Om even een voorbeeld te geven. Ik krijg net een bericht voorbij dat de Secretaris Generaal van Binnenlandse Zaken gaat verhuizen naar de functie van SG bij Defensie (na 5,5 jaar dienst bij BZK). Mooi moment om te verhuizen op een moment dat er van alles te doen is in defensieland vanwege de oorlog in Oekraïne. heb je echt iemand zonder ervaring maar met een frisse blik nodig.dingo schreef: ↑30 jun 2023, 11:15Tja de politiek had last van ambtenaren met dossierkennis want die lagen maar dwars als ze weer iets slims verzonnen hadden. Zonder ambtenaren heb je niemand om de schuld te geven dus laat je de ambtelijke top elk 5 jaar rouleren. Hebben ze nooit meer kennis dan jij als minister die hooguit 4 jaar haalt. Sprekend voorbeeld van politiek gemanoeuvreer en onbenul is het vertrek van Lidewijde Ongering bij Economische Zaken klik. Het verhaal van een zeer capabele topambtenaar en een niet capabele minister.Mullog schreef: ↑30 jun 2023, 07:20
Er is volgens mij nog een principieel of fundamenteel ander probleem. In het kader van "modern bullshit management" rouleert de ambtelijke top om de paar jaar over verschillende departementen heen. Dat betekent dat ambtenaren uit hun vakgebied worden getrokken en ergens anders verder moeten op een gebied waar ze geen vakkennis van hebben. Dan heb je opeens boekhouders die besluiten moeten voorbereiden over gezondheidszorg, alsof dat werkt.
N.B. in het bedrijfsleven gebeurt dit ook maar blijven de mensen binnen de sector waar het bedrijf in opereert. Bij de overheid heb je bij wijze van spreke een arts die opeens van alles moet weten over de aanleg van snelwegen. Ik vind het de dood in de pot voor beleid.
In zijn LinkedIn profiel staat
SG BZK 5 jaar
Voorzitter Raad van bestuur SVB 2 jaar
Gemeentesecretaris Utrecht 6 jaar
En nog wat gemeente dingen 4 jaar
Gezien zijn leeftijd nooit dienstplicht gehad (dat is vermoedelijk een generaties van pensionado's). Gaat er iemand naar Defensie die het verschil tussen een Tank, F16 en Fregat niet zal kennen.