Dank voor je verhaal, Peter.
Ik moet zeggen dat ik wel wat positiever over de actie ben gaan denken.
Ik zie natuurlijk de urgentie van het klimaat. Het jezelf vastplakken aan een kunstwerk zie ik echter als zo'n idiote contra productieve actie, dat ik de irritatie nu al haast weer in mij op voel komen. Contraproductief zijn lijkt me niet de doelstelling van extinction rebellion, dus dat soort acties kan men beter niet doen.
Maar een snelweg is natuurlijk een plek waar veel vervuiling vandaan komt en is dus een veel geschiktere plek om actie te voeren.
Lijkt me ook niet zo'n probleem: de weg even af te sluiten voor verkeer. Zeker niet op een zaterdag en mits duidelijk bekend gemaakt.
De 'beroemde' Utrechtse baan, ja. Waar het leeuwendeel van het wegverkeer richting Den Haag binnenkomt.
Niet dat ik er vaak over gereden heb. Zelden, want ik ben natuurlijk een fervent OV aanhanger.
Wellicht dat er wat automobilisten zijn geweest die die dag 'enige hinder' hebben ondervonden van het afsluiten maar vervolgens een beetje aan het denken zijn gezet.
Wat nu precies de rol van 'het gezag' was is me niet helemaal duidelijk. Ik begrijp dus eigenlijk dat de weg afgezet is en dat zelfs een plattegrond is uitgedeeld hoe bij de actieplek te komen (vrij simpel, lijkt me...). Kortom: hulp.
Terwijl vervolgens met waterkanonnen en mankracht de boel schoongeveegd werd.
Dat lijkt dus nogal tegenstrijdig.
Als je ziet dat er tegenwoordig 'raves' (tot voor kort nóóit van dat woord gehoord) gehouden worden waar totaal niet tegen opgetreden wordt nogal een vreemde tegenstelling. Dit harde optreden geeft wel dat de indruk dat er iets totaal ontoelaatbaars en schandaligs aan de hand is. En dat zal op zich toch weer door ectinction rebellion meegenomen moeten worden wanneer men de effectiviteit beschouwd. Tenslotte heeft men er ook niks aan de publieke opinie tegen zich in het harnas te jagen.
In principe ben ik dan ook voor gewoon rustig protest. Het malieveld is groot genoeg. En als het niet groot genoeg is zou dat alleen maar mooi zijn,
Maar daar komen we op het punt waar ik voor vrees: het klimaatprobleem is feitelijk niet urgent genoeg voor het grote publiek. Dus een echt massale demonstratie zal niet genoeg mensen trekken om echt indruk te maken op een regering.
Nee, het grote publiek heeft juist gekozen voor BBB en wil dus liever minder maatregelen ipv meer.
En dan zitten we ook nog in een periode van hoge inflatie.
Zouden bedrijven die onevenredig goedkope energie krijgen meer belasting moeten betalen, zou dat de inflatie ook weer verder opstuwen.
Met ontevreden consumenten tot gevolg.
Sommige dingen zijn natuurlijk wel heel gek. Zoals die extreem lage vliegtarieven versus de trein. Maar ja, 'daar heb ik nu echt zin in' zegt het meiske van Prijsvrij vakanties. En al vindt de vader het 'een beetje spannend', hij zal blij zijn dat hij die reis naar de mediterrannee waarschijnlijk voor een habbekrats gekocht heeft.
Het probleem is denk ik dat mensen verworvenheden moeilijk kunnen opgeven.
Ik ook. Een auto heb ik nooit 'verworven', dus de behoefte bestaat ook niet. Het pad van zuinig met energie en sober met voedsel heb ik ook nooit verlaten. Ook 'makkie' dus. Maar hoewel ik me altijd ingezet heb voor het vervoer over land, ben ik toch ook gewend geraakt aan vliegen en zal dat niet snel opgeven.
Reis volgende week naar Kroatië. Heen met vliegtuig, terug via via met stops over land. Die heenreis vliegen is echt bizar goedkoop.
Tja, wie laat dat dan vrijwillig staan....
Dat is een probleem. En een regering kan daar iets aan doen. Maar of een regering die er iets aan doet in een democratie nog lang kan blijven zitten is de vraag...
Kortom, de mens blijft een probleem voor deze aarde.
Maar wie weet, ga ik bij de volgende demonstratie daar toch ook eens een kijkje nemen.
Heb ik zelfs kans ook Bonjour een keer tegen het lijf te lopen.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.