Herstel van Israël

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door ericjan »

Piebe schreef:Luk 16,16 :w
Lukas 16:17 erna :kiss1:
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Bingo!!!! :clown:
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Ik kreeg net de nieuwsbrief van Dirk van Genderen en daar wordt één en ander weer behoorlijk gerelativeerd.
Ik luister op dit moment naar Radio Israël (Frontlijn)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

En ik las weer commentaar op de nieuwsbrief van o.a. Dirk van Genderen, want er zijn meer artikelen hierover geschreven.
Het commentaar staat op de blog van Appie Apspoel.

De artikelen zijn een commentaar op de bevindingen van de Amerikanen Haggee en Blitz.
Zoals zij het brengen lijkt het meer een sience fiction verhaal.
Zij praten over bloedmanen en geven de indruk dat deze o.a. gerelateerd zijn aan de Bijbelteksten uit Joel en Opbaring;
31 De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke dag des HEEREN komt.
Hier word gesproken over de tweede helft van de 70e jaarweek want, twee teksten ervoor staat een kenmerk van deze periode:
28 En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien.
En in geval van de openbaring tekst:
12 En ik zag, toen Het het zesde zegel geopend had, en ziet, er werd een grote aardbeving; en de zon werd zwart als een haren zak, en de maan werd als bloed.
Is dat mijn inziens ook een verkeerde aanname, want hier word gesproken over de periode van het zesde zegel dat geopend word……de gemeente is dan al in de hemel.
Dat kan dus nooit de aankomende “ bloedmaan ” ( ik prefereer gewoon maan eclips) zijn.
Dus de komende eclipsen hebben niets met deze Bijbelteksten te maken,maar…..dat wil niet zeggen dat het geen waarschuwingen kunnen zijn voor het Joodse volk.

Dit hele artikel draait om het Opb 12 teken….en dat is opmerkelijk dat deze constellatie zich voordoet op 23 september 2017….sterker nog dat is een feit!
Maar of we nu 15, 17 of 25 april worden opgenomen…geen idee.
Mijn idee erover is, dat pas op het moment dat de paarden uit opb gaan rennen (en dat is met de komst van het witte paard in opb 6) als de Heer het eerste zegel verbreekt, het pas werkelijk noodzakelijk is dat de trooster en wij weg zijn van de aarde.
Water en vuur gaan niet goed samen…Het is de wederhouder die de komst van de Antichrist bepaald, pas als deze word weggenomen kan hij ten tonele verschijnen.
Wanner dit nu exact is…?
Als we er vanuit gaan dat 23 september de helft van de 70e jaarweek is…tja, dan is het erg dichtbij.
Ook de uitleg over de feesten en wie als wie geïdentificeerd kan worden is hoogst interessant.
De gerst oogst….logisch….eerstelingen.
Nee veel problemen heb ik niet met dit artikel van René, omdat de tegenwerpingen uit de artikelen van Marc Verhoeven en Dirk van Genderen gaan over het verkeerd gebruik van teksten uit de schrift op de feitelijke verschijningen van de eclipsen de komende jaren.
En dus niet in verband worden gebracht met de complete studie over en de manen en de feesten en het stellarium model van NASA.
Ik denk dat we serieus rekening moeten houden met een mogelijke start van de zoveel besproken 70e jaarweek.

Bron een lezer van: http://appie.abspoel.nl/?p=10461&cpage=1#comment-10954
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ericjan schreef:Eerlijk gezegd heb ik nooit wat met bloedmanen gehad en weet er ook niets vanaf, omdat ik het altijd als een vorm van astrologie heb gezien.
Dat is het ook niet, het heet astronomie.
En de Bijbel spreekt uitgebreid over de Zodiac en over de sterrenbeelden. Psalm 19 zegt dat de Hemelen Gods eer vertellen en het werk Zijner handen.
De Zodiac begint niet voor niets met de Maagd ( Maria) en eindigt bij de Leeuw ( van Juda)
De sterren zijn een onderdeel van Gods schepping en vertellen als beelden heel veel over Geestelijke zaken.

"Het getuigenis van de Sterren is een prachtig boekje van E.W. Bullinger.
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:Ik kreeg net de nieuwsbrief van Dirk van Genderen en daar wordt één en ander weer behoorlijk gerelativeerd.
Ook ik was verbaasd dat de nieuwsbrief van Dirk daar juist over ging :smile:
Hij spreekt mijn mening erover uit, het is bijzonder dat ze op de Joodse feestdagen vallen, we moeten blijven opletten, maar niet daaruit de meest wilde voorspellingen gaan doen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Ericjan schreef:Eerlijk gezegd heb ik nooit wat met bloedmanen gehad en weet er ook niets vanaf, omdat ik het altijd als een vorm van astrologie heb gezien.
En de Bijbel spreekt uitgebreid over de Zodiac en over de sterrenbeelden. Psalm 19 zegt dat de Hemelen Gods eer vertellen en het werk Zijner handen.
De Zodiac begint niet voor niets met de Maagd ( Maria) en eindigt bij de Leeuw ( van Juda)
De sterren zijn een onderdeel van Gods schepping en vertellen als beelden heel veel over Geestelijke zaken.

Voor mij zit het op het randje Wilsohie, want alleen naar de bijzondere gebeurtenis kijken is astronomie inderdaad.
Het verklaren wat de oorzaak is eveneens. Maar er allerlei theorieën op loslaten mbt de toekomst riekt toch meer naar Astrologie.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:

Voor mij zit het op het randje Wilsohie, want alleen naar de bijzondere gebeurtenis kijken is astronomie inderdaad.
Het verklaren wat de oorzaak is eveneens. Maar er allerlei theorieën op loslaten mbt de toekomst riekt toch meer naar Astrologie.
Misschien zit jij op een randje, maar bijzondere gebeurtenissen is geen astronomie, dus dat zei ik helemaal niet.
Voor de rest is het gedaas.
Ga eens lezen in de Bijbel waar op vele plaatsen wordt verteld dat de sterren getuigen van Gods eer en Zijner handen werk, b.v. in Job. en stop met dingen te zeggen waar je totaal geen verstand van hebt.
Er valt niets te verklaren en zeker geen oorzaak, waar heb je het over.
Dacht je nu echt dat de Magiérs danwel de Wijzen uit het Oosten de Privé hadden gelezen of Mona hadden gebeld om de toekomst te voorspellen?
Kom op Ericjan dat waren sterrendeskundigen en zij wisten dat de hemelen vertellen Gods eer en Zijner handen werk, daarom kwamen zij uit het Oosten, en waren zij wijs.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Adinomis schreef:Ik kreeg net de nieuwsbrief van Dirk van Genderen en daar wordt één en ander weer behoorlijk gerelativeerd.
Ook ik was verbaasd dat de nieuwsbrief van Dirk daar juist over ging :smile:
Hij spreekt mijn mening erover uit, het is bijzonder dat ze op de Joodse feestdagen vallen, we moeten blijven opletten, maar niet daaruit de meest wilde voorspellingen gaan doen.

