Herstel van Israël

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door Gaitema »

Piebe schreef:
Gaitema schreef:Je negeert het blauw gedrukte en spreekt het met je eigen uitspraak zelfs tegen. Daarbij staat er dat besnijdenis alleen voordeel heeft "als je de wet naleeft". Dus geen enkele jood heeft er voordeel bij, zolang die niet de wet naleeft. Dus twee keer spreek je deze Bijbelgedeelte tegen en beaam je het niet. Je spreekt het Bijbelgedeelte niet na. Je leest overal gewoon overheen en lees alleen dat wat je zelf geloofd en niet wat er staat.
Absoluut en dat terwijl Paulus zo duidelijk is.

'Ziet, ik, Paulus, zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn. En ik betuig weer aan een ieder mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.' (Gal 5,2-3)

'Ziet op de honden, ziet op de kwade arbeiders, ziet op de versnijding. Want wij zijn de besnijding, wij, die God in de Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.' (Fil 3,2-3)
Ik heb een beetje de indruk gekregen dat Ericjan en ik langs elkaar heen spraken. Hij doelde op de wilde enten die geënt zijn. Dat die zich niet boven de tamme enten moeten gaan staan, omdat ze zelf immers ook zo makkelijk van God los kunnen raken. In die zin zijn we "slechts" wilde enten "van oorsprong" ter vergelijking met de tamme enten. Maar voor God zijn we gelijk :)
Dat is wat ik van hem begrijp.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
Piebe schreef:
Gaitema schreef:Je negeert het blauw gedrukte en spreekt het met je eigen uitspraak zelfs tegen. Daarbij staat er dat besnijdenis alleen voordeel heeft "als je de wet naleeft". Dus geen enkele jood heeft er voordeel bij, zolang die niet de wet naleeft. Dus twee keer spreek je deze Bijbelgedeelte tegen en beaam je het niet. Je spreekt het Bijbelgedeelte niet na. Je leest overal gewoon overheen en lees alleen dat wat je zelf geloofd en niet wat er staat.
Absoluut en dat terwijl Paulus zo duidelijk is.

'Ziet, ik, Paulus, zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn. En ik betuig weer aan een ieder mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.' (Gal 5,2-3)

'Ziet op de honden, ziet op de kwade arbeiders, ziet op de versnijding. Want wij zijn de besnijding, wij, die God in de Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.' (Fil 3,2-3)
Ik heb een beetje de indruk gekregen dat Ericjan en ik langs elkaar heen spraken. Hij doelde op de wilde enten die geënt zijn. Dat die zich niet boven de tamme enten moeten gaan staan, omdat ze zelf immers ook zo makkelijk van God los kunnen raken. In die zin zijn we "slechts" wilde enten "van oorsprong" ter vergelijking met de tamme enten. Maar voor God zijn we gelijk :)
Dat is wat ik van hem begrijp.
Precies ! :D
We zijn ertussen/er naast geënt en niet eronder of zo.
Alleen gedragen heel veel broeders en zusters in het christendom (ook hier) alsof ze erboven zouden zijn geplaatst.
De gelijkenis met de Olijfboom gaat ook op in de praktijk met echte Olijfbomen enten.
Er moeten originele takken van de olijfboom worden verwijderd om niet originele takken te kunnen enten.
Maar worden er teveel originele takken verwijderd dan kunnen de niet originele takken ook niet groeien en zou de Olijfboom zelfs dood kunnen gaan.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Peter79

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:Alleen gedragen heel veel broeders en zusters in het christendom (ook hier) alsof ze erboven zouden zijn geplaatst.
Andersom komen jouw uitspraken vaak over als een soort minderwaardigheidscomplex van christenen uit de heidenen tegenover de Joden. Ik herken het trouwens ook niet dat heel veel broeders en zusters zich gedragen alsof ze erboven zouden zijn geplaatst. Ik denk dat die bewering niet te onderbouwen is.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Tot nu toe Ericjan heb ik bij al mijn beweringen Bijbelteksten geplaatst dus het is de leer van de Bijbel.
Uiteraard spreekt Ez. over het ganse huis Israël het is immers één lichaam waar het overgaat.
Er wonen op dit moment meer Joden buiten Israël dan in het land en het is een land vol onrust, zou jij daar willen wonen.
Stuur jij graag mensen naar een dergelijke onrust. Past onrust bij de belofte van God. Is de troon van David bestegen door de Zoon van David?

Als de Heer (weder)komt, zal Israël genade vinden bij God.
Toen de Heer zichtbaar ten hemel voer, werd gezegd, dat Hij alzo zou wederkeren(Hand. 1:11).
Bovendien leert Zach. 14:4, dat Zijn voeten te dien dage op de Olijfberg zullen staan.
Pas dàn zal de rust kunnen komen voor Zijn volk.

Tot op heden is de Heer nog steeds niet op de Olijfberg verschenen.
Het volk in het beloofde land leeft tot vandaag de dag niet in die beloofde rust.
Als je naar
e televisie kijkt, dan zie dat ook bevestigd.
Het is ook misplaatst om joodse mensen vandaag de dag naar het land toe te brengen; nog afgezien van
het feit of het in overeenstemming is met Gods wil.

Jer. 31:34 is een belangrijk vers.
Wie iets van de profetieën weet, zal meteen denken aan Dan. 9.
Hier staat: "Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonden niet meer gedenken."
In Dan. 9:24 staat:“Zeventig weken zijn bestemd over uw volk, en over uw heilige stad om de overtreding te sluiten, en
om de zonden te verzegelen, en om de ongerechtigheid te verzoenen …".
Het wordt in Dan. 9 nog beperkt tot Juda en Jeruzalem, maar het zal zich verder uitstrekken tot alle stammen van Israël.
Er staat ook een tijd voor.
Is de 70ste week dan al aangebroken? En is die al om? Want dan zal inderdaad voor Israël verzoening moeten zijn gekomen.
Dat is niet zo, want zolang wij als gemeente nog hier op aarde zijn, is de 70ste week nog niet begonnen.

Wij leven in de tijd tussen de 69ste en de 70ste jaarweek.

De volgorde is: eerst worden ze verstrooid en daarna worden ze terugverzameld.
We hebben in Jer. 18 gezien, dat dit gebeurt op grond van bekering. Pas daarna komt “bouwen en planten”.

