Petra schreef: ↑19 jan 2023, 11:29
umit schreef: ↑19 jan 2023, 10:09
Vanuit de Islaam gezien moet je je best doen hier op aarde, omdat je in het hiernamaals erop beoordeeld.
wil je in het hiernamaals een zo mooi mogelijke plek hebben, moet je hier je best doen.
Hi Umit,
Is volgens jou in de Islam de hemel hetzelfde als het hiernamaals ?
Begrijp ik nou goed dat er daar dan ook weer meer en minder mooie plekken te verwerven zijn ?
Dus ehhh… minder goede daden is niet regelrecht naar de hel maar bv een minder mooie hemel ?
Hele goeie daden brengen je naar de beste plek in de hemel. Zoiets?
Nee, het hiernamaals is niet hetzelfde als hemel
Het is nogal complex hoe het in elkaar zit, en er is geen enkel geleerde die eenduidig details ervan heeft maar grofweg ziet het proces er zo uit:
als je komt te overlijden kom je in het hiernamaals terecht. daar wordt eerst je eindbestemming bekend gemaakt...dat kan hemel of hel zijn.
Die eindbestemmingen zijn nu echter nog gesloten...ze openen op de dag des oordeels.
De zielen die overleden zijn die wachten nog in de Barzaq.
De Barzaq is een tussen situatie....een soort dynamische wachtkamer.
Daarmee bedoel ik...die wachtkamer wordt door iedereen anders waargenomen. de tijd in de Barzaq is variabel.
om een voorbeeld te noemen 1 dag aardse tijd kan in de Barzaq 1 jaar zijn voor sommigen maar tegelijk voor anderen 1 sec duren...ik noem maar wat.
Tevens kan de Barzaq een van de tuinen van de hemel zijn voor de ene...maar een van de kuilen van de hel voor de ander.
Het is bedoeld ter vereffening. Mensen die als eindbestemming hemel hebben (de mensen die in hun aardse leven God gevonden en daarmee voor hun test geslaagd zijn), maar nog zonden begaan hebben die worden daarmee bestraft in de barzaq zodat op de dag des Oordeels als de hemelpoorten open gaan, ze dan zondeloos de hemel binnen kunnen gaan.
andersom voor mensen die in hun aardse leven niet in God geloofd hebben en daarmee gezakt zijn voor hun test gaan en daarmee als eindbestemming hel hebben...maar in hun leven zulke goede daden verricht hebben die beloond moet worden...die worden dan beloond in de Barzaq...zoals op de dag des Oordeels ze geen goede daden meer hebben.
Zoals beschreven zijn hemel en hel permanent....en daar kom je ook niet meer uit. de Barzaq is tijdelijk een voorfase ervan.
Hemel en hel hebben beide 7 lagen. er zijn geleerden die zeggen dat het 7 van elkaar gescheiden lagen zijn...er zijn ook geleerden die zeggen dat de 7 lagen niet fysiek van elkaar gescheiden zijn maar dat iemand uit de 7e laag alles veel intenser ervaart als iemand van de eerste laag.
daar zijn ze het allemaal niet over eens.
kort gezegd, dat alles is het hiernamaals, waarvan hemel er maar een onderdeel van is.
Ik moet echter zeggen, ik ben geen expert op dit gebied, dus ik weet ook niet erg veel....maar dat wat ik weet, deel ik graag met jullie