Hij spreekt jouw mening uit?
Weet je wel waar het over gaat want de man zit er compleet naast hoor. HIj baseert zijn mening op de verkeerde teksten.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
ericjan schreef:
Wilsophie schreef:

Misschien zit jij op een randje, maar bijzondere gebeurtenissen is geen astronomie, dus dat zei ik helemaal niet.
Voor de rest is het gedaas.
Ga eens lezen in de Bijbel waar op vele plaatsen wordt verteld dat de sterren getuigen van Gods eer en Zijner handen werk, b.v. in Job. en stop met dingen te zeggen waar je totaal geen verstand van hebt.
Sprak Wilsophie niet gehinderd door enige kennis :lol:

Ik weet het staat weet in de Wet van God die je zo haat, maar toch:
10 Onder u mag niemand gevonden worden die zijn zoon of zijn dochter door het vuur laat gaan, die waarzeggerij pleegt, die wolken duidt of aan wichelarij doet, die een tovenaar is, (Deuteronomium 18)

26 U mag niets eten waar nog bloed in zit. U mag niet aan wichelarij doen en u mag geen wolken duiden.(Leviticus 19).

Dat is in Christus echt niet veranderd, maar ja jij geloofd onterecht dat Jezus de Wet van god heeft afgeschaft...... dus dan begrijp ik jou standpunt. :(

Het zien van een heldere ster of maansverduistering dan wel zonsverduistering is heel iets anders dan de toekomst ermee willen voorspellen en daar gaat astrologie over.
Wilsophie schreef:Er valt niets te verklaren en zeker geen oorzaak, waar heb je het over.
Dacht je nu echt dat de Magiérs danwel de Wijzen uit het Oosten de Privé hadden gelezen of Mona hadden gebeld om de toekomst te voorspellen?
De opvallende ster was voor een ieder zichtbaar Wilsohie, alleen de 3 wijzen uit het Oosten zochten er iets achter.
Ik weet dat astrologen dit graag geruiken om aan te tonen dat het astrologie betrof, maar lezen we het stuk daarover aandachtig dan lezen we het volgende:
5 Zij zeiden tegen hem: In Bethlehem, in Judea, want zo staat het geschreven door de profeet:
Men herkende het teken aan de hemel en paste toe hetgeen geschreven was door de profeet !

DIt was door de profeet geprofeteerd namelijk"
6 En u, Bethlehem, land van Juda, bent beslist niet de minste onder de vorsten van Juda, want uit u zal de Leidsman voortkomen Die Mijn volk Israël weiden zal.

gebaseerd op Micha 5
En u, Bethlehem-Efratha, al bent u klein onder de duizenden van Juda, uit u zal Mij voortkomen
Die een Heerser zal zijn in Israël. Zijn oorsprongen zijn van oudsher, van eeuwige dagen af.

Deze wijzen namen de profetie dus serieus en toetsten deze aan de tekenen in de hemel, Wilsohie.
Wilsophie schreef:Kom op Ericjan dat waren sterrendeskundigen en zij wisten dat de hemelen vertellen Gods eer en Zijner handen werk, daarom kwamen zij uit het Oosten, en waren zij wijs.
Nee Wilsophie, ze waren wijs omdat ze de profetie door de profeet serieus namen, laat de bijbel duidelijk zien.
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Je schreef o.a.:
1948
De tweede keer in 1948 is het jaar waarin Israël werd herboren. De Joden die over de aarde waren verspreid keerden terug naar hun land, zoals Gods Woord had voorzegd. God liet de hemel oplichten met vier bloedrode manen. De holocaust werd gevolgd door de oprichting van Israël. En die oprichting werd weer gevolgd door aanvallen van Arabische legers. Maar God beschermde wonderbaarlijk Zijn volk en het Joodse volk werd gezegend in hun land, waar de woestijn ging bloeien.

1967
De derde maal dat dit bijzondere verschijnsel aan de hemel te zien was, was in het jaar waarin Israël werd aangevallen door 6 Arabische legers en Jeruzalem weer in Joodse handen kwam. Jeruzalem, waar de Heer Jezus Zijn intocht beleefde, gevolgd door de arrestatie, geseling en kruisiging. En –dank God!- Zijn opstanding uit de dood. Jeruzalem is de hoofdstad van Israël en vanuit Jeruzalem zal Koning Jezus regeren. Het terug krijgen van Jeruzalem was een aardverschuiving in de wereldgeschiedenis en God toonde het aan de wereld in de vier bloedmanen. De blijdschap over Jeruzalem kwam met bloed en tranen. Tranen en triomf.
Dat zijn nog geen voorbeelden van en hersteld Israël. Gods volk is een samenstel van Overblijfselen uit geestelijke getrouwen. Dat is het Israël dat Jezus aanduidt als Zijn Bruid. Israël kan dan ook niet meer in de oude staat hersteld worden, als die van het OT.
Want als dat zo zou zijn, dan zou het NT overbodig zijn en het herstel al tijdens het OT plaats hebben gevonden. Dan was het Evangelie ook niet overgedragen naar de Griek. De Joden zouden dan Gods volk gebleven in de essentie die het had ontvangen. Openbaring 12:27 en 14:6-12. De Overblijfselen van alle tijden gaan bij de eerste opstanding, samen met de levende Getuigen de Here tegemoet in de lucht. Er staat nergens dat zij naar het aardse Israël en/of Jeruzalem zullen gaan. Dat kan ook niet, omdat het oordeel met Jezus naar aarde komt. Als je goed de Schrift leest dan zie je ook dat de verlosten (bij de eerste opstanding dus) met Hem naar het Hemels Kanaän gaan!

Soms verwijzen mensen naar Paulus als het om een zogezegde 'nieuw' christendom heeft gesticht. Maar vanuit het afsluitende dienstwerk van Christus kan dat natuurlijk niet. En zo bewijst ook Paulus dat de wet en de Sabbat dus onveranderlijk zijn een basis zijn als fundament van het Hemels Heiligdom, Kanaän en Hemels Jeruzalem. Menselijke wetten en dus ook de wetten van een Hemels Koninkrijk die door mensen als rechtvaardig worden beschouwd, missen altijd van uit het leven dat Jezus er aan geeft door (dezelfde) heilige geest. Geen mens is in staat om de wetten van God te rechtvaardigen voor aardse doelen, en zeker niet om een Staat te stichten. Het is ook geen wonder dat Jezus er steeds op wijst dat Zijn Rijk niet op deze aarde (meer) te vinden is. Anders zou Hij het aardse Jeruzalem nooit hebben hoeven te verlaten. In essentie is het dus zo, en daar wijst Paulus dus op, vinden we de hoop niet in de wet, maar in Christus! Als we de hoop in Christus aanvaarden, dan onderhouden we ook naar diens gewoonte, de wet! Door Jezus na te volgen wordt de wet volmaakt in ons dienstwerk. Door naar Jezus te kijken, kunnen we delen in dezelfde Heilige Geest die onze moeder is, vanuit het Hemels Jeruzalem. De Heilige Geest is immers niet in een aardse Jeruzalem te vinden en ook niet meer in een aards Heiligdom. Want de Hoogste Priester is Jezus en die is dus 'boven'.
De genade en de tijd die daaraan verbonden is, (ons leven) komt door Christus en dus niet van de wet, maar (daardoor) spoort ons des te meer aan die wet te gehoorzamen. De wet onderhouden is dus 'naar de gewoonte' uit liefde voor onze Heiland. Precies zoals Jezus diezelfde wet onderhoudt naar de gewoonte, omdat Hij Zijn (Hemels-) Vader lief heeft!

