Herstel van Israël

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
callista
Man/Vrouw: V

Re: Herstel van Israël

Bericht door callista »

Adinomis schreef:
ericjan schreef: Nee, precies, ik wilde dus laten zien dat we zomaar aannemen dat God met het ene wereld alle mensen erop zou bedoelen en elders alles waar de wereld voor staat.
Ik ben het met je eens dat de haat van God een gerechtvaardigde haat is, die voortkomt uit liefde.
.
haat, die voorkomt uit liefde....... :roll: en dan ook nog eens gerechtvaardigd is.....jaja.... :clown:
zo kun je alles recht praten wat krom is..... :w

ik heb het al eens eerder genoemd...zulke gedachtegangen lijken verdacht veel op het Stockholm syndroom....
ericjan
Man/Vrouw: M

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:
ericjan schreef: Nee, precies, ik wilde dus laten zien dat we zomaar aannemen dat God met het ene wereld alle mensen erop zou bedoelen en elders alles waar de wereld voor staat.
Ik ben het met je eens dat de haat van God een gerechtvaardigde haat is, die voortkomt uit liefde.
Maar dat God de wereld niet (meer) zou liefhebben is onbijbels.
Het gaat om heel de wereld. Als God heel de wereld zou liefhebben zou Hij geen wraak nemen in Openbaringen.
Adinomis schreef:2 Petrus 3:9 De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.
Dit vers geeft aan dat God pas Zijn haat in wraak zal omzetten op de mensen op aarde zoals Openbaring beschrijft, wanneer de laatste ziel (waarvan Hij weet dat Hij deze geloof in Jezus zal schenken) tot geloof is gekomen.
Romeinen 11
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
De volheid van de heidenen, zijn ook niet alle heidenen, maar is de volheid van alle heidenen die God geloof schenkt in Jezus Christus.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

callista schreef:
Adinomis schreef:
.
haat, die voorkomt uit liefde....... :roll: en dan ook nog eens gerechtvaardigd is.....jaja.... :clown:
Tsja callista, voor iemand als jij moet dat inderdaad wel tovertaal lijken :D
Uiteraard gaat jou dat boven je pet, geeft niets.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
callista

Bericht door callista »

ericjan schreef:
callista schreef:
Adinomis schreef:
.
nee hoor...
wellicht omdat het niet boven mijn pet gaat heb ik er een nuchterder en reëlerer kijk op.
wat ook wel logisch is als buitenstaander....
maar misschien gaat dat boven jouw pet----geeft niks heur.... :w
ericjan

Bericht door ericjan »

callista schreef:
ericjan schreef:
callista schreef:
nee hoor...
wellicht omdat het niet boven mijn pet gaat heb ik er een nuchterder en reëlerer kijk op.
maar misschien gaat dat boven jouw pet----geeft niks heur....
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef:
Adinomis schreef:2 Petrus 3:9 De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.
Dit vers geeft aan dat God pas Zijn haat in wraak zal omzetten op de mensen op aarde zoals Openbaring beschrijft, wanneer de laatste ziel (waarvan Hij weet dat Hij deze geloof in Jezus zal schenken) tot geloof is gekomen.
Romeinen 11
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
De volheid van de heidenen, zijn ook niet alle heidenen, maar is de volheid van alle heidenen die God geloof schenkt in Jezus Christus.
Haat omzetten in liefde? Ik denk eerder dat het andersom is. In die tekst klinkt helemaal geen haat, maar juist liefde: God wil dat iedereen tot bekering komt. Als dat geen liefde is!!
Dat het niet zal gebeuren is een andere zaak. Maar God wil het wel!! Hij wil niet boos zijn en haten, maar als mensen kiezen tegen Hem en vóór het kwade, dan moet Hij wel.
Lees in dat verband Matt. 13:24-30.
Ezech.33:11 Ik heb geen behagen in de dood van de goddeloze, maar veeleer daarin, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen. Want waarom zoudt gij sterven, huis Israëls?
Proef je daarin niet Gods liefde voor zijn schepselen? Als je God steeds boos, hard en haatdragend naar voren schuift dan vraag ik me af uit welke bron dat komt. Je bent blijkbaar opgegroeid met een onbijbelse verkiezingsleer. Zeker God zal moeten oordelen en veroordelen, Hij is geen doetje en rechtvaardig in zijn oordeel. Maar daar heeft Hij verdriet van. Weet je nog dat ik je attent maakte op het feit dat Jezus huilde over Jeruzalem?
Lukas 19: 41 En toen Hij nog dichterbij gekomen was en de stad zag, weende Hij over haar, 42 en zeide: Och, of gij ook op deze dag verstondt wat tot uw vrede dient; maar thans is het verborgen voor uw ogen.
Dat is Gods karakter! Gods haat is tegen de duivel en degenen die hem dienen. Dat is volkomen gerechtvaardigd.

Ik weet dat die verkiezingsleer aan Romeinen 9 is ontleend. Er is jarenlang een verkeerde interpretatie geweest. Waarschijnlijk heb jij lang onder die prediking gezeten.

er staat niet dat GOD ze had toebereid ten verderve.