Wat de Zionisten hebben gedaan is terugkeren naar het land van de vaderen zonder een schijn van verootmodiging. Dat is in wezen ongeloof en ongehoorzaamheid tegen God, en natuurlijk wensen wij hen een eigen staat, maar menselijke overwegingen zijn niet dezelfden als Goddelijke gedachten.
Deze staat is ook niet weerbaar tegen de machten die straks een 10 statenbond zullen vormen en het afgodsbeeld wat geplaatst zal worden en aanbeden zal worden en daarom zegt Jesaja 5 vers 24 dat de toorn van God is ontstoken tegen Zijn volk en hun dode lichamen zijn geworden als drek in het midden der straten" , enz...

Natuurlijk is de terugkeer van de Joden zoals nu gebeurt voorzegd en ongetwijfeld is daar Gods hand in, maar het is niet wat God aan Zijn volk heeft beloofd.
Matth. 24 spreekt over de gruwel der verwoesting en deze profetie kan pas in vervulling gaan als de Joden weer in hun land wonen en dat is gebeurd.
Het Zionisme is ook nooit beschouwd als een Goddelijke of religieuze beweging.
En ook niet een middel waarvan God zich bedient.

Het oprichten van de staat is zeker een teken des tijds, maar daarom geen reden tot blijdschap want zij kondigt de Dag des Heeren aan en dat wordt in de Bijbel een vreselijke dag genoemd.
Lees Amos 5 vers 18-20.
Dat is nog toekomst Ericjan en Gaitema , dat moet nog gebeuren.

Donkere wolken en Gods toorn over de wereld te beginnen bij Israël als staat en zo is deze staat een teken des tijds. Maar geen reden tot blijdschap.
Maar wel een bewijs dat Zijn komst nabij is.
Jeruzalem wordt nog steeds door de heidenen vertreden. De verwoesting die Jeruzalem te wachten staat is vele malen erger dan ten tijde van Nebukadnezar of Titus
Zach 14 vers 1,2.
In Openbaring lezen we dat deze vertreding door de volkeren, 42 maanden zal duren maar Gods Geest zal tegelijkertijd werken aan de harten.
Er zal een ontwaken komen en een waarachtige bekering.
Want dat de Joden geen bekering van node hebben is een ernstige dwaling. De Bijbel toont al heel vroeg aan dat God hun ongerechtigheden zal vergeven op grond van geloof!!!

Let op dat alle vruchtbaarheid ten tijde van Abraham van God afkomstig was ondanks de droogte van het land.
Door menselijke inspanningen heeft men indrukwekkende pijpleidingen aangelegd van het meer van Galilea naar de Negev, putten geboord en zij zijn erin geslaagd alsof het Gods beloften zouden zijn, maar de Heer zegt in Jesaja: "Ziet Ik zal wat nieuws maken nu zal het uitspruiten, zult gijlieden dat niet weten? Ja ik zal in de woestijn een weg leggen en rivieren in de wildernis".
Heeft God werk van mensenhanden nodig of voeten om het land destijds te bewateren in Deut 11?
De Heer zegt: "Ik zal hem ( de woestijn negev) tot woestheid maken hij zal niet besnoeid noch omgehakt worden maar distelen en doornen zullen daarin opgaan en Ik zal de wolken gebieden dat zij geen regen daarop regenene.
Jes. 5 ver s, 6, de doornen en distelen staan voor de Arabische volkeren.

Wij zouden Israël zeker liefhebben, Paulus ging altijd eerst naar de synagoge en dan pas naar de heidenen.
Maar wij zouden nooit bidden voor het welslagen van de opbouw van de joodse staat, of economie, en het steunen van politieke aspiraties is zeker niet de roeping van een christen en van de gemeente, maar onze verantwoordelijkheid is het prediken van de gekruisigde en opgestane Messias. En soms gaat dat gepaard met humanitaire hulp, daar is nooit iets op tegen, maar ik merk dat het evenwicht hierin zoek is.
God heeft een verbond met hen en zal Zijn beloften waarmaken, maar laten we niet in extase raken van menselijke prestaties en spoedig zal gezien worden dat dit niet een bedachte leer van ene Wilsophie is, dat zou nonsens zijn, mensen die dat beweren, hebben de Bijbel naast de laptop gesloten laten en daarom vertrouw ik op het waarachtige woord van God en met name de profeten en Gods beloften, die voorzegd zijn.
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:Alleen gedragen heel veel broeders en zusters in het christendom (ook hier) alsof ze erboven zouden zijn geplaatst.
Andersom komen jouw uitspraken vaak over als een soort minderwaardigheidscomplex van christenen uit de heidenen tegenover de Joden. Ik herken het trouwens ook niet dat heel veel broeders en zusters zich gedragen alsof ze erboven zouden zijn geplaatst. Ik denk dat die bewering niet te onderbouwen is.
Waarom minderwaardig voelen als God Zijn eerste keuze het volk Israel was en is? Dat is Zijn keuze, waarop wij geen invloed kunnen uitoefenen. :)
Respect naar onze oudere broer Israel is het enige, respectvol en nederig, iets dat we in onze christelijke kerken nauwelijks zien.
Daar komen inderdaad de inktzwarte bladzijden uit onze christelijke geschiedenis bij, waarin grote delen van de christelijke kerk de Joden eeuwen lang hebben vervolgd en uitgemoord, tot op de dag van heden helaas. iets om ons tegenover Israel bitter te schamen.
Wat dat betreft petje af voor de Amish, die ook misleid waren tov de speciale positie van het Beloofde Land Israel en haar Joodse inwoners tov God.
Nadat men in een droom een aanwijzing kreeg in de bijbel heeft men deze grove dwaling ingezien en is men (tegen de principes in) per vliegtuig naar Israel getogen om daar persoonlijk vergeving te vragen aan God en aan de Joden in Israel. Het christendom heeft heel veel goed te maken richting de Joden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Tot nu toe Ericjan heb ik bij al mijn beweringen Bijbelteksten geplaatst dus het is de leer van de Bijbel.
Uiteraard spreekt Ez. over het ganse huis Israël het is immers één lichaam waar het overgaat.
Er wonen op dit moment meer Joden buiten Israël dan in het land en het is een land vol onrust, zou jij daar willen wonen.
Ja ik heb er jaren gewoond in het Beloofde Land van God en met veel plezier.
De onrust wordt veroorzaakt door de buurlanden die door de satan worden opgehitst als hun afgod, die de naam Israel niet genoemd wil hebben.
Terwijl God daarover zegt in Jesaja 44 dat israel een ere naam is:
5 De een zal zeggen: Ik ben van de HEERE,
een ander zal zich noemen met de naam Jakob,
weer een ander zal met zijn hand schrijven: Van de HEERE,
en de erenaam Israël aannemen.