Ook Jezus zou niet in het hemels Jeruzalem laat staan in het heilige der Heilige dienst kunnen doen, als hij op orthodoxe wijze de wet zou hebben onderhouden. Dan zou Hij inderdaad deel zijn geweest van het Jeruzalem in de staat zoals wij die nu kennen. Hij zou dus een gewone 'goed' mens zijn geweest. (Romeinen 7:25-8:2)
Als we nu een korte omschrijving moeten geven, als de wet een Geestelijke kwestie is, omdat wij geloven en 'niet zien'.
Ik denk dat
Romeinen 7:12
dat het antwoord op heeft gegeven:
"Kortom, de wet zelf is heilig, en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed"
Geen wonder dus dat Gods volk in Christus het getuigenis hier van is (en dus niet de Joden meer alleen) en dat ze daarmee ook de Gave der Profetie vanuit dat perspectief hebben! Precies zoals Openbaring 1 aanduidt!
Op dat punt staan dus de engelen en de boodschappers die mensen zijn, op aarde: op gelijke voet.

In zijn boekwerk 'Het Jeruzalem Dilemma schrijft de christelijke predikant/Rabbi P. Daniëls het volgende op blz 84: Ik citeer:
-Twee leiders van wereldformaat zullen zich openbaren:
Hier wordt bedoeld de vertegenwoordigers als de twee beesten: Een morele wetgever en een burger wetgever.
Omdat dat feit onomkeerbaar is, stuurt de Allerhoogste god een afgezant om Zijn volk voor te bereiden (Maleachi 4:5,6)
-De wetteloze zal zich vertonen alsof hij zelf de Allerhoogste god is.

(Noot van mij: Waar zou deze zich nu manifesteren, denk je Adinomos)

(zie ook: 2 Thessalonicenzen 2:4 en Openbaring 13)
Opvallend is dat deze anti-christ zich zal openbaren in een Tempel. De vraag is welke tempel! Een derde tempel?
Noot van mij: Waar zou die derde Tempel nu dan staan? In het aardse Jeruzalem?

P. Daniëls zegt: Zou dat betekenen dat er nog een 'derde' tempel in Jeruzalem gebouwd gaat worden?

Nu ik weet dat sommige christelijke stromingen geld bijeen brengen om die Derde Tempel te realiseren.
De vraag is dan, aan wie en wat werken ze meen, als Jezus nergens op deze aarde is en te vinden is.

De meeste christenen kijken te veel naar beneden in plaats naar boven, denk ik, waar het heil immers vandaan komt!

Hartelijke groet
Adinomis

Bericht door Adinomis »

De maan speelt in de bijbel een grote rol. Zoals wij georiënteerd zijn op de zon (zonnestelsel), zo is er in de bijbel sprake van een "maanstelsel".
De jaarindeling, de kalender, de feesten, dat alles is gebaseerd op de kringloop van de maan om de aarde.
Psalm 104: 19 staat dat God de maan heeft gemaakt voor de vaste tijden.
Gen. 1:14 En God zei: Laten er lichten zijn aan het hemelgewelf om scheiding te maken tussen de dag en de nacht; en laten zij zijn tot aanduiding van vaste tijden en van dagen en jaren!
De uitdrukking "vaste tijden" wordt "mo'adiem" מוֹעֲדִים genoemd en betekent letterlijk: tot tekenen en tot vaste tijden. Gods kalender is gebaseerd op de tijden van de maan.

Bij elke nieuwe maan werd er feest gevierd in Israël. De shofar werd geblazen en er werden offers gebracht. De nieuwemaansdag heet "rosj hachodesj" en betekent letterlijk "het hoofd van de maand". Het woord chodesj חוֺדֶשׁ (maand) betekent “nieuwheid, vernieuwing” om het tijdstip aan te geven dat de maand zich vernieuwt. Men hoefde niet iedere maand een blad om te slaan van de kalender, maar het geluid van de de shofar herinnerde eraan dat er een nieuwe maan(d) was aangebroken. Het is dan altijd helemaal donker in tegenstelling tot de tijd van de “volle maan”.
Bij het licht van de volle maan werden dan ook de feestdagen door God ingesteld.
De sterrenbeelden vervulden ook een belangrijke rol in vroegere tijden. Ze worden genoemd in het boek Job. Ze dienden om de plaats te bepalen Wij kunnen ook aan de hand daarvan het noorden bepalen: neem van het sterrenbeeld "Grote Beer" de afstand tussen ster A en B vijfmaal en ziedaar de Poolster. Trek een loodrechte lijn vanaf de poolster naar de horizon en daar is het noorden. Ook de zeelieden navigeerden op de sterren en sterrenbeelden.

Het feit dat volgens Psalm 104:19 God de maan heeft gemaakt voor de vaste tijden, maakt dat ik de berichten over de bloedmanen niet naast me neer wil leggen. En in Gen. 1:14 wordt bedoeld dat de hemellichamen tekenen zijn voor de door God vastgestelde tijden.

Daarom geloof ik dat we in een bijzondere tijd leven. We hebben gezien dat Israël opnieuw een staat werd in het door God toegewezen gebied. We zien de ontwikkelingen in politiek en maatschappij in verband daarmee. We leven in de verwachting dat Yeshua HaMasiach binnenkort zal komen om de Zijnen te halen. We weten de datum niet en dat hoeven we niet te weten. Maar we zien de tekenen wel! Amos 3:7 Voorzeker, de Heere HEERE doet niets tenzij Hij Zijn geheimenis heeft geopenbaard aan Zijn dienaren, de profeten.

Het “bazuinenfeest” in Israël heeft een profetische betekenis. Het volk Israël wordt teruggebracht in zijn land. Daar zullen ze de Messias ontmoeten. Wij weten dat de Messias Jezus al is geweest, maar dat Hij terug zal keren. Jezus spreekt zelf over de laatste grootste dag, waar ieder bazuinenfeest naar verwijst:
Math.24:31 Dan zal hij zijn engelen uitzenden, en onder luid bazuingeschal zullen zij zijn uitverkorenen uit de vier windstreken bijeenbrengen, van het ene uiteinde van de hemelkoepel tot het andere.

