Herstel van Israël
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Herstel van Israël
Hallo Anja,
Inderdaad het Hemels Jeruzalem is boven, het is onze moeder en ook Jezus is daar!
We kunnen niet meer wijzen op een aards herstel van Israël, naar het model van, het OT.
Afgezien van het feit dat Jezus die historische feiten heeft afgesloten, kan er alleen maar sprake zijn van een 5Hemels-) Jeruzalem waar onze (Opper-) Priester is en daar in het
Heilige der Heiligen Zijn dienst doet. Het oordeel begint dan ook bij het (Geestelijke-) Israël, bij 'het volk'
Want Israël begint inderdaad in ons persoonlijke hart. Jezus is 'de Israël' in de volmaakte zin, dat we terug vinden in Jakob, die 'de Israël' werd genoemd.
Immers wij zijn Tempels van de Heilige Geest.
Er is in de Hemel dan ook geen Tempel meer, omdat wijzelf (dan) 'koningen en priesters' zullen zijn.
Laat ik uitleggen dat er op aarde, in het huidige Jeruzalem een derde Tempel zal komen.
Vele Christenen (en Joden) denken dat dat zal gebouwd worden.
Maar dat is een grote misleiding. Wel is -dan- juist dat er zich in dié Tempel dan ook een 'Priester' neer kan zetten, die zich meet met Christus.
Hij zal zich voordoen als 'een Godheid'. De wereld gaat (daarom) het Beest (morele en kerkelijk macht in eenheid) achterna en zal het (tweede-) Beest de -morele-wetten vastleggen van dat eerste Beest!
(zie bijvoorbeeld: http://adventmedia.nl/video/play/94-mis ... er-isra-l/ )
Ik ontmoet, zo nu en dan, bekende Belgische schrijvers en filosofen die zich bezig houden met het schrijven van boeken (politieke en morele) om een Plaatsvervangende rede te vinden voor Gods geboden.
Zij wijzen een Hemels god af (op grond veelal door zeer slechte ervaringen met de RKK) O.a. D. Verhofstadt is een bekende (zie 'willys blog: http://blog.seniorennet.be/cowboy/archi ... ID=1494891 )
Je moet je daarbij bedenken dat zulke bekende mensen heel veel direct invloed hebben op politieke programma's en politici als het om EU aangelegenheden gaat. Ook E. Vermeersch is een persoon die zeer teleurgesteld is over de RKK van uit zijn jeugd en als student aan een Seminar. Een enkele keer heb ik wel bijeenkomsten bijgewoond van deze mensen. Hele volkeren, die zeggen 'trouw' Katholiek te zijn, laten dan zien, bij handopsteken dat ze Atheïst zijn. De schrik sloeg me wel een beetje om het hart, toen mijn echtgenote en ik als enige de hand opstaken, toen D. Verhofstadt vroeg wie nog geloofde in een Hemels godheid. Recent had ik nog een kort gesprek met deze interessante schrijver.. Ik begrijp zijn standpunt ook wel. Hun boeken worden oplage na oplage gretig verkocht! De mens zoekt naar een fundament en meent dat te (kunnen) vinden bij mensen.
Ja, de mensheid begeeft zich naar het 'middelpunt' der aarde om zich te verzamelen tegen de Allerhoogste god. Europa zal het eerste continent zijn dat de wetten daarvoor zal vastleggen, daarna de gehele wereld!
Sommige denominaties maken van de mens een tegenstander van Jezus in plaats van een trouwe navolger, misschien wel onbewust maar toch!.
Gelukkig maar dat de Heilige Geest het laatste woord heeft in het hart van mensen. En zo dat zij persoonlijk overtuigd raken van de keuze die zij hebben gemaakt. Want het Evangelie maakt je vrij, indien je Christus oprecht zoekt en navolgt! (Mattheus 28 zendingsbevel)
Hartelijke groet
Inderdaad het Hemels Jeruzalem is boven, het is onze moeder en ook Jezus is daar!
We kunnen niet meer wijzen op een aards herstel van Israël, naar het model van, het OT.
Afgezien van het feit dat Jezus die historische feiten heeft afgesloten, kan er alleen maar sprake zijn van een 5Hemels-) Jeruzalem waar onze (Opper-) Priester is en daar in het
Heilige der Heiligen Zijn dienst doet. Het oordeel begint dan ook bij het (Geestelijke-) Israël, bij 'het volk'
Want Israël begint inderdaad in ons persoonlijke hart. Jezus is 'de Israël' in de volmaakte zin, dat we terug vinden in Jakob, die 'de Israël' werd genoemd.
Immers wij zijn Tempels van de Heilige Geest.
Er is in de Hemel dan ook geen Tempel meer, omdat wijzelf (dan) 'koningen en priesters' zullen zijn.
Laat ik uitleggen dat er op aarde, in het huidige Jeruzalem een derde Tempel zal komen.
Vele Christenen (en Joden) denken dat dat zal gebouwd worden.
Maar dat is een grote misleiding. Wel is -dan- juist dat er zich in dié Tempel dan ook een 'Priester' neer kan zetten, die zich meet met Christus.