Wilsophie schreef:Stuur jij graag mensen naar een dergelijke onrust. Past onrust bij de belofte van God. Is de troon van David bestegen door de Zoon van David?
is Israel ooit in rust geweest Wilsophie? Ook in het NT en zelfs gedurende de tijd van Yoshua in Israel was er onrust, de satan haat Israel en haar bevolking.

Wilsophie schreef:Als de Heer (weder)komt, zal Israël genade vinden bij God.
Toen de Heer zichtbaar ten hemel voer, werd gezegd, dat Hij alzo zou wederkeren(Hand. 1:11).
Bovendien leert Zach. 14:4, dat Zijn voeten te dien dage op de Olijfberg zullen staan.
Pas dàn zal de rust kunnen komen voor Zijn volk.
Tot op heden is de Heer nog steeds niet op de Olijfberg verschenen.
Het volk in het beloofde land leeft tot vandaag de dag niet in die beloofde rust.
Inderdaad, maar de profetieën leren dat eerst de Joden terug verzameld zullen worden in het Beloofde Land, waar de satan zeer boos over is en alles in het werk stelt dit te verhinderen, daarbij de ongelovigen, de afgoden aanbidders en de misleide christenen in deze wereld misleidend.

Wilsophie schreef:Als je naar de televisie kijkt, dan zie dat ook bevestigd.
Het is ook misplaatst om joodse mensen vandaag de dag naar het land toe te brengen; nog afgezien van het feit of het in overeenstemming is met Gods wil.
uit jarenlange ervaring kan ik je delen dat je een totaal verkeerd beeld hebt van Israel. :(
Als het spannend gaat worden voor de christenen ga jij je dan ook aansluiten bij de vijand om zo het lijf te redden? Ik hoop toch van niet!
De ellende in Israel wordt hen aangedaan door de satan en allen die de satan opzet tegen Israel.
Wilsophie schreef:Jer. 31:34 is een belangrijk vers.
Wie iets van de profetieën weet, zal meteen denken aan Dan. 9.
Hier staat: "Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonden niet meer gedenken."
In Dan. 9:24 staat:“Zeventig weken zijn bestemd over uw volk, en over uw heilige stad om de overtreding te sluiten, en
om de zonden te verzegelen, en om de ongerechtigheid te verzoenen …".
Het wordt in Dan. 9 nog beperkt tot Juda en Jeruzalem, maar het zal zich verder uitstrekken tot alle stammen van Israël.
Er staat ook een tijd voor.
Is de 70ste week dan al aangebroken? En is die al om? Want dan zal inderdaad voor Israël verzoening moeten zijn gekomen.
Dat is niet zo, want zolang wij als gemeente nog hier op aarde zijn, is de 70ste week nog niet begonnen.
Maar om dat te laten gebeuren moet er toch eerst een Israel zijn?

Wilsophie schreef:Wij leven in de tijd tussen de 69ste en de 70ste jaarweek.
Dat is slechts een aanname Wilsophie.
Wilsophie schreef:De volgorde is: eerst worden ze verstrooid en daarna worden ze terugverzameld.
We hebben in Jer. 18 gezien, dat dit gebeurt op grond van bekering. Pas daarna komt “bouwen en planten”.
Nee, eerst terugkeren bouwen en planten en dan bekering.
Wilsophie schreef:Wat de Zionisten hebben gedaan is terugkeren naar het land van de vaderen zonder een schijn van verootmodiging.
Het feit dat je over zionisten spreekt alsof het iets smerigs is is weer heel veelzeggend. Want uiteindelijk is God een Zionist.
Voor de ongelovige wereld die God niet kent lijkt het eigen werk, maar wie God kent uit de bijbel herkent Zijn werken en Zijn Beloften uit de bijbel.
Vooropgesteld dat er geen "haat" richting Joden in de weg zit natuurlijk.
De hele wereld is tegen Israel, alleen dat is al een teken aan de wand dat die mening des satans is. We zijn immers als christenen niet als de wereld.
Als nu de hele wereld Israel op handen droeg, dan had jeeen punt gehad en was dat verdacht geweest.
Kijk in de media hoe alles aangaande Iserael wordt verdraaid en over gelogen ten nadele van hen. Wie is de meester der leugen? Precies.

Wilsophie schreef:Deze staat is ook niet weerbaar tegen de machten die straks een 10 statenbond zullen vormen en het afgodsbeeld wat geplaatst zal worden en aanbeden zal worden en daarom zegt Jesaja 5 vers 24 dat de toorn van God is ontstoken tegen Zijn volk en hun dode lichamen zijn geworden als drek in het midden der straten" , enz...
Klopt, maar ook kunnen we in al deze hoofdstukken weer de belofte van genade vinden van God aan Israel.

Wilsophie schreef:Natuurlijk is de terugkeer van de Joden zoals nu gebeurt voorzegd en ongetwijfeld is daar Gods hand in, maar het is niet wat God aan Zijn volk heeft beloofd.
Matth. 24 spreekt over de gruwel der verwoesting en deze profetie kan pas in vervulling gaan als de Joden weer in hun land wonen en dat is gebeurd.
Het Zionisme is ook nooit beschouwd als een Goddelijke of religieuze beweging. En ook niet een middel waarvan God zich bedient.
Alsof de islamitische wereld en de ongelovige wereld ooit een heroprichting van een Joods religieuze staat zou tolereren, niet dus.
Zionisme is juist vertrouwen in het feit dat God hen het beloofde land heeft terg gegeven conform de profetieën.
Bij de VN zijn de enige die spreken over God de Joden, als ook de islamieten over hun god. De christelijke staten zwijgen als het graf.