Paulus verwijst ernaar:

1 Tess.4:16 Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, 17 en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn.
De maan speelt een grote rol in de bijbel, als teken voor de vaste tijden. Daarom kunnen we dit lezen in verband met het fenomeen bloedmanen:
Lukas 21: 25 Dan zullen er tekenen zijn aan de zon en de maan en de sterren,
Joël 2: 31 De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed,
voor die dag van de HEERE komt, die grote en ontzagwekkende.
Op.6:12 en de zon werd zwart als een haren zak, en de maan werd als bloed,
Jes.13: 10 Ja, de sterren aan de hemel en hun sterrenbeelden zullen hun licht niet laten schijnen,
de zon zal verduisterd worden wanneer zij opkomt, en de maan zal haar licht niet laten schijnen.
Jes. 24:23 De volle maan zal rood worden van schaamte,
de gloeiende zon zal beschaamd worden,
Hand.2 20 De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en ontzagwekkende dag van de Heere komt.”
Math.24: 29 En meteen na de verdrukking van die dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal zijn schijnsel niet geven
Joël 3: 15 Zon en maan worden in het zwart gehuld
en de sterren hebben hun schijnsel ingetrokken.
Het bepaalt mij erbij dat we de Heer ieder moment kunnen verwachten. Zijn we er klaar voor? Hebben we onze zonden beleden en ons helemaal overgegeven aan Zijn leiding voor ons leven?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Amen zuster.
Prachtige uitleg danwel toevoeging dank je wel.
Het is zo mooi om te zien wat Job 38 vers 32 zegt: "Hij is het, Die de tekens van de Dierenriem op de juiste tijd doet opgaan en de Beer met zijn jongen bestuurt, en Hij is het Die Abraham opdroeg de sterren te tellen, wat Abraham niet kon maar wat God wel kan, is dat Hij het getal der sterren weet en Hij hen bij name kent. Psalm 147 vers 4.
En ook in die beelden staat Christus centraal. De hoop op de spoedige wederkomst vergroot de belangstelling over de tekenen aan de hemel.
De namen Ash, Kesiel en Kiemah komen voor in Job 9 waarvan de laatste het zevengesternte is en de NBG noemt deze de Beer, de Orion, de Pleiaden en de Kamers van het Zuiden. Dan zijn de 12 teken de Mazzaroth en de Ash is de Wagen. Noemen wij dat niet de "weegschaal?".
Amos 5 vers 8 heeft het over het zegengesternte en de Orion en in de NBG heten die de Pleiaden en Orion.

Tweelingen ( Gemini) wordt genoemd als de naam van een schip in Handelingen 28 vers 11 en in de NBG heten zij Kastor en Pollux.
De slang of de Draak tussen de Grote en de kleine Beer staat in Job 26, de chinese , chaldeeuwse en Egyptische documenten gaan terug naar meer dan 2000 jaar voor Christus.

Flavius Josephus schrijft een en ander toe aan Adam, Seth en Henoch en voornamelijk aan de familie van Seth.

En zo zien we ook dat de top van de toren van Babel de tekeningen van de sterren zouden bevatten net zoals de tempels van Dendera en Esneh in Egypte.
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:De maan speelt in de bijbel een grote rol. Zoals wij georiënteerd zijn op de zon (zonnestelsel), zo is er in de bijbel sprake van een "maanstelsel".
Absoluut, maar dat heeft niets te maken met Astrologie en toekomst voorspellingen, op zijn best met Astronomie.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Amen zuster.
Prachtige uitleg danwel toevoeging dank je wel.
Het is zo mooi om te zien wat Job 38 vers 32 zegt: "Hij is het, Die de tekens van de Dierenriem op de juiste tijd doet opgaan en de Beer met zijn jongen bestuurt, en Hij is het Die Abraham opdroeg de sterren te tellen, wat Abraham niet kon maar wat God wel kan, is dat Hij het getal der sterren weet en Hij hen bij name kent. Psalm 147 vers 4.
Mbt Job, Job haalt hier alleen de complexiteit en enormiteit aan van het heelal om te laten zien hoe groot God is.
In dit vers wordt geen toekomst voorspelt door middel van de dierenriem.
Het verbod daarop geeft juist aan dat er een kern van waarheid in zit. Ik jen een Astrologe en inderdaad is het eng om te zien hoe nauwkeurig gebeurtenissen bepaald kunnen worden, alhoewel veelal achteraf. Het benoemen dat et bestaat is dus geen vrijbrief voor Astrologie.
Wilsophie schreef:De namen Ash, Kesiel en Kiemah komen voor in Job 9 waarvan de laatste het zevengesternte is en de NBG noemt deze de Beer, de Orion, de Pleiaden en de Kamers van het Zuiden. Dan zijn de 12 teken de Mazzaroth en de Ash is de Wagen. Noemen wij dat niet de "weegschaal?".
Amos 5 vers 8 heeft het over het zegengesternte en de Orion en in de NBG heten die de Pleiaden en Orion.
Zie je nu niet dat je als SV lezer en gebruiker plots overstapt op de NBG om ermee je gelijk trachten te tonen?
Het bestaan ervan is geen vrijbrief om de toekomst ermee te voorspellen.
Er bestaan ook geesten in onze wereld die zelfs informatie aan enkelen doorgeven die zogenaamd een gave hebben, maar God verbiedt dat ook.

De vele voorbeelden zijn allemaal voorbeelden die we met het blote oog kunnen waarnemen in God Zijn Schepping.
De standen van de planeten in ons zonnestelsel en hun loopbaan om de toekomst mee te voorspellen zijn dat niet.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Het feit dat volgens Psalm 104:19 God de maan heeft gemaakt voor de vaste tijden, maakt dat ik de berichten over de bloedmanen niet naast me neer wil leggen. En in Gen. 1:14 wordt bedoeld dat de hemellichamen tekenen zijn voor de door God vastgestelde tijden.
Als we het hier over Israël hebben dan is het zeker de feestdagen in relatie tot de nieuwe maan en sowieso is de maan als vrouw een beeld van Israël t.o.v. de zon die haar verlicht.

Anderzijds geeft Jesaja 47 vers 13 naar Babel want het grootste astrologische werk van de Babyloniërs waren de 70 tabletten samengesteld op bevel van Sargon van Argade 3800 voor Christus. Men noemde het de verlichting van de Bel.Zij bouwden observatoria in alle grote steden en stuurden reportages naar de koning, en zij waren in staat eclipsen te berekenen en hadden daar een lange lijst van zo heb ik begrepen.
Zij ontdekten dat de zon gevlekt was en wisten van kometen, en zij waren de uitvinders van de Dierenriem.
De maanden werden danook genoemd naar de tekenen van de Dierenriem.

