umit schreef: ↑17 jan 2023, 13:53
Goed en kwaad, zijn beide bewuste creaties van God. De mens is geschapen om tijdelijk op de aarde te verblijven als een vorm van test.
De mens is een geïndividueerd deel van God, waarmee God zich per individuatie op een unieke wijze empirisch ervaart in het leven.
Als deel van God is de mens (mede-)schepper van deze wereld.
Umit schreef:
Goed, en Hemel, en kwaad, en Hell zijn noodzakelijke dingen om onze zeer belangrijke eigenschap "vrije wil" mogelijk te maken.
Als kwaad niet zou bestaan, zou de mens niet voor het kwade kunnen kiezen en zou er geen ware vrije wil bestaan.
Zonder Hel, zou er geen echte consequentie zijn voor het kiezen van het kwade wat de waarde van een goede keus vernietigt (het kwade ziet in de meeste gevallen veel aantrekkelijker uit).
Goed kan niet bestaan zonder kwaad, pure liefde kan niet bestaan zonder angst. Zoals warm niet kan bestaan zonder koud, dik niet zonder dun kan, lang niet zonder kort etc. In deze relatieve wereld kunnen alle aspecten van elkaar verschillen en zich definiëren ten opzichte van het andere.
De pure liefde van God is onvoorwaardelijk, vandaar de vrije wil. Een God van pure liefde schept geen hel, en zal vanwege de onvoorwaardelijk vrije wil niet oordelen of straffen.
Umit schreef:
De mens is niet perfect zoals de engelen, we zijn niet zo snel, of sterk of gehoorzaam als de engelen. we worden snel moe, en ziek, krijgen honger of dorst, soms hebben we geen zin...die problemen hebben de engelen allemaal niet. Ze zijn stuk voor stuk de perfecte dienaars van God.
Het fysieke lichaam kent beperkingen en kan averij oplopen. Onze Mind (geest) is bij geboorte 'geheugen-gewist'.
Herinneringen aan onze ziel zijn we daardoor kwijt en we realiseren ons dus niet dat onze zielen in feite God zelve zijn.
Umit schreef:
En toch hebben wij mensen een hogere rang dan de engelen...en waarom?
God is omnipotent, Hij heeft geen perfecte dienaar nodig, Hij heeft ons puur geschapen om Hem te gehoorzamen.
Daarom is vrije wil zo belangrijk. De mens is zo waardevol omdat hij ervoor KIEST om God te gehoorzamen, en niet omdat hij zo geschapen is.
Er is tussen de zielen geen superioriteit. God is almachtig en alomtegenwoordig en allesomvattend. Daardoor alziend en alwetend. Een almachtige God is volmaakt, evenals het geschapene, en onkwetsbaar. Bovendien heeft een almachtige, volmaakte God die alomtegenwoordig is geen behoefte en niets nodig van de mens. God heeft slechts het verlangen Zich/Haar empirisch te ervaren via jou, mij en al het overige.
Gehoorzaamheid aan God is een illusie omdat we een vrije wil hebben. Het volstaat er eenvoudig te Zijn, op de manier zoals jij er wilt Zijn.
Umit schreef:
Deze wereld is enkel en alleen een test om te kijken welke keuzes we in ons leven nemen zonder onze objectieve waarneming van God.
Anders gezegd, zondigen geeft ons onze waarde, onze rang. God zegt in de koraan, dat als de mens niet zondigen kon, Hij ons dan zou vernietigen en vervangen door een ander wezen die dat wel kan.
Daarmee wordt niet bedoeld dat we dan maar moeten zondigen...maar waar het om gaat is dat we na het zondigen (wat vroeg of laat voor elke mens onvermijdelijk is) dat inzien en spijt betuigen. Daar gaat het om. Het besef dat je fout was, en dat je telkens weer terugkeert tot God. Spijtbetuiging.
Daarom geloven wij ook niet in de erfzonde. Ja, Adam en Eva hebben van de verboden vrucht gegeten. Maar ze hebben hun fouten ingezien en hebben laten zien dat ze spijt hadden...en ze zijn daarvoor vergeven. Daarna zijn ze gestuurd om op Aarde te leven, niet als straf, maar omdat ze daarvoor geschapen waren. Als ze niet van de verboden vrucht hadden gegeten, zouden ze toch naar de Aarde worden gestuurd.
Als sprake is van een echt vrije wil, is er niet zoiets als een gebod dat kan worden geschonden en daarmee een zonde en zondaar ontstaat. God is in de meest pure vorm onvoorwaardelijke liefde die niet oordeelt en niet straft. Zou er wel een oordeel en straf zijn, dan zou geen sprake zijn van een
vrije wil.
Umit schreef:
Maar God is toch omnipotent? Hij weet toch vooraf al wie welke keuzes maakt, waarom is deze test dan nodig?
Dit is echter een test, niet voor God, maar voor onszelf. Door deze test te ondergaan maken we ons getuige van onze eigen keuzes en beslissingen in het leven. We zouden raar opkijken als God ons direkt na onze schepping in de hemel of hel zou gooien. we zouden het niet begrijpen waar we het aan verdient hebben om opeens in de hemel beloond of in de bel bestraft te worden, zonder vooraf op aarde geleefd te hebben.
Daarom zijn we hier
God heeft een zee van oneindige keuzes en mogelijkheden geschapen waar wij met onze vrije wil kunnen afroepen wat we maar kiezen. Er bestaan geen onmogelijkheden bij een almachtige God.
Het leven is er om ons te herinneren Wie en Wat we zijn. Het is een avontuur waarin we onszelf herinneren wat we eigenlijk altijd hebben geweten. Dat we Goddelijke wezens zijn die hun alwetendheid door geheugen-wissen tijdelijk zijn vergeten. Zodat we ons als mens, dier en plant konden ervaren. We herinneren ons gaandeweg dat we God zijn, bestaande uit onnoemelijk veel zielen.
Umit schreef:
Ik heb geprobeerd om een zo volledig mogelijke Islamitische visie te geven op dit onderwerp. Als er nog vragen zijn, laat het weten.
Dank je voor jouw visie. Ik vraag me af : mannen krijgen in de Islam een paradijs met 72 maagden heb ik me laten vertellen. Wat krijgen de vrouwen in het leven na de dood?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.