Herstel van Israël

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:Begrijp ik goed dat die mensen van het you tube filmpje je broer en zus zijn en jij hebt het over je ouders? Zou je dat allemaal wel op internet zetten?
Ja, waarom niet? Heb jij een andere vader en een andere moeder, dan je hemelse Vader?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Ieder mens wordt behouden op grond van geloof.
Maar dat geloof kunnen we ons nooit roemen, want het is een resultaat, geen voorwaarde dus.
Alleen wanneer God het wil kunnen we tot geloof komen leert de bijbel op vele plaatsen.

Zacharia 12 leert dat God zal maken dat heel Israel Jezus zal erkennen en herkennen als hun lang verwachte Messias.
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.

Zacharia 3 laat zien dat God Zelf de ongerechtigheid weg zal nemen.
9 Want ziet, aangaande dien steen, welken Ik gelegd heb voor het aangezicht van Jósua, op dien enen steen zullen zeven ogen wezen; ziet, Ik zal Zijn graveersel graveren, spreekt de HEERE der heirscharen, en Ik zal de ongerechtigheid dezes lands op een dag wegnemen.9

Ezechiel 37 leert dat God Zelf Israel zal reinigen.
23 Dan zullen zij zich niet meer verontreinigen met hun stinkgoden en met hun afschuwelijke afgoden en met al hun overtredingen. Ik zal hen verlossen in al hun woongebieden, waar zij gezondigd hebben, en Ik zal hen reinigen. Dan zullen zij een volk voor Mij zijn en Ík zal een God voor hen zijn.

Jesaja 54 leert dat God Zijn trouw aan Israel NOOIT zal wijken
10 Want al zouden bergen wijken
en heuvels wankelen,
Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken
en het verbond van Mijn vrede zal niet wankelen,

zegt de HEERE, uw Ontfermer.

Romeinen 11 leert dat heel Israel zalig zal worden, dus hun zonden hen niet aangerekend zullen worden. God Zelf zal hun zonden wegnemen.
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Ezechiel 39 leert dat God Zich zal ontfermen over Israel en Zijn Geest zal uitstorten over heel Israel, OMWILLE VAN ZIJN HEILIGE NAAM.
25 Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ik zal nu een omkeer brengen in de gevangenschap van Jakob, Ik zal Mij ontfermen over heel het huis van Israël en Ik zal het opnemen voor Mijn heilige Naam
29 Ik zal Mijn aangezicht niet meer voor hen verbergen, wanneer Ik Mijn Geest over het huis van Israël heb uitgestort, spreekt de Heere HEERE.

Ezechiel 36:25-27 leert dat God Zelf heel israel rein van zonden zal maken en de geest van geloof zal geven. Dit is niet een vers voor ons christenen zoals vaal verkeerd wordt geleerd, want de puinhopen van de steden gaat ook over Israel. Ook spreekt het over de dag, (de laatste dag)
25 Ik zal rein water op u sprenkelen en u zult rein worden. Van al uw onreinheden en van al uw stinkgoden zal Ik u reinigen.
26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
27 Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.
33 Zo zegt de Heere HEERE: Op de dag dat Ik u reinig van al uw ongerechtigheden, zal Ik de steden doen bewonen en zullen de puinhopen herbouwd worden.

Jeremia 31:33 laat zien dat God Zelf de geboden in de harten van het volk Israel zal leggen.
33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.

Jeremia 33 laat zien dat God Zelf Israel zal reinigen van alle zonden en hen zal vergeven waarmee ze tegen Hem gezondigd hebben.
8 Ik zal hen reinigen van al hun ongerechtigheid, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben. Ik zal al hun ongerechtigheden vergeven, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben, en waarmee zij tegen Mij in opstand zijn gekomen.

