Gezien het ontstaan van ons gesprek is "claim" misschien iets te zwaar aangezet, maar of het nou een claim is of een idee, bewering, overtuiging, hypothese ... Ik behandel ze op dezelfde manier en stel mezelf (en de ander) de vraag: is er een goede reden om te geloven dat dit/deze idee/bewering/claim waar is? Vandaar ook mijn vraag. Als ik niet overtuigd ben van dat idee, betekend dat niet dat ik beweer dat het tegengestelde waar is. Jouw conclusie dat ik ook een claim maak is dan ook onjuist. Ergens niet van overtuigd zijn is geen claim maken.Peter79 schreef: ↑21 aug 2023, 21:44 Als we een buitenboordmotor zien, dan zullen we het allebei wel eens zijn: kijk, dat is een buitenboordmotor. Maar als we beiden naar de natuur kijken, dan zie ik een bouwwerk en jij niet (we zijn weer terug bij 14 juli). Ik ben van mening dat ik wat ik zie niet hoef te onderbouwen, niet meer dan wat jij ziet in elk geval. Voor zover ik een claim doe (ik zie een bouwwerk) doe jij m.i. ook een claim (ik zie geen bouwwerk). Ik vind het woord claim hier eigenlijk niet van toepassing, want ik accepteer dat we iets verschillends zien en dan ook tot een andere weging van de feiten komen. Als ik kies tussen wel of geen ontwerp, dan zet ik mijn geld op ontwerp, omdat dat meer overeenkomt met wat ik zie. Tenzij iemand aantoont dat van ontwerp geen sprake kan zijn, lijkt me dat reddelijk. Omdat jij geen ontwerp ziet, wil je bewijs, goede redenen en argumenten. Daar wil ik in dit topic of in een nieuw te openen topic best aan bijdragen, want er is veel over te zeggen. Maar ik trek m.i. geen conclusie op basis van intuïtie, ik volg mijn intuïtie.
Datzelfde geldt bv voor de bewering God bestaat. Ik ben niet overtuigd dat God bestaat. Ik heb de argumenten/redenen en bewijs beoordeeld en ik heb niet voldoende reden/bewijs om te geloven dat God bestaat. Dat op zichzelf is geen claim. Dat is een fout die ik vaker tegenkom als ik in discussie ben met theïsten (soms ook atheïsten).
Even voor mijn helderheid; kun je 3 (uiteenlopende) voorbeelden geven dan dingen die natuurlijk zijn en niet zijn ontworpen?
Ik ben met je eens dat het iets gradueel kan zijn. Dan ben je heel sterk overtuigd of je bent wat minder zeker van je zaak. Maar uiteindelijk ben je overtuigd of je bent niet overtuigd (in welke mate dan ook).Peter79 schreef:Ik denk dat het iets gradueels kan zijn, in de zin van: er is meer te zeggen voor ontwerp dan tegen ontwerp. Ik bedoel dat het niet zo zwart-wit is en het woord claim komt wel zo op mij over. Natuurlijk kies je en in die zin is er sprake van zwart-wit. Maar onder die keuze kan het wel bijvoorbeeld 5 tegen 4 zijn - een klein overwicht een bepaalde kant op. Je zit dan nog niet in christelijk geloof, maar bijvoorbeeld in ietsisme: "er moet wel iets zijn", "ik geloof dat er meer is". Ik denk dat religie redelijk is in de zin dat de indrukwekkende schoonheid en massaliteit van de natuur erkend wordt in een hoger principe. Dat principe kan je God noemen. Maar of je zover gaat, hangt af van je karakter, je opvoeding, je scholing, etc. Een bewijs is een soort breekijzer om het voor eens en voor altijd duidelijk te hebben. Maar in dit soort zaken zijn geen bewijzen te geven. Het gaat er bij geloof juist om je aan iets of iemand toe te vertrouwen zonder dat je bewijs hebt dat het allemaal goed komt. Als dat bewijs er zou zijn, dan is er geen sprake meer van geloof.Christiaan schreef:Wat is er niet redelijk aan het niet-accepteren van een claim als daar geen voldoende bewijs of reden voor is? Ik beweer niet het complete plaatje te hebben. Dat heb ik nergens beweert. Noch heb ik beweert dat het geen ontwerp is. Veel duidelijker kan ik het niet stellen.
Ik ben inderdaad in redeneren erg zwart-wit en analytisch. Zo zit logica ook in elkaar. Jij hebt een wat 'vloeibare' benadering. Mijn wijze is niet per sé beter, maar het is mijn manier om naar zaken te kijken. Jij hebt de jouwe. Het is interessant om vanuit verschillende perspectieven naar de realiteit te kijken.
Het hangt van de definitie van "wonder" af. Ik zie geen reden om daar een "god-factor" aan toe te voegen. Het is natuurlijk wel iets om je over te 'verwonderen'. Die fascinatie is zeker aanwezig.Peter79 schreef:De god-factor zit dan eigenlijk besloten in jouw natuurbeeld - je benoemt god en goden niet, maar het is de natuur die wonderen voortbrengt.Christiaan schreef:Ik kan ook niet bewijzen dat het geen ontwerp is, maar dat is ook niet een claim die ik maak. Wat ik wél weet is dat de natuur bestaat. Van god of goden weet ik dit niet. Dus wat dat betreft is het redelijker aan te nemen dat de natuur zijn werk doet.