Later verder, ik heb een vergadering nu.
Itamar

Bericht door Itamar »

Beste ericjan,
Bij het lezen van bepaalde gezegden, gedachten en stellingen over het ontstaan en de toekomst en het heden de "Natie Israël", (Het Volk Israël), heb ik ook in het forum van het GKv gelezen. Onder de naam van "learsi" zijn gelijksoortig woorden cq gezegden geschreven.
Voorbeeld: Het feit dat je over zionisten spreekt alsof het iets smerigs is is weer heel veelzeggend. Want uiteindelijk is God een Zionist.
Voor de ongelovige wereld die God niet kent lijkt het eigen werk, maar wie God kent uit de bijbel herkent Zijn werken en Zijn Beloften uit de bijbel.
De hele wereld is tegen Israel, alleen dat is al een teken aan de wand dat die mening des satans is. We zijn immers als christenen niet als de wereld.
Als nu de hele wereld Israel op handen droeg, dan had jeeen punt gehad en was dat verdacht geweest.
Kijk in de media hoe alles aangaande Iserael wordt verdraaid en over gelogen ten nadele van hen. Wie is de meester der leugen? Precies.
Kan er een overeen komst zijn met jouw schrijven hierover of is dit toeval.

Een hartelijke groet.
Peter79

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Peter79 schreef:
Waarom minderwaardig voelen als God Zijn eerste keuze het volk Israël was en is? Dat is Zijn keuze, waarop wij geen invloed kunnen uitoefenen. :)
Respect naar onze oudere broer Israël is het enige, respectvol en nederig, iets dat we in onze christelijke kerken nauwelijks zien.
nederig naar Israël, dat zul je inderdaad nauwelijks zien. Jouw bovenstaande uitspraak zou dan beter kunnen luiden:
"Alleen gedragen heel weinig broeders en zusters in het christendom (ook hier) zich nederig naar Israël."
Daar komen inderdaad de inktzwarte bladzijden uit onze christelijke geschiedenis bij, waarin grote delen van de christelijke kerk de Joden eeuwen lang hebben vervolgd en uitgemoord,
Dat zijn inderdaad inktzwarte bladzijden
tot op de dag van heden helaas. iets om ons tegenover Israel bitter te schamen.
Waar worden dan de Joden vervolgd? In Rusland? Afrika? Azië? In Rusland kan ik me een rol van de kerk nog wel voorstellen, maar in Afrika niet en Azië niet.
Wat dat betreft petje af voor de Amish, die ook misleid waren tov de speciale positie van het Beloofde Land Israel en haar Joodse inwoners tov God.
Nadat men in een droom een aanwijzing kreeg in de bijbel heeft men deze grove dwaling ingezien en is men (tegen de principes in) per vliegtuig naar Israel getogen om daar persoonlijk vergeving te vragen aan God en aan de Joden in Israël. Het christendom heeft heel veel goed te maken richting de Joden.
Zolang het maar gaat om concrete zaken en geen vaagheden.
ericjan

Bericht door ericjan »

Itamar schreef:Beste ericjan,
Bij het lezen van bepaalde gezegden, gedachten en stellingen over het ontstaan en de toekomst en het heden de "Natie Israël", (Het Volk Israël), heb ik ook in het forum van het GKv gelezen. Onder de naam van "learsi" zijn gelijksoortig woorden cq gezegden geschreven.
Voorbeeld: Het feit dat je over zionisten spreekt alsof het iets smerigs is is weer heel veelzeggend. Want uiteindelijk is God een Zionist.
Kan er een overeen komst zijn met jouw schrijven hierover of is dit toeval.

Een hartelijke groet.
het GKv forum is mij onbekend, maar je bent al wel de vierde die me dit vraagt ;) Schijnbaar zitten die Learsi en ik op dezelfde lijn.
Zo uniek is die mening overigens niet, Christus opent meer en meer Christenen de ogen door de oude dwaling tav Israel.
Wie zich een beetje verdiept in de Israel materie vanuit het christelijke geloof zal op websites al snel deze termen tegenkomen namelijk.
Er zijn gelukkig steeds meer christenen die zich terecht vreselijk schamen mbt onze geschiedenis tav onze "christelijke" "antisemitische" houding naar de Joden.
Het fraaie van dit inzicht is dat deze niet top-down wordt opgelegd door een kerk instituut maar door de Heilige Geest wordt ingegeven aan de gelovigen in de kerkbankjes. Steeds vaker zien we juist dat vanuit daar aandacht voor Israel aan hen op de kansel wordt gevraagd. :smile:
Ook dit top down verhaal is een inmiddels bekend statement en niet persoonlijk van mij afkomstig.
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Nederigheid naar Israël is ook onzin, evenals erop neerkijken. Een kind van God kijkt op niemand neer en tegen niemand op.

Wat betreft de vervolging van de Israëlieten, het is de Vader die hen over de wereld heeft verspreid. En het is de Vader die hen ertoe heeft genoopt tot Israël terug te keren. Het kwade dat in de harten van mensen aanwezig is, gebruikt de Vader ten goede door het volk te drijven in de richting waar het moet zijn. Dat betekent dat de Vader het kwade niet wil, maar het wel gebruikt. Een mens kan ingaan tegen Gods morele wil, maar niet tegen zijn souvereine wil.

De christenen beschuldigen van de vervolging van joden is net zo onzinnig als de joden beschuldigen van de kruisdood.

Ik zag eens een documentaire op Family 7 waarin Israelische schriftgeleerden en theologen aan het woord kwamen. De haat jegens Jezus van sommige van die joodse geleerden was onbeschrijflijk groot. Geen sprankje licht in de ogen te bekennen. Hoe ze over Jezus spraken was intens neerbuigend. Dat heeft niets te maken met christenen, maar met wat er leeft in het hart van die individuele ziel.

In Christus is er jood noch griek.

Dat doet niets af aan het gegeven dat Gods plan voor de hele wereld, Israel incluis, zich aan het voltrekken is, en dat dat ook duidelijk te zien is aan wat er met Israel gebeurt. En het doet ook niets af aan het feit dat de Bijbel duidelijk is dat het land Israel aan de joden toebehoort.