HSV: 22 En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft
NBG: 22 En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft
SV: 22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
NBV: 22 God heeft degenen die het voorwerp van zijn toorn zijn en die hij heeft bestemd voor de ondergang, met veel geduld verdragen omdat hij zijn toorn ook wil tonen en zijn macht kenbaar wil maken.

En er staat dus eigenlijk: .. verdragen heeft de vaten des toorns, [die] tot het verderf toebereid [waren]
Er staat NIET: …. verdragen heeft de vaten des toorns, die Hij tot tot het verderf toebereid heeft;
Laatst gewijzigd door Adinomis op 01 mei 2014, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
callista

Bericht door callista »

ericjan schreef:
callista schreef:
ericjan schreef:
callista schreef:
nee hoor...
maar misschien gaat dat boven jouw pet----geeft niks heur....
Prediker 7:6
Het lachen van dwazen is als het geknetter* van doorns onder een ketel.
Ook dat is ijdel. :clown:
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

callista schreef:
Ook dat is ijdel.
Goed zo, Callista! :mrgreen:

God haat niet de mens maar de zonde. Het gaat niet om vlees en bloed, maar om de machten en krachten uit de hemelse gewesten. Die worden wel gevoed door sommige mensen. En met die machten en krachten uit de hemelse gewesten, daar rekent God mee af, met 'de mensenmoorder vanaf den beginne'.

Er zijn helaas wel mensen die zich heel erg diep met die machten en krachten inlaten, dat weet jij denk ik ook wel. En wat van die mensen de eindbestemming is, dat weet niemand. Iedereen die beweert het boek Openbaring helemaal te kennen en te doorgronden, die geloof ik op voorhand al niet. Er is geen mens die dat 100 procent kan overzien, geen theoloog zou dat durven beweren. Velen zijn opgevoed met het idee van een eeuwig durend hellevuur. Weer anderen stellen dat 'aionisch' , wat vertaald is met 'eeuwig', niet betekent voor altijd maar voor een lange periode.

Hoe dan ook, mensen die wagen te beweren dat er in de mens van nature geen enkel goeds aanwezig is, die zitten er naar mijn mening net zo hard naast (en brengen daarbij mensen ook nog eens alleen maar verder af van God), als zij die beweren dat alle mensen op voorhand al gered zijn.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Vooropgesteld dat Gods plan met Zijn oogappel nog hervat zal worden is er een tussengeschoven bedeling gekomen, en zo leert de Bijbel dat er verzoening is mogelijk gemaakt door Zijn bediening als de Knecht des Heere, uit liefde voor de hele mensheid , maar tevens een oordeel door deze oude schepping in de dood te brengen , maar hoe danook de genade is verschenen aan alle mensen en God vraagt heel weinig om dat nieuwe leven , een nieuwe schepping te geven Hij vraagt geloof en bereidheid je te onderwerpen aan Zijn wil en de gift is niet het geloof wat veel kerken helaas leren maar de genadegift is wat het woord zegt genade.
O liefde Gods oneindig groot
Ver boven ons verstand

Die zondaars weer de weg ontsloot
Naar , t hemels vaderland.
Genade kocht mij vrij
Mijn ziele juicht halleluja
Genade kocht mij vrij!
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

callista schreef:
Adinomis schreef:
.

ik heb het al eens eerder genoemd...zulke gedachtegangen lijken verdacht veel op het Stockholm syndroom....
Het is nog veel wonderlijker want God slaat met een kromme stok een rechte slag, een hemels syndroom.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Vooropgesteld dat Gods plan met Zijn oogappel nog hervat zal worden is er een tussengeschoven bedeling gekomen, en zo leert de Bijbel dat er verzoening is mogelijk gemaakt door Zijn bediening als de Knecht des Heere, uit liefde voor de hele mensheid , maar tevens een oordeel door deze oude schepping in de dood te brengen , maar hoe dan ook de genade is verschenen aan alle mensen en God vraagt heel weinig om dat nieuwe leven , een nieuwe schepping te geven Hij vraagt geloof en bereidheid je te onderwerpen aan Zijn wil en de gift is niet het geloof wat veel kerken helaas leren maar de genadegift is wat het woord zegt genade.
O liefde Gods oneindig groot
Ver boven ons verstand

Die zondaars weer de weg ontsloot
Naar , t hemels vaderland.
Genade kocht mij vrij
Mijn ziele juicht halleluja
Genade kocht mij vrij!
Amen.
Het is alleen Christus waardoor we rechtvaardig voor God zijn! Onze oude natuur is met Christus gekruisigd en begraven.