Maar helaas zien vele broeders en zusters dat niet....... zoals ook de bijbel voorzegt
Jesaja 60
3 Op die dag zal het gebeuren dat Ik Jeruzalem zal maken tot een steen die moeilijk te tillen is voor al de volken. Allen die hem optillen, zullen zichzelf zeker diepe sneden toebrengen, en al de volken van de aarde zullen zich tegen haar verzamelen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:
Wilsophie schreef:JOH 10 spreekt over de genezing van een blindgeborene dus vanaf de geboorte.
JOH 10 spreekt over andere schapen en wijst naar Samaria de hoofdstad van de 10 stammen.
Door de zonde zijn we allemaal blind geboren en dienen we allemaal wedergeboren te worden.
Ik geloof ook dat Jezus meerdere kuddes heeft en begon bij Juda, waarvoor Hij kwam.
De geschiedenis gaat expliciet over Israël en de kuddes omvat twee.
GEWOON bij de Bijbel blijven, schapen spreken altijd over Het huis Israël en het huis van Jacob en daar ging het over Gaitema, wij zijn heidehonden. KALEB is hond. Het is goed deze begrippen niet door elkaar te halen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Gaitema schreef:
Wilsophie schreef:JOH 10 spreekt over de genezing van een blindgeborene dus vanaf de geboorte.
JOH 10 spreekt over andere schapen en wijst naar Samaria de hoofdstad van de 10 stammen.
Door de zonde zijn we allemaal blind geboren en dienen we allemaal wedergeboren te worden.
Ik geloof ook dat Jezus meerdere kuddes heeft en begon bij Juda, waarvoor Hij kwam.
GEWOON bij de Bijbel blijven, schapen spreken altijd over Het huis Israël en het huis van Jacob en daar ging het over Gaitema, wij zijn heidehonden. KALEB is hond. Het is goed deze begrippen niet door elkaar te halen.
Niet altijd, zoals in Matteus 7;15 maar wel vaak inderdaad.
15 Maar wees op uw hoede voor de valse profeten, die in schapenvacht naar u toe komen maar van binnen roofzuchtige wolven zijn.
Hier ga ik ervan uit dat degenen waartussen de valse leraars zich in schapenvacht scharen, de schapen zijn. ;)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Itamar

Bericht door Itamar »

Wilsophie schreef:
Gaitema schreef:
Beste Wilsophie,
Het zal één volk worden, met één Koning en dat is Jezus Christus de gekruisigde.
Gen 18,18:
Immers, Abraham zal zeker tot een groot en machtig volk worden, en alle volken van de aarde zullen in hem gezegend worden.

Een hartelijke groet.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Absoluut .....ontken ik dat?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Het is goed om te zeggen dat Hij de koning werd bij Zijn opstanding en niet bij de kruisiging.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef:
Maar dat geloof kunnen we ons nooit roemen, want het is een resultaat, geen voorwaarde dus.
Alleen wanneer God het wil kunnen we tot geloof komen leert de bijbel op vele plaatsen.
Maar God wil het wel, lezen we op veel plaatsen.

Maar dat we op geloof niet kunnen roemen is inderdaad waar. Het is een gave van God en niet onze eigen verdienste.

Ef.2:8-9 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme."

Bij de kerkreformatie was het Luther die hierop de nadruk legde. Maar ongemerkt wordt het accent verlegd van Gods genade vanwege het geloof in Jezus Christus, naar Gods genade vanwege het geloof van de mens in Jezus Christus. Het is het geloof van Christus waarin we mogen delen en ons wordt toegerekend, wat ons behoud is.
Corrie ten Boom zei eens: "ik heb geen groot geloof, maar ik heb geloof in een grote God!"
Menselijk geloof rechtvaardigt niet, alleen het geloof van Jezus Christus rechtvaardigt.
We kunnen de eis van de wet niet vervangen door de eis van menselijk geloof, zodat het toch weer iets van onszelf is waardoor we het heil "verdienen".