Hoe een profetie uitkomt, hóe een profetie voltrokken is, is altijd pas achteraf, ná de voltrekking, te constateren. Niet ervoor, hoewel erover gefilosofeerd kan worden.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef:
ericjan schreef: Daar komen inderdaad de inktzwarte bladzijden uit onze christelijke geschiedenis bij, waarin grote delen van de christelijke kerk de Joden eeuwen lang hebben vervolgd en uitgemoord,
Dat zijn inderdaad inktzwarte bladzijden
tot op de dag van heden helaas. iets om ons tegenover Israel bitter te schamen.
Waar worden dan de Joden vervolgd? In Rusland? Afrika? Azië? In Rusland kan ik me een rol van de kerk nog wel voorstellen, maar in Afrika niet en Azië niet.
Gelukkig zijn de meeste opgerichte christelijke kerken niet conform de traditionele wijze opgezet zonder zware theologie, maar veelal meer op evangelische wijze, waardoor juist heel vaak men in Afrika en Azie (zonder dat men er Israel kan aanwijzen op de globe) men de speciale positie van israel begrijpt en hen steunt en voor Israel bidt. Al is het evangelische helaas ook geen garantie meer, omdat ook daar weer stromingen zich tegen Israel en de Joden keren. Naar men zegt door toedoen van intreding van traditionele kerkgangers die hun theologie toch niet geheel kunnen loslaten.
We zien de vele officiële kerk instanties zich helaas al dan niet heimelijk tegen de Joden en Israel uitspreken.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Aardig dat je dat aanhaalt Peter79 , want wij waren in hetzelfde vliegtuig toen deze groepen van Amish naar Israël vlogen.
Het is niet alleen onwetendheid of onkunde van mijn kant zoals voorgesteld word door Ericjan, maar ik vind het niet nodig om mijn privé betrokkenheid met Israël te vermelden en of ik er gewoond heb is totaal niet relevant. Iedereen beleeft dat op zijn manier en het ligt ook aan bepaalde activiteiten en plaats in de maatschappij.
Mijn post heb ik tot nu toe geprobeerd te onderbouwen vanuit de Bijbel.
Learsi overigens is de naam van Israël achterste voren en zijn vrouw is jodin, vandaar zijn visie op Israël, ik herken dat niet in de post van Eric, maar ook mij is gevraagd of ik ene Learsi ben.

Voor mij is de 69e week en het aanbreken van de 70e week een heldere boodschap in o.a. Daniël 9 en ik beschouw dat als een Goddelijke profetie en niet als "aanname" wat ik overigens een cliché vind om iemand monddood te maken. Het loont op zijn minst de moeite om uit te leggen waarom jij Ericjan vindt dat het een aanname is en geen profetie.
En graag aan de hand van de Bijbel.
ericjan

Bericht door ericjan »

Anja schreef:Nederigheid naar Israël is ook onzin, evenals erop neerkijken. Een kind van God kijkt op niemand neer en tegen niemand op.
Iemand kan ook nederig zijn door zich dienstig op te stellen, zoals ook Jezus nederig was. ;)
Anja schreef:De christenen beschuldigen van de vervolging van joden is net zo onzinnig als de joden beschuldigen van de kruisdood.
Niet geheel, want de kruisdood was omdat Jezus Zelf Zijn leven heeft afgelegd om het na drie dagen weer op te nemen, omdat Christus moest lijden door Zijn Uitverkoren Volk voor Zijn uitverkoren volk.
De christenen die ten kwade hebben geholpen met de holocaust en die nu weer ten kwade helpen bij het steeds ernstiger verdrukken van de Joden in Israel en erbuiten, is een dwaling en het gevolg van verkeerde theologie. Een gevolg van het ontJoodsen van Jezus.

Wanneer dit alles was omdat God het zo wilde, dan zouden juist de Joden in Israel met rust gelaten worden zolang ze zich maar niet erbuiten vertonen, toch?
Maar de wereld laat helaas ook anders zien. De Joden worden niet getolereerd in het Beloofde Land Israel maar ook niet erbuiten.
Anja schreef:Ik zag eens een documentaire op Family 7 waarin Israelische schriftgeleerden en theologen aan het woord kwamen. De haat jegens Jezus van sommige van die joodse geleerden was onbeschrijflijk groot.
Geen sprankje licht in de ogen te bekennen. Hoe ze over Jezus spraken was intens neerbuigend. Dat heeft niets te maken met christenen, maar met wat er leeft in het hart van die individuele ziel.
Zoals de bijbel zegt dat moet gebeuren. God heeft Israel met een doel verblindt voor het evangelie.
Daar komt bij dat na eeuwen christelijke vervolging het niet vreemd is dat de Jood de christen (en dus Christus) niet vertrouwd.
De Christenen als Bart Repko en DPM (en meerdere christenen buiten Nederland) hebben hele ander ervaringen namelijk. De reden is dat de Joden deze christenen zien bidden voor hen, zien proclameren voor hen, respectvol omgaan met hen.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen. (Romeinen 11)

Anja schreef:In Christus is er jood noch griek.
Precies in Christus, maar erbuiten zijn er nog steeds wel eerst de Jood en dan de Griek.
Wanneer een Jood Christus aanneemt dan is het verschil tussen Jood en Griek inderdaad weggenomen, daarover gaat dat vers. Om de bekeerde Joden duidelijk te maken dat God geen onderscheid maakt tussen een Messiaanse Jood en een christen uit de heidenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef: Voor mij is de 69e week en het aanbreken van de 70e week een heldere boodschap in o.a. Daniël 9 en ik beschouw dat als een Goddelijke profetie en niet als "aanname"
De beschrijving over de 69e en 70e week is een profetie inderdaad.
Dat we nu in de 69e week zouden zitten is een aanname van jou en hen die deze leer met jou delen.
Peter79

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Peter79 schreef:Waar worden dan de Joden vervolgd? In Rusland? Afrika? Azië? In Rusland kan ik me een rol van de kerk nog wel voorstellen, maar in Afrika niet en Azië niet.
Gelukkig zijn de meeste opgerichte christelijke kerken niet conform de traditionele wijze opgezet zonder zware theologie, maar veelal meer op evangelische wijze, waardoor juist heel vaak men in Afrika en Azie (zonder dat men er Israel kan aanwijzen op de globe) men de speciale positie van israel begrijpt en hen steunt en voor Israel bidt. Al is het evangelische helaas ook geen garantie meer, omdat ook daar weer stromingen zich tegen Israel en de Joden keren. Naar men zegt door toedoen van intreding van traditionele kerkgangers die hun theologie toch niet geheel kunnen loslaten.
We zien de vele officiële kerk instanties zich helaas al dan niet heimelijk tegen de Joden en Israel uitspreken.
Veel kwaad gerucht dus.