Rom. 11:Maar als het door genade is, is het niet meer uit de werken, anders is genade geen genade meer. En als het uit de werken is, is het geen genade meer, anders is het werk geen werk meer.
Titus 3:4 Maar toen de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is,
5 maakte Hij ons zalig, niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan zouden hebben, maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest.
Gal.2:20 Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Gaitema schreef:
ericjan schreef: Addergebroed werd gebruikt om aan te geven hoe sluw de Farizeeërs waren en hun listen die ze probeerden en meer niet.
Moet ik dat zomaar op je blauwe ogen geloven? Ik heb nog nooit iemand dit horen beweren.
Dat geldt andersom ook met jou bewering, want je legt daar verbindingen die niet te onderbouwen zijn voor mij.
Sorry, maar zo zie ik het er staan en zo vat ik het ook op.
Gaitema schreef:
ericjan schreef: Wanneer we de bijbel zo gaan toepassen dan kan je ook stellen dat het huis van Israel is te vergelijken met het huis op de Rots, beiden huis immers?
Of het huis op drijfzand, want dat ging ook over een huis immers?
Volgens mij ga je nu respectloos om met mijn geloofsovertuiging en drijf je de spot met mij.
Nee ik wilde hiermee een duidelijk voorbeeld geven hoe gevaarlijk is het om zelf verbindingen te leggen (die er niet zijn). Niet om je respectloos te benaderen, broeder.
Ik leg je de bijbel zo voor als dat ik het er zie staan. Ik kan het ook niet helpen dat we hier mekaar er niet in kunnen vinden.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Gaitema schreef:God heeft ons naar zijn beeld geschapen. Het verbaast mij dat wij volgens jouw bewering van God verplicht een zondaar moeten liefhebben, maar dat Hij zelf het tegenovergestelde doet.
God is Alwetend immers en wij zijn dat niet. God weet wat er in onze harten en hoofd omgaat, wij weten dat niet eens van onszelf, laat staan van een ander.
Ik denk niet dat je hierin de nietige zondige mens mag vergelijken met God.
Gaitema schreef:Is God dan soms duisternis op dat moment en wij licht? Zelfs Jezus had Zijn Vijand lief, Hij, in wie we ook de Vader zien?
Al zou Jezus hen wel haten, wij zouden toch op Jezus moeten lijken? Zijn beeld/aangezicht voor de mensen op aarde zijn? Jezus, die één is met Zijn Vader? Eén van Geest?
Ik zie dat je hier van alles beredeneert Gaitema, maar in de bijbel staat gewoon keihard dat God ook haat en wraak neemt. Openbaring is een en al wraak en toorn van God op de wereld. Genade verleen je aan iemand die het eigenlijk niet verdiend.
Gaitema schreef:Wat wil je nu weer beweren met de tekst dat we de wereld niet lief moeten hebben?
Het getuigd van een geheel andere context dan die waarin God zegt dat Hij alzo lief de wereld heeft gehad.
Nee, precies, ik wilde dus laten zien dat we zomaar aannemen dat God met het ene wereld alle mensen erop zou bedoelen en elders alles waar de wereld voor staat.
Ik kan je niet volgen. "Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn enig geboren Zoon gegeven heeft?" zou niet slaan op de hele mensheid (en zelfs de hele wereld) en dat wij de wereld niet mogen lief hebben zou niet slaan op dat geen waar de wereld in de zonde voor staat?
Anders kan ik het niet lezen, want dan klopt het gewoon niet.

Voor jou is het dus zo (concludeerde ik) dat God wel de wereld lief had tot aan de kruisiging van Jezus of voordat Hij Jezus stuurde, maar dat Hij daarna mogelijk oversloeg in haat (op de verlosten na) en dus daarmee eigenlijk aan satan de overwinning gaf, door samen met hem die zelfde schepping te gaan haten en te gaan verwoesten. Precies waar satan er op uit was. De verwoesting van Zijn schepping. Als God dat zelf doet, vindt hij dat alleen maar prachtig. Dat is ook het hele probleem van het klassieke calvinistische geloof. Angst voor een wrekende God die ons vanuit haat in de hel wil gooien. Geen enkel mens die God overlevert aan satan, levert Hij graag uit. Hij rouwt om elke ziel die verloren gaat. Daarom juist ging Hij tot het uiterste om dat lot voor deze vervloekte mensheid uit de weg te gaan, door Zijn Zoon naar de aarde te zenden. Want zooo lief had God de wereld, dat Hij zelfs zijn geliefde Zoon voor onze zonden prijs gaf.

Ik las een verhaal van de eerste vrij evangelische dominee die er in ons dorp in dienst ging. Daarvoor was hij als pas afgestudeerde theoloog eens wezen preken in een hele grote hervormde kerk die strak in de leer was met wel meer dan 1000 bezoekers in de dienst. Volgens mij een bondersgemeente. Hij viel in voor een zieke predikant. Hij preekte er over "Gods liefde voor een wereld die verloren gaat", uit Micha.
Na de dienst wilde hij het slotlied aanheffen, maar de gemeenteleden zongen niet mee. Na de slotzegen werd hij snel achter de pastorie binnen getrokken, terwijl de boze kerkmenigte met gebalde vuisten naar voren stormen en hem woest de hel toewensten, en de hel was volgens hen nog te goed voor hem om daar te belanden om wat hij gepreekt had. Hij had nog gevraagd voor ze op hem afstormden, wat hij verkeerd zou gezegd hebben en daarop brak er letterlijk de hel los. Zo'n een ketter hadden ze er nog nooit gehoord, beweerden ze.
Het bleek overigens de zieke predikant te zijn die vanuit de pastoriewoning snel naar hem toegesneld was, omdat hij een enorm tumult hoorde uit de kerk. Misschien door de koster gewaarschuwd of zo. Ik weet het niet, maar hij had hem mee de pastorie ingetrokken en samen zijn ze naar zijn predikantswoning gegaan. De predikant vroeg hem wat hij nu gezegd had. Waarop hij vertelde over zijn preek uit Micha over Gods liefde voor de wereld die verloren zou gaan. De predikant antwoorde erop: "ja, dat wel, maar er is meer..."
De jonge theoloog concludeerde dat hij van dat meerdere kennelijk niets begrepen had.
Ook getuigde hij dat hij op het moment dat al de kerkmenigte woest hun vuisten ballen en tegen hem begonnen te schreeuwen een enorme rust over zijn hart begon te voelen. Hij werd eronder heel kalm. Terwijl voor zijn ogen de furiën van de hel los brak, zoals hij het verwoorde.
Na die dienst en het gesprek met de dominee zonk hem de moed in de schoenen. Hij dacht dat het over was met zijn bediening.