En zo gezien is geloof een gave van God, die God iedereen wil geven, maar die niet door iedereen aangepakt wordt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:
ericjan schreef:

Maar dat we op geloof niet kunnen roemen is inderdaad waar. Het is een gave van God en niet onze eigen verdienste.

Ef.2:8-9 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme."
Precies
Adinomis schreef:En zo gezien is geloof een gave van God, die God iedereen wil geven, maar die niet door iedereen aangepakt wordt.
Hiermee ben ik het oneens, want ook in de praktijk (en hier op het forum) zien we voorbeelden van lieden die gewoon niet door God worden aangeraakt om het evangelie te zien. Terwijl er ook vele voorbeelden zijn van mensen (verstoten mensen in onze wereld) die WEL dat bewijs ontvangen dat God bestaat, die WEL die droom krijgen, visioen zien, of zoals ik iemand ken, zelfs via paranormale activiteiten en een wonder, tot geloof is gekomen. Duidelijk bewijs van de bijbel in de praktijk, dat God niet een ieder aanraakt om tot Christus te komen. Geloof is een gevolg van Zijn aanraking en geloof is niet een middel. Uiteindelijk heeft God lief wie Hij wil en Hij haat wie Hij wil, leert de bijbel ook.
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

ericjan schreef:
Adinomis schreef:
ericjan schreef:

Precies
Adinomis schreef:En zo gezien is geloof een gave van God, die God iedereen wil geven, maar die niet door iedereen aangepakt wordt.
Hiermee ben ik het oneens, want ook in de praktijk (en hier op het forum) zien we voorbeelden van lieden die gewoon niet door God worden aangeraakt om het evangelie te zien. Terwijl er ook vele voorbeelden zijn van mensen (verstoten mensen in onze wereld) die WEL dat bewijs ontvangen dat God bestaat, die WEL die droom krijgen, visioen zien, of zoals ik iemand ken, zelfs via paranormale activiteiten en een wonder, tot geloof is gekomen. Duidelijk bewijs van de bijbel in de praktijk, dat God niet een ieder aanraakt om tot Christus te komen. Geloof is een gevolg van Zijn aanraking en geloof is niet een middel. Uiteindelijk heeft God lief wie Hij wil en Hij haat wie Hij wil, leert de bijbel ook.
Er zit mijns inziens een grote kern van waarheid in wat je hier zegt; waarbij opgemerkt dat wat in de Bijbel vertaald is met haten in de oorspronkelijke betekenis van het Hebreeuwse woord sana betekent op de tweede plaats zetten. ( dit werpt ook meteen het juiste licht op Lucas14:26, want het gaat er niet om je familie te haten, maar om ze op de tweede plaats te zetten, en God en de Here Jezus op de eerste plaats).
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Genade is de gave , niet het geloof, we zeggen ook genadegave, de tekst goedlezen en verdelen in hoofdzinnen en bijzinnen, opdat niemand roemen staat erachter. Veel misbruikte tekst door de leer van de uitverkiezing.
Itamar

Bericht door Itamar »

Wilsophie schreef:Absoluut .....ontken ik dat?
Het zal één volk worden, met één Koning en dat is "Jezus Christus de gekruisigde".
Gen 18,18:
Immers, Abraham zal zeker tot een groot en machtig volk worden, en alle volken van de aarde zullen in hem gezegend worden.
Dat is gans Israél!!
Mal 4,4:
Gedenk der wet van Mozes, Mijn knecht, die Ik hem bevolen heb "op Horeb aan gans Israël", der inzettingen en rechten.
Dat is het volk, dat uit Abraham ontsproten is.
Een volk, dat leeft uit en in het verbond, "dat GOD met Abraham gesloten heeft".
Rom 9,6:
Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn
Ook wij, die geloven in de gekruisigde en opgestane HEER , "mogen deel hebben aan gans Israël".