Jodenvervolging in Rusland (inclusief vervolging van christenen en moslims). Voor zover ik kan beoordelen, is de kerk hier niet degene die vervolgt.
In Israël is sprake van vervolging van Joden door Joden. Voor zover ik kan beoordelen, is de kerk hier niet degene die vervolgt.
In Turkije is een mediahetze tegen Joden en christenen. Voor zover ik kan beoordelen, is de kerk hier niet degene die vervolgt.
In Afrika kan ik zo snel niets vinden over jodenvervolging. Ik denk dat waar christenen vervolgd worden, de joden ook grote kans hebben vervolgd te worden. Maar de kerk is er niet als vervolger bij betrokken.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De Bijbel zegt: "Eretz is Mijn" , het land is van Mij.
Het land is niet van Israël maar van Jehovah de God van Abraham , Izak en Jacob en dat Israël het land erfelijk zal bezitten is een belofte, maar wel op grond van geloof en dannog zal God Zelf hen het land inleiden.
Dat zal gebeuren via de "Kings Highway" vanuit de woestijn van Paran of Petra en die weg is aangelegd. Het zal uiteraard een gelovige overblijfsel zijn, die eerst via de Olijfberg konden vluchten die voor die gelegenheid door midden zal scheuren.
Als je denkt dat de profetie uit Daniël een aanname is dan moet je dit niet geloven uiteraard.
Heel het gebied van Petra biedt ruim onderdak aan vele vluchtelingen die daar gevoed kunnen worden door de Gemeente.
Ik ben er nu drie keer geweest tot in de diepste spelonken waar geen toerist komt en het gebied is onmetelijke groot.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef: Voor mij is de 69e week en het aanbreken van de 70e week een heldere boodschap in o.a. Daniël 9 en ik beschouw dat als een Goddelijke profetie en niet als "aanname"
De beschrijving over de 69e en 70e week is een profetie inderdaad.
Dat we nu in de 69e week zouden zitten is een aanname van jou en hen die deze leer met jou delen.
Dat staat er dus duidelijk en is beslist geen aanname. Er waren 62 weken voorbij tot op Messias de Vorst staat er .
Maar ik begrijp wel dat je dat niet gelooft want dan valt jouw leer als een kaartenhuis in elkaar.

Ik doe niet mee aan een soort van "competitie" wie door wie vervolgd wordt.
Ik zag gister die imam of wat het is die al die schoolkinderen als oud vuil op de markt gaat verkopen in naam van Allah, en in welke naam het danook gebeurt, het is afgrijselijk.

De God die ik ken haat mensenoffers en God heeft niemand opgedragen om iemand te vervolgen of af te slachten.
Het is de "vorst dezer eeuw", die daar behagen in schijnt te scheppen.

Ik heb geen informatie die betrouwbaar zou kunnen zijn, maar elke afslachting of vervolging is er 1 teveel en of dat huiselijk geweld is of zinloos geweld naar wie danook, het is allemaal af te keuren en ik houd me er verre van.
Het doet ook niet terzake.

Alle geweld en vervolging is af te keuren. Wie het aan wie doet is niet relevant.
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef:Waar worden dan de Joden vervolgd? In Rusland? Afrika? Azië? In Rusland kan ik me een rol van de kerk nog wel voorstellen, maar in Afrika niet en Azië niet.
Veel kwaad gerucht dus.

In Afrika kan ik zo snel niets vinden over jodenvervolging[/url]. Ik denk dat waar christenen vervolgd worden, de joden ook grote kans hebben vervolgd te worden. Maar de kerk is er niet als vervolger bij betrokken.
Hier heb je iets te lezen, je kunt je afvragen of we het hier over echte christenen hebben of naam christenen.
http://deburchtsion.blogspot.nl/2013/01 ... t-het.html

http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-s ... ernet.html

http://www.goednieuwsbediening.nl/artik ... isemitisme

De bronnen over de RKK in deze heb ik bewust weggelaten om onze broeders hier niet ermee te kwetsen, maar wie meer wil weten moet even op Google zoeken met RKK antisemitisme.

Teveel christelijke kerken en kerkorganisaties zouden beter moeten weten op basis van wat God ons heeft openbaart in Zijn Woord over Israel.
Desondanks helpen deze christelijke kerken en organisaties ten kwade mee, door de Joden het recht op het beloofde Land te ontzeggen ten voordele aan de omringende afgoden dienaren. Daarmee olie op het vuur werpend en hun haat jegens Israel te voeden. Er is afgoderij en er is het uitverkoren volk van God en teveel christenen kiezen voor afgod dienaren en werken (heimelijk) God Zijn volk tegen.
Heel goed wetend dat wanneer de Joden geen Israel zouden hebben er binnen 100 jaar na dat moment wederom een poging zal worden gedaan om hen uit te roeien.

Ik schaam mij diep voor dergelijke broeders en zusters. :oops:
Niet gek dat voor de Jood alles wat na christelijk en Christus riekt wordt gezien als vijandig. Dank zij deze voortreffelijke broeders en zusters in het christendom, verleden, heden en helaas vast ook toekomst. :(
Peter79

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:Hier heb je iets te lezen, je kunt je afvragen of we het hier over echte christenen hebben of naam christenen.

De links die je geeft, tonen slechts aan dat antisemitisme ook in de kerken voorkomt.
Teveel christelijke kerken en kerkorganisaties zouden beter moeten weten op basis van wat God ons heeft openbaart in Zijn Woord over Israel.
Desondanks helpen deze christelijke kerken en organisaties ten kwade mee, door de Joden het recht op het beloofde Land te ontzeggen ten voordele aan de omringende afgoden dienaren. Daarmee olie op het vuur werpend en hun haat jegens Israel te voeden. Er is afgoderij en er is het uitverkoren volk van God en teveel christenen kiezen voor afgod dienaren en werken (heimelijk) God Zijn volk tegen.
Heel goed wetend dat wanneer de Joden geen Israel zouden hebben er binnen 100 jaar na dat moment wederom een poging zal worden gedaan om hen uit te roeien.
Je bedoelt zeker dat die kerken niet mee willen werken aan het recht praten wat krom is. Wat God bewerkt, komt niet door kracht, noch geweld, maar door zijn Geest. Wie in Gods naam geweld pleegt, misbruikt zijn naam.
Ik schaam mij diep voor dergelijke broeders en zusters. :oops:
Niet gek dat voor de Jood alles wat na christelijk en Christus riekt wordt gezien als vijandig. Dank zij deze voortreffelijke broeders en zusters in het christendom, verleden, heden en helaas vast ook toekomst. :(
Het doet mij ook pijn dat het evangelie verdraaid wordt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Zoals gezegd vind ik dat totaal niet belangrijk om uit te gaan vogelen wie de zwarte piet toegespeeld moet krijgen.

