Juist een dialoog heeft geen zin, je dramt je voorgeprogrammeerde riedeltje weer eens af.Alpha schreef: ↑24 jul 2023, 11:47Ik draai er niet omheen.Vreugdevol schreef: ↑24 jul 2023, 11:24
Je gaat niet in op mijn argument maar draait eromheen, welke gelijk weer een volgende probleem opwerpt.
Als Jehova de enige redder is volgens de tekst, wie heeft aan het kruis het reddende werk volbracht?
Ik ga in op de kern van het probleem.
Vandaar dat ik inga op je specifieke opmerking.
Ik ben in Egypte geweest en daar is het kruis in verschillende vormen al lang bekend, vele farao's gebruikten dat symbool.
Zoals gezegd heeft de christenheid heidense elementen klakkeloos overgenomen, w.o. het kruis symbool.
Men noemt dat fenomeen "kerstening".
Helaas eist JHWH exclusieve aanbidding.
Hij accepteert geen mededinging met heidense afgoden.
Nogmaals in iedere goede encyclopedie kan je de oorsprong vinden dan die gebruiken.
In het verleden heb ik een interessante site gevonden, die uitvoerig ingaat over het gebruiken van heidense geloofselementen.
Dat werd niet door "gelovigen" geapprecieerd.
Ik citeer:
Inleiding.
Uit de diverse reacties die ik al heb ontvangen naar aanleiding van het onderwerp drie-eenheid (en de andere onderwerpen op deze site) is mij gebleken dat de bijbelkennis van de gemiddelde christen ver beneden peil is. Met als gevolg dat men meer dan eens geneigd is om gewillig na te pruimen wat anderen al hebben voorgekauwd, ook als de bijbel iets heel anders leert. Zodat ik naast de positieve reacties die ik al op dit onderwerp mocht ontvangen ook knallende kritiek over me heen kreeg, waarbij de toon van het verhaal zich ergens bevond tussen een ordinaire scheldpartij en vroom gezwets.
De oorspronkelijke site was: "Drie-eenheid, wat is er mis mee?"
Deze site is illegaal gekopieerd en heet nu: wat-is-waarheid.info
De maker is een "vrije" gelovige, die heel veel onderzoek heeft gedaan over vele geloofsvragen.
Je gaat totaal niet in op de inhoud en vragen, en begint te vertellen hoe verkeerd de drie eenheid wel niet is
Die is zo onbijbels dat jullie een eigen bijbel moesten maken, om ervan af gekomen. (Sarcasme)
Zelfs in die nep bijbel (nwv)kom je niet om de drie eenheid heen.