Symboliek van het Hebreeuws.
Ik las een stukje van iemand, over de komende standen aan de hemel van bepaalde bloedmanen als ik het goed zeg. Heb daar geen verstand van in de komende periode en dat vond ik wel interessant.
citaat >>Het draait allemaal om het getal 17!
Op 1 april 2014 zijn wij volgens de Torah kalender de 6000 jaar drempel over gegaan en dit houdt dus eigenlijk in dat wij ons al in het 7 millenium bevinden.
Maar omdat God dit getal 17 zeer belangrijk vindt zijn wij ook nog niet opgenomen.
Het getal 17 staat voor: EEN NIEUW BEGIN / RELOCATION!
Iedere keer in de geschiedenis was er op de 17e een nieuw begin.
Daarom verwacht ik ook dat wij als gemeente een nieuw begin gaan maken in een nieuw (hemels) land op de 3e ure van de 17e Nisan.
De Here Jezus stond ook op deze zelfde Nisan de 17e op het 3e uur op uit de dood!
En het 1/3 deel van het Joodse volk wat naar Petra vlucht gaat dit ook doen vanaf Jom Kipoer 2017!
En Jom kipoer 2017 is dus de 3e ure (jaar 3 na 6000) en de 10e dag in de 7e maand!
Dus weer dit getal 17 en 3! >>
citaat >>Het draait allemaal om het getal 17!
Op 1 april 2014 zijn wij volgens de Torah kalender de 6000 jaar drempel over gegaan en dit houdt dus eigenlijk in dat wij ons al in het 7 millenium bevinden.
Maar omdat God dit getal 17 zeer belangrijk vindt zijn wij ook nog niet opgenomen.
Het getal 17 staat voor: EEN NIEUW BEGIN / RELOCATION!
Iedere keer in de geschiedenis was er op de 17e een nieuw begin.
Daarom verwacht ik ook dat wij als gemeente een nieuw begin gaan maken in een nieuw (hemels) land op de 3e ure van de 17e Nisan.
De Here Jezus stond ook op deze zelfde Nisan de 17e op het 3e uur op uit de dood!
En het 1/3 deel van het Joodse volk wat naar Petra vlucht gaat dit ook doen vanaf Jom Kipoer 2017!
En Jom kipoer 2017 is dus de 3e ure (jaar 3 na 6000) en de 10e dag in de 7e maand!
Dus weer dit getal 17 en 3! >>
-
הק
Hier zie je rechts de vijf en links ervan de honderd. De 5 en de 100.
Rechts de 5 betekent " venster ", het is de letter H danwel de Hee. Deze kan op 2 manieren geschreven worden, maar dat terzijde.
Links de kof is het oog van de naald.
Het is wel aardig dat de Gimmel een 3 is maar tevens een kameel betekent. De Gimmel wordt in de Bijbel als gezegde of joods spreekwoord gebruikt t.a.v. het ingaan in het koninkrijk. De Gimmel t.o.v. de Kof. Dus de 3 t.o.v. de 100 De kameel t.o.v. het oog van de naald.
Het mooiste van de H of de 5 vind ik dat Abram een H in zijn naam krijgt om aan te tonen dat hij ook de vader van ons als heidenen zou worden.
Wij leven immers in de genadetijd. Zo werd er een belofte neergelegd in zijn naam en in dus een letter met getalswaarde als de 5 en de H als de letter die je eigenlijk niet uitspreekt en nauwelijks hoort, het gaat over de Geest, de adem die je uitblaast en de verborgenheid van de Gemeente, je ziet ze niet maar ze zijn er wel.....en Abram werd Abraham vanwege de belofte dat hij vader werd van de besnedenen en de onbesnedenen. Galaten 3 vers 6-9.
Rechts de 5 betekent " venster ", het is de letter H danwel de Hee. Deze kan op 2 manieren geschreven worden, maar dat terzijde.
Het is wel aardig dat de Gimmel een 3 is maar tevens een kameel betekent. De Gimmel wordt in de Bijbel als gezegde of joods spreekwoord gebruikt t.a.v. het ingaan in het koninkrijk. De Gimmel t.o.v. de Kof. Dus de 3 t.o.v. de 100 De kameel t.o.v. het oog van de naald.
Het mooiste van de H of de 5 vind ik dat Abram een H in zijn naam krijgt om aan te tonen dat hij ook de vader van ons als heidenen zou worden.
