De Wet

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Dus?..?.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef: 11 Want de zonde heeft door het gebod een aanleiding gevonden en mij misleid en daardoor gedood.
* De Wet wordt door satan misbruikt om ons mensen de Wet te laten falen in ons doen en laten (ook Christenen dus).
Nee Ericjan hier wordt niet gesproken over satan maar over de zonde die door de wet de mens heeft verleid en is hem ten dood bevonden. Goed lezen. Natuurlijk ook de Christen, maar wel de Christen die zich onder de wet stelt.
12 Zo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.
* De Wet is dus rechtvaardig en goed. Logisch want ze is van God Zelf afkomstig, Zijn hele zijn zit er in, alles waar God voor staat.
De Wet is rechtvaardig en goed, dat heb ik ook nooit ontkend, maar de mens deugt niet.
Inwendige strijd
* Van Paulus dus; maar ook van alle christen mensen op aarde:
Ja Ericjan, maar alle christenen van deze bedeling zijn geplaatst in de hemel en hebben een positie zoals Col 3 vers 3 aangeeft en hebben wij de wapenrusting. En strijd???
14 Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Wat ik namelijk teweegbreng, doorzie ik niet, want niet wat ik wil, dat doe ik, maar wat ik haat, dat doe ik.

* De christenmens ziet niet welke zonden het allemaal doet, want we doen wat we niet willen en doen niet wat we zouden willen doen.
De tekst is zuiver ERicjan maar je toevoeging deugt niet . God rekent niet met de zonden. Christenmens is een eigen bedacht woord wat ik niet deel.
16 En als ik dat doe wat ik niet wil, val ik de wet bij dat zij goed is.
* Maar al overtreden we de Wet, de Wet is goed en wijzelf zijn door en door slecht.

17 Nu ben ik het echter niet meer die dit teweegbreng, maar de zonde die in mij woont.
18 Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet.

* In ons vleselijke lichamen (ook van christenen) woont niets goeds, want als christen willen we wel (door de Heilige Geest) maar we kunnen het niet (de Heilige Geest dwingt ons niet)

Hier staat toch duidelijk dat het om de natuurlijke mens gaat of de vleselijke mens en daar houdt God toch geen rekening mee, die is toch dood?
De Heilige Geest is juist Degene die in mijn natuurlijke mens leeft en mij leidt, maar niet de vleselijke mens , maar de geestelijke mens. Er woont toch geen goed in de natuurlijke mens zegt, vers 18, zeg dat maar eens tegen Anja, Callista en nog een paar mensen. Dan zijn de rapen gaar., want o ooo zij kennen zoveel goede mensen.
Let op ERicjan dat dit hoofdstuk niet spreekt over aardig, humanistische mensen maar over gelovigen.
En die ziet een andere wet in zijn leden zegt vers 23 NAMELIJK.... LEES VERS 20 WANT de wet des Geestes en des Levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.

19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
* We willen als christen het goede maar doen het kwade, juist hetgeen we niet willen doen doen we.
Ja en...??
20 Als ik nu dat doe wat ik niet wil, breng ík dat niet meer teweeg, maar de zonde die in mij woont.
21 Ik ontdek dus deze wet in mij: als ik het goede wil doen, is het kwade dicht bij mij.

* Het kwade is dichtbij ons, juist als we het goede van de Wet willen doen. De Wet openbaart onze zonden, nog steeds. Zonder besef van de Wet zouden we ons niet zondig voelen.
Vertel mij nu eens wat het nut ervan is om te beseffen dat we ons zondig moeten VOELEN. Waartoe dient dat dan?
22 Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God.
Want een christen hoort een voorbeeld te nemen aan de Jood en zich te verheugen in het doen van de Wet. Want het goede doen is de Wet.
Nee dat staat er niet. Paulus heeft vermaak in de wet Gods en ik denk dat dat ironisch bedoeld is, hij spot er een beetje mee. Een soort binnenpretje. Meer is het niet hoor.
En weer verzin je zelf dat een christen een voorbeeld moet nemen aan de Jood. wat een nonsens. De wettische jood is echt geen voorbeeld voor een gelovige in Jezus Christus, het is religie en traditie en het leidt tot helemaal niets.
Nergens staat je laatste zin , je maakt er een eigen Bijbel bij.
\0----- \0----- \0-----
Trajecto
Site Admin
Man/Vrouw: M

Bericht door Trajecto »

Wilsophie schreef:
ericjan schreef:22 Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God.
(...)
Nee dat staat er niet. Paulus heeft vermaak in de wet Gods en ik denk dat dat ironisch bedoeld is, hij spot er een beetje mee. Een soort binnenpretje. Meer is het niet hoor.
(...)
Nee, volgens mij duid je het woord "vermaak" hier verkeerd.
Het klinkt voor ons inderdaad zo, maar het is volgens mij een ouder gebruik van het woord dat nu niet goed meer met de juiste bedoeling kan worden gehoord, in zoals het er staat in de context van van Romeinen 7 in de Statenvertaling.
In de HSV staat het zo niet meer. (De HSV geeft wat ericjan citeerde.)
In de Leuvense Bijbel die nog ouder is dan de Statenvertaling staat:
22 Want ick heb een behaghen in die wet Godts nae den inwendighen mensch,
23 maer ick sie een ander wet in mijn leden, strijdende teghen die wet mijns verstants, ende my vanghende in die wet der sonden die in mijn leden is.