Een hartelijke groet.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Genade is de gave , niet het geloof, we zeggen ook genadegave, de tekst goedlezen en verdelen in hoofdzinnen en bijzinnen, opdat niemand roemen staat erachter. Veel misbruikte tekst door de leer van de uitverkiezing.
Je hebt gelijk. Geloof is alleen de hand om de genade aan te pakken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Anja schreef: Er zit mijns inziens een grote kern van waarheid in wat je hier zegt; waarbij opgemerkt dat wat in de Bijbel vertaald is met haten in de oorspronkelijke betekenis van het Hebreeuwse woord sana betekent op de tweede plaats zetten. ( dit werpt ook meteen het juiste licht op Lucas14:26, want het gaat er niet om je familie te haten, maar om ze op de tweede plaats te zetten, en God en de Here Jezus op de eerste plaats).
Deze uitleg heb ik vaker gehoord. Maar het woord "sana" שָׂנַא betekent ook "haten". Ik denk dat het woord twee betekenissen heeft. Dat geeft inderdaad ook licht op wat Jezus zei over het haten van je vader en moeder. Paulus haalt in Rom. 9:13 aan wat in Maleachi 1 vs. 2 staat. Dat is een terugkijken, want Jacob en Esau waren toen al meer dan duizend jaar geleden gestorven.

Maar om terug te gaan naar het onderwerp van dit topic kunnen we deze tekst over Jacob en Esau wel betrekken op het herstel van Israël.
Het is in ieder geval de keuze op Jacob geweest om de verbondslijn voort te zetten, zodat Jezus geboren zou worden uit de lijn Abraham, Isaäk en Jacob. De naamsverandering in Israël zien we doorwerken tot in onze tijd.
De naam Israël betekent "strijder met God". Er zijn verklaringen die zeggen "om de voorrang strijden met God". Het ging vooraf aan de ontmoeting met Esau.
Het beeld in Ezechiël 37 vertoont eerst het nationaal herstel, dat moet voorafgaan aan het geestelijk herstel.'
In Jeremia 30 staat dat er een tijd van benauwdheid zal komen voor Jakob, maar daaruit zal hij gered worden:

7 Wee, want groot is die dag, zonder weerga; een tijd van benauwdheid is het voor Jakob; maar daaruit zal hij gered worden. 8 Op die dag zal het gebeuren, luidt het woord van de HERE der heerscharen, dat Ik het juk van hun hals zal verbreken en hun banden zal verscheuren; vreemden zullen hen niet meer knechten, 9 maar zij zullen de HERE, hun God, dienen en David, hun koning, die Ik hun verwekken zal.

Verderop in het hoofdstuk bemoedigt God hen met "vreest niet...!"

Daniël 12:1 zegt: “…en er zal een tijd van grote benauwdheid zijn, zoals die er niet geweest is sinds er volken bestaan, tot die tijd toe. Maar in die tijd zal Uw volk ontkomen: al wie in het boek geschreven wordt bevonden

In die tijd speelt ook de naam van Esau weer een rol. Edom אֱדוֹם is een naam voor Esau.
[iJ]er.63 1 Wie is het, die van Edom komt, in helrode klederen van Bosra, die daar praalt in zijn gewaad, fier voortschrijdt in zijn grote kracht? Ik ben het, die in gerechtigheid spreek, machtig om te verlossen. [/i]

Het is Jezus die daar verschijnt en zijn volk te hulp komt in de strijd, Hij heeft het bloed aan zijn gewaad van de volken en niet van Israël.

Zach. 14:9 En de HEERE zal koning worden over de gehele AARDE; te dien dage zal de HEERE de Enige zijn, en Zijn Naam de Enige …” Een geweldig toekomstperspectief!

