Dat is het. Het is ons geloof dat ons rechtvaardigt. En te geloven dat ik gerechtvaardigd ben maakt me zo blij dat ik me aan de wetten wil houden.thom schreef: 12 sep 2022, 10:10 Mooie samenvatting. Gods Wet overtreden heeft de zonden in zich, Gods Wet overwinnen heeft het Leven in zich. In Hem zijn wij een nieuwe Schepping.
En dat Leven ontvangen is het tot geloof komen en de werken daaruit. Waardoor uiteindelijk deze tijdelijke schepping onder de zonden (want de dood als resultaat), overwonnen wordt door de Verlosser; de wedergeboren Ziel, de Zoon, het oorspronkelijke Leven Zelf.
Ik plaats toch weer wat teksten waarin het duidelijk naar voren komt; Rom 3sv
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
En Joh. 17
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.
En dat geloof in Zijn bloed, is die innerlijke werking van het geloof.
En Romeinen 4 leert dat ons geloof gelijkgesteld wordt aan dat van Abraham die zijn rechtvaardiging, net als bij ons, in zijn onbesneden staat werd toegerekend. Pas na gerechtvaardigd te zijn werd hij besneden. Het NT wordt telkens met het OT in verband gebracht. Zo wordt het getal 12 in het NT meermaals herhaald dat voor Israël staat. Ook 40 komt in het NT wel vaker terug, omdat de Israëlieten 40 jaar in de woestijn hebben vertoefd.