Wij leven immers in de genadetijd. Zo werd er een belofte neergelegd in zijn naam en in dus een letter met getalswaarde als de 5 en de H als de letter die je eigenlijk niet uitspreekt en nauwelijks hoort, het gaat over de Geest, de adem die je uitblaast en de verborgenheid van de Gemeente, je ziet ze niet maar ze zijn er wel.....en Abram werd Abraham vanwege de belofte dat hij vader werd van de besnedenen en de onbesnedenen. Galaten 3 vers 6-9.
-
Wilsophie schreef:הק
De verklaringen van de letters hierboven heb ik ook gehoord in mijn lessen. Maar niet van die "h" in Abraham.
De alef beeldt dan de eenheid in de schepping uit, de almacht van God en is samengesteld uit twee x יי yod = 2 x 20 + 1 x ו wav = 6 = 26
De wav met getalswaarde 6 is een haak en verbindt aarde met hemel. Ik vind het best interessant en soms is er een prachtige symbolische uitleg.
Maar of we dat altijd kunnen beschouwen als goddelijk geïnspireerd, vraag ik me af.
Welke taal sprak God tegen Adam en Eva? Sommige mensen denken dat het Hebreeuws was, maar de Hebreeën bestonden toen nog niet.
Ik denk dat God aan mensen iets duidelijk kan maken zonder een taal te spreken. Dat gebeurt mezelf ook wel eens, dat ik ineens iets weet, terwijl ik besef dat het niet uit mezelf komt.
Het Hebreeuws is van oorsprong nauw verwant met het Aramees, hoewel beide talen zich afzonderlijk hebben ontwikkeld.
Men gelooft ook dat het Hebreeuws uit Aramees is ontstaan en meent daarvoor aanwijzingen te vinden in Deut. 26:5.
Sommige gedeelten van de bijbel zijn oorspronkelijk in Aramees geschreven: Jer. 10:11, Ezra 4:8-6:18; 7:12-26; Dan. 2:4b-7:28.
Bovendien is het huidige letterschrift heel anders als het oorspronkelijke oud-Hebreeuws. Zie hieronder het Oud Hebreeuwse alfabet:
De laatste letter is een kruisje en dat is dan de tav die nu zo ת geschreven wordt. Hierover heb ik in een ander topic iets geschreven.
Als die letters zo afwijken van het oorspronkelijke schrift wil ik aan die symbolische uitleggingen, hoewel interessant, geen schriftuurlijke waarheid toekennen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Dat heb ik ook weleens, maar wel altijd in relatie tot Gods Woord.Adinomis schreef:Dat gebeurt mezelf ook wel eens, dat ik ineens iets weet, terwijl ik besef dat het niet uit mezelf komt.
"Door het geloof verstaan wij dat de wereld door het woord Gods tot stand is gebracht en het zichtbare niet is ontstaan uit het waarneembare".
Ik geloof echt dat God sprak en dat er iets heel belangrijks tot stand kwam.
En je ziet dat het geschapen zijn uit God iets is wat in Gods eigen Wezen aanwezig was en is en gestalte kreeg.
"NIemand heeft ooit God gezien , de eniggeboren Zoon die aan de boezem des Vaders is heeft Hem doen kennen" zegt Johannes 1 vers 18.
Dit is voor mij een volkomen alleen bij God bestaande harmonieuze twee Eenheid zoals die tot ons komt in het Johannes evangelie.
Deze dualiteit geeft voor mij een duidelijk beeld van "Geest" en "materie". , de inhoud en de vorm, het Volkomene en het ook bij God bestaande tijdelijke, wat uitgedrukt word in de begrippen van vuur en water.
Daarom probeer ik uit te leggen in een ander topic dat het God is Die Zich kenbaar maakt door een wolk.
En destijds persoonlijk sprak en de huidige situatie is de Heilige Geest gekomen en dat is toch een andere kwestie en een andere tja...hoe moet ik dat uitleggen. Manifestatie?
Adinomis haalde de Volkomen Eén al aan de Aleph en daarna volgt de Beth en zo zijn we bij het huis ( beth) dat ontstaan is uit of eigenlijk nà de Aleph.
En dan denk ik altijd aan de A B B A dus de 1-2 2-1 Het woord ABBA of Vader illustreert eigenlijk de terugkeer van de schepping naar de oorsprong.
Dus van de Beth weer terug naar de Alpha. Beth - El . Beth- Shalom, Beth - Lehem, Beth- Saida, Beth- hesda enz...
In het symbool van de Davidsster zien wij de twee driehoeken in elkaar geschoven, en deze pyramides vormen dus die letters en getallen, maar ik kan dat niet tekenen.
Wat betreft de Davidsster, dit filmpje vind ik ook wel aardig (er zitten zes zevens in de Davidster): http://www.youtube.com/watch?v=9UcLT14o ... ults_video