Hij zal zich voordoen als 'een Godheid'. De wereld gaat (daarom) het Beest (morele en kerkelijk macht in eenheid) achterna en zal het (tweede-) Beest de -morele-wetten vastleggen van dat eerste Beest!
(zie bijvoorbeeld: http://adventmedia.nl/video/play/94-mis ... er-isra-l/ )
Ik ontmoet, zo nu en dan, bekende Belgische schrijvers en filosofen die zich bezig houden met het schrijven van boeken (politieke en morele) om een Plaatsvervangende rede te vinden voor Gods geboden.
Zij wijzen een Hemels god af (op grond veelal door zeer slechte ervaringen met de RKK) O.a. D. Verhofstadt is een bekende (zie 'willys blog: http://blog.seniorennet.be/cowboy/archi ... ID=1494891 )
Je moet je daarbij bedenken dat zulke bekende mensen heel veel direct invloed hebben op politieke programma's en politici als het om EU aangelegenheden gaat. Ook E. Vermeersch is een persoon die zeer teleurgesteld is over de RKK van uit zijn jeugd en als student aan een Seminar. Een enkele keer heb ik wel bijeenkomsten bijgewoond van deze mensen. Hele volkeren, die zeggen 'trouw' Katholiek te zijn, laten dan zien, bij handopsteken dat ze Atheïst zijn. De schrik sloeg me wel een beetje om het hart, toen mijn echtgenote en ik als enige de hand opstaken, toen D. Verhofstadt vroeg wie nog geloofde in een Hemels godheid. Recent had ik nog een kort gesprek met deze interessante schrijver.. Ik begrijp zijn standpunt ook wel. Hun boeken worden oplage na oplage gretig verkocht! De mens zoekt naar een fundament en meent dat te (kunnen) vinden bij mensen.
Ja, de mensheid begeeft zich naar het 'middelpunt' der aarde om zich te verzamelen tegen de Allerhoogste god. Europa zal het eerste continent zijn dat de wetten daarvoor zal vastleggen, daarna de gehele wereld!
Sommige denominaties maken van de mens een tegenstander van Jezus in plaats van een trouwe navolger, misschien wel onbewust maar toch!.
Gelukkig maar dat de Heilige Geest het laatste woord heeft in het hart van mensen. En zo dat zij persoonlijk overtuigd raken van de keuze die zij hebben gemaakt. Want het Evangelie maakt je vrij, indien je Christus oprecht zoekt en navolgt! (Mattheus 28 zendingsbevel)
Hartelijke groet
-
- Man/Vrouw: V
Laat ik dan stellen dat ik de visie van de 7 dag adventisten en dus ook van Nicodemus niet deel.
En nu het in het subforum Bijbelstudie staat lijkt het me goed bij dergelijke beweringen vanuit de Bijbel te citeren , de Bijbel leert nergens dat de mens automatische een volgeling van Jezus is, en zodoende gaat een vergelijk met een tegenstander niet op. De discipelen waren gelovigen die de Heer volgden.En wie niet voor Mij is, is tegen Mij leert de Schrift.
Het was al duidelijk zolang de Gemeente op aarde is, is zij de tempel in overdrachtelijke zin. God woont nu niet in een tempel met handen gebouwd zegt de Bijbel, maar als wij in de hemel zijn dan gaat de 70e week van Daniël beginnen en het is goed om te lezen wat daar staat t.a.v. een letterlijke tempel wel met handen gebouwd.
Ik deel ook de mening niet dat je het aldoor over een "geestelijk" Israël hebt, daar gaat mijn topic niet over. Ik heb het steeds over een letterlijke natie van 2 en 12 stammen die samengevoegd zullen worden door de Heer Zelf.
Het is zeker zo dat er een beeld, genoemd een gruwel zal geplaatst worden in Jeruzalem en dat zal aanbeden worden.
Ik zou graag vanuit de Bijbel willen horen van Nicodemus waar staat dat dat beeld in een tempel zal staan. Waarom niet gewoon op het tempelplein.
De mensheid te beginnen bij het Jodendom zullen deze valse mens der zonde aanbidden.
Daniël 9 heeft het over een "hij" met een kleine letter die het verbond zal versterken en de religie van het Jodendom zoals het slachtoffer en het spijsoffer zal stop zetten. En dat is na de 3 en een half jaar van de 70e week van Daniël dat is dus op de helft. Deze acties behoren toe aan de mens der zonde en niet aan Christus. Er wordt niet gesproken over een tempel, het wegnemen van die offers of eigenlijk het verbieden ervan wordt bevestigd in Dan. 12 vers 1.
We hoeven ook niet te wijzen op een aards herstel naar het model uit het OT want daar is nooit sprake van een herstel.
De natie werd geboren zoals bij alle geboorten, het water brak en dat model is ontstaan bij de uittocht uit Egypte.
Het wachten is in de toekomst van de wedergeboorte van de natie en over dat herstel gaat mijn topic.
En nu het in het subforum Bijbelstudie staat lijkt het me goed bij dergelijke beweringen vanuit de Bijbel te citeren , de Bijbel leert nergens dat de mens automatische een volgeling van Jezus is, en zodoende gaat een vergelijk met een tegenstander niet op. De discipelen waren gelovigen die de Heer volgden.En wie niet voor Mij is, is tegen Mij leert de Schrift.
