Ik weet de ins en outs niet, maar over het algemeen raadplegen academische uitgevers experts om te beslissen of iets publicabel is of niet. Deze academici beoordelen dat op basis van hun visie op wat goede wetenschap is en wat goed is voor de wetenschap. Zoals ik al ergens eerder heb geschreven zijn denken sommige academici zeer ruim over wat je allemaal als wetenschappelijk kunt laten publiceren. En na dit alles is er nog altijd de kans dat er iets tussendoor glipt dat bij nader inzien in deze vorm niet gepubliceerd had moeten worden. Bijvoorbeeld omdat een peer reviewer slechts een vluchtige blik heeft geworpen. Maar nogmaals, ik weet niet hoe dat hier gegaan is.Pyro_123 schreef: ↑23 okt 2023, 17:04 Interessante materie, maar bij het lezen van de zeer uitgebreide review besluipt me toch wel zo'n gedachte van nou moe, dat boek is wel erg slecht. Ik begrijp dat je een andere maatstaf legt naast dit boek dan bij een 'gemiddelde' publicatie, omdat het bij een gerenommeerde uitgever is verschenen, en het boek door een wetenschapper is geschreven die wetenschappelijke pretenties lijkt te hebben.
Langs die gedachtenlijn komen zo een paar vragen bij me op.
- is dit boek nu benedengemiddeld slecht voor wat er zoal bij een goede uitgever wordt gepubliceerd? Hoe ziet een review van zo'n uitgever er dan uit? Er is duidelijk geen wetenschappelijke review geweest, als de behandelde materie zo slecht onderbouwd is. Wel een commerciële review, er is een goede markt voor, neem ik direct aan. Aan de andere kant, gooit zo'n uitgever z'n naam dan niet te grabbel? Is dit symptomatisch? Simpel gezegd: hoeveel bagger rolt er nog meer van de persen?
Dit boek is inderdaad relatief van slechte wetenschappelijke kwaliteit. Vandaar dat het ook in de wetenschappelijke wereld geen noemenswaardige impact heeft gemaakt. Niemand vindt dat het betoog daadwerkelijk gewicht in de schaal legt.
Theoretisch zou dat moeten kunnen. Maar historici vragen niet zozeer: kan ik historische bewering x wetenschappelijk verantwoord onderbouwen? Maar eerder: welke historische beweringen kunnen het bronnenmateriaal dat we hebben verklaren? Zo bekeken is het, bij de huidige stand van zaken en volgens de huidige historische methoden, haast ondenkbaar dat je bij non-historiciteit uitkomt. Dat is namelijk een veel ingewikkelder verklaring voor het bronnenmateriaal dan historicititeit.- stel dat je wel op een wetenschappelijk verantwoorde manier kritisch zou willen zijn over de historiciteit van Jezus. Je zou dan een minderheidsstandpunt verwoorden, maar is het argument uberhaupt op een integere onderbouwde manier te maken? Gegeven de huidige stand van onderzoek, als er geen nieuwe schokkende revelaties boven tafel komen.