Mullog schreef: ↑15 aug 2023, 20:38
Inktvlam schreef: ↑15 aug 2023, 08:55
Ik heb dit vroeger al eens op een ander forum toegelicht.
“Voorwaar, ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt." (Mat.24:34, Marc.13:30, Luc.21:32)
“Dit alles” betreft de wederkomst van Christus. “Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan” kom ik in het werk van Lorber (de grote christelijke profeet) niet tegen. ...
Met alle respect Inktvlam, wat moet ik met de constatering dat iemand die zo'n 1800 jaar na de gebeurtenissen een belangrijke opmerking in teksten van mensen die zo' n 40 jaar of langer na de gebeurtenissen zijn geschreven niet kent. Dan kun je toch nauwelijks anders constateren dat Lorber zijn exegese uit zijn fantasie komt.
“Niet kent” heb ik niet geschreven, dat maak jij ervan. Als je niet geïnteresseerd bent in de antwoorden, waarom stel je er dan vragen over?
Ik ben geen van-kaft-tot-kaft-gelovige. Het gaat om een fout in de tekst. Er staan allerlei fouten in de Bijbel. Het is een heel oud boek. De originelen van de evangeliën zijn niet meer voorhanden. Volgens Lorber zijn die originelen wijselijk vernietigd om aanbidding van die geschriften te voorkomen.
God heeft iedere eeuw profeten uitgekozen en geroepen, die de toedracht en de betekenis van de evangeliën aan de mensen duidelijk hebben gemaakt. Deze geroepenen hebben ook historisch datgene in de geschriften aangevuld, wat ten dele door de slordigheid van de mensen en ten dele door het starre denken en niet zelden door de kwade wil verloren is gegaan.
We moeten verder denken dan de Bijbel alleen.
De Bijbel kondigde al het nieuwe profeteren aan.
- Meent niet, dat ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden (Mat.5:17).
- Wie een profeet ontvangt als profeet, zal het loon van een profeet ontvangen (Mat.10:41).
- Ik zeg U: Wie ontvangt, die Ik zend, ontvangt Mij en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem, die Mij gezonden heeft. (Joh.13:20)
- Dooft de Geest niet uit, veracht de profetieën niet, maar toetst alles en behoudt het goede. (1 Tess.5:19-21).
Paulus:
– “Ik wilde wel, dat u allen in tongen spreekt, maar liever nog, dat u profeteert”. (1Kor.14:5).
- “Maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in Mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb” (Joh.14:26).
- “Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. Hij zal Mij verheerlijken” (Joh.16:12:13).
- “Dit heb Ik in beelden tot u gesproken; er komt een ure, dat Ik niet meer in beelden tot u zal spreken, maar u vrijuit over de Vader spreken zal.” (Joh.16:25).
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.