Een inwoner van Tarsus ene Aratus schreef iets wat w.s. door Paulus gelezen moet zijn want Paulus citeert het in zijn toespraak op de Aeropagus ( heuvel van Mars) Hand. 17 vers 28. Divers vertalingen van dit gedicht zijn inmiddels verschenen. Opmerkelijk is dat men vanuit Tarsus de sterren niet kon zien zoals hij het beschrijft dus moet hij dat van een oude Dierenriem hebben overgenomen.

Door het terug treden van de Pool vindt er 50 graden veranderingen per jaar plaats.Destijds was de Alpha in het sterrenbeeld Draak de Poolster en nu is dat de Kleine Beer.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef:
Adinomis schreef:De maan speelt in de bijbel een grote rol. Zoals wij georiënteerd zijn op de zon (zonnestelsel), zo is er in de bijbel sprake van een "maanstelsel".
Absoluut, maar dat heeft niets te maken met Astrologie en toekomst voorspellingen, op zijn best met Astronomie.
Bij ons roepen de woorden "sterrenbeelden" al gauw associaties op met horoscopen, kettinkjes met sterrenbeelden verbonden met een soort bijgeloof.
Dat zijn begrippen die nauw verband houden met de geestelijke beginselen van Babel. Aanbidding van hemellichamen is afgoderij. God riep Abraham uit Ur, waar ook de maan werd vereerd.
We zien het in de Islam, met de maansikkel.
En als u omhoog kijkt en de zon, de maan en de sterren ziet, al die lichten aan de hemel, laat u er dan niet toe verleiden daarvoor neer te knielen en te vereren (Deut. 4:19)

De hemellichamen vereerden de inwoners van Jeruzalem met overgave, vroegen ze om raad en daarvoor knielden ze (Jeremia 8: 2)
We lezen o.a. in 2 Kon,23:5 hoe koning Josia de afgodspriesters afzette, die offers brachten aan de maan. Ook van koning Hiskia lezen we dat.

Van zulke praktijken zullen we ons als gelovigen verre houden.

Niettemin zijn de hemellichamen, de sterrenbeelden, door God geschapen. Zij hebben een functie in de schepping. Maar niet om vereerd en aanbeden te worden en om de toekomst aan de hand daarvan te laten voorspellen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Daarom geloof ik dat we in een bijzondere tijd leven. We hebben gezien dat Israël opnieuw een staat werd in het door God toegewezen gebied. We zien de ontwikkelingen in politiek en maatschappij in verband daarmee. We leven in de verwachting dat Yeshua HaMasiach binnenkort zal komen om de Zijnen te halen. We weten de datum niet en dat hoeven we niet te weten. Maar we zien de tekenen wel! Amos 3:7 Voorzeker, de Heere HEERE doet niets tenzij Hij Zijn geheimenis heeft geopenbaard aan Zijn dienaren, de profeten.

Het “bazuinenfeest” in Israël heeft een profetische betekenis. Het volk Israël wordt teruggebracht in zijn land. Daar zullen ze de Messias ontmoeten. Wij weten dat de Messias Jezus al is geweest, maar dat Hij terug zal keren. Jezus spreekt zelf over de laatste grootste dag, waar ieder bazuinenfeest naar verwijst:
Die bijzondere tijd is uiteraard begonnen bij de opstanding en als 1000 jaar is als een dag dan leven we in de derde dag en dat is altijd de dag van de vormwording. Dan krijgt iets gestalte en de bewegingen rond het Midden-Oosten spitsen zich politiek toe, en maatschappelijk, waarbij de feestdagen die ingesteld zijn en de stand van de maan ook belangrijk is.
Dat heeft alles te maken met profetie en profetie is nu eenmaal een voorspelling of voorzegging van Godswege.
Ik denk ook dat het "teken van de Zoon des Mensen" aan de hemel, de Christus Zelf is Die verschijnt.
Niet voor de Gemeente, maar voor Israël.

We kunnen danook volgens Numeri de tekenen van de Zodiac conformeren aan de 12 zonen van Jacob. De stammen waren zeer geordend met ieder een eigen vlag waarop een teken was afgebeeld, en dan waren de stammen in groepen van 4 gedeeld met ook nog ieder een eigen banier.
Leeuw hoort bij Juda en stond aan de Oostkant van het kamp samen met Isaschar als Kreeft en Zebulon als Maagd. Aan de westkant van het kamp Benjamin als de tweelingen en Efraim en Manasse als de twee horens dus als de stier.

Zuid : Gad als Ram, Ruben als Waterman en Simeon als Vissen .
Noord: Aser als Boogschutter en Dan als Schorpioen en Nafthali als Steenbok en in het midden de Weegschaal en dat was uiteraard de priesterstam Levi.

En de dieren rondom Gods troon zijn de 4 windstreken, vertegenwoordigd in de Cherubs de mens is de waterman een leeuw, een os ( stier) en een adelaar de natuurlijke vijand van de schorpioen.
Dat dit alles spreekt over de vele kenmerken van de Verlosser in de 48 onderdelen en brengt mij altijd bij het raadsel van de spinx met een vrouwenhoofd en een leeuwenlichaam, het kenmerk van de Dierenriem, van Virgo naar Leo.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Die bijzondere tijd is uiteraard begonnen bij de opstanding en als 1000 jaar is als een dag dan leven we in de derde dag en dat is altijd de dag van de vormwording. Dan krijgt iets gestalte en de bewegingen rond het Midden-Oosten spitsen zich politiek toe, en maatschappelijk, waarbij de feestdagen die ingesteld zijn en de stand van de maan ook belangrijk is.
Dat heeft alles te maken met profetie en profetie is nu eenmaal een voorspelling of voorzegging van Godswege.
Ik denk ook dat het "teken van de Zoon des Mensen" aan de hemel, de Christus Zelf is Die verschijnt.
Niet voor de Gemeente, maar voor Israël.
Het teken van de "Zoon des Mensen" is inderdaad Christus zelf die verschijnt. Alles wat met het oog op het herstel van Israël geprofeteerd werd is inderdaad heel belangrijk.
We kunnen danook volgens Numeri de tekenen van de Zodiac conformeren aan de 12 zonen van Jacob. De stammen waren zeer geordend met ieder een eigen vlag waarop een teken was afgebeeld, en dan waren de stammen in groepen van 4 gedeeld met ook nog ieder een eigen banier.
Leeuw hoort bij Juda en stond aan de Oostkant van het kamp samen met Isaschar als Kreeft en Zebulon als Maagd. Aan de westkant van het kamp Benjamin als de tweelingen en Efraim en Manasse als de twee horens dus als de stier.
Zuid : Gad als Ram, Ruben als Waterman en Simeon als Vissen .
Noord: Aser als Boogschutter en Dan als Schorpioen en Nafthali als Steenbok en in het midden de Weegschaal en dat was uiteraard de priesterstam Levi.
De Leeuw en Juda zijn inderdaad bijbels aan elkaar gekoppeld. De twaalf stammen waren ook heel ordelijk rondom de tabernakel opgesteld en hadden ieder een eigen banier. Maar de huidige tekens van de dierenriem zijn pas in de tweede eeuw voor Christus door Hipparchus ingevoerd met Griekse symbolen. Als dit met de twaalf stammen te maken zou hebben, kun je dat dan vanuit de bijbel onderbouwen?
En de dieren rondom Gods troon zijn de 4 windstreken, vertegenwoordigd in de Cherubs de mens is de waterman een leeuw, een os ( stier) en een adelaar de natuurlijke vijand van de schorpioen.
Dat dit alles spreekt over de vele kenmerken van de Verlosser in de 48 onderdelen en brengt mij altijd bij het raadsel van de spinx met een vrouwenhoofd en een leeuwenlichaam, het kenmerk van de Dierenriem, van Virgo naar Leo.
Ook dit zou ik liever vanuit de bijbel onderbouwd zien. Anders valt het buiten mijn interessegebied en buiten de bedoeling van dit topic.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef: Ook dit zou ik liever vanuit de bijbel onderbouwd zien. Anders valt het buiten mijn interessegebied en buiten de bedoeling van dit topic.
Terecht.
En ook buiten mijn interessegebied en zeker buiten de bedoeling van dit topic.