Nadat de Israëli's de 6 daagse oorlog in 1967 tot een voor hen zeer gunstig resultaat had gevoerd verschenen er overar artikelen met profetische achtergrond en doorgaans was de tendens dat men zag hoe Gods wil zich op krachtige wijze manifesteerde in de heilsgeschiedenis..
Want het land Juda zal de Egyptenaren tot een schrik zijn volgens Jesaja 19 vers 17.
Waardoor men suggereerde dat de profetie toen werd vervuld, maar is dat zo?
Gods beloften betekenen altijd zegeningen.
Natuurlijk regeert God nu niet op een rechtstreekse en zichtbare wijze volgens Hebr. 2 vers 8 want aardse machthebbers doen wat zij willen en wellicht gebruikt God hen om Zijn plannen te laten uitvoeren opdat Hij tot Zijn doel komt.

Het is onjuist gezien bovenstaande om maar te beweren dat alles wat in de wereldgeschiedenis heeft plaats gevonden Gods wil is.
Er staat : "Hij die Israël verstrooid heeft zal Israël weder vergaderen".

Het is duidelijk dat God het volk uit het land verdreef. en ik lees in de post van sommigen dat men de verstrooiing van Israël losmaakt van wat er 2000 jaar geleden gebeurde, toen Israëls Messias door de Joden en heiden verworpen werd en zij wilden niet dat Hij Koning over hen zou zijn.

En niemand kan ontkennen dat dat te maken had met de verwoesting van Jeruzalem in 70 AD.

Het is duidelijk dat Gods hand aanwezig was in de verstrooiing van Israël en de verwoesting van Jeruzalem. en nogmaals de Zionisten hebben nooit beantwoord aan wat Gods wil was.

Ik merk ook dat het "Joodzijn" niet wordt onderscheiden, maar het is een aards natuurlijk leven in vlees en bloed.
Het Christen zijn heeft te maken met eeuwig leven des Geestes en de opgestane Christus.

De verdeling van de mensheid in volkeren en natiën Adinomis heeft te maken met een gevolg op de zonde en heeft alleen te maken met deze aarde.
In de hemel zullen geen volkeren meer zijn en daar is ook geen Israël meer.

Daar zijn alle verlosten bekleed met het lichaam der opstanding en dat is een geestelijke hemels lichaam met een nieuwe bestaanswijze en de Christen levend in een aards lichaam behoort daartoe. En daarom kan er geen onderscheid gemaakt worden tussen Jood en Griek en kunnen Christenen geen voorrecht afdwingen boven de ChristenJoden want die scheiding is er niet meer.
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:Hier heb je iets te lezen, je kunt je afvragen of we het hier over echte christenen hebben of naam christenen.

De links die je geeft, tonen slechts aan dat antisemitisme ook in de kerken voorkomt.
Dank je voor deze stelling, want dat is ook de insteek. :D
Peter79 schreef:
ericjan schreef:Teveel christelijke kerken en kerkorganisaties zouden beter moeten weten op basis van wat God ons heeft openbaart in Zijn Woord over Israel.
Je bedoelt zeker dat die kerken niet mee willen werken aan het recht praten wat krom is. Wat God bewerkt, komt niet door kracht, noch geweld, maar door zijn Geest. Wie in Gods naam geweld pleegt, misbruikt zijn naam.
Lees eens het OT Peter :D het staat bol van oorlog, geweld en kracht van God als het om Israël ging. Er is daarin niets gewijzigd.
Peter79 schreef:
ericjan schreef:Ik schaam mij diep voor dergelijke broeders en zusters. :oops:
Het doet mij ook pijn dat het evangelie verdraaid wordt.
Dat verdriet delen we dan tenminste.
Peter79

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:Lees eens het OT Peter :D het staat bol van oorlog, geweld en kracht van God als het om Israël ging. Er is daarin niets gewijzigd.
Het OT is inderdaad niet gewijzigd. Maar OT is onvolledig, onvolkomen en ontoereikend. Zonder NT is de Bijbel niet compleet.

Lees eens de Bergrede:

Gelukkig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten (Matt 5:5)
Gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden (Matt 5:6).
Gelukkig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God genoemd worden (Matt 5:9).
Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren (Matt 5: 38, 39).

Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is (Matt 5: 43-48).

Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten (Matt 7:12)

Wie al deze uitspraken van Jezus in de wind slaat en in Gods naam geweld pleegt, spant God voor zijn karretje en misbruikt zijn naam.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dat verdriet delen we dan tenminste.]

Zeggen Peter en Ericjan...

Lekker samen huilen omdat het evangelie verdraaid wordt. Wie durft dat zomaar. Stoute mensen hoor....