Het volgende vers moet je erbij nemen en niet zomaar los vers 22 en denken dat Paulus grapjes maakt.
In die op zich oude vertaling van vers 22 (+23) horen we nu toch nog beter de bedoeling en geen ironie, lijkt me.
(En in nieuwe vertalingen staat er ook iets vergelijkbaars maar het is wel interessant dat ook deze heel oude vertaling iets geeft wat nu goed te begrijpen is.)

Niet op je lauweren rusten dus, maar bewust zijn en zien dat je nu het juiste wilt doen maar dat de drang om het niet te doen ook in je zit en je in andere richting wil drijven. Jij schuift dat weg en zegt dat God er toch niet mee rekent als je de fout in gaat. Paulus deed dat niet maar probeerde de zaken uit te leggen; en dat niet als kwinkslag, lijkt me.
Nulla aetas ad discendum sera
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dat zou goed kunnen, maar dan moet ik toch een andere tekst erbij halen en dat is dat God niet meer rekent met de oude zondige mens, die is in de dood gebracht, God ziet ons aan in Christus.
Kijkt dus op het geborduurde kleed ( het is een oud cliché, ik weet het) en ziet niet de onderkant van het kleed.
Gezien Paulus enorm tekeer ging tegen de Galatiërs die terugkeerden naar een wettisch leven is Paulus absoluut geen voorstander van het najagen van de regels van de wet, maar van een leven uit genade.
Ongeacht wat zijn vermaak in de wet geweest is. Of het nu ironisch is bedoeld of welk woord je ervoor wilt invullen. Hij wist als geen ander als hoge autoriteit binnen het Jodendom wat een wettisch leven inhield. En zo beroept deze hoge geleerde van de wet gezeten aan de voeten van Gamaliël als geen ander dat hij zich moest beroepen uit en op en in de genade van Jezus Christus.
ericjan

Bericht door ericjan »

Trajecto schreef: Niet op je lauweren rusten dus, maar bewust zijn en zien dat je nu het juiste wilt doen maar dat de drang om het niet te doen ook in je zit en je in andere richting wil drijven. Jij schuift dat weg en zegt dat God er toch niet mee rekent als je de fout in gaat. Paulus deed dat niet maar probeerde de zaken uit te leggen; en dat niet als kwinkslag, lijkt me.
Perfect verwoordt !
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
ericjan schreef: 11 Want de zonde heeft door het gebod een aanleiding gevonden en mij misleid en daardoor gedood.
* De Wet wordt door satan misbruikt om ons mensen de Wet te laten falen in ons doen en laten (ook Christenen dus).
Nee Ericjan hier wordt niet gesproken over satan maar over de zonde die door de wet de mens heeft verleid en is hem ten dood bevonden. Goed lezen. Natuurlijk ook de Christen, maar wel de Christen die zich onder de wet stelt.
De zonde komt toch van satan? Het is satan die ons misleidt en verleidt om te zondigen tegen God Zijn Wet.
Dit geld voor alle christenen en niet alleen voor hen die zich onder de Wet stellen Wilsohpie, of wil je soms zeggen dat Paulus zich soms onder de Wet stelde?
Wilsophie schreef:
ericjan schreef:Inwendige strijd
* Van Paulus dus; maar ook van alle christen mensen op aarde:
Ja Ericjan, maar alle christenen van deze bedeling zijn geplaatst in de hemel en hebben een positie zoals Col 3 vers 3 aangeeft en hebben wij de wapenrusting. En strijd???
Een mooi voorbeeld, want waartegen is die wapenuitrusting dan Wilsohie? Om te strijden tegen de zonde en invloeden van de satan, tegen de vijandige geestelijke machten.

Wilsophie schreef:
ericjan schreef:14 Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Wat ik namelijk teweegbreng, doorzie ik niet, want niet wat ik wil, dat doe ik, maar wat ik haat, dat doe ik.

* De christenmens ziet niet welke zonden het allemaal doet, want we doen wat we niet willen en doen niet wat we zouden willen doen.
De tekst is zuiver ERicjan maar je toevoeging deugt niet . God rekent niet met de zonden. Christenmens is een eigen bedacht woord wat ik niet deel.
Als ik geen eigen woorden kan gebruiken om teksten uit te leggen, kan ik alleen maar citeren. Christen en christenmens is voor mij hetzelfde, of meen jij onderscheid te zien? Zo ja welke?
Verder schrijf ik nergens dat God rekent met onze zonden, vele malen heb ik al geschreven dat Genade juist is als zaligmaken, het NIET toerekenen van de zonde. Maar dat betekent ook dat de zonde er tov de Wet wel degelijk is, want daardoor kan God de zonde niet toerekenen. Als de zonde tov de Wet er niet meer zou zijn, viel er voor God ook niets meer niet toe te rekenen immers.
Wilsophie schreef:
ericjan schreef:16 En als ik dat doe wat ik niet wil, val ik de wet bij dat zij goed is.
* Maar al overtreden we de Wet, de Wet is goed en wijzelf zijn door en door slecht.

17 Nu ben ik het echter niet meer die dit teweegbreng, maar de zonde die in mij woont.
18 Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet.