Er eerst vanuit gaande dag Genesis 49 zegt dat Jozef de zon en de maan ziet en elf sterren die voor hem buigen. Jozef is dan volgens Genesis 37 vers 9 logischerwijs de twaalfde ster.
De zegening van Jakob Gen.49 en de zegening van Mozes Genesis 37 vers 9 getuigen beide van het bestaan van deze tekenen in hun dagen.
Numeri 2 dragen een elk onder zijn banier de tekenen van het huis hunner vaderen en deze banier was dègèl waarop het 'teken' ( ooth) was afgebeeld.Als volgens Numeri 2 het sterrenbeeld de Leeuw behoort bij de stam van Juda dan volgt er een logische indeling over de 2 hoeken van het tentenkamp.
Resp.74600, 54400,57400, 186400 tezamen als legers van Juda. Dan Ruben met 46500 enz....en....het staat allemaal in Numeri 2. En zij trokken op in volgorde en met hun banieren. De Levieten werden niet geteld, naar de wet van Mozes.

Ezechiël 1 vers 10 spreekt van mens, leeuw, os en arend en hier spreekt het getal 4 als de stoffelijke wereld een grote rol, dat moet men maar zelf lezen. De raderen in vers 19 spreken over de Gemeente.
God is de Saffiersteen uit vers 26.
De dieren hadden volgens vers 4 , 4 gezichten en 4 vleugels. De voeten van een kalf en van koper. Al eerder gaf ik de anagram van Cherub zijnde bechur en daarom is de Cherub als de Eerstgeborene een beeld van Christus.

Kortom Numeri 2 en de indeling die daar wordt gegeven brengt mij bij het sterrenbeeld Leeuw en die hoort bij Juda en aan de hand daarvan zegt het raadsel van de sphinx dat het begint bij een maagdenkop en een leeuwenlichaam dus volgt de indeling van Numeri op grond va de betekenissen en de beschrijvingen van de zonen van Jakob en van de 12 stammen van Mozes uit Deut 33 en zo wordt het verband zichtbaar , want Levi bijvoorbeeld had geen vaandel hij had er geen nodig want hij bezat de weegschaal van het Heiligdom en had de zorg voor het bronzen altaar waarop het verzoenend bloed zwaarder woog dan de zonden van de natie.
De weegschaal van het heiligdom heeft alles te maken met de sikkel des heiligdoms uit Ex. 30 vers 13 en 38 vers 24.
De sikkel was een maatstaf en stemde overeen met het wegen van de zaken in het heiligdom.
De sikkel werd daar bewaard onder de hoede van de Levieten.
Sikkel = sjèkèl en afgeleid van sjakal en dat betekent wegen.

Bijbels gezien zie ik de 4 tekenen van die 4 zijden van het tentenkamp zoals de Bijbel altijd leert dat het om de 4 windstreken gaat van de "Dierenriem". Het zijn dezelfde vier die de cherubs vormen uit Ez. 1 vers 10 waar gesproken wordt over een mens ( te vergelijken met een waterman) een leeuw , een os en een adelaar en de adelaar als natuurlijke vijand zou tegenover de Schorpioen staan.
En zo komen we bij de tekenen zelf en de interpretatie ervan, maar dat zou veel te ver leiden en buiten het topic zijn.
De afbeeldingen zijn m.i. een voorspelling en belofte van Genesis 3 vers 15, namelijk de Verlosser geboren uit een maagd en ik zie het als een Hemelse boekrol. Het begin, dus de Maagd, sluit bij de Leeuw en vormt zo een cirkel.

Je zou al die zegeningen van de 12 zonen dus de stammen moeten vergelijken met de uitleg van de 48 decaden van al die beelden om overeenkomsten te zien.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef: Dat heeft alles te maken met profetie en profetie is nu eenmaal een voorspelling of voorzegging van Godswege.
Je zult het wel anders bedoelen, maat God voorspelt niet, God voorzegt met zekerheid. Voor Hem is er immers geen onzekerheid over de afloop noch de tijd.

Wilsophie schreef:En de dieren rondom Gods troon zijn de 4 windstreken, vertegenwoordigd in de Cherubs de mens is de waterman een leeuw, een os ( stier) en een adelaar de natuurlijke vijand van de schorpioen.
Schrijf je hier nu dat de spinx een bijbels wezen is? :o
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Voor mij is de profetie van de laatst vermelde verzen het belangrijkste uitgangspunt als we kijken naar al de wereldse koninkrijken. In de tijd van Daniël kwamen er verschillende heersers aan de macht die hun kracht wilden halen uit bijvoorbeeld een huwelijk met de dochter van de vijand. Huwelijken die bedoeld waren om er politiek voordeel uit te halen. Antiochus II Theos (261 - 246) trouwt met een dochter van Ptolemaios II: Bernike. Hij verstoot daarvoor zelfs zijn vrouw Laodike. De zoon uit dat nieuwe huwelijk zal de machthebber moeten zijn over dat gecombineerde machtsgebied. Het is duidelijk dat zulke huwelijksverbonden een aaneenvoeging waren van leem en ijzer, dat zich niet laat vermengen.
M.i. hoeft dat niet op een specifiek rijk in de toekomst te slaan, maar is dit een gegeven dat zich steeds weer in de wereldgeschiedenis voordoet. Beslissingen van overheden (trouwens ook bij gewone burgers) zijn meestal niet gebaseerd op rechtvaardigheid en liefde, maar op politiek en economisch voordeel. We hebben daar een mooi woord voor "diplomatie". Uiteindelijk zijn al deze verbonden uiterst kwetsbaar en worden ze verbrijzeld door de steen die de Hoeksteen zal blijken te zijn van het Koninkrijk van God.