Het was al duidelijk zolang de Gemeente op aarde is, is zij de tempel in overdrachtelijke zin. God woont nu niet in een tempel met handen gebouwd zegt de Bijbel, maar als wij in de hemel zijn dan gaat de 70e week van Daniël beginnen en het is goed om te lezen wat daar staat t.a.v. een letterlijke tempel wel met handen gebouwd.
Ik deel ook de mening niet dat je het aldoor over een "geestelijk" Israël hebt, daar gaat mijn topic niet over. Ik heb het steeds over een letterlijke natie van 2 en 12 stammen die samengevoegd zullen worden door de Heer Zelf.
Het is zeker zo dat er een beeld, genoemd een gruwel zal geplaatst worden in Jeruzalem en dat zal aanbeden worden.
Ik zou graag vanuit de Bijbel willen horen van Nicodemus waar staat dat dat beeld in een tempel zal staan. Waarom niet gewoon op het tempelplein.
De mensheid te beginnen bij het Jodendom zullen deze valse mens der zonde aanbidden.
Daniël 9 heeft het over een "hij" met een kleine letter die het verbond zal versterken en de religie van het Jodendom zoals het slachtoffer en het spijsoffer zal stop zetten. En dat is na de 3 en een half jaar van de 70e week van Daniël dat is dus op de helft. Deze acties behoren toe aan de mens der zonde en niet aan Christus. Er wordt niet gesproken over een tempel, het wegnemen van die offers of eigenlijk het verbieden ervan wordt bevestigd in Dan. 12 vers 1.
We hoeven ook niet te wijzen op een aards herstel naar het model uit het OT want daar is nooit sprake van een herstel.
De natie werd geboren zoals bij alle geboorten, het water brak en dat model is ontstaan bij de uittocht uit Egypte.
Het wachten is in de toekomst van de wedergeboorte van de natie en over dat herstel gaat mijn topic.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 24 apr 2014, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Kun je zeggen waar dit in de Bijbel staat.NIcodemus schreef:ja, de mensheid begeeft zich naar het 'middelpunt' der aarde om zich te verzamelen tegen de Allerhoogste god. Europa zal het eerste continent zijn dat de wetten daarvoor zal vastleggen, daarna de gehele wereld!
Want de Bijbel zegt imho dat alles zich zal toespitsen naar het Midden-Oosten. Europa loopt helemaal niet voorop als continent en zal geen wetten vastleggen.
Het gaat om een 10 statenbond , de 10 tenen van de beeld van Nebukadnezar en de economie van Europa komt wel plat te liggen, en Amerika zal ook zijn macht kwijt raken. En Gog en Magog zullen oprukken tegen Israël, maar het middelpunt der aarde is voor mij in het Bijbels wereld beeld niet Europa.
Als je dat beweert in het topic Bijbelstudie zou ik graag daarvoor een onderbouwing zien vanuit de Bijbel.
-
Je zei dat het niet gaat om de zichtbare dingen, maar om het verborgene.
Zou dan dat wat wij zien ons juist niet een loer voor de ogen draaien?
We zagen toch ook een Joodse volk van God die hun Koning kruisigde?
Van hem werd toch verwacht dat Hij de Romeinen zou verjagen,
maar Hij werd de Messias van de Romeinen nota bene!
Paulus struinde het hele Romeinse Rijk af om hun Messias te verkondigen.
Zijn Koninkrijk is niet van hier.
Deze wereld wil een Messias dat de heidenen verjaagd en uitmoord, die hen zelf zegent met grote geldstromen en
de vijanden die achterblijven in bittere armoede achterlaat als straf. De heidense naties natuurlijk als een uithongerende gebied van straat arme gestrafte heidenen die onder vervloekingen gebukt gaat en Israël als een welvarende thuishaven voor alle heiligen vol zegeningen.
Volgens mij is dit het al oude waanbeeld en verlangen van de joden, waar Jezus "niet" in mee ging.
Hebben veel christenen niet een soort gelijke eigen visie en verlangen hier op?
Misschien dan in plaats van zo'n vervloekte arme natie een nog vervloektere lot bij het grote oordeel?
Israël als het nieuwe duizendjarige Rijk met Jezus weer als hun Koning die alle vijanden uitgemoord heeft met zijn engelenleger,
dat natuurlijk op deze aarde zal plaats vinden.
Van hem werd toch verwacht dat Hij de Romeinen zou verjagen,
Deze wereld wil een Messias dat de heidenen verjaagd en uitmoord, die hen zelf zegent met grote geldstromen en
de vijanden die achterblijven in bittere armoede achterlaat als straf. De heidense naties natuurlijk als een uithongerende gebied van straat arme gestrafte heidenen die onder vervloekingen gebukt gaat en Israël als een welvarende thuishaven voor alle heiligen vol zegeningen.
Volgens mij is dit het al oude waanbeeld en verlangen van de joden, waar Jezus "niet" in mee ging.
