Adinomis schreef:ericjan schreef:Adinomis schreef:
Uitverkoren is niet hetzelfde als "gered". Uitverkoren is hetzelfde als "uitgekozen".
Matteus 1
21 en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
* Er staat niet Hij zal proberen of Hij zal hen de optie geven, de keuze bieden, nee er staat Hij zal Zijn Volk (Israel) zalig maken van hun zonden. Dus maken dat God hun zonden niet meer zal aanrekenen.
Precies conform de vele Beloften van God aan Israel daarover in het OT.
Of je dat nu "de keuze aanbieden" noemt of - zoals Jezus tegen Nicodemus zei: "je moet opnieuw geboren worden want anders kun je het Koninkrijk van God niet binnengaan". Jezus stelt wel een voorwaarde.
Je hebt het hier om als Jood een christen te worden. Voor wie als Jood geen christen wordt blijven de eeuwige Beloften van God gewoon gelden.
Adinomis schreef:Maar de redding ligt klaar, dat is zeker. Precies zoals God beloofd heeft. Maar ze moeten het wel aanpakken met de hand van geloof.
Nee Adinomis, nergens in het OT lezen we een voorwaarde wanneer God heel Israël belooft zalig te maken en dus aan hun zonden niet meer te denken.
Adinomis schreef:Als je Romeinen 11 leest gaat het over een deel van Israël dat gered wordt en dat is het uitverkoren deel, d.w.z. diegenen die God van plan was te zetten in Zijn eeuwig Koninkrijk.
De geslachtslijn vanuit Abraham, Isaac en Jacob inderdaad is het uitverkoren deel waar de Eeuwige Beloften van God op rusten en welke Hij zal nakomen.
Adinomis schreef:Maar een vijandig persoon heeft er onkruid tussen gezaaid. Maar God komt tot Zijn doel met het plan van eeuwigheid.
Ik denk dat met de rijke man in gelijkenis die niet in Abraham's schoot zat, zoals Lazarus, ook een Jood werd uitgebeeld en geen heiden. Er waren afstammelingen van Abraham, Izak en Jacob die de duivel tot vader hadden.
Het gaat hier om een gelijkenis van Jezus waarin Hij laat zien hoe hard ze de Genade welke Hij hen onvoorwaardelijk schenkt, nodig hebben. Het is niet waar gebeurd, dus het al dan niet Jood zijn doet hier niets ter zake.
Adinomis schreef:Waarom zegt Paulus in Rom. 11: dat hij zo mogelijk mijn verwanten wat betreft het vlees tot jaloersheid verwekt worden en enigen uit hen te behouden. Dan had hij toch kunnen weten dat ze toch wel behouden zouden zijn?
Hoeveel Joden er uit de geslachtslijn van Abraham Isaac en Jacob komen weet alleen God.
Adinomis schreef:Waarom zegt Jezus tot de Joden: "wie tot zijn broeder zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur"?
Hij laat zien hoe hard ze de Genade welke Hij hen onvoorwaardelijk schenkt, nodig hebben. Hoe snel we de Wet overtreden. Zonder dat Christus voor Israel in beginsel het offer brengt, zal men daarmee al de Wet overtreden.
Adinomis schreef:En hoe leg je deze tekst dan uit:
Rom.11:28 Zij (de Joden) zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil. 29 Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk. 30 Want evenals gij eertijds aan God ongehoorzaam waart, maar nu ontferming hebt gevonden door hun ongehoorzaamheid, 31 zo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geworden, opdat door de u betoonde ontferming ook zij thans ontferming zouden vinden. 32 Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen.
God heeft de Joden als vijanden van het evangelie gemaakt voor onze (heidenen) bestwil om zo door Jezus gered te kunnen worden. (vers 28)
Want God Zijn Genade (voor Israel) is onbegrijpelijk. (vers 28)
Ook de satan kan er met zijn hoofd niet bij en haat israel daarvoor zo ernstig.
Eerst waren wij uit de heidenen ongehoorzaam, maar God heeft zich ontfermd over ons uit de heidenen. (vers 30)
Zo ook zijn de Joden nu ongehoorzaam geworden voor het evangelie, zodat de Joden OOK DEZELFDE ontferming zullen krijgen als wij uit de heidenen hebben gehad in onze ongehoorzaamheid. (vers 31)
Wat God heeft hen allen (Joden) in ongehoorzaamheid opgesloten (ongehoorzaam laten zijn) om Zich over allen (alle Joden) te zullen gaan ontfermen.
Maar wat voorafgaat aan dit is nog veel meer veelzeggend:
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
Heel Israel zal zalig worden (niet de helft, niet onder voorwaarden, maar heel Israel zal hun zonden niet worden toegerekend. (vers 26)
God zal een nieuw Verbond met Israel gaan sluiten (het evangelie is er al op het moment van spreken), een nieuw Verbond waar God Zelf al de zonden van israel zal wegnemen. (vers 27)
Lees vervolgens Ezechiel 37 woordelijk en je leest dat God heel israel uit de dood zal laten opstaan uit hun graven en hun zalig zal maken.
Volgens een Joodse Rabbijn die ik goed ken verklaart dit ook de verwarring in het Christendom ten aanzien van de opname en de opstanding uit de graven.
Want zoals ook wij hier wel eens besproken hebben, blijft het vreemd dat Jezus eerst ons opneemt in de hemel bij de Opname, om vervolgens weer bij Jezus Zijn wederkomst op te staan uit ons graf en de dood. De Opname gaat over christenen en de opstanding zou alleen voor de Joden zijn.
Ik moet nog alle verzen over opstanding nachecken om dit standpunt te toetsen, op advies van de Rabbijn, daar hij eerlijk toegeeft weinig in het NT te lezen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.