Het heeft dus kennelijk met Babel te maken. Ik denk dat Babylon over de hele wereld en in alle tijden te vinden is. Ze had haar oorsprong in Babel in het tegenwoordige Irak. Maar de geest van Babel kenmerkt het wereldgebeuren uit de tijd van Daniël maar ook die van vandaag. Een geest die overal, zelfs in de kerken, binnendringt. Maar het beest waarmee ze een eenheid vormt zal haar vol haat van zich afschudden om de alleenheerschappij te kunnen voeren.... totdat de woorden van God voleindigd zullen zijn,( Op.17:17) en de steen alle koninkrijken en wereldse machten heeft verbrijzeld.
En zo blijken de belangrijkste profetieën in het kader van Israëls herstel de profetie te zijn van de 70 jaarweken in Daniël 9 , maar dan moet je ook Jeremia lezen vlak vóór en tijdens de Babylonische ballingschap.
Het Noordelijke rijk met Samaria was al veroordeeld door God want geen van de koningen was gehoorzaam aan God en daarom de wegvoering naar Assyrië. Het Zuidelijke rijk Juda met Jeruzalem als hoofdstad kende nog een aantal "goede koningen" maar het merendeel was 'slecht'.

En zo moet Jeremia als Jesaja het oordeel aanzeggen, maar het volk bekeerde zich niet.
Men wilde zelfs Jeremia doden en had te maken met valse profeten zoals Chananja.
Belangrijk is om te onthouden dat er 70 jaar voorbij moest gaan.
Dat men de HEERE zou aanroepen en dat de HEERE hen zou verzamelen uit alle volkeren en van alle plaatsen waarheen IK U verstoten heb.

Opmerkelijk is dat Daniël het boek Jeremia bestudeerde tijdens zijn ballingschap en dat het getal 70 daarin een rol speelt en gaat over de puinhopen van Jeruzalem..

De dubbele bodem is dat men dan niet alleen uit Babel maar uit alle landen zal terugkeren.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik heb wat informatie opgevraagd over de 12 stammen in relatie tot de 12 sterrenbeelden met dank aan JeanPaul.

De Mazzaroth zoals Job hem benoemd in de Schrift.
Job 38
31 Kunt gij de liefelijkheden van het Zevengesternte binden, of de strengen des Orions losmaken?
32 Kunt gij de Mazzaroth voortbrengen op haar tijd, en den Wagen met zijn kinderen leiden?
De dierenriem of zodiac……12 gesternten, weer 12.
We komen dat zo veel tegen in de schrift kijk maar:
Opmerkelijk is dat het getal 12 (of een veelvoud daarvan) zo veelvuldig voorkomt in de Bijbel, dat dit natuurlijk geen toeval is. Wie het getal twaalf noemt herinnert vanzelfsprekend aan de twaalf zonen van Jacob, de stamvaders van Israel en aan de twaalf discipelen van Jezus. Zonder volledig te zijn, hieronder een veelvoud van voorbeelden: …

12 zonen van Jacob (= Israel – Gen. 32:28; 1 Kronieken 2:1,2)
12 vorsten Ismael (Genesis 17:20)
12 waterbronnen (Exodus 15:27)
12 kolommen (Exodus 24:4)
12 toonbroden (Leviticus 24:5)
12 mannen (Deut. 1:23)
120 jaar Mozes (Deuteronomium 34:7)
12 stenen (Jozua 4:8)
12 steden (Jozua 18:24)
120 talenten goud (1 Koningen 10:10)
24 priestergroepen (1 Kronieken 24)
24 zanggroepen (1 Kronieken 25)
24.000 Levieten (1 Kron. 23:4)
12 runderen (1 Koningen 19:19)
12 leeuwen (2 Kronieken 9:19)
12 jaren (Nehemia 5:14)
12 maanden (Esther 2:12)
12 tekens Dierenriem (Job 38:31-33)
12 ellen Ariel (altaar) (Ezechiel 43:16)
120.000 mensen (Jona 4:11)
12 apostelen (Marcus 3:13-19)
12 manden volle koren (Mattheus 14:20)
12 tronen (Mattheus 19:28)
12 legioenen engelen (Mattheus 26:53)
12 jarige dochter van Jairus (Lucas 8:42)
12 jaar bloedvloeiende vrouw (Lucas 8:43)
120 personen (Handelingen 1:15)
24 ouderlingen (Openbaring 4:4,10)
12 sterren (Openbaring 12:1)
12 poorten, 12 paarlen, 12 engelen (Openbaring 21:12) – namen 12 geslachten Israels – namen 12 apostelen Nieuw Jeruzalem
144.000 verzegelden (12 x 12.000 uit elke stam Israels – Openbaring 7:4 e.v.
12 fundamenten (Openbaring 21:14)
144 ellen (Openbaring 21:19,20)
12.000 stadien (Openbaring 21:16)
12 edelstenen (Openbaring 21:19,20)
12 vruchten (Openbaring 22:2)

We zouden het getal twaalf {uit Israels profetie} het best kunnen omschrijven als – Israel een volk in zijn geheel! Het is logisch, dat het getal twaalf ook telkens te voorschijn komt als het gaat over de vertegenwoordiging van het volk. Als de kinderen Israels na door de Schelfzee getrokken te zijn, in de oase Elim aankomen vinden ze daar niet minder dan twaalf bronnen. Eenzelfde karakter als de twaalf heeft ook zijn verdubbeling de vierentwintig. De priesterschare is verdeeld in vierentwintig afdelingen en er zijn vierentwintig zanggroepen van elk twaalf Levieten. Vierentwintigduizend Levieten houden toezicht op werk in het huis des Heren. De vermelding van de twaalf manden voor het overgeschoten brood in de geschiedenis van de eerste wonderbare spijziging wordt door velen terecht verstaan als een verwijzing naar de messiaanse maaltijd met het gehele volk. Als Jezus bij zijn gevangenneming zinspeelt op de mogelijkheid dat twaalf legioenen engelen zullen te hulp komen, dan is dit getal wel gekozen met het oog op de twaalf, die bedreigd worden. Een belangrijke rol speelt het getal twaalf ook in het boek van de Openbaring van Johannes. We horen over de vrouw met de krans van twaalf sterren, de dochter van Sion, het volk Israel of de gemeente van God. Zij is geheel Israel. In de beschrijving van het Nieuwe Jeruzalem worden twaalf poorten getekend met twaalf engelen en namen, ‘welke zijn die van de twaalf stammen van de kinderen Israels’. ‘De muur der stad had twaalf fundamenten en daarop de namen van de twaalf apostelen van het Lam’. Lengte, breedte en hoogte van de stad zijn twaalfduizend stadien.