* In ons vleselijke lichamen (ook van christenen) woont niets goeds, want als christen willen we wel (door de Heilige Geest) maar we kunnen het niet (de Heilige Geest dwingt ons niet)
Hier staat toch duidelijk dat het om de natuurlijke mens gaat of de vleselijke mens en daar houdt God toch geen rekening mee, die is toch dood?
Ja waardoor God de zonde die in ons bestaat en waar ons vleselijke lichaam ons toe verleidt (door satan) ons niet wordt toegerekend, dus we zullen de verdiende straf van God daarvoor niet te hoeven ondergaan.

Wilsophie schreef:
ericjan schreef:19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
* We willen als christen het goede maar doen het kwade, juist hetgeen we niet willen doen doen we.
Ja en...??
Dit bewijst dat de zonde tegen de Wet en daarmee tegen God dus nog steeds bestaat onder christenen.
Het feit dat we beseffen dat het zondig is onderscheid ons als christenen van de niet christenen namelijk, daarin zit het werk van de Heilige Geest.
Wilsophie schreef:
ericjan schreef:20 Als ik nu dat doe wat ik niet wil, breng ík dat niet meer teweeg, maar de zonde die in mij woont.
21 Ik ontdek dus deze wet in mij: als ik het goede wil doen, is het kwade dicht bij mij.

* Het kwade is dichtbij ons, juist als we het goede van de Wet willen doen. De Wet openbaart onze zonden, nog steeds. Zonder besef van de Wet zouden we ons niet zondig voelen.
Vertel mij nu eens wat het nut ervan is om te beseffen dat we ons zondig moeten VOELEN. Waartoe dient dat dan?
Het nut is dat we dagelijks beseffen en ervaren hoe hard we Christus nodig hebben, opdat God ons onze overtredingen van de Wet en de daaruit voortvloeiende zonden, niet zal toerekenen. Tevens geeft het ons de kans om ons leven te beteren en eraan te werken. Niet omdat het moet om gered te worden maar om God minder verdrietig te maken over ons.
Wilsophie schreef:
ericjan schreef:22 Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God.
Want een christen hoort een voorbeeld te nemen aan de Jood en zich te verheugen in het doen van de Wet. Want het goede doen is de Wet.
Er staat nog veel minder dat Paulus er een ironisch loopje mee neemt Wilsohie. Deze conclusie van Paulus is bloedserieus. Je maakt hier ook je eigen bijbel !
Wilsophie schreef:En weer verzin je zelf dat een christen een voorbeeld moet nemen aan de Jood. wat een nonsens.
Niet met je hoofd gaan draaien Wilsophie als ik de Joden erbij haal ;) Dat doen de ongelovigen en afgodsdienaren ook al namelijk.
Wilsophie schreef:
ericjan schreef:De wettische jood is echt geen voorbeeld voor een gelovige in Jezus Christus, het is religie en traditie en het leidt tot helemaal niets.
Nergens staat je laatste zin , je maakt er een eigen Bijbel bij.
\0-------- \0-------- \0--------
Dat is de wettische Jood wel, want Jezus heeft namelijk de Wet van God volbracht.
Het voorbeeld nemen is bedoeld tegen het licht dat de joden de Wet omarmen, liefhebben en koesteren.
Een gelovige Jood is veel bewuster van zonde dan een christen. Een gelovige Jood overdenkt de dag aan het einde ervan mbt zonden die hij/zij gedaan heeft.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Jacobus 1
25 Hij echter die zich in de volmaakte wet verdiept, die van de vrijheid, en daarbij blijft, die zal, omdat hij niet een vergeetachtig hoorder geworden is, maar een dader van het werk, zalig zijn in wat hij doet.
Itamar

Bericht door Itamar »

Beste Ericjan,

"DE JODEN DUS": Farizeeërs en de Schriftgeleerden, "DE WETGELEERDEN DUS": Kregen het volgende van JEZUS CHRISTUS te horen.
Luk 11,52:
Wee u, wetgeleerden, want u hebt de sleutel van de kennis weggenomen. Zelf bent u niet binnengegaan en u hebt hen die binnengingen, tegengehouden!!!!!

Hoe kan dat volk (JODEN DUS), ons de WET leren en ons tot een voorbeeld zijn om Jezus Christus te volgen en HEM lief te hebben, door de WET te volbrengen!
Ik kan jullie zienswijze in dezen niet volgen.
Ik ben bang dat jullie door deze zienswijze meer stuk maken, dan dat jullie in dezen opbouwend en helend bezig zijn.