Misschien dan in plaats van zo'n vervloekte arme natie een nog vervloektere lot bij het grote oordeel?
Israël als het nieuwe duizendjarige Rijk met Jezus weer als hun Koning die alle vijanden uitgemoord heeft met zijn engelenleger,
Laatst gewijzigd door Gaitema op 24 apr 2014, 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Ja dat is inderdaad wat veel Christenen tegenwoordig geloven, Die geloven het zelfde als de vroegere en ook de hedendaagse Joden.
Dat de Messias terugkomt en dan het Joodse volk zou bevrijden van hun aardse vijanden, Dat ze bevrijd worden van iedereen die hen onderdrukt.
Maar dat zou nooit uitkomen.
Dat de Messias terugkomt en dan het Joodse volk zou bevrijden van hun aardse vijanden, Dat ze bevrijd worden van iedereen die hen onderdrukt.
-
Inderdaad. Wie gered worden, komen van over de hele wereld vandaan.
Geen volk zal een ander daarin voorgaan.
De totstandkoming van Gods Rijk zal nooit zo aards zijn als wij mensen denken.
Het is van een geheel andere orde en van een heel andere aanpak.
-
Helemaal goed Gaitema, wij zien niet wat wij zien omdat de satan de ombuiger van het licht is.Gaitema schreef:Zou dan dat wat wij zien ons juist niet een loer voor de ogen draaien?
Wij kunnen alleen "zien" in het Licht van wat Christus ons openbaart of geopenbaard heeft.
De wereld ziet immers wat voor ogen is.
De hele wetenschap is gebaseerd op wat "zij zien".
-
Dat was ook het doel van Zijn komst niet.robert75 schreef:Ja dat is inderdaad wat veel Christenen tegenwoordig geloven, Die geloven het zelfde als de vroegere en ook de hedendaagse Joden.
-
Absoluut , Hij werd de Verlosser van Jood en heiden.Gaitema schreef: ...."[..] "maar Hij werd de Messias van de Romeinen nota bene!
Ik denk dat deze wereld vrede najaagt bewerkt door mensenhanden, want alle ongelovigen zijn eenvoudig heidenen.Deze wereld wil een Messias dat de heidenen verjaagd en uitmoord, die hen zelf zegent met grote geldstromen en
Gelovige naties is pas toekomst, God werkt in het verborgene aan de enkeling.
Israël als natie dus 12 stammen die nog niet verzameld is zal na een verdrukking die van Godswege uit liefde voor Zijn volk verkort is alsnog zien "Wie zij doorstoken hebben" en zij zullen gedwongen de Messias aanvaarden.Volgens mij is dit het al oude waanbeeld en verlangen van de joden, waar Jezus "niet" in mee ging.
Daarna volgen de volkeren ook al zal niet iedereen vrijwillig Zijn knie buigen.
Overigens Paulus heeft het Romeinse rijk misschien afgestruind, hij ging vrij snel naar Europa maar altijd eerst naar de Joodse synagoge, dat bleef hij doen en dat vind ik zo prachtig van de opdracht van Paulus, een speciale bediening als 13 e apostel voor de heidenen en specifiek voor de gelovigen van deze bedeling, maar hij verzuimde nooit de synagogen te bezoeken.
Paulus was een hooggeplaatste autoriteit in zijn dagen en had connecties met leden van de koninklijke huizen waarvan de afdelingen in Rome gezeten waren.
-
De Joden hadden geen waanidee, zij kenden de Schriften en daar werd de Messias uitgebreid aangekondigd en dat zij deze Jezus van Nazareth niet aanvaardden was hun ongeloof. Daarna pas werden hun ogen verblind van Godswege omdat God nadat ze tig keer een kans hadden gekregen het heil naar de heidenen ging, hoewel altijd God zo genadig is dat ook de Jood vandaag aan de dag zijn ogen kan laten openen op grond van geloof.
Ik deel de mening totaal niet dat God opzettelijk hun ogen heeft verblind zodat ze nu niet tot geloof kunnen komen en straks een soort herkansing krijgen, want dat is de leer van de alverzoening en dat leert de Bijbel nergens, niet voor de Jood noch voor de heiden.
Iedere "blinde" zelfs de blindgeborenen werden op grond van geloof ziende.
Het is een excuus om de Joden niet het evangelie te prediken en ik verwerp dat.
Wat ieder mens nodig heeft ook de Jood is te aanvaarden de prediking van het bloed van de Here Jezus wat reinigt van alle zonden en die genade is verschenen aan alle mensen, de Joden zijn daarop geen uitzondering, maar hebben ook geen voorkeursbehandeling want in de gemeente is noch Jood noch Griek.
Ik deel de mening totaal niet dat God opzettelijk hun ogen heeft verblind zodat ze nu niet tot geloof kunnen komen en straks een soort herkansing krijgen, want dat is de leer van de alverzoening en dat leert de Bijbel nergens, niet voor de Jood noch voor de heiden.
Iedere "blinde" zelfs de blindgeborenen werden op grond van geloof ziende.
Het is een excuus om de Joden niet het evangelie te prediken en ik verwerp dat.
