Balthasar schreef: ↑27 okt 2023, 10:15
Mullog schreef: ↑27 okt 2023, 07:38
Waarom het dan gaat is of je de verhalen over Vespasianus en Augustus gelooft. En dat denk ik niet. Maar ik heb Peter79 hier op het forum zien verklaren dat de opstanding de kern van zijn geloof is. Ik zit zo in elkaar dat ik dat alleen maar zou kunnen geloven als ik ook weet dat het gebeurd is. En daar ontstaat voor mij dan een spagaat. Ten eerste omdat ik niet geloof dat dit een mens kan overkomen en ten tweede als het Jezus overkomt waarom dan niet bij Vespasianus en Augustus?
Dat is waarom het gaat in een discussie over levensbeschouwing. In een discussie over geschiedenis is het een relevant gegeven dat mythevorming rond historische personen, met name rond personen die grote betekenis hadden voor anderen, heel gebruikelijk is. Jezus past naadloos in dit beeld.
Jouw redenering was: keizer Augustus, over wie verteld wordt dat hij door Apollo verwekt is en ten hemel gevaren, is een mythisch verhaal want anders moet je aannemen dat keizer Augustus al die onwaarschijnlijke dingen is overkomen.
Het punt lijkt mij dat over Augustus historisch meer bekend is dan over Jezus, met dank aan chatgtp:
ChatGPT
Keizer Augustinus lijkt een verkeerde naam te zijn, aangezien er geen keizer met die naam in het Romeinse Rijk is geweest. De bekendste keizer uit het Romeinse Rijk met de naam Augustus was Gaius Octavius Thurinus, die later bekend werd als Augustus. Hij was de eerste keizer van het Romeinse Rijk en regeerde van 27 voor Christus tot 14 na Christus. Onder zijn leiderschap kwam het Romeinse Rij
k in een periode van relatieve vrede en stabiliteit, bekend als de Pax Romana.
Er zijn veel historische feiten bekend over Augustus, waaronder zijn rol bij het herstellen van de republikeinse instellingen van Rome, de uitbreiding van het rijk, en de hervormingen die hij doorvoerde. Als je meer specifieke informatie wilt over Augustus of andere keizers in het Romeinse Rijk, laat het me dan weten, en ik zal proberen je vraag te beantwoorden.
Geeft meer feiten
ChatGPT
Natuurlijk, hier zijn enkele belangrijke feiten over keizer Augustus en zijn heerschappij in het Romeinse Rijk:
Naam en titels: Keizer Augustus werd geboren als Gaius Octavius Thurinus. Nadat hij aan de macht kwam, nam hij de naam Augustus aan, wat "verheven" of "verheerlijkt" betekent, en hij werd ook bekend als Imperator Caesar Divi Filius Augustus.
Regeringsperiode: Augustus regeerde van 27 voor Christus tot 14 na Christus, wat een van de langste heerschappijen in de Romeinse geschiedenis was.
Oprichting van het Prinsdom: Augustus speelde een cruciale rol bij de overgang van de Romeinse Republiek naar het Romeinse Keizerrijk. Hij vestigde effectief een monarchie, maar behield de schijn van de republikeinse instellingen.
Pax Romana: Onder het bewind van Augustus brak een lange periode van vrede en stabiliteit aan in het rijk, bekend als de Pax Romana. Dit zorgde voor economische groei en welvaart in het rijk.
Territoriale expansie: Augustus breidde het Romeinse Rijk uit door de verovering van nieuwe gebieden, zoals Egypte, Hispania (Spanje) en grote delen van Gallië (Frankrijk).
Hervormingen: Hij voerde tal van hervormingen door, waaronder de herziening van belastingstelsels, de professionalisering van het leger en bouwprojecten in Rome en andere delen van het rijk.
Keizerlijke cultus: Augustus bevorderde een cultus rond zijn persoon en liet zichzelf vereenzelvigen met goddelijke eigenschappen, wat een precedent schiep voor latere keizers.
Dood en erfopvolging: Augustus stierf in 14 na Christus en werd opgevolgd door zijn stiefzoon Tiberius, die de tweede keizer van Rome werd.
Dit zijn enkele van de meest opvallende feiten over keizer Augustus en zijn heerschappij in het Romeinse Rijk.
Hier de feiten over Jezus, wederom chatgtp
Historische feiten over Jezus
Default (GPT-3.5)
User
Geef historische feiten over Jezus
ChatGPT
Jezus van Nazareth is een historische figuur die volgens het christendom de Zoon van God is en een belangrijke rol speelde in het ontstaan van het christendom. Hier zijn enkele historische feiten en gebeurtenissen rondom Jezus:
Geboorte: Jezus werd naar schatting geboren tussen 4 voor Christus en 6 na Christus in Bethlehem.
Openbare optreden: Jezus begon zijn openbare bediening op ongeveer 30-jarige leeftijd, waarbij hij predikte, wonderen verrichtte en volgelingen verzamelde.
Kruisiging: Jezus werd gekruisigd onder het bewind van Pontius Pilatus, de Romeinse prefect van Judea, rond het jaar 30 of 33 na Christus.
Opstanding: Volgens het Nieuwe Testament van de Bijbel stond Jezus op uit de dood op de derde dag na zijn kruisiging.
Verspreiding van het christendom: De apostelen van Jezus, zoals Petrus en Paulus, speelden een cruciale rol in het verspreiden van het christendom in de eerste eeuwen na zijn dood.
De evangeliën: De vier evangeliën van het Nieuwe Testament (Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes) bevatten verslagen van het leven, de leringen en de gebeurtenissen rondom Jezus.
Het is belangrijk op te merken dat er buiten de Bijbelse bronnen weinig directe historische verslagen over Jezus bestaan, wat heeft geleid tot debatten en discussies over de historische nauwkeurigheid van zijn levensverhaal.
Dus de vraag is of je hier een echt vergelijk kunt maken. Want chatgtp geeft weliswaar aan dat Jezus een historisch persoon is maar de feiten lijken mij minder hard dan bij Augustinus