Echter had de vrij evangelische gemeente in Nijverdal die net was opgericht van hem gehoord en zochten nog een predikant. Ze nodigde hem eens uit voor voorzichtigheidshalve een doordeweekse avond om te komen spreken over zijn thema. Ze wilden wel graag horen waarmee deze vreemde dominee een hele kerk in rep en roer wist te brengen. Een week later kreeg de jonge voorganger van de gemeente een brief. Hij is aangenomen als predikant. :smile:
De predikant getuigde dat waar hij dacht zijn ambt wel te kunnen vergeten, God juist nieuwe deuren opende voor zijn predikant schap in dit vriendelijke fabrieksarbeidersdorp :D

Gaitema schreef: De haat van God is geheel rechtvaardig en dus inderdaad geen duisternis. We kunnen en mogen God niet de maat nemen leert de bijbel.
Het oud Nederlandse betekenis van het woord "haat" inspireerde mij. Er ging mij een licht op. De betekenis is "afkeer hebben van.."
Natuurlijk heeft God afkeer van de duisternis vervulde mens, maar Hij heeft zijn schepping lief en doet er alles aan om deze tot zonde vervallen mens te bekeren. Er is niemand voorbestemd om verloren te gaan. God is geen God die mensen in de hel gooit, maar een God die mensen uit de hel redt. Aldus broeder Amadeus, een exorcist die Nederland had en ik in mijn tienerjaren deze uitspraak heb horen uitspreken op een Flevo Totaalfestival.

gaitema schreef:1 Johannes 2,11
maar wie de ander haat, bevindt zich in de duisternis. Hij gaat zijn weg in het duister, zonder te weten waarheen die weg voert, want de duisternis heeft hem blind gemaakt.
Wij mensen zijn niet God.
Wij mensen zijn in Jezus kinderen van God, naar zijn beeld geschapen. In Christus is onze zondige natuur over boort gezet en leeft Hij in ons.
Niet de zonde overheerst ons bestaan. Niet de duisternis, maar het Licht van Jezus Christus. En als wij dan zondigen, het bloedoffer van Jezus reinigt ons van alle zonden. Wie echter zondigd, zonder ermee te breken, is een addergebroed. Een kind van de duivel. Hij kan wel de naam van Jezus belijden, maar zijn geloof is aan dat van de duivel gelijk. Ook de demonen geloven immers in Jezus en zij sidderen.
Een christen die totaal een zondig leven geleidt heeft en geen vruchten heeft voort gebracht, die vervolgens ook siddert van angst voor God, is daarmee verworden tot een hellekind in het kwadraat, zoals Jezus de bekeerlingen onder de heidenen door de Farizeeërs noemde.
gaitema schreef:Of beweren dat God slechts tijdelijk de wereld lief had en daarom Zijn Zoon zond, om vervolgens een deel van de wereld opeens wel te gaan haten?
Ik beweer dat niet, ik wijs alleen maar op het feit dat het in de voltooide tijd staat en NIET in de tegenwoordige tijd. Iets om over na te denken en te bidden dus.
Ook heeft God in het vers de wereld lief gehad en er staat nergens alle mensen op de wereld. Dat is ook een aanname uiteindelijk.
Dus je weet niet wat er bedoeld wordt met die tekst, zeg je ermee. Ik geloof wel dat ik weet wat er bedoeld wordt en zal voor je bidden dat je het ook mag vinden :)

Om ontopic te mogen reageren: als God de wereld zo zou haten, dat Hij het voorbestemd had tot de hel, dan had Hij zijn volk niet gebruiken om hen een verlosser te zenden :)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef: Proef je daarin niet Gods liefde voor zijn schepselen? Als je God steeds boos, hard en haatdragend naar voren schuift dan vraag ik me af uit welke bron dat komt. Je bent blijkbaar opgegroeid met een onbijbelse verkiezingsleer.
Ik denk dat dit ook het probleem is.

