Robert Frans mijn punt is dat zolang je keuzes niemand anders benadelen je de volledige vrijheid hebt die keuze te maken. Met dat principe in gedachte kun je ook democratisch wet- en regelgeving inrichten. Zo vind ik het niet meer dan normaal dat in gevallen van abortus en euthanasie er procedures zijn die zorgvuldigheid garanderen.Robert Frans schreef: ↑30 okt 2022, 09:39En dat geldt dus ook andersom. Als een democratie bepaalt dat sommige keuzes niet onder de keuzevrijheid kunnen vallen, dan hebben andere democratieën zich daar net zo goed bij neer te leggen.
En ja, de meerderheid bepaalt inderdaad. Maar mijns inziens behoort een democratie altijd minderheden alle kansen en vrijheden te geven de nieuwe meerderheid te worden. De meerderheid mag regeren, maar zij mag niet onderdrukken. Ook niet als zij niet-religieus van aard is.
Jij zal deze maatstaf echter ook hanteren. Ook jij zult dingen verboden willen zien worden die volgens jou onacceptabel en onrechtvaardig zijn. Denk aan slavernij, pedofilie, mensenhandel, schendingen van mensenrechten, ondemocratisch bestuur, noem maar op. Ook jij hanteert jouw eigen normen en waarden als maatstaf.Je draait het gewoon om. Wat jij in wezen schrijft is dat je keuzevrijheid wilt in alleen door jou toegestane keuzes. Ondanks je mooie woorden en je genuanceer is de boodschap altijd hetzelfde, de geboden opties moeten acceptabel en rechtvaardig zijn en dat zijn alleen de door mij gehanteerde opties. En dat betekent simpelweg dat er niet wordt geaborteerd, niet wordt geeuthaniseerd, niet wordt ge'lhbtqr getrouwd, kortom teruh naar de middeleeuwen.
Daarin verschillen wij dus eigenlijk helemaal niet, want beiden willen we rechtvaardigheid in de wereld, beiden zijn we hierin goedgezind.
De discussie begint enkel daar waar we het oneens zijn over wat rechtvaardig is en wat niet. En het verschil tussen jou en mij is dat jouw standpunten door de meerderheid hier aangehangen worden, zodat ze minder als eigen standpunten opvallen.
Net zoals in een katholieke samenleving men het vanzelfsprekend acht vanuit katholieke maatstaven te handelen, zo zal men in een seculiere samenleving vanuit seculiere maatstaven handelen. Maar ook dan blijft het een eigen levensbeschouwing waaruit men handelt.
Je maakt ook een beetje een stropop van mijn redeneringen, wat de discussie niet ten goede komt.
Ook dat is een utilitarische benadering die ik niet ten volle deel. In veel gevallen is zo'n benadering inderdaad niet erg, maar als het om leven en dood gaat is het wel degelijk van belang dat overheden het recht op leven beschermen. Het gaat hier dus niet om individuele cases, maar om overheidsbeleid.Ik begrijp die bemoeienis met andermans leven niet, zeker niet op gebieden waar verder helemaal niemand last van heeft. Wat maakt het jou uit dat ik euthanasie wil als ik mijn vrouw en kinderen niet meer herken?
Vrije abortus en vrije euthanasie komen voort uit een kijk op het leven die even kort gezegd mijns inziens potentieel heel gevaarlijk is en geen recht doet aan wie en wat wij zijn.
Ik begrijp best dat als je die visie niet deelt, vrije euthanasie voor jou dan geen probleem hoeft te zijn. Maar voor hen die deze visie wél delen, is vrije euthanasie onacceptabel en wel degelijk een kwade handeling. En kan zij dus niet zonder meer onder de keuzevrijheid vallen, of anders enkel in beperkte, zeer dramatische omstandigheden.
De minderheid waar jij zo voor op lijkt te komen wordt op geen enkele wijze onderdrukt want nergens wordt verboden binnen die minderheid je eigen keuzes te doen, geen abortus, geen euthanasie, niemand die er verder wakker van ligt.
Ik weet niet goed wat je bedoelt met "Als een democratie bepaalt dat sommige keuzes niet onder de keuzevrijheid kunnen vallen, dan hebben andere democratieën zich daar net zo goed bij neer te leggen.". Als je daarmee andere landen bedoelt dan hebben die in geval van bijvoorbeeld lid worden van de EU en daarmee onderschrijven van de uitgangspunten van de EU de volledige vrijheid om daarvoor te kiezen of niet. Wat ik laakbaar vind is dat bijvoorbeeld Polen en Hongarije lid worden om daarna alle afspraken aan hun laars te lappen. Wordt dan geen lid.
En met alle respect naar jou toe Robert Frans maar de "katholieke samenleving" wat dat ook moge zijn, heeft zich ethisch en moreel allang buitenspel geplaatst met alle schandalen die er geweest zijn en de wijze waarop ze afgehandeld worden en wat er vast nog in de beerput zit. Dat op de achtergrond doet deze discussie ook niet echt goed.