In Gen. 35:27 lezen we dat Jacob en Ezau samen hun vader begraven. Zou dit ook nog betekenis hebben voor de toekomst?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:
Gaitema schreef:
De tien verloren stammen zijn ook KALEB, want God heeft ze op laten gaan onder de heidenen.
Hij noemde ze "Lo Ammi" ("niet Mijn volk") en Hij zal ze aan gaan spreken met: Mijn kinderen.
Zoals het hieronder staat:

Hosea 1:9-12

9 En Hij zeide: Noem zijn naam Lo-ammi; want gijlieden zijt Mijn volk niet, zo zal Ik ook de uwe niet zijn.
10 Nochtans zal het getal der kinderen Israëls zijn als het zand der zee, dat niet gemeten noch geteld kan worden; en het zal geschieden dat ter plaatse, waar tot hen gezegd zal zijn: Gijlieden zijt Mijn volk niet; tot hen gezegd zal worden: Gij zijt kinderen des levenden Gods.
11 En de kinderen van Juda, en de kinderen Israëls zullen samenvergaderd worden, en zich een enig hoofd stellen, en uit het land optrekken; want de dag van Jizreël zal groot zijn.
12 Zegt tot uw broederen: Ammi, en tot uw zusteren: Ruchama.

Herhalend de woorden: "en het zal geschieden dat ter plaatse, waar tot hen gezegd zal zijn: Gijlieden zijt Mijn volk niet; tot hen gezegd zal worden: Gij zijt kinderen des levenden Gods."

Alle christenen worden kinderen van de Levende God genoemd. Alle heidenen die kinderen van God worden (dat alleen in Jezus Christus mogelijk is) worden tot de kinderen Israëls gerekend. Zij zullen zijn als de zandkorrels van de zee.

Wat de andere schapen betreft:

"Johannes 10,16

Maar ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder."

Er staat hier nergens hoeveel kuddes het zijn en wie zij zijn.

Wat betreft waar de bijbel over gaat:

"Genesis 3,15

Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw, tussen jouw nageslacht en het hare, zij verbrijzelen je kop, jij bijt hen in de hiel.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling "

Twee groepen dus: het nageslacht van de vrouw en het nageslacht van de slang.

Hoe werden de farizeeërs genoemd? Addergebroed?
Hoe de genen die door hen bekeerd werden? Hellekinderen in het kwadraat?
Anja (oud account)

Adinomis schreef:
Anja schreef: Er zit mijns inziens een grote kern van waarheid in wat je hier zegt; waarbij opgemerkt dat wat in de Bijbel vertaald is met haten in de oorspronkelijke betekenis van het Hebreeuwse woord sana betekent op de tweede plaats zetten. ( dit werpt ook meteen het juiste licht op Lucas14:26, want het gaat er niet om je familie te haten, maar om ze op de tweede plaats te zetten, en God en de Here Jezus op de eerste plaats).
Deze uitleg heb ik vaker gehoord. Maar het woord "sana" שָׂנַא betekent ook "haten". Ik denk dat het woord twee betekenissen heeft. Dat geeft inderdaad ook licht op wat Jezus zei over het haten van je vader en moeder. Paulus haalt in Rom. 9:13 aan wat in Maleachi 1 vs. 2 staat. Dat is een terugkijken, want Jacob en Esau waren toen al meer dan duizend jaar geleden gestorven.
God haat geen mensen, zelfs niet één! Ook Esau haatte Hij niet. " Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat" betekent niets meer dan 'Ik heb een voorkeur voor Jacob!.

Het is een gruwelijke dwaling te denken dat God mensen haten zou!
Solo Christo

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Haat zoals we die nu kennen zie ik ook als een vrucht dat niet voortkomt uit God, behalve het haten van de duisternis.
Het kan anders ook niet rijmen met Jezus' eigen uitspraak: "want alzo lief heeft God de wereld gehad.."
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Anja schreef:God haat geen mensen, zelfs niet één! Ook Esau haatte Hij niet. " Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat" betekent niets meer dan 'Ik heb een voorkeur voor Jacob!.

Dat het woord haten ook een andere betekenis heeft kunnen we uit vergelijkend schriftonderzoek vaststellen.
We zien hetzelfde woord in Genesis 29:31 waar staat dat Leah minder geliefd was dan Rachel. Daar is het woord dus anders vertaald.