Ook het Bloedmanen verhaal heeft alles te maken met 12
Twaalf bloed rode manen
Om weer terug te keren naar het hemelse getal 12; doet zich een opmerkelijk feit voor dat we nu al kunnen vaststellen, dat vanaf de oprichting van de staat Israel op 14 mei 1948 er 3 x 4 {tetrad} dus 12 bloed rode manen zich manifesteren in het hemels uitspansel op de vaste tijden de ‘Feesttijden des Heren’.
Als volgt weergeven: Lunar eclipses

1948: 23 April – 14 Nisan/Passover Partial
1948: 18 Oktober – 15 Tishri/Sukkot Penumbral
1949: 13 April - 14 Nisan/Passover Total (blood red moon)
1949: 7 Oktober - 14 Tishri/Sukkot Total (blood red moon)
1950: 2 April - 15 Nisan/Passover Total (blood red moon)
1950: 26 September – 15 Tishri/Sukkot Total (blood red moon)
1967: 24 April – 14 Nisan/Passover Total (blood red moon)
1967: 18 Oktober – 14 Tishri/Sukkot Total (blood red moon)
1968: 13 April – 15 Nisan/Passover Total (blood red moon)
1968: 6 Oktober – 14 Tishri/Sukkot Total (blood red moon)
2014: 15 April – 15 Nisan/Passover Total (blood red moon)
2014: 8 Oktober – 14 Tishri/Sukkot Total (blood red moon)
2015: 4 April – 15 Nisan/Passover Total (blood red moon)
2015: 28 September – 15 Tishri/Sukkot Total (blood red moon)

Fundamenteel komt de Mazzaroth terug in Gods werk.
Parallellen zijn er dus wel degelijk maar vereisen diepgaande studie.
Daarom is ook het ontdekte Opb 12 teken…….dit belangrijke heenwijzen is zelfs te vinden in de Bijbel in hoofdstuk TWAALF
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: De dubbele bodem is dat men dan niet alleen uit Babel maar uit alle landen zal terugkeren.
Je hebt heel wat aangedragen om te bestuderen (ook over die 12 stammen). Daarvoor moet ik eerst mijn huiswerk doen. :D

Ja, dat uit alle landen staat ook duidelijk in de bijbel:
Jer. 23:7 Daarom zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat men niet meer zal zeggen: Zo waar de HEERE leeft, Die de Israëlieten geleid heeft uit het land Egypte,
8 maar: Zo waar de HEERE leeft, Die het nageslacht van het huis van Israël geleid heeft en Die het gebracht heeft uit het land in het noorden en uit al de landen waarheen Ik hen verdreven had: zij zullen wonen in hun eigen land.

Ez.36:24 Ik zal u uit de heidenvolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. Dan zal Ik u naar uw land brengen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Het feit dat Job het over sterrenbeelden heeft, wil m.i. niet zeggen dat hieraan een bijzondere betekenis moet worden toegekend. Job noemt vier of vijf sterrenbeelden:
De Grote Beer, Orion, de Pleïaden, het Zevengesternte, en mogelijk de Wagen.
Job wil de grootheid van de scheppingskracht van God aan zijn vrienden benadrukken.
Wij hebben het altijd over de 12 sterrenbeelden van de dierenriem. Maar in feite zijn er veel en veel meer sterrenbeelden. Er komen zelfs nieuwe sterrenbeelden bij, naarmate de kennis en het instrumentarium om de hemel te verkennen, groeit.
Bovendien horen sterren die tot een sterrenbeeld behoren niet echt bij elkaar. De ene ster kan veel verder verwijderd liggen van de andere ster en de helderheid van een ster is ook bepalend om bij een groep sterren voor het oog vanaf aarde te horen.
Ik vind het daarom niet bijbels om de sterrenbeelden een afbeelding te laten zijn van de twaalf stammen.
Ik weet dat de Joden dat wel doen. Ik was vorige maand in de synagoge in Enschede en daar staat de dierenriem afgebeeld op het plafond. Trouwens ik werd er daar fijntjes op attent gemaakt dat er 13 stammen zijn.

Gods Woord waarschuwt tegen afgoderij met het heer des hemels: (Deut 4: 15-19) en veroordeelt deze afgoderij (Amos 5:26; Amos 7: 43 (stergod); 2 Kon 17:16; 21: 3-5.; Jer. 7: 16-20; 8: 2; 19: 13; Zef 1: 5 ( 'heer des hemels'); Ezechiël. 8: 16 ( zon)

Aan de andere kant verkondigen de geschapen zon, maan en sterren Gods eer. Dat vinden we ook heel veel vermeld in de bijbel. Ook worden sterren in de bijbel als beeld gebruikt. De Morgenster, de Zon der Gerechtigheid. Engelen worden wel eens met sterren vergeleken.

Het is wel bijzonder dat het getal 12 in de bijbel meestal symbolisch is. De hele rij die jij vermeldde bewijst dat inderdaad. Het getal 12 geeft de volmaakte orde aan van Gods handelen. Ik vond er nog een aantal:

Joh. 11:9 (12 uren)
1 Kon.4:7 (12 maanden)
12 stammen: Ez. 48:31-35, Op.21:12, Ex. 28:10 (edelstenen op borstschild), Lev. 24:5 (12 koeken in tabernakel)
Ex. 15:27 (12 waterbronnen)
Luk. 6:13 (12 discipelen)
Markus 6:43 (12 manden brood)
Matt. 26:53 (twaalf legioenen engelen)

Maar dit kun je ook zeggen van het getal 7 dat de volmaaktheid van God uitbeeldt. De andere getallen hebben ook betekenis.

In Openbaring 12:1 is sprake van een groot teken aan de hemel:
En er verscheen een groot teken in de hemel: een vrouw, bekleed met de zon, en de maan was onder haar voeten en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren.

Over de betekenis hebben we in het topic Openbaring gesproken. Zie ook hier en hier
In 1 Corinthiërs 15:41 worden de zon, maan en sterren genoemd in verband met heerlijkheid. Al deze hemellichamen zijn verbonden met het nageslacht van Abraham, zoals we zien in de droom van Jozef

Er bestaan verschillende verklaringen van dit beeld. De vrouw wordt gezien als Israël, blijkens de symbolen waarmee zij is omgeven: zon, maan en twaalf sterren (Op.12:1 – Gen. 37:9-12), niet langer meer onder de volken, maar nu geheel in de aandacht van God.

Ik las in “Het Leven”(Life application bible) het volk van God dat de Messias verwacht.

Het wordt ook wel vergeleken met het beeld van het hemels Jeruzalem. Dat trouwens ook 12 fundamenten van de apostelen heeft en 12 poort met de namen van de stammen.

Maar als we over deze tekst door willen praten past het beter in het topic Openbaring.