Overigens vind ik dat je een mooie uitleg gaf over Gods plan met Jezus voor Israël.
Al geloof ik dat God voor de wederkomst van Jezus wel heel veel joden laten bekeren tot Jezus,
maar dat je ook onder de joden de kaft van de koren zal zien gescheiden worden.
Er staan verzen in de bijbel dat niet alle joden werkelijk joden zijn. Als Jezus het wil kon hij zelfs van stenen joden maken.
In de uittocht uit Egypte zie je ook dat God behoorlijk de kaft van de koren ging scheiden.
Wel denk ik dat in de tweede wereldoorlog het joodse volk zo'n opdoffer heeft gehad, dat zij erdoor wel scherp gesteld zijn op Zijn komst
en erdoor Hem zijn gaan zoeken. Dat werpt nu al vruchten af.
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:
ericjan schreef:
Romeinen 11
Haat omzetten in liefde? Ik denk eerder dat het andersom is.
Ik lees ook geen haat in deze vers Adinomis, maar wel dat God niet iedereen liefheeft, zeker de zondaars niet.
Adinomis schreef: Ezech.33:11 Ik heb geen behagen in de dood van de goddeloze, maar veeleer daarin, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen. Want waarom zoudt gij sterven, huis Israëls?
Dit gaat over Joden in Israel die de Wet niet deden en is niet door te trekken om heidenen die zondigen.
Adinomis schreef:Proef je daarin niet Gods liefde voor zijn schepselen?
Nee, wel voor Israel zie ik God Zijn liefde in dat vers, niet voor al Zijn schepselen.
Adinomis schreef:Als je God steeds boos, hard en haatdragend naar voren schuift dan vraag ik me af uit welke bron dat komt.
De bron is de bijbel ;) Het staat er woordelijk.
Kijk naar de wraak die God zal nemen op de wereld in de eindtijd, dat heeft niets te maken met Zijn Liefde.
Adinomis schreef:Je bent blijkbaar opgegroeid met een onbijbelse verkiezingsleer.
Nee ik lees die in de bijbel, vele verzen onderbouwen dat namelijk, zoals ik het heb aangetoond.
Dat God iedereen (even) lief zou hebben is juist onbijbels.
Adinomis schreef:Zeker God zal moeten oordelen en veroordelen, Hij is geen doetje en rechtvaardig in zijn oordeel.
Precies en die wraak is het resultaat van rechtvaardige haat, de heidense wereld heeft dat dan verdiend.
Kijk naar Noach, God verdronk alle mensen op aarde in Zijn wraak, want hij haatte de mensen op aarde en wat zij deden. God zou hebben kunnen wachten en bijvoorbeeld geen kinderen meer geboren laten worden zodat de mens was uitgestorven binnen 100 jaar. Maar God was het zo zat dat Hij ieder verdronk op rechtvaardige wijze. In Zijn rechtvaardigheid zag Hij echter ook dat Noach WEL Hem eerde en diende en spaarde Noach derhalve. Die gebeurtenis toont dat God Lief kan hebben en kan haten in Zijn rechtvaardigheid.
Adinomis schreef:Dat is Gods karakter! Gods haat is tegen de duivel en degenen die hem dienen. Dat is volkomen gerechtvaardigd.
Dus regen de mensen die de satan dienen, precies. God haat mensen die satan dienen.
Adinomis schreef:Ik weet dat die verkiezingsleer aan Romeinen 9 is ontleend.
Meer verzen tonen dat aan, zoals ik reeds eerder heb aangetoond.

Adinomis schreef:En er staat dus eigenlijk: .. verdragen heeft de vaten des toorns, [die] tot het verderf toebereid [waren]
Er staat NIET: …. verdragen heeft de vaten des toorns, die Hij tot tot het verderf toebereid heeft;
Van En er staat dus eigenlijk krijg ik kriebels, het staat er niet woordelijk namelijk, woordelijk staat er wat er staat.
ericjan

Bericht door ericjan »

callista schreef:
ericjan schreef:
callista schreef:
Geweldig dat een atheïst toch de bijbel als middel gaat inzetten, de satan trachtte dat ook :lol:
Daarmee stel ik overigens NIET dat je van satan bent!
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
ericjan schreef:
Gaitema schreef:
ericjan schreef: Addergebroed werd gebruikt om aan te geven hoe sluw de Farizeeërs waren en hun listen die ze probeerden en meer niet.
Moet ik dat zomaar op je blauwe ogen geloven? Ik heb nog nooit iemand dit horen beweren.
Dat geldt andersom ook met jou bewering, want je legt daar verbindingen die niet te onderbouwen zijn voor mij.
Sorry, maar zo zie ik het er staan en zo vat ik het ook op.
Geen sorry nodig, daarin ben je vrij immers, zoals elk mens. Maar zolang je maar beseft dat het niet meer is dan je eigen interpretatie van deze linken tussen gebruik van woorden gaitema.
Gaitema schreef:
ericjan schreef:
Gaitema schreef:
ericjan schreef: Wanneer we de bijbel zo gaan toepassen dan kan je ook stellen dat het huis van Israel is te vergelijken met het huis op de Rots, beiden huis immers?
Of het huis op drijfzand, want dat ging ook over een huis immers?
Volgens mij ga je nu respectloos om met mijn geloofsovertuiging en drijf je de spot met mij.
Nee ik wilde hiermee een duidelijk voorbeeld geven hoe gevaarlijk is het om zelf verbindingen te leggen (die er niet zijn). Niet om je respectloos te benaderen, broeder.
Ik leg je de bijbel zo voor als dat ik het er zie staan. Ik kan het ook niet helpen dat we hier mekaar er niet in kunnen vinden.
Is ook geen probleem, ik probeerde je alleen te laten zien gaitema hoe gevaarlijk het is om woorden gelijkerwijs met elkaar te verbinden.
Voorbeeld.
Hier trek je de slang satan door naar het addergebroed, terwijl elders in het OT het volk Israel veelvuldig de gemeente wordt genoemd, net als wij christenen later in het NT. Letterlijk hetzelfde woord en betekenis, maar dat wordt (misschien niet door jou maar vele christenen) ontkent.