Wat ieder mens nodig heeft ook de Jood is te aanvaarden de prediking van het bloed van de Here Jezus wat reinigt van alle zonden en die genade is verschenen aan alle mensen, de Joden zijn daarop geen uitzondering, maar hebben ook geen voorkeursbehandeling want in de gemeente is noch Jood noch Griek.
-
Nee maar ook niet het doel van zijn wederkomst zoals veel Christenen willen geloven.Wilsophie schreef:Dat was ook het doel van Zijn komst niet.robert75 schreef:Ja dat is inderdaad wat veel Christenen tegenwoordig geloven, Die geloven het zelfde als de vroegere en ook de hedendaagse Joden.
-
De Joden vroegen inderdaad om zijn kruisiging, die door de Romeinen werd uitgevoerd.Gaitema schreef:Je zei dat het niet gaat om de zichtbare dingen, maar om het verborgene.
Ken je het lied:
"ja, ik kost Hem die slagen,
die smarten en die hoon,
ik doe dat leed hem dragen,
dat riet, die doornenkroon..
ik sloeg Hem al die wonden
voor mij moest Hij daar staan
Ik deed door mijne zonden
Hem al die jamm'ren aan."
en het gedicht "'t En zijn de Joden niet Heer Jesu, die u kruisten".
Van de Romeinen? Er was een gemeente in Rome.... Maar er was ook enorme christenvervolging.Van hem werd toch verwacht dat Hij de Romeinen zou verjagen,
En wat zegt de bijbel:
Hand.13:23 Uit zijn nageslacht heeft God voor Israël, volgens de belofte, de Zaligmaker Jezus doen voortkomen,
Rom.9:4 Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid
Jezus kwam om de wereld te redden, maar dat doet Hij via zijn volk Israël. Daarom zal Israël ook hersteld worden.
Ja er is een christendom met het welvaartsevangelie. Een geloof dat voordeel en voorspoed moet brengen, wat dan meestal ten koste van de armen gaat.Deze wereld wil een Messias dat de heidenen verjaagd en uitmoord, die hen zelf zegent met grote geldstromen en
Gods vijanden worden straks verslagen. Ja, en dan zal de troon van David hersteld worden en Jezus koning zijn over het aardse Vrederijk.
Het zal van een heel andere orde zijn dan wat wij kennen. Het zal een hemels karakter dragen en eenmaal zal het hemelse Jeruzalem neerdalen en God zal bij de mensen wonen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Precies, want het zijn niet de Joden Heer Jesu, het is een lied uit de bundel geestelijke liederen van de Vergadering van gelovigen.
-
Zo staat het namelijk in vele profetieën in het OT genoteerd, die zijn nog niet uitgekomen en die zullen dus uitkomen. God bewandeld met Zijn Uitverkoren Volk Israel nu eenmaal een andere weg dan met ons uit de heidenen in Christus. Het is dus niet de wereld die dat wil, maar God die het heeft laten profeteren in het OT.Gaitema schreef: Deze wereld wil een Messias dat de heidenen verjaagd en uitmoord,
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
-
Dan zou in het OT dus onwaarheden staan? Vele profetieën staan namelijk in het OT daarover en die zijn nog niet vervuld, maar zullen nog worden vervuld.robert75 schreef:Ja dat is inderdaad wat veel Christenen tegenwoordig geloven, Die geloven het zelfde als de vroegere en ook de hedendaagse Joden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
-
Je gaat volledig voorbij aan het 1000 jarig vredesrijk op aarde hier, waar Yeshua zal regeren over deze wereld vanuit Jeruzalem.Gaitema schreef:Inderdaad. Wie gered worden, komen van over de hele wereld vandaan.
-
kan je dat bijbels onderbouwen? Andersom heb ik al vaker gedaan namelijk, dat God laat zien Zijn Israël met een doel te hebben verblind voor het evangelie namelijk. je draait het hier onterecht om. Want wat voor zin heeft het om iemand of een groep te verblinden die het toch al niet wil aanvaarden? Niet logisch dus.Wilsophie schreef:De Joden hadden geen waanidee, zij kenden de Schriften en daar werd de Messias uitgebreid aangekondigd en dat zij deze Jezus van Nazareth niet aanvaardden was hun ongeloof. Daarna pas werden hun ogen verblind van Godswege omdat God nadat ze tig keer een kans hadden gekregen het heil naar de heidenen ging,
-
Lees het OT grondig mbt to de profetieën over de Messias, welke zal zijn Yeshua.robert75 schreef:Nee maar ook niet het doel van zijn wederkomst zoals veel Christenen willen geloven.Wilsophie schreef:Dat was ook het doel van Zijn komst niet.robert75 schreef:Ja dat is inderdaad wat veel Christenen tegenwoordig geloven, Die geloven het zelfde als de vroegere en ook de hedendaagse Joden.
Christenen als jij verwerpen het OT helaas.