Maar ik zou niet durven zeggen dat God geen mensen haat. De bijbel spreekt anders.

Toch ben ik ervan overtuigd dat die haat voortkomt uit Gods liefde omdat de zonde de liefde van God wil tenietdoen.

Gelukkig staan er nog veel meer teksten in de bijbel die aangeven dat God van ons houdt. Ik vond op internet een mooi voorbeeldje, waaruit we die schijnbare tegenstelling beter kunnen begrijpen:

A: Hou jij van appels?
B: jazeker.
A: Ik heb hier nog een rotte appel.
B: Maar, die hoef ik niet!
A: Maar je hield toch van appels?
B: Ja, maar niet van rotte.

Gods heiligheid verdraagt geen zonde. God is liefde, dat is zijn oorsprong. Gods haat is een reactie op het gedrag van mensen.
Het is zeker niet zo dat God mensen geschapen heeft om "rotte appels" te zijn. Integendeel!
Omdat Jezus zich als "rotte appel" liet kruisigen kunnen we in eenheid met Hem weer de appel zijn die God bedoelde. Maar zonder Jezus blijft de toorn van God op de mens. (Joh.3:36)
Anja (oud account)

Adinomis schreef:
Anja schreef:God haat geen mensen, zelfs niet één! Ook Esau haatte Hij niet. " Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat" betekent niets meer dan 'Ik heb een voorkeur voor Jacob!.

Dat het woord haten ook een andere betekenis heeft kunnen we uit vergelijkend schriftonderzoek vaststellen.
We zien hetzelfde woord in Genesis 29:31 waar staat dat Leah minder geliefd was dan Rachel. Daar is het woord dus anders vertaald.

Maar ik zou niet durven zeggen dat God geen mensen haat. De bijbel spreekt anders.

Toch ben ik ervan overtuigd dat die haat voortkomt uit Gods liefde omdat de zonde de liefde van God wil tenietdoen.

Gelukkig staan er nog veel meer teksten in de bijbel die aangeven dat God van ons houdt. Ik vond op internet een mooi voorbeeldje, waaruit we die schijnbare tegenstelling beter kunnen begrijpen:

A: Hou jij van appels?
B: jazeker.
A: Ik heb hier nog een rotte appel.
B: Maar, die hoef ik niet!
A: Maar je hield toch van appels?
B: Ja, maar niet van rotte.

Gods heiligheid verdraagt geen zonde. God is liefde, dat is zijn oorsprong. Gods haat is een reactie op het gedrag van mensen.
Het is zeker niet zo dat God mensen geschapen heeft om "rotte appels" te zijn. Integendeel!
Omdat Jezus zich als "rotte appel" liet kruisigen kunnen we in eenheid met Hem weer de appel zijn die God bedoelde. Maar zonder Jezus blijft de toorn van God op de mens. (Joh.3:36)

Dan (als je meent wat je schreef, hetgeen ik vetgedrukt heb) heb jij de Bijbel niet begrepen. God haat de zonde (dat wil zeggen de zonde kan in God niet bestaan, en daarom dus ook de haat niet!) niet de zondaar.
Solo Christo

Adinomis

Bericht door Adinomis »

Anja schreef:

Dan (als je meent wat je schreef, hetgeen ik vetgedrukt heb) heb jij de Bijbel niet begrepen. God haat de zonde (dat wil zeggen de zonde kan in God niet bestaan, en daarom dus ook de haat niet!) niet de zondaar.
Zeker God heeft de zondaar lief en wil hem redden. Daarom komt Hij met het aanbod van genade in Jezus Christus: Joh.3: 36 Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven.
Maar voor wie dat afwijst geldt: Joh.3:36 wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.’
Die situatie mondt uit in het oordeel. Haat is niet verkeerd als het zich op het kwaad richt. Als iemand willens en wetens het kwaad blijft vasthouden heeft hij niet God, maar de duivel tot vader.
Tenzij hij/zij zich bekeert. Dat wil God maar al te graag.