Tja, ik kan hier niet zo veel mee. Ik zit niet in die wereld, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Behe een 'hidden' agenda heeft. Zo bleek mijn inziens ook uit de rechtszaak Kitzmiller vs Dover die uitgebreid werd behandeld door de bioloog Ken Miller.Peter79 schreef:Ik denk dat er veel meer sympathie is voor Behe dan alleen de mensen die zich voor Behe hebben uitgesproken - wat een overeenkomst in wereldbeeld aan kan geven, zoals het waarderen van academische vrijheid. Maar het is niet altijd verstandig om je mening te ventileren.Christiaan schreef:Dat vind ik een beetje een 'cop-out'. Aan het wereldbeeld zou het niet hoeven liggen, want heel de academische wereld (incluis theisten van allerlei religies) doen wetenschappelijk gezien hetzelfde. DNA-onderzoek in India (Hindu) is niet wezenlijk anders dan in de VS (christelijk). Het klopt wellicht dat Behe en Dembski minder aanzien hebben in de wetenschappelijke wereld, maar hebben daar zelf ook geen debet aan?
Onderzoeken is een grote deugd en ik begrijp de 'verwondering' over de natuur en het leven.Peter79 schreef:Ik zou een claim doen als ik zou zeggen dat God de aarde gemaakt heeft en dat de natuur daarvoor het bewijs is. Maar ik ben bezig met de vraag hoe je tot geloof in God komt. Onder de indruk zijn van de natuur en niet kunnen geloven dat de natuur er zomaar is, is een belangrijke reden waarom mensen het geloof in God serieus gaan onderzoeken.Christiaan schreef:Ik begrijp je 'frustratie', maar ik kan er ook niks aan doen dat mensen bovennatuurlijke claims doen. Ik kan er ook niets aan doen dat we nog geen betrouwbare methode hebben ontwikkeld om het bovennatuurlijk te detecteren. Ik kan er ook niets aan doen dat een alwetende, almachtige god een wereld heeft gecreëerd, waarin we niet kunnen vaststellen dat hij bestaat. Dat is niet mijn 'probleem'.
Ik ben gelovig (katholiek) opgevoed. Ik ben misdienaar en acoliet geweest in de kerk, heb gebeden en geprobeerd contact te zoeken met God. Ik heb nooit antwoord ontvangen. Een relatie moet van 2 kanten komen en tot nu toe is het eenrichtingsverkeer geweest. Voor mij is God die zich niet kenbaar maakt niet te onderscheiden aan God die niet bestaat.Peter79 schreef:Op vakantie las ik de spreuk: er zijn veel wegen naar God en één gaat over de bergen. Dat was een uitspraak van iemand die juist door de bergsport tot geloof in God kwam. Maar er zijn ook andere wegen en daar komen we vast nog wel over te spreken. Het belangrijkste is denk ik dat je voor betrouwbare kennis over God niet naar een externe autoriteit moet gaan, (al kunnen autoriteiten zeker nuttige dingen zeggen), maar het gaat er (vanuit christelijk oogpunt) van dat je God leert kennen zoals je je ouders of je vrienden kent - die ken je niet door boeken over ze lezen, maar door met elkaar tijd door te brengen.Christiaan schreef:Misschien. Zijn er andere manieren om tot betrouwbare kennis te komen over bv het bovennatuurlijke of god?
Ik kan me niet herinneren dat ik het onderstreepte heb gezegd. Dan neem ik dat terug. Er is altijd gezonde twijfel en afhankelijk van het topic is dat meer of minder. Daarom begeef ik me ook op dit forum (en andere) om mijn eigen wereldbeeld te 'testen'. Ik ben tevreden (volgens mij heb ik jouw woord gebruikt, maar dit dekt denk ik niet de lading) met wat de wetenschap allemaal al heeft ontdekt. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik bewondering heb voor de wetenschappelijke vooruitgang en de mensen die dat allemaal hebben waargemaakt. Maar ik ben zeker niet voldaan en kijk uit naar nieuwe ontdekkingen.Peter79 schreef:Je zei dat je geen reden had om aan bestaande verklaringen te twijfelen, ik denk dat je dan (vooralsnog) tevreden bent. Ik heb reden daaraan te twijfelen en ben er niet tevreden mee.Christiaan schreef:Tevreden? Over de vooruitgang die wij als mensheid geboekt als het gaat om kennis over ons universum. Voldaan? Nee, er is altijd meer te weten en ik vind het reuze interessant om daar kennis van de te nemen.
Er is volgens mij evidence genoeg, alleen evidence staat niet alleen. Evidence moet worden geïnterpreteerd en 1 of 2 bewijsstukken zijn niet genoeg voor een wetenschappelijke theorie. En wetenschap heeft zo zijn beperkingen. Desalniettemin is de wetenschappelijke methode veruit de meest betrouwbare methode om tot kennis over onze natuur te komen.Peter79 schreef:Als je die lijn volgt, is er m.i. geen bewijs in de biologie. Het hoogst haalbare zijn de resultaten van een proef, een experiment.Christiaan schreef: ↑21 aug 2023, 17:54 'proof' is mijn inziens alleen van toepassing in de wiskunde en logica. Er is geen 'proof' in de wetenschap. Er is geen absolute zekerheid. Dus als 'proof' de maatstaf is, dan leg je de lat heel (lees: te) hoog.
Leuk om weer eens zo de diepte in te gaan.
Als jij die lijn volgt heb jij volgens mij geen enkel proof voor wat jij allemaal gelooft. Daarom denk ik dat je die lat te hoog legt (als je die al legt, want volgens mij is dat niet zo).