-
ik luister nu naar livestream - de Joodse kinderarts Elsheva Roonen: http://christenenvoorisrael.nl/2014/04/ ... eva-ronen/
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Ik verwerp helemaal niets, Daarentegen neem ik ook de uitspraken van Christus serieus, Die jij gemakshalve naast je neer leg.ericjan schreef:Lees het OT grondig mbt to de profetieën over de Messias, welke zal zijn Yeshua.robert75 schreef:Nee maar ook niet het doel van zijn wederkomst zoals veel Christenen willen geloven.Wilsophie schreef:Dat was ook het doel van Zijn komst niet.robert75 schreef:Ja dat is inderdaad wat veel Christenen tegenwoordig geloven, Die geloven het zelfde als de vroegere en ook de hedendaagse Joden.
-
Ik verwerp helemaal niets, Daarentegen neem ik ook de uitspraken van Christus serieus, Die jij gemakshalve naast je neer leg.ericjan schreef:Lees het OT grondig mbt to de profetieën over de Messias, welke zal zijn Yeshua.robert75 schreef:Nee maar ook niet het doel van zijn wederkomst zoals veel Christenen willen geloven.Wilsophie schreef:Dat was ook het doel van Zijn komst niet.robert75 schreef:Ja dat is inderdaad wat veel Christenen tegenwoordig geloven, Die geloven het zelfde als de vroegere en ook de hedendaagse Joden.
-
ericjan schreef:Welke reden heb je om di niet letterlijk te nemen? Het meten staat er niet voor niets hoor, het is om duidelijk te maken dat het gaat om een aardse tempel namelijk.Anja schreef:
Ik kan uit Openbaringen 11 geen letterlijke tempel opmaken. Ik lees er wel van het meten en zo, maar het is een visioen. Dus dat kun je niet zomaar letterlijk nemen.
2 Maar laat de buitenste voorhof van de tempel erbuiten en meet die niet, want die is aan de heidenen gegeven. En zij zullen de heilige stad vertrappen, tweeënveertig maanden lang.
Daar komt bij dat er in de hemel geen heidenen rondlopen die de (hemelse) heilige stad zullen vertappen, toch?
Deze toevoeging bewijst dat het hier wel om een fysieke aardse tempel moet gaan. Want in de hemel zijn geen heidenen en de hemelse heilige stad in de hemel zal nooit door heidenen worden vertrapt.
Daar heb je gelijk in. Het zit eigenlijk zo ( bij mij): ik ben ermee gestopt mij met dit wespennest te bemoeien. Al jaren is er overal op internet strijd tussen christenen onderling en christenen versus andersgelovigen, over Israël, en allemaal claimen ze de Bijbel te kennen. Daar heb ik me ook wel eens mee bemoeid, en ik heb ongeveer hetzelfde standpunt als dat jij inneemt. Ik denk - en heb overigens altijd zo gedacht - dus hetzelfde als jij over de kwestie Israël.
Door al het gesmijt met bijbelteksten dat ik op internet steeds tegenkwam, ben ik er helemaal tureluurs van geworden. Hoe meer men met teksten loopt te smijten, hoe verder de liefde wijkt. Ik heb daar schoon genoeg van en doe er dus niet meer aan mee, geen zin meer in.
Het gehele land Israël behoort Israël toe. Wat mij betreft, en wat de Bijbel betreft ( en voor mensen met een anti-Israël standpunt: nee, ik ga dat niet lopen " bewijzen" , been there, done that. ) Niet de helft, geen tweestatenoplossing, gewoon heel Israël. Punt. Dat is mijn standpunt.
Wij weten echter ook dat de profetie over Israël in zijn geheel uitkomt. Dat houdt dus ook verdrukking in. Dat moet zich voltrekken. En wee hen die aan het leed van Israël bijdragen, maar hoe dan ook gaat het wel gebeuren. En daar heb ik - sinds een half jaartje of zo pas hoor ( ik en het gezin waar ik uit kom, heb een bijzondere connectie met Israël, mijn ouders stonden ook altijd te juichen als Israël weer eens werd aangevallen in een oorlog en dan won), vrede mee gevonden, in Hem.
Daarnaast is er ook de geestelijke tempel, Christus Jezus. En daar maken wij nu reeds deel van uit, terwijl we nog in de gebroken wereld zijn. En dat die geestelijke tempel op aarde neer zal dalen, dat weten wij immers ook.
Maar jij hebt absoluut gelijk dat het in het stukje over die gemeten tempel over een aardse tempel gaat. Dat zag ik over het hoofd, omdat het gestrijd over Israël ( en al het andere gestrijd) mijn keel, neus en oren uitkomt.
Dit alleen ter toelichting he, waarom ik er te oppervlakkig naar keek. Ik heb geen zin meer in die saaie wespennesten.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 24 apr 2014, 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
-
ericjan schreef:kan je dat bijbels onderbouwen? Andersom heb ik al vaker gedaan namelijk, dat God laat zien Zijn Israël met een doel te hebben verblind voor het evangelie namelijk. je draait het hier onterecht om. Want wat voor zin heeft het om iemand of een groep te verblinden die het toch al niet wil aanvaarden? Niet logisch dus.Wilsophie schreef:De Joden hadden geen waanidee, zij kenden de Schriften en daar werd de Messias uitgebreid aangekondigd en dat zij deze Jezus van Nazareth niet aanvaardden was hun ongeloof. Daarna pas werden hun ogen verblind van Godswege omdat God nadat ze tig keer een kans hadden gekregen het heil naar de heidenen ging,
Het gaat niet om logica, het gaat om Gods Heilsplan. En omdat ik het volgens jou toch omdraai en ook nog onterecht ga ik er niet meer over in discussie. Lees het boekje Hosea t.a.v "lo_ ammi en "Lo ruchama".
