In Nederland is wel iets met het dienen van het eigen belang. Het boek Sefanja handelt over het aanbidden van de Moloch, de God die koning is en een mentaliteit verspreidt van eigenbelang. Het is sterk uitgedrukt maar de mentaliteit van "het voor het zeggen hebben" is groot. Iedereen (velen) wil in een leidinggevende functie, anders ben je niet goed genoeg en daarin wordt dan het eigen belang nagestreeft. En dat draagt bij aan verval van de samenleving.Tin schreef: ↑18 feb 2023, 11:21Ik zou hier de regel van Snelheid achter kunnen zetten:Willempie schreef: ↑16 feb 2023, 20:12
Je hebt het heel erg fout. Zie ook mijn reactie aan Bonjour. Er zijn heel veel mensen die niet hun eigen belang nastreven. Ik snap dat mensen die dit wel doen niet kunnen geloven dat er mensen bestaan die dit niet doen. Nochtans is het wel de realiteit. Waarom sluit je je niet aan bij die mensen die niet hun eigen belang nastreven? Want die bestaan wel degelijk, ondanks jouw negatieve (zelf)reflectie. Het spijt me als ik je wat harder dan nodig confronteer maar met zoete broodjes bakken is helemaal niemand gediend.
'Er zijn maar bitter weinig mensen die niet hun eigen belang nastreven'.
Heb ik het helemaal fout of is het de realiteit?
Hele godsdiensten zijn verzonnen ten bate van persoonlijk belang.
En de niet godsdienstige heeft natuurlijk vaak al helemaal geen reden een ander belang dan het eigen belang te zien.
Het is gewoon de uitkomst van hoe wij als individu staan t.o.v. het geheel: afgescheiden.
Dan mag je voorbeelden noemen waarin het minder radicaal is als gesteld: natuurlijk zijn er ook mooie en onbaatzuchtige houdingen van mensen.
Maar dat neemt niet weg dat de titel van dit topic klopt: het is een zootje in de wereld.
Zoete broodjes bakken heeft geen zin.
Daarmee veranderd de wereld niet.
Maar de mentaliteit van Jezus is geheel anders. Hij zegt dat wie de belangrijkste wil zijn een slaaf van de anderen moet zijn. Dat is zijn mentaliteit. Het belang van de ander nastreven. Zo krijg je ook invloed. Want wie het belang van een ander nastreeft wordt geliefd. Zo deed Christus dat ook. Hij onderwees dat we elkaar moesten dienen en dat is een mentaliteit die het belang van een ander op het oog heeft. Christus deed dat ook. In de hemel zal het daarom een feest zijn en hier niet. Ik denk aan die vergelijking waarbij twee groepen mensen aan een tafel zitten met ieder een bord lekkers voor zich, de ene groep in de hemel en de andere in de hel. In de hel zijn ze allemaal sjagerijnig en hongerig want ze hebben alleen maar hele lange lepels waarmee ze alleen anderen kunnen voeden. Zij proberen zichzelf te behagen, maar dat lukt niet terwijl in de hemel iedereen blij en gevoed is want daar behaagt men de ander en gebruikt men de lepels om de ander te dienen. Zo moeten wij het doen. Dan worden we gelukkig.