[modbreak Trajecto] Codes goedgezet.
callista

Bericht door callista »

ericjan schreef:
callista schreef:
ericjan schreef:
callista schreef:
Geweldig dat een atheïst toch de bijbel als middel gaat inzetten, de satan trachtte dat ook :lol:
Daarmee stel ik overigens NIET dat je van satan bent!
:roll: :w
dit is toch het subforum Bijbelstudie? :?:
dan lijkt het me logisch dat de Bijbel erbij gepakt wordt..... :geek:
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef: Overigens vind ik dat je een mooie uitleg gaf over Gods plan met Jezus voor Israël.
Al geloof ik dat God voor de wederkomst van Jezus wel heel veel joden laten bekeren tot Jezus,
Dit zegt God in zijn Woord:
Rom.11: 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht.
maar dat je ook onder de joden de kaft van de koren zal zien gescheiden worden.
Zach. 13:8 In het gehele land, luidt het woord des HEREN, zullen twee derden uitgeroeid worden en de geest geven, maar een derde zal daarin overblijven.
9 Dat derde deel zal Ik in het vuur brengen, en Ik zal hen smelten, zoals men zilver smelt, ja hen louteren, zoals men goud loutert. Zij zullen mijn naam aanroepen en Ik zal hen verhoren. Ik zeg: Dat is mijn volk; en zij zullen zeggen: De HERE is mijn God.

Wie weet heeft het eerste deel betrekking op de holocaust. Ook de Romeinen hebben grote slachtingen onder Israël ten uitvoer gebracht. De hele geschiedenis door zijn de Joden vervolgd en op de brandstapel gezet.
Als je alles bij elkaar optelt kom je wel op twee derde van het volk.
Er staan verzen in de bijbel dat niet alle joden werkelijk joden zijn. Als Jezus het wil kon hij zelfs van stenen joden maken.
In de uittocht uit Egypte zie je ook dat God behoorlijk de kaft van de koren ging scheiden.
Je bedoelt Luc.3:8
Hier wordt bedoeld dat afstamming van Abraham alleen niet voldoende is, maar dat ze ook het geloof van Abraham moeten hebben.
Dan zullen ze vruchten van bekering voortbrengen.
en....
Rom.9:6,7
Deze tekst maakt duidelijk dat de verbondslijn via Izak loopt. Er zijn ook andere volken die van Abraham afstammen.
Maar ook hier geldt dat ze het geloof van Abraham moeten hebben.
Wel denk ik dat in de tweede wereldoorlog het joodse volk zo'n opdoffer heeft gehad, dat zij erdoor wel scherp gesteld zijn op Zijn komst
en erdoor Hem zijn gaan zoeken. Dat werpt nu al vruchten af.
Dat denk ik ook. God laat het kwade meewerken ten goede. Ook denk ik dat Israël in de toekomst helemaal alleen komt te staan.
De politiek en de kerken keren zich van hen af.
Bileam moest van God profeteren: "Zie, een volk, dat alleen woont en onder de natiën zich niet rekent. " (Num.23:9)
Dan zullen ze in hun benauwdheid tot God roepen....
Ik citeer nog een gedeelte van wat ik in 1988 van een gelovige Jodin heb opgetekend:

Het Rijk van God was nog niet gekomen nadat Jezus op aarde was gekomen. Het was toen aanstaande en het is nu weer aanstaande. Maar de wonderen en de tekenen waarmee we hebben te maken, zijn onderdelen van het Koninkrijk van God. Het Koninkrijk van God is toen niet gekomen en het is er nu nog niet. Het was toen aanstaande, is niet gekomen, het is nu aanstaande, maar nu gaat het wel komen.

Er zijn ook nu wel wonderen en tekenen, en de Here doet ook nu wel grote dingen, maar de prediking van wonderen en tekenen is niet voor deze tijd. Wij hebben nu het Woord en dat moet verkondigd worden. Het kan wel zijn dat op het zendingsveld, omdat daar niet in zo korte tijd en op zo grote schaal het woord kan worden verkondigd, dat God daar wonderen doet, maar de wonderen horen bij het Rijk van God en dat is er nu nog niet.

Mozes zegt in Deut. 18, dat zegt hij trouwens in een hele andere context, er zal een profeet komen na mij, een profeet zoals ik, en naar die profeet moeten jullie luisteren. Zoals Jezus teken was van het naderende koninkrijk voor Israël, zo vervult Israël nu die functie, als waarschuwer, als waarschuwingsteken voor de wereld van het naderende Koninkrijk van God.