Het is absurd om te stellen dat de "genade is verschenen aan alle mensen" staat in de brief aan Titus en daar staat niet achter, behalve voor blinden, want het geloof is uit het gehoor en niet uit het "zien". Ogen spelen nooit een rol, maar oren want.... "Gij hebt Mij het oor doorboord".
-
Amen! Het is niet Israëls verdienste dat Israël behouden wordt, het is God die Israël behoudt en gebruikt om de wereld daarmee te tonen dat Hij, de God van Israël, de God van de Bijbel, God is. En de vijanden van Israël komen uiteindelijk van een bovennatuurlijke koude kermis thuis.ericjan schreef:kan je dat bijbels onderbouwen? Andersom heb ik al vaker gedaan namelijk, dat God laat zien Zijn Israël met een doel te hebben verblind voor het evangelie namelijk. je draait het hier onterecht om. Want wat voor zin heeft het om iemand of een groep te verblinden die het toch al niet wil aanvaarden? Niet logisch dus.Wilsophie schreef:De Joden hadden geen waanidee, zij kenden de Schriften en daar werd de Messias uitgebreid aangekondigd en dat zij deze Jezus van Nazareth niet aanvaardden was hun ongeloof. Daarna pas werden hun ogen verblind van Godswege omdat God nadat ze tig keer een kans hadden gekregen het heil naar de heidenen ging,
De Vader heeft Israël een bedekking gegeven, omdat ze hun hart hadden verhard. Zo is ook geschied met farao, die zijn hart verhardde en het volk niet liet gaan. En zo gaat het met alle harten die zich verharden. God dringt zich niet op. Hij laat verharden die zich willen verharden.
Solo Christo
-
Nee hoor, daar heb ik het juist over. Met één verspreking overigens. Want ik stel me het altijd voor in de term alsof erbij in de bijbel staat dat het een nieuwe hemel en een nieuwe aarde is, maar daarover wordt een hoofdstuk later pas geschreven. Eens hadden we een Bijbelstudie over Openbaring, dat in twee topics behandeld werd. Daarnaast nog een derde over de hoer Babylon van Adinomis.ericjan schreef:Je gaat volledig voorbij aan het 1000 jarig vredesrijk op aarde hier, waar Yeshua zal regeren over deze wereld vanuit Jeruzalem.Gaitema schreef:Inderdaad. Wie gered worden, komen van over de hele wereld vandaan.
Zie begintijd Bijbelstudie van dit forum. Het is één van de eerste studies die er geopend is op dit forum. Daarover nam ik het gedeelte over het duizendjarige vredesrijk uit een handboek toegelicht over.
Ik zal het hier even weer plaatsen:
Gaitema schreef:Van Openbaring 20 ga ik overigens bij nadenken toch mee in het idee van dat het een aankomende periode betreft, maar voor de variatie wil ik ook even kijken wat het "handboek bij de bijbel" en " gelukkig gereformeerd" beschrijft.
In de "Handboek bij de bijbel" staat:
20 Het duizendjarige rijk; Satan overwonnen; het laatste oordeel
De 'duizend jaar" (millennium) van dit hoofdstuk worden nergens elders in de bijbel genoemd en geen enkel ander hoofdstuk in de bijbel heeft aanleiding gegeven tot zoveel verhitte debatten over de betekenis. Maar enige zaken zijn duidelijk.
• Johannes ziet Satan onder de strenge controle van God (1-3)
• Hij ziet de zielen van de martelaren, niet elke christen (en dat is belangrijk voor de vervolgde vroege kerk), herrezen om 'duizend jaar te regeren met Christus" (4-6)
• Aan het eind van die periode verzamelen de machten van het kwaad zich om Gods mensen aan te vallen, maar ze worden totaal vernietigd. Satan zelf deelt het lot van het beest en de valse profeet in 'de poel van vuur'(7-10)
• Er komt een algehele opstanding, waarbij iedereen voor God moet verschijnen om geoordeeld te worden, ieder voor zich.
Het vonnis is leven of dood. En voor diegenen die leven zal er geen dood meer zijn. (11-15)
Voor wat de details betreft, net als in de rest van het boek, is het goed voorzichtig te zijn. En de basisregels van interpretatie moeten worden toegepast (zie inleiding).
(Ik denk dat het boek dit bedoelde:
Het is het enige ‘apocalyptische’ geschrift dat is opgenomen in het Nieuwe Testament.
Joodse openbaringen werden in tijden van crisis geschreven. Deze moedigen de lezers aan het grote geheel van de geschiedenis te bezien en hun aandacht te vestigen op het einde van de wereld als God oppermachtig zal heersen in vrede en gerechtigheid. Veel van de dingen die lezers van nu moeilijk te begrijpen vinden zijn kenmerken van deze manier van schrijven – bijvoorbeeld de gebruikmaking van:
• Visioenen
• Symbolen
• ‘weergeven’ uit het Oude Testament (een soort her-beschouwing van de geschriften en de aanpassingen ervan aan deze tijd’)
• getallen die een speciale betekenis hebben.)