Ik heb wel aangegeven hoe de bijbel daarover spreekt. Je bent daarop niet ingegaan.
Zou je jouw stellingname vanuit de bijbel kunnen onderbouwen?
Maar misschien moet dat in een ander topic.
Anja (oud account)

Adinomis schreef:
Anja schreef:

Zeker God heeft de zondaar lief en wil hem redden. Daarom komt Hij met het aanbod van genade in Jezus Christus: Joh.3: 36 Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven.
Maar voor wie dat afwijst geldt: Joh.3:36 wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.’
Die situatie mondt uit in het oordeel. Haat is niet verkeerd als het zich op het kwaad richt. Als iemand willens en wetens het kwaad blijft vasthouden heeft hij niet God, maar de duivel tot vader.

Ik heb wel aangegeven hoe de bijbel daarover spreekt. Je bent daarop niet ingegaan.
Daar ga ik ook niet op in, want de geïsoleerde stukjes die je uit de Bijbel blijft halen, om het intrinsieke goede dat in ieder mens eveneens aanwezig is als kwaad te bestempelen, getuigt niet van Christus-Jezus. En ik laat mij niet door het extreme standpunt van enkelingen dwingen tot een ander extreem standpunt. Je bent prima in staat zelf de Bijbel te onderzoeken.

De volheidvan de Bijbelse boodschap zal men nimmer op basis van platte geïsoleerde tekst begrijpen, want de duisternis heeft Hem niet gegrepen met het verstand en zal dat ook nu niet doen. Hier is men aangewezen op het Hart van de Vader en de Zoon, die zich manifesteert in de openbaringservaring, die begint in het hart van ieder mens, en die wordt door sommigen versmaad. En dat mag hier op deze wereld, De Vader dringt zich niet op.
Solo Christo

Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Een oprechte gelovige die de Bijbel kent , herkent het Woord van God , , zelfs al zijn dat citaten of teksten, en daarom begrijp ik het oordeel niet, als iemand een tekst citeert , op een forum. Je kunt nu eenmaal niet de hele Bijbel citeren.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Genade is de gave , niet het geloof, we zeggen ook genadegave, de tekst goedlezen en verdelen in hoofdzinnen en bijzinnen, opdat niemand roemen staat erachter. Veel misbruikte tekst door de leer van de uitverkiezing.
Geloof is de gave die leidt tot genade, waardoor genade geschonken wordt door God in Christus.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Anja schreef:
Adinomis schreef:
Anja schreef:

Daar ga ik ook niet op in, want de geïsoleerde stukjes die je uit de Bijbel blijft halen, om het intrinsieke goede dat in ieder mens eveneens aanwezig is als kwaad te bestempelen, getuigt niet van Christus-Jezus. En ik laat mij niet door het extreme standpunt van enkelingen dwingen tot een ander extreem standpunt. Je bent prima in staat zelf de Bijbel te onderzoeken.

De volheidvan de Bijbelse boodschap zal men nimmer op basis van platte geïsoleerde tekst begrijpen, want de duisternis heeft Hem niet gegrepen met het verstand en zal dat ook nu niet doen. Hier is men aangewezen op het Hart van de Vader en de Zoon, die zich manifesteert in de openbaringservaring, die begint in het hart van ieder mens, en die wordt door sommigen versmaad. En dat mag hier op deze wereld, De Vader dringt zich niet op.
Ik schrik en ben huiverig van de terminologie die ik gebakken lucht noem.

NIEmand heeft het over opdringen en alle cliché, s, neigen naar new age Anja. Dat weet je heel goed.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Geloof is de gave die leidt tot genade, waardoor genade geschonken wordt door God in Christus.
Het is andersom. GENADE GAVE leidt tot geloof, de Brief aan Titus zegt dat.