Maar kunnen Peter en Ericjan aantonen waarop zij baseren dat het evangelie verdraaid wordt? Want dat mis ik in de postings. Fijn joh ... dat er bondgenoten zijn over iets wat verdraaid wordt. Maar wat? en door wie? Leg dat ook even uit samen ..Peter en Erikjan.
En b.v.d.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:Maar kunnen Peter en Ericjan aantonen waarop zij baseren dat het evangelie verdraaid wordt? Want dat mis ik in de postings. Fijne dat er bondgenoten zijn over iets wat verdraaid wordt. Maar wat? en door wie?
Eric-Jan heeft het over "de kerken" die Israël zouden vervolgen. Dat kan hij niet hard maken en ik denk dat het dus ook niet waar is. Wat hij denk ik bedoelt, is dat kerken niet hun volmondige steun aan de staat Israël geven, omdat dit politieke handelen op gespannen voet staat met het evangelie. Deze kritische houding wordt de kerken door sommigen niet in dank afgenomen en ze worden dan in het kamp van de vijanden van Israël geplaatst. Daardoor lijkt het alsof kritiek op Israël niet mag. En zo kom ik tot mijn uitspraak.
Peter79 schreef:Wie al deze uitspraken van Jezus in de wind slaat en in Gods naam geweld pleegt, spant God voor zijn karretje en misbruikt zijn naam.
Overigens denk ik dat het hier hoofdzakelijk gaat over steun betuigen aan geweld plegen, want degenen die het geweld plegen, noemen Gods naam over het algemeen niet.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Er lopen nu wat onderwerpen door elkaar. Het gaat hier niet over de wet, maar over het herstel van Israël en daarom heb ik de post waarop ik wil reageren van Adinomis bij de wet naar hier verplaatst.
Het is helemaal juist dat je dit onderwerp verplaatst hebt.
Het is de vraag of een Israël te vergelijken is met de Gipsies die naar Egypte trokken als de zigeuners na de doortocht door de zee en de vraag is wanneer is een volk of land een natie.
Naar mijn gedachte vanuit de Bijbel is de natuurlijke geboorte waarbij letterlijk het water "brak" van Israël de uittocht uit Egypte.
Inderdaad werd Israël als natie geboren toen ze de Rode Zee waren doorgetrokken. Het wordt ook met de doop vergeleken. Je gaat het water in, niet om te verdrinken, maar om gered te worden.
Het oude leven wordt achter je gelaten en er is geen weg meer terug. De band met Egypte, het slavenhuis, moest juist verbroken worden. Daarna kwam vanaf de Sinaï de wetgeving, zoals ieder volk en land wetten heeft.
Het Egyptische denken moest vervangen worden door het Woord van God.
Echter deze geschiedenis heeft zich menig keer herhaald. Dit was een eenmalige verlossing maar de Joodse systematiek wijst erop dat Egypte eigenlijk de moeder is van Israël.
De bijbel noemt Egypte "het slavenhuis", een "geknakte rietstaf". Ez. 29:6 En al de inwoners van Egypte zullen weten dat Ik de HEERE ben, omdat zij voor het huis van Israël een rietstaf geweest zijn.

Dat is iets anders dan een "moeder". Of toch een moeder? Dan een moeder die niet het beste voor haar kind zocht. Misschien beter te vergelijken met "de natuurlijke wereld" van waaruit wedergeboorte nodig was.
Feit is dat in de bijbel meerdere personen in moeilijke omstandigheden naar Egypte vluchtten. Zelfs Jezus moest met zijn ouders naar Egypte vluchten.
Maar God was de rechtmatige Vader, zowel van Israël als van Jezus.

Hosea 11:1 Toen Israël een kind was, had Ik hem lief, en uit Egypte heb Ik Mijn zoon geroepen.
Matt. 2:15 En hij bleef daar tot de dood van Herodes, opdat vervuld werd wat door de Heere gesproken is door de profeet: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen. profeet: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.

In Ez. 29 staan oordelen over Egypte geprofeteerd. Ook in Jesaja 19 staan oordelen over Egypte aangekondigd, maar in de slotverzen van dat hoofdstuk ook mooie beloften.

Zo ook met Israël want het is nog geen Geestelijk Lichaam en de Vijgenboom bloeit nog lang niet.
Wat God uiteindelijk van de vijgenboom verwacht, zijn de vruchten en niet de bloei. Maar we zien dat het hout van de vijgenboom week wordt en dat er bladeren aan komen. En dat is hetgeen waar wij op moeten letten.
Dat betekent dat de tijd nabij is.
De bijl ligt aan de wortel van de boom. Maar dat is een andere boom.
Deze uitspraak van Johannes de Doper was gericht aan degenen die hij "adderengebroed" noemde en zich wilden laten dopen.
Dat ging dus om persoonlijk geloof. Er moesten vruchten van geloof zijn.
"Ten dage als gij geboren waart, heb Ik U navel NIet Afgesneden en Gij waart niet met water gewassen toen Ik U aanschouwde". Ez 16 vers 4
"Daarna wies IK u met water en Ik spoelde Uw bloed van uw af en zalfde U met olie en Ik bekleedde U ook." EZ 16 vers 9
Ja, Ezechiël 16 is een triest verslag. Het begint met de grote liefde van God, Zijn mededogen met hun situatie en zijn ontferming. Daarna lezen we over afgoderij, ontrouw en slechte daden van het volk.
Toch verlaat God niet wat Hij begonnen is. In vers 60 van dat hoofdstuk zegt God: "Toch zal Ík denken aan Mijn verbond met u in de dagen van uw jeugd. Ik zal met u een eeuwig verbond maken."
Deut. 28 vers 64-69 : "En de Heere zal U verstrooien onder alle volkeren van het ene einde tot het andere einde der aarde en gij zult andere goden dienen en daartoe .....[...] zal Uw voetzool geen rust hebben....en de Heere zal U naar Egypte doen wederkeren in schepen door een weg enz....en men zal ...."
Let op dat het aardse bestaan van de Joodse staat een einde vond in 70 A.D toen Jeruzalem en de tempel werden verwoest en het volk verstrooid werd onder de volkeren en velen vluchtten destijds naar Egypte.
Hun moederland.
De marktwaarde daalde van de Jood en de slaaf kon niet meer worden gekocht en zo eindigde zij waar zij begon als slaaf in Egypte.
Als men wederkeert tot zijn oorsprong dan eindigt dat in het stof en zo stierf Israël en was er sprake van een dood lichaam
Zie ook Deut 28 vers 26./
Dood betekent niet ophouden met bestaan, maar betekent in de Bijbel verbroken communicatie, of scheiding.
De tekst die je noemt komt uit het hoofdstuk van de zegeningen en de vloeken. Ze konden kiezen. Als ze verkeerd deden zou dat het gevolg zijn.
Maar ze waren - evenals wij - niet in staat zich aan Gods wet te houden. Gelukkig heeft Jezus die vloek op zich genomen. De wetmatigheid van zonde die tot de dood leidt.
Door het kruis en de opstanding is Israël bevrijd van de vloek van de wet. Ze moeten het alleen nog leren zien en aannemen. Dan zullen ook de zegeningen uit dat hoofdstuk hen ten deel vallen.
Ik licht er één van die zegeningen tussen uit: 13 De HEERE zal u tot een hoofd maken en niet tot een staart, en u zult uitsluitend omhoog gaan en niet omlaag.
Maar merkwaardiger wijs werden deze dode beenderen toegesproken.
Zij hebben dus oren.
En zij worden "het ganse huis Israël" genoemd.
Zij zijn dus afzonderlijke lui met oren die een collectief vormen.
En zo zegt God: "Ziet IK zal geest in U brengen en gij zult levend worden".
En zo kom ik straks bij de vijgenboom die weer zal