Een hartelijke groet.
ericjan

Bericht door ericjan »

Itamar schreef:Beste Ericjan,

"DE JODEN DUS": Farizeeërs en de Schriftgeleerden, "DE WETGELEERDEN DUS": Kregen het volgende van JEZUS CHRISTUS te horen.
Luk 11,52:
Wee u, wetgeleerden, want u hebt de sleutel van de kennis weggenomen. Zelf bent u niet binnengegaan en u hebt hen die binnengingen, tegengehouden!!!!!
Precies en daarom heeft Yoshua voor Israel in beginsel het offer gebracht, omdat Israel worstelde met de Wet, niet wij uit de heidenen, die hadden nog geen eens een Wet en gingen gewoon verloren. Yoshua laat zien hoe noodzakelijk Zijn offer voor in beginsel Israel, zal zijn.
Itamar schreef:Hoe kan dat volk (JODEN DUS), ons de WET leren en ons tot een voorbeeld zijn om Jezus Christus te volgen en HEM lief te hebben, door de WET te volbrengen!
Jezus heeft in beginsel de Wet volbracht voor Israel. Zijn Offer was zoals de bijbel leert in beginsel voor hen. Het is volbracht.
Matteus 1:
21 en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
Zijn volk is Israel.
* Zalig maken is de zonde niet toerekenen. (In lijn met Romeinen 11 dus)

Lucas 1
67 En Zacharias, zijn vader, werd vervuld met de Heilige Geest en profeteerde:
68 Geprezen zij de Heere, de God van Israël, want Hij heeft naar Zijn volk omgezien en er verlossing voor tot stand gebracht.
69 En Hij heeft een hoorn van zaligheid voor ons opgericht in het huis van David, Zijn knecht,

* verlossing tot stand gebracht, is dus al verlost. Er staat niet een mogelijkheid tot verlossing.

Jesaja 53
8 Hij is uit de angst en uit het gericht weggenomen,
en wie zal Zijn leeftijd uitspreken?
Want Hij is afgesneden uit het land van de levenden.
Om de overtreding van mijn volk is de plaag op Hem geweest.

Waarom is Jezus geofferd? Vanwege de overtreding van de Wet van Zijn Volk Israel. En wij uit de heidenen mogen OOK delen in die genade, meer niet !

Johannes 11
50 en u overweegt niet dat het nuttig voor ons is dat één mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.
51 Dit zei hij echter niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk,

* Een Mens geofferd om heel het volk (Israel) niet verloren te laten gaan maar heel Israel te redden zoals ook Romeinen 11 leert.
Itamar

Bericht door Itamar »

Beste Ericjan,

Wat bedoel je met: Jezus heeft in beginsel de Wet volbracht voor Israël. Zijn Offer was zoals de bijbel leert in beginsel voor hen.
Het is volbracht.
Wat betekend: HET IS VOLBRACHT,
Dat ZIJN zoenoffer, aan het kruis "Volbracht", de vloek die over de Ganse SCHEPPING lag, weggenomen heeft.
Omdat deze vloek door HEM is weggenomen en de schuld door HEM betaald is.
JEZUS CHRISTUS, "HEEFT" de wet volbracht "VOOR ALLEN", die in "HEM" geloven.
Dus voor de Jood en de Griek, dus voor al Gods kinderen die van Christus zijn.
ZIE: Joh 17,24 en volg.:
Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn die U Mij gegeven hebt, opdat zij Mijn heerlijkheid zien, die U Mij gegeven hebt, omdat U Mij hebt liefgehad vóór de grondlegging van de wereld.

Een hartelijke groet.
ericjan

Bericht door ericjan »

Itamar schreef: Wat bedoel je met: Jezus heeft in beginsel de Wet volbracht voor Israël.
Daarmee bedoel ik dat Yoshua Zijn offer aan het kruis heeft gedaan voor Zijn volk Israël om hen onvoorwaardelijke Genade te brengen. Om hiermee de weg vrij te maken voor God om in alle Rechtvaardigheid Zijn Eeuwige Beloften aan Zijn Uitverkoren Volk Israel ten aanzien van genade en zalig maken en zonden niet meer toerekenen, en zonden vergeven van heel Israel, na te komen.
Die immense Genade van God aan Israel door Christus is OOK aan ons uit de heidenen geschonken. Wij uit de heidenen mogen slechts delen in die genade.
Itamar schreef:Dat ZIJN zoenoffer, aan het kruis "Volbracht", de vloek die over de Ganse SCHEPPING lag, weggenomen heeft.
En wie waren er schuldig tov de Wet? het volk Israel de Joden, want de heidense wereld buiten Israel had geen Wet van God, kende geen Wet van God en was uberhaubt verloren en verdoemd. Dus Jezus heeft de zonde van Zijn Volk Israel weggenomen en die Genade is OOK aan ons uit de heidenen geschonken.
Itamar schreef:Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn die U Mij gegeven hebt, opdat zij Mijn heerlijkheid zien, die U Mij gegeven hebt, omdat U Mij hebt liefgehad vóór de grondlegging van de wereld.
Precies, alleen hen die Vader God aan Jezus gegeven heeft kunnen tot Jezus komen, het is geen eigen keuze om te geloven in Christus, het is een resultaat van dat men gegeven is door Vader God aan Jezus om in Hem en Zijn offer te geloven. En God heeft Zijn Genade gegeven aan Zijn Uitverkoren Volk Israel en aan degenen wie Hij tot Jezus heeft gestuurd, met als resultaat geloof in Hem en Zijn offer.
Anja