Om te vragen “waar” de heerschappij gevestigd zal zijn of te proberen een tijdschema van gebeurtenissen uit te werken, gaat tegen de geest van het geheel in.
Het is waar, dat volgens het vroege judaïsme het messiaanse koninkrijk op de aarde was gevestigd. Sommige joden dachten in termen van een Messiaanse regering in een bepaald tijdsbestek, anderen aan een interim-sabbat van 1000 jaar. De vroegste christelijke uitleggers namen aan dat dit hoofdstuk verwijst naar een duizendjarige rijk op aarde.
Maar Johannes brengt iets nieuws. Dit is geen algemene regering van alle gelovigen, maar alleen van de martelaren. Ook zegt hij niet waar op aarde deze regering is (elders in Openbaring zegt hij dat de vier tronen in de hemel zijn). En hoewel er hevig is getwist over de relatie van het millennium met de wederkomst van Christus, noemt hij deze niet in dit hoofdstuk.
> N.B. Het visioen van Johannes kan misschien vergeleken worden met de woorden van Paulus in
1 Korintiërs 15: 24-28
24 En dan komt het einde en draagt hij het koningschap over aan God, de Vader, nadat hij alle heerschappij en elke macht en kracht vernietigd heeft. 25 Want hij moet koning zijn totdat ‘God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd’. 26 De laatste vijand die vernietigd wordt is de dood, 27 want er staat: ‘Hij heeft alles aan zijn voeten gelegd.’ Wanneer er ‘alles’ staat, is dat natuurlijk uitgezonderd degene die alles aan hem onderwerpt. 28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.
Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
> 1000 jaar (2) Andere getallen in Openbaring zijn symbolische figuren. Duizend jaar is lang genoeg om Gods complete heerschappij over Satan aan te tonen en weegt verre op tegen het lijden van de martelaren op aarde.
> God en Magog (8) Zie bij Ezechiël 38
> De geliefde stad (9) De gemeenschap van Gods mensen, in tegenstelling tot ‘de prachtige stad’Babylon.
Gaitema schreef:Gelukkig Gereformeerd over Openbaring 20
Volgens de schrijver biedt de bijbel geen ruimte voor meerdere periodes of terugkomsten van Jezus.
Ik zelf (Gaitema : ) ) denk daar anders over, maar het is toch interessant het even te plaatsen hoe deze schrijver het vanuit de gereformeerde zienswijze het ziet.
Volgens de schrijver lijkt het alsof het zo doorloopt vanuit Openbaring 19 naar 20, maar Openbaring schrijft volgens hem geen chronologische geschiedschrijving van de toekomst en zo moet je dit ook niet lezen. Openbaring geeft een aantal visioenen over de toekomst en een aantal keren achter elkaar in telkens een ander visioen. Het gaat dan om de periode van Christus' eerste komst tot aan zijn wederkomst. Dit wordt ook wel de periode van de laatste dagen genoemd. Dat is bijvoorbeeld heel duidelijk te zien in de hoofdstukken 12 en 14: het visioen begint met de geboorte van Christus en het loopt uit op de laatste oordeel, aldus deze schrijver (we hadden al over deze hoofdstukken een interessante gedachtewisseling gehad) In de hoofdstukken 17 tot 19 zie je hetzelfde: het begint met een visioen van Babel - de wereld zonder God- en loopt uit op het laatste oordeel. In de hoofdstukken 20 tot 22 volgt dan opnieuw een schets van dezelfde periode en deze keer loopt het niet alleen uit op het laatste oordeel, maar krijgen we daarna ook het nieuwe Jeruzalem te zien.
Het boek Openbaring schrijft volgens hem dus een aantal keren achter elkaar de zelfde periode. Het is dan ook niet verwonderlijk dat iemand die deze herhalingen dan ook niet onderkent en na hoofdstuk 19 onbekommerd verder leest in hoofdstuk 20, uitkomt bij een tweevoudige opstanding, een tweevoudige grote verdrukking en een tweevoudige wederkomst van Christus. Maar het gaat telkens om de zelfde periode, alleen wel steeds vanuit een ander perspectief dat van de tijdelijke gebondenheid van de Satan. Dat wil overigens niet zeggen dat Satan in deze periode altijd en overal gebonden is (Adinomis bestreed deze gedachte wat mij betreft wel heel goed ), maar dat het dan weer hier en dan weer daar het geval is. En waar Satan gebonden is, daar krijgt het evangelie de kans om harten te winnen.
Het pleidooi wat hij vervolgens doet vind ik wel heel interessant. De discussie komt er tussen vaak evangelischen en gereformeerden er op neer dat er verschillend bijbel gelezen wordt. Het maakt een verschil uit of je een letterlijke Bijbellezing en zo vaker in betrekking op ons zelf toegepast moet worden, onze tijd en onze situatie speelt evengoed mee.