Messenger schreef: ↑28 aug 2023, 12:22
Alpha schreef: ↑28 aug 2023, 11:59
Sorry, maar ik ga niet uit van allerlei mythes, maar van de Bijbel.
En die teksten citeer ik.
God is een geest. (Jo 4:24).
Laat nu de bijbel bij uitstek vol met mythes staan.
Alpha schreef:
Er is geen verschil tussen lichaam en ziel, ze zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden.
Klopt, samen met de mind zijn lichaam en ziel één wezen.
Alpha schreef:
Ook oordelen kunnen een vorm van liefde zijn.
Net als gebonden kippensoep of waterige bouillon.
Pure liefde of een slap aftreksel daarvan.
Alpha schreef:
In de Bijbel staan vele oordelen over mensen die Gods normen en waarden overtreden.
Die kunnen mensen louteren, waardoor zij zich corrigeren.
God heeft geen normen en waarden, die worden door mensen bepaald en verschillen nogal eens.
En God oordeelt niet. De vrije wil is echt vrij.
Laat nu de Bijbel vol staan met verslagen van gebeurtenissen, die bedoeld zijn dat mensen daarvan leren.
Helaas zijn er veel mensen die graag het wiel opnieuw willen uitvinden en waarschuwingen negeren.
Dan nog maar een keer: De in de oorspronkelijke talen gebruikte woorden voor „ziel” (Hebr.: neʹfesj [נֶפֶשׁ]; Gr.: psuʹche [ψυχή]) blijken in de Schrift betrekking te hebben op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.
Natuurlijk zijn er geen verkeersregels, waar mensen zich aan moeten houden.
En dan worden er weer twee mensen doodgereden.
Toch omvat Jezus de normen en waarden uit de wet in twee geboden:
Mattheüs 22:
36 ‘Meester, wat is het belangrijkste gebod in de wet?’
37 Hij antwoordde: ‘“Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele verstand.”
38 Dat is het eerste en belangrijkste gebod. 39 Het tweede, daarmee vergelijkbaar, is: “Je moet je naaste liefhebben als jezelf.”
40 Op die twee geboden zijn de hele Wet en de Profeten gebaseerd.’
Markus 12:
28 Een van de Schriftgeleerden was dichterbij gekomen en had de discussie gevolgd. Hij besefte dat Jezus hun een uitstekend antwoord had gegeven en vroeg hem: ‘Wat is het eerste van alle geboden?’
29 Jezus antwoordde: ‘Het eerste is: “Luister, Israël. Jehovah, onze God, is één Jehovah,
30 en je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel, je hele verstand en je hele kracht.”
31 Het tweede is: “Je moet je naaste liefhebben als jezelf.” Er is geen gebod dat belangrijker is dan deze geboden.’
32 De Schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Meester, u hebt goed gesproken en wat u zegt is waar: “Hij is één, en buiten hem is er geen ander.” NWV.
Het Grieks kent 4 vormen van liefde, terwijl het Nederlands die vormen niet heeft.
Dat zijn agape, storge, filia en eros.
Joh 3:35 De Vader heeft de Zoon lief [aʹgapai] en heeft Hem alles in handen gegeven. NBG
Joh 5:20 Want de Vader heeft de Zoon lief [fiʹlei] en toont Hem al wat Hij zelf doet, en Hij zal Hem grotere werken tonen dan deze, opdat gij u verwondert. NBG
Rom 12: 10 Weest in broederliefde [sterʹgo] elkander genegen, in eerbetoon elkander ten voorbeeld, NBG
De vrije wil is inderdaad echt vrij.
Je hebt 2 keuzes: Je kan kiezen tussen de smalle en de brede weg. (Mt 7: 13,14).
Immers: "Wie niet voor mij is, is tegen mij".