Bericht door Anja »

ericjan schreef:
Precies, alleen hen die Vader God aan Jezus gegeven heeft kunnen tot Jezus komen, het is geen eigen keuze om te geloven in Christus, het is een resultaat van dat men gegeven is door Vader God aan Jezus om in Hem en Zijn offer te geloven. En God heeft Zijn Genade gegeven aan Zijn Uitverkoren Volk Israel en aan degenen wie Hij tot Jezus heeft gestuurd, met als resultaat geloof in Hem en Zijn offer.
Precies! Het punt is alleen wel dat het niet aan ons mensen is om te bepalen wie de Vader aan Jezus heeft gegeven. En om die reden is het niet goed en niet juist om de alverzoening aan te hangen EVENMIN om de beperkte verzoening aan te hangen, zoals jij die predikt. Want ieder mens die op jouw pad komt, in welke hoedanigheid dan ook, kan door de Vader aan de Zoon zijn gegeven of worden gegeven. En op dat punt aangekomen, past het een volgeling van Christus niet om een haatdragende wraakzuchtige God te prediken, noch om de toeleidende weg die de Heer met die mens is gegaan, hoe anders van aard ook dan wat men denkt dat gebruikelijk is, te demoniseren. De Vader wil AL Zijn Kinderen in het Vaderhuis terug. En Zijn Wegen zijn ondoorgrondelijk voor de buitenstaander.

Demoniseren is wat men doet, als men mensen woorden in de mond legt op basis van de vooroordelen en ideeën die men over iemands levensweg koestert of meent te kunnen en mogen hebben, die niet gebaseerd zijn op kennis, feitelijkheden en waarheid maar op de eigen onderbuik en die probeert te bewijzen. Dat mag, alleen kwalificeert dat niet voor een geloofsgesprek in de Geest van Christus.
Laatst gewijzigd door Anja op 07 mei 2014, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ericjan

Bericht door ericjan »

Anja schreef:
ericjan schreef:
Precies! Het punt is alleen wel dat het niet aan ons mensen is om te bepalen wie de Vader aan Jezus heeft gegeven. En om die reden is het niet goed en niet juist om de alverzoening aan te hangen EVENMIN om de beperkte verzoening aan te hangen, zoals jij die predikt. Want ieder mens die op jouw pad komt, in welke hoedanigheid dan ook, kan door de Vader aan de Zoon zijn gegeven of worden gegeven.
Helemaal eens ! Om die reden bid ik voor en na het eten en lees uit de bijbel, ook als ik met een (ongelovige groep ben). Wat nog al eens voorkomt.
De bijbel ligt op mijn bureau enz. Want terloops kunnen we het evangelie aantippen, voor het geval God die iemand naar ons stuurt om het stukje Woord te brengen om die persoon geloof te geven.
Nergens preek ik dan ook dat we het Woord niet zouden moeten laten horen. Ik ben juist voorstander van dopen in het openbaar, zodat anderen kunnen meebeleven en ervaren hoe dat is. Kerkdiensten in het openbaar etc.
Anja schreef:En op dat punt aangekomen, past het een volgeling van Christus niet om een haatdragende wraakzuchtige God te prediken,
Er is een heus verschil tussen een haatdragende God te prediken en God als knuffel-God aan te prijzen. Een haat God prediken zou betekenen dat we de Liefde volle kanten van God niet zouden belichten.
Maar we moeten ook geen onzin gaan rondstrooien om het allemaal anders voor te stellen dan dat in onze bijbel staat. Feiten zijn feiten door God gegeven in Zijn Woord en zo dienen we dat over te brengen.
Het voorkomt dat we bepaalde (onprettige) citaten gaan negeren of overrulen/vervangen met liefdevolle citaten.

Om het bot te schrijven: Alsof we ons als christenen schamen voor dat deel van God. En werkelijk ik heb het christenen wel eens horen zeggen dat ze zich schaamden voor de God uit het OT. :shock:
Anja

Bericht door Anja »

ericjan schreef:
Anja schreef:
ericjan schreef:
Precies! Het punt is alleen wel dat het niet aan ons mensen is om te bepalen wie de Vader aan Jezus heeft gegeven. En om die reden is het niet goed en niet juist om de alverzoening aan te hangen EVENMIN om de beperkte verzoening aan te hangen, zoals jij die predikt. Want ieder mens die op jouw pad komt, in welke hoedanigheid dan ook, kan door de Vader aan de Zoon zijn gegeven of worden gegeven.
Helemaal eens ! Om die reden bid ik voor en na het eten en lees uit de bijbel, ook als ik met een (ongelovige groep ben). Wat nog al eens voorkomt.
De bijbel ligt op mijn bureau enz. Want terloops kunnen we het evangelie aantippen, voor het geval God die iemand naar ons stuurt om het stukje Woord te brengen om die persoon geloof te geven.
Nergens preek ik dan ook dat we het Woord niet zouden moeten laten horen. Ik ben juist voorstander van dopen in het openbaar, zodat anderen kunnen meebeleven en ervaren hoe dat is. Kerkdiensten in het openbaar etc.
Anja schreef:En op dat punt aangekomen, past het een volgeling van Christus niet om een haatdragende wraakzuchtige God te prediken,
Er is een heus verschil tussen een haatdragende God te prediken en God als knuffel-God aan te prijzen. Een haat God prediken zou betekenen dat we de Liefde volle kanten van God niet zouden belichten.
Maar we moeten ook geen onzin gaan rondstrooien om het allemaal anders voor te stellen dan dat in onze bijbel staat. Feiten zijn feiten door God gegeven in Zijn Woord en zo dienen we dat over te brengen.
Het voorkomt dat we bepaalde (onprettige) citaten gaan negeren of overrulen/vervangen met liefdevolle citaten.

Om het bot te schrijven: Alsof we ons als christenen schamen voor dat deel van God. En werkelijk ik heb het christenen wel eens horen zeggen dat ze zich schaamden voor de God uit het OT. :shock:
Als ik de manier waarop jij omgaat met het Oude Testament als voorbeeld zou moeten nemen, dan zou ik me als christen ook schamen voor het Oude Testament. Ik vind het Oude Testament prachtig, maar wel vanuit de Geest van Christus, en niet andersom. Het leven en ook het leven zoals dat in de Bijbel is beschreven, wordt vooruit geleefd en achteruit begrepen.

God IS Licht. In Hem is in het geheel geen duisternis.

Christus heeft voor mij ten diepste te maken met wie iemand is. En niet zozeer met wat er op het bureau ligt noch met openbaar vertoon van religie.
Itamar

Bericht door Itamar »

ericjan schreef:
Itamar schreef: Wat bedoel je met: Jezus heeft in beginsel de Wet volbracht voor Israël.
Daarmee bedoel ik dat Yoshua Zijn offer aan het kruis heeft gedaan voor Zijn volk Israël om hen onvoorwaardelijke Genade te brengen. Om hiermee de weg vrij te maken voor God om in alle Rechtvaardigheid Zijn Eeuwige Beloften aan Zijn Uitverkoren Volk Israel ten aanzien van genade en zalig maken en zonden niet meer toerekenen, en zonden vergeven van heel Israel, na te komen.
Die immense Genade van God aan Israel door Christus is OOK aan ons uit de heidenen geschonken. Wij uit de heidenen mogen slechts delen in die genade.
Itamar schreef:Dat ZIJN zoenoffer, aan het kruis "Volbracht", de vloek die over de Ganse SCHEPPING lag, weggenomen heeft.
En wie waren er schuldig tov de Wet? het volk Israel de Joden, want de heidense wereld buiten Israel had geen Wet van God, kende geen Wet van God en was uberhaubt verloren en verdoemd. Dus Jezus heeft de zonde van Zijn Volk Israel weggenomen en die Genade is OOK aan ons uit de heidenen geschonken.
Itamar schreef:Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn die U Mij gegeven hebt, opdat zij Mijn heerlijkheid zien, die U Mij gegeven hebt, omdat U Mij hebt liefgehad vóór de grondlegging van de wereld.
Beste Ericjan,
Wij uit de heidenen mogen slechts delen in die genade.
Wat voor gedachten moet ik hebben bij het "mogen slechts delen" in die genade.
Gods Woord geeft mij de verzekering, dat ik in Jezus Christus totaal verlost ben van al mijn zonden?
Dus niets met "mogen slechts delen. Maar puur, omdat God de Vader "ons" aan HEM ZIJN ZOON (Jezus Christus) gegeven heeft.

Een hartelijke groet.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef: Die immense Genade van God aan Israel door Christus is OOK aan ons uit de heidenen geschonken. Wij uit de heidenen mogen slechts delen in die genade.
Het woordje "slechts" mag wat mij betreft er tussen uit.

Hand. 15:8 En God, de Kenner van de harten, heeft getuigenis aan hen gegeven door hun de Heilige Geest te geven, evenals aan ons;
9 en Hij heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, en heeft hun hart door het geloof gereinigd.

Het gaat erom dat wij ons niet boven de Joden gaan verheffen, zoals al zo vaak is gebeurd. Wij mogen delen in de genade aan Israël geschonken.
Net zo als Ruth mocht delen in de gunsten aan Israël betoond en daarbinnen een waardige plaats mocht innemen. Het is: Uw God is mijn God en Uw volk is mijn volk.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Wij delen niet in de genade, want de genade is overvloediglijk uitgestort over degenen die Hem liefhebben.
Wij delen in de erfenis, maar dat is wat anders.

"Daarom zal Ik hen tot naijver verwekken door wat geen natie is, door een dwaas volk zal Ik hen krenken" Dat dwaze volk is de Gemeente.
Wij zijn geen natie met een roemwaardig verleden. Honden waren wij en vervreemd van het burgerschap Israëls. Maar als je een gelovige bent dan heb je "verstaan" want het geluid is uitgegaan tot de einden der aarde. Verstaan is het woord "ginosko"en dat spreekt over een persoonlijke verbondenheid tussen de persoon en het onderwerp dat door hem gekend wordt.
Zie ook Math 7 vers 35.
De rede van Petrus is geheel gericht tot het JOODSE VOLK er werden ook 3000 mensen behouden op grond van geloof en niet op grond van afkomst.
En daar is niets in veranderd.

Het aantal groeide uit tot 5000 ( het getal 5 van genade uiteraard en dus een meervoud ervan) maar de bekering van heel Israël bleef uit op die pinksterdag in Handelingen 2.

Als men zegt dat gans Israël behouden wordt of dat evangelisatie geen zin heeft omdat God hen verhard en verblind heeft dan zijn deze uitspraken onvolledig.
Met "gans Israël bedoelt de Schrift namelijk dat deel van Israël dat niet uit bloed, noch uit de wil des vleses noch uit de wil eens mans maar door de prediking en het geloof van het Woord God geboren is. Lees Joh. 1 vers 12, Lucas 3 vers 8 , Rom 2 vers 28 en 29 , Rom 9 vers 6 en Gal 3 vers 29.

Aan Paulus is het geheimenis geopenbaard dat de verharding over Israël slechts
, Rom 11 vers 25.

Wie verhardt zijn treft hen dat ondanks machtige wonderen die de Heer voor hun ogen heeft gedaan, waren zij ziende blind en horende doof.
Dat citaat haalt Paulus aan uit Deut 29 vers 4.
Het nieuwe verbond gesloten in Moab werd bekrachtigd niet met een eed, maar met een vervloeking.
De geschiedenis herhaalt zich in Hand. 28 namelijk de voortdurende afwijzing van prediking gepaard gaande met tekenen en wonderen van Gods volk Israël of noem het het Jodendom. Evenals hun voorvaderen hebben zij het voorrecht gehad om de prediking te horen gepaard gaande met aanschouwende wonderen en tekenen. OOk de apostelen deden wonderen en krachten der toekomende eeuw zegt Hebr. 6 vers 5 en zij gaan op grond van ongeloof het beloofde land niet in.
Niet omdat Mozes een Egyptenaar dood sloeg, maar op grond van ongeloof.

..."Hun tafel ( beeld van de materie en religie) worde tot een strik en een net en tot een aanstoot en vergelding voor hen" Rom 11 vers 9.

Neem als Jood ook gewoon plaats aan de tafel van de Koning op Zijn uitnodiging en dank voor die genade Psalm 23 vers 5.
En de mens die die uitnodiging afwijst Jood of Hollander, en die aan de betekenis van Zijn zoendood voorbijgaat en Zijn vlees niet eet en Zijn bloed niet drinkt zal geen blijvend leven in zichzelf hebben.
In plaats van in overeenstemming met Gods plan het opstandingsleven van Christus te delen ,worden hun ogen verduisterd zodat zij niet zien en hun rug wordt voorgoed gekromd.
Daar kan geen mens een vroom verhaaltje van maken. Want het is ook he lot van de mens die geschetst wordt wanneer hij voorbijgaat aan Gods verlossingswerk.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Adinomis schreef:De uitdrukking "onder de wet" heeft bij ons ten onrechte een negatieve klank. Deze uitdrukking geeft in het NT het verschil aan tussen de Joden die onder Gods wetten leven en de heidenen die de wetten van God niet onderhouden.

Zij waren zonder de wet,
de Joden waren onder de wet.
Bij ons heeft de uitdrukking "onder de wet" denk ik ook wel een negatieve klank. Het gaat dan over het gezag van de wet, de onvrijheid ten opzichte van de wet. In Romeinen 7: 1-4 staat daarover:
Weet u dan niet, broeders en zusters – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen –, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang hij leeft? Een getrouwde vrouw is door de wet gebonden aan haar man zolang hij leeft, maar wanneer hij sterft is zij van deze verplichting ontslagen. Als ze zich zolang haar man in leven is met iemand anders inlaat, noemt men haar overspelig. Maar sterft haar man, dan is ze niet langer aan de wet gebonden, dan pleegt ze geen overspel wanneer ze de vrouw van een andere man wordt.
Het gaat hier niet over een wetmatigheid, maar over een wet die bindend is. Hier wordt de wet vergeleken met de wet die het huwelijk regelt. De wet is goed, maar als één van de partners sterft, is de ander vrij om een nieuwe verbintenis aan te gaan. Ze is vrij van de wet, de verplichting, die haar aan haar partner bond.

Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt.
We zijn dood voor de wet die ons aan de zonde bond. De wet die de hele wereld besloten had onder de zonde en bestemd voor het oordeel. De broeders en zusters die hier worden aangesproken, en ik voel me daardoor ook aangesproken, behoren niet meer toe aan de zonde, maar aan Christus.

Zo heeft de wet geen gezag meer over ons en zijn wij vrij van de wet die ons veroordeelt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Precies, omdat de Bijbel onderscheid maakt tussen Jezus onder het oude verbond en daaronder stierf en Christus De Man onder het nieuwe verbond die opstond en Eerstgeborene werd van een nieuwe schepping omdat door Zijn dood de oude schepping is doodverklaard.

Daarom is ook door de wet de Man van Israël dus de 2 stammen gestorven en is de vrouw vrij van de wet, en zijn de 10 stammen vanwege overspel weggezonden met een scheidbrief ook conform de wet en straks in de toekomst zal door de wedergeboorte van Israël een nieuw een eeuwig huwelijksverbond gesloten worden.

Kortom wat straks letterlijk in vervulling zal gaan heeft overdrachtelijk gestalte gekregen in de relatie van Christus en de Gemeente zijnde zijn lichaam, waar we spreken over een geestelijk Lichaam en aangezien de wet gelegd is op een lichaam wat onderhevig is aan de dood doet de wet niet meer ter zake omdat hij krachteloos is geworden. Moeilijker is het echt niet.
ericjan

Bericht door ericjan »

Itamar schreef:
ericjan schreef:
Itamar schreef:
Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn die U Mij gegeven hebt, opdat zij Mijn heerlijkheid zien, die U Mij gegeven hebt, omdat U Mij hebt liefgehad vóór de grondlegging van de wereld.
Beste Ericjan,
Wij uit de heidenen mogen slechts delen in die genade.
Wat voor gedachten moet ik hebben bij het "mogen slechts delen" in die genade.
Gods Woord geeft mij de verzekering, dat ik in Jezus Christus totaal verlost ben van al mijn zonden?
Dus niets met "mogen slechts delen. Maar puur, omdat God de Vader "ons" aan HEM ZIJN ZOON (Jezus Christus) gegeven heeft.
We Zijn niet de eerste keuze van God (geweest). Zijn eerste keuze was en is het volk Israel, de natuurlijke takken van de Olijfboom. DE Joden horen bij de Olijfboom, wij uit de heidenen zijn er slechts bij op geënt.
Zijn uitverkoren volk worstelde met de Wet van God en God zond Jezus om Zijn Uitverkoren Volk de referentie te geven in hoe de Wet te vervullen en daardoor zondeloos te zijn. Met die zondeloosheid kon Jezus de schuld van heel het volk op Zich nemen en de losprijs voor Israel betalen opdat God heel Israel zalig zal maken zoals Hij in vele en vele profetieën heeft belooft. En omdat God Zijn genade als het ware weggeeft aan Israel geeft God Zijn Genade OOK weg aan ons uit de heidenen. We mogen door Christus te volgen dezelfde genade ontvangen van God als Hij Israel heeft verleend/zal verlenen. Wanneer Israel niet zo had geworsteld met de Wet dan zou Christus Zijn offer niet hebben gebracht en zouden alle heidenen nog steeds verdoemd zijn, zoals het was voor Jezus Zijn offer. We gedragen ons als christen doorgaans (als het ware) als een stiefzoon die meent meer ware zoon te zijn dan de ware zoon van de vader.
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:
ericjan schreef: Die immense Genade van God aan Israel door Christus is OOK aan ons uit de heidenen geschonken. Wij uit de heidenen mogen slechts delen in die genade.
Het woordje "slechts" mag wat mij betreft er tussen uit.
Na zo lange tijd gruwelijke christelijke arrogantie vind ik zelf bescheidenheid gepast.
Adinomis schreef:Hand. 15:8 En God, de Kenner van de harten, heeft getuigenis aan hen gegeven door hun de Heilige Geest te geven, evenals aan ons;
9 en Hij heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, en heeft hun hart door het geloof gereinigd.
Precies, we zijn "gelijk" geworden aan de Joden, de Joden niet aan ons. Zij waren het al en wij uit de heidenen zijn het geworden in Christus.
Adinomis schreef:Het gaat erom dat wij ons niet boven de Joden gaan verheffen, zoals al zo vaak is gebeurd. Wij mogen delen in de genade aan Israël geschonken.
Net zo als Ruth mocht delen in de gunsten aan Israël betoond en daarbinnen een waardige plaats mocht innemen. Het is: Uw God is mijn God en Uw volk is mijn volk.
Exact !
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Als men zegt dat gans Israël behouden wordt of dat evangelisatie geen zin heeft omdat God hen verhard en verblind heeft dan zijn deze uitspraken onvolledig.
Een wens van de gedachte soms?
Heel israel is heel israel, je gaat steeds fout op het verschil tussen de ziel en het vlees mbt het behouden worden van israel.
In het vlees blijven slechts 144.000 Joodse mensen, families of bloedlijnen over in de eindtijd. De rest zal worden omgebracht door de wereld ten kwade geholpen door een (te groot) deel van onze christelijke kerken, helaas.
Zij zullen zich vertillen aan en verwonden aan de steen Israel waar de bijbel voor waarschuwt. :(
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef: Zo heeft de wet geen gezag meer over ons en zijn wij vrij van de wet die ons veroordeelt.
Alleen dat inderdaad, de Wet van God zal ons in Christus niet meer veroordelen, maar nog wel als toetsmiddel worden gebruikt voor het te ontvangen loon, of onze werken zijn geweest van hooi stro, metaal, zilver of goud.
Dus de verdiende straf over de zonden tegen de Wet die zijn in Christus weggenomen, Hij heeft de schuld weggenomen en op Zich Zelf geladen daarvoor Zelf de bijbehorende straf ondergaan.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Precies, omdat de Bijbel onderscheid maakt tussen Jezus onder het oude verbond en daaronder stierf en Christus De Man onder het nieuwe verbond die opstond en Eerstgeborene werd van een nieuwe schepping omdat door Zijn dood de oude schepping is doodverklaard.

Daarom is ook door de wet de Man van Israël dus de 2 stammen gestorven en is de vrouw vrij van de wet, en zijn de 10 stammen vanwege overspel weggezonden met een scheidbrief ook conform de wet en straks in de toekomst zal door de wedergeboorte van Israël een nieuw een eeuwig huwelijksverbond gesloten worden.
En waar zijn die 10 stammen nu dan volgens jou?
En wie zijn dan de Joodse inwoners van Israel nu?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De 10 stammen zijn in de diaspora en dus verstrooid onder alle volkeren.
Welke stammen het land nu bewonen zou ik niet weten. Er zijn veel mensen in Israël gaan wonen ook veel Europeanen. Ik heb geen idee hoe je hun identiteit moet vaststellen.
Dat is overigens in ons land ook zo. En dat wordt alleen maar erger. Binnenkort is iedereen verstrooid.