Niet alleen wat er met Israël in het verleden gebeurde, maar ook de functie die Israël nu vervult, is een signaal voor de wereld. In de ontwikkeling van het plan dat God uitvoert, neemt Israël een centrale plaats in. Dat betekent het "uitverkoren volk" zijn. Israël was en is nog steeds door God uitgekozen. Het is in het verleden uitgekozen om een dubbele taak te vervullen. Het doel van Gods plan is de verwerkelijking van Zijn Koninkrijk. Het Konijkrijk van God in al zijn facetten manifest en alom erkend. - eerst tot zover -
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
ericjan schreef:
Gaitema schreef:Wat wil je nu weer beweren met de tekst dat we de wereld niet lief moeten hebben?
Het getuigd van een geheel andere context dan die waarin God zegt dat Hij alzo lief de wereld heeft gehad.
Nee, precies, ik wilde dus laten zien dat we zomaar aannemen dat God met het ene wereld alle mensen erop zou bedoelen en elders alles waar de wereld voor staat.

Ik kan je niet volgen. "Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn enig geboren Zoon gegeven heeft?" zou niet slaan op de hele mensheid (en zelfs de hele wereld) en dat wij de wereld niet mogen lief hebben zou niet slaan op dat geen waar de wereld in de zonde voor staat? Anders kan ik het niet lezen, want dan klopt het gewoon niet.
[modbreak Trajecto] Codes goedgezet. Graag het bericht nalezen als het gepost is. Dan is direct te zien dat er iets niet klopt. Het is niet de bedoeling dat via de moderatie het gerepareerd moet worden.

Ik laat alleen zien dat je naar eigen inzicht het woord wereld vorm geeft, passend bij het beeld dat je (via de kerk of zelf) hebt gecreëerd van God.
Omdat je denkt dat God van alle mensen op de hele wereld evenveel houdt, maakt je van wereld in dat vers alle mensen op de hele wereld.
Omdat je niet kunt voorstellen dat we alles op de wereld moeten haten, maak je ervan dat de wereld hier alle zonden van de wereld zijn.
Al dan niet juist, het is niet wat er woordelijk staat. Als we het woordelijk lezen dan:
* heeft God van de hele wereld gehouden (tot wanneer?) en de wereld is niet alle mensen op de wereld.
* geeft God ons de opdracht om de wereld te haten, dus niet de mensen, want dat staat er niet woordelijk.
Gaitema schreef:Voor jou is het dus zo (concludeerde ik) dat God wel de wereld lief had tot aan de kruisiging van Jezus of voordat Hij Jezus stuurde, maar dat Hij daarna mogelijk oversloeg in haat (op de verlosten na) en dus daarmee eigenlijk aan satan de overwinning gaf, door samen met hem die zelfde schepping te gaan haten en te gaan verwoesten.
Nee dat schrijf ik niet, zie bovenstaande uitleg.
Dat God niet van alle mensen op de wereld evenveel houdt en ook mensen op deze wereld haat is iets anders dan dat God alle mensen op de wereld zou haten.
Gaitema schreef:
ericjan schreef: De haat van God is geheel rechtvaardig en dus inderdaad geen duisternis. We kunnen en mogen God niet de maat nemen leert de bijbel.
Het oud Nederlandse betekenis van het woord "haat" inspireerde mij. Er ging mij een licht op. De betekenis is "afkeer hebben van.."
Leuke theorie, maar er staat haat en voor mij is dat vele malen heftiger dan afkeer hebben van iets, nu en vroeger is en was dat zo.
Gaitema schreef:Natuurlijk heeft God afkeer van de duisternis vervulde mens, maar Hij heeft zijn schepping lief en doet er alles aan om deze tot zonde vervallen mens te bekeren. Er is niemand voorbestemd om verloren te gaan.
Ik kan de citaat zo niet vinden helaas, waarin God aangeeft mensen te hebben geschapen om te vernietigen.
Als ik tijd heb zal ik thuis nog eens zoeken voor je.
Maar laten we kijken we naar Matteus 13:
24 Een andere gelijkenis hield Hij hun voor. Hij zei: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan iemand die goed zaad zaaide in zijn akker.
25 Maar toen de mensen sliepen, kwam zijn vijand en zaaide onkruid tussen de tarwe, en ging weg.[/quote]
Merk op dat er onkruid wordt gezaaid, dus het begint te groeien als verderfelijk gewas vanuit de oorsprong, het wijzigt niet van goed gewas in onkruid.

26 Toen het gewas opkwam en vrucht voortbracht, kwam ook het onkruid tevoorschijn.
27 De slaven van de heer des huizes gingen naar hem toe en zeiden: Heer, hebt u niet goed zaad in uw akker gezaaid? Waar komt dan dit onkruid vandaan?
28 Hij zei tegen hen: Een vijandig mens heeft dat gedaan. De slaven zeiden tegen hem: Wilt u dan dat wij erheen gaan en het verzamelen?[/quote]
De vijand heeft dus heimelijk onkruid gezaaid, geen goed gewas dat verderft, maar vanaf de bron slecht gewas, onkruid gezaaid.

29 Maar hij zei: Nee, opdat u bij het verzamelen van het onkruid niet misschien tegelijk ook de tarwe zelf uittrekt.
30 Laat ze allebei samen tot de oogst opgroeien, en in de oogsttijd zal ik tegen de maaiers zeggen: Verzamel eerst het onkruid en bind het in bossen om het te verbranden, maar breng de tarwe bijeen in mijn schuur.

En het onkruid wordt door God verbrand. Lezen we over de hel in de bijbel dan is daarin de haat van God jegens dit gezaaide onkruid te lezen.

Nu legt Jezus het uit:

36 Toen Jezus de menigte had laten weggaan, ging Hij naar huis. En Zijn discipelen kwamen bij Hem en zeiden: Verklaar ons de gelijkenis van het onkruid op de akker.
37 Hij antwoordde en zei tegen hen: Hij die het goede zaad zaait, is de Zoon des mensen.
38 De akker is de wereld, het goede zaad zijn de kinderen van het Koninkrijk en het onkruid zijn de kinderen van de boze.
39 De vijand die het gezaaid heeft, is de duivel; de oogst is de voleinding van de wereld en de maaiers zijn engelen.

Er bestaan dus mensen als onkruid door satan gezaaid die niet tot het Koninkrijk zullen behoren,

40 Zoals dan het onkruid verzameld en met vuur verbrand wordt, zo zal het ook zijn bij de voleinding van deze wereld:
Deze mensen als onkruid zijn dus voorbestemd om te worden verbrand. God geeft hen geen geloof in Christus.

41 de Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk verzamelen alle struikelblokken, en hen die de wetteloosheid doen,
42 en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal gejammer zijn en tandengeknars.

Jezus heeft hier Zelf ook een harde taak; namelijk deze onkruid mensen door satan gezaaid te laten verzamelen om in de vurige oven (de hel) te laten werpen.

gaitema schreef:
ericjan schreef:
gaitema schreef:1 Johannes 2,11
maar wie de ander haat, bevindt zich in de duisternis. Hij gaat zijn weg in het duister, zonder te weten waarheen die weg voert, want de duisternis heeft hem blind gemaakt.

Wij mensen zijn niet God.

Wij mensen zijn in Jezus kinderen van God, naar zijn beeld geschapen. In Christus is onze zondige natuur over boort gezet en leeft Hij in ons.
Niet de zonde overheerst ons bestaan. Niet de duisternis, maar het Licht van Jezus Christus. En als wij dan zondigen, het bloedoffer van Jezus reinigt ons van alle zonden. Wie echter zondigd, zonder ermee te breken, is een addergebroed. Een kind van de duivel. Hij kan wel de naam van Jezus belijden, maar zijn geloof is aan dat van de duivel gelijk. Ook de demonen geloven immers in Jezus en zij sidderen.
Een christen die totaal een zondig leven geleidt heeft en geen vruchten heeft voort gebracht, die vervolgens ook siddert van angst voor God, is daarmee verworden tot een hellekind in het kwadraat, zoals Jezus de bekeerlingen onder de heidenen door de Farizeeërs noemde.

Geef je hier nu ineens aan dat christenen wel veroordeeld kunnen worden door God voor hun zonden?
Een kind van de duivel leren de citaten in Matteus 13 wordt zo geboren als onkruid.

gaitema schreef: Om ontopic te mogen reageren: als God de wereld zo zou haten, dat Hij het voorbestemd had tot de hel, dan had Hij zijn volk niet gebruiken om hen een verlosser te zenden :)

Nergens zie je mij schrijven gaitema dat God de hele wereld haat of alle mensen op de wereld haat. Zelfs het volk Israel dat zondigde bleef en blijft Zijn oogappel.
Ik schrijf dat God niet van alle mensen op de hele wereld houdt, maar ook mensen op deze wereld haat en daar wraak opneemt.
Laatst gewijzigd door ericjan op 02 mei 2014, 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

@ericjan

leer eerst eens goed quoten...dit lijkt nergens op.....slordig.
geldt ook voor je hier voorgaande reactie.....
geen mens wordt er zo nog wijs uit....
maar misschien is dit juist wel een soort van aanwijzing of vingerwijzing van 'Hogerhand'..... :clown:
ericjan

Bericht door ericjan »

callista schreef:@ericjan

Wat is er mis met mijn Quotes, die kloppen toch gewoon? :o
callista

Bericht door callista »

ericjan schreef:

nee, ze kloppen [nog] niet alhoewel je even iets bijgewerkt hebt na mijn post...--kijk maar terug... ---lees je zo ook de Bijbel? :D
ericjan

Bericht door ericjan »

callista schreef:
ericjan schreef:

nee, ze kloppen [nog] niet alhoewel je even iets bijgewerkt hebt na mijn post...--kijk maar terug... ---lees je zo ook de Bijbel? :D
Doordat forumleden in hun reacties los zaken quoten, kan je niet meer die tekst overnemen in een quote helaas, daardoor ontstaan fouten inderdaad.
Er stond daardoor 1 quote teveel waardoor je "{quote} kon lezen, is dat nu zo ernstig? :roll:

Zoals eerder aangegeven, ik doe dit tussen mijn 12 urige werkdagen door als ontspanning, waarbij ik dikwijls (terecht) wordt afgeleid voor mijn werk.
Hier ontstaan dan helaas kleine foutjes door, excuus daarvoor, ik zit niet hele dagen thuis en heb zeeën van tijd te besteden op dit forum. :kiss1:
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

@ Ericjan, pas je een beetje op met je bewijsdrang? Voor je het weet sta je الله te prediken in plaats van De Vader.

Een volgeling van Christus is geen haatprediker..... De Vader heeft alle mensen lief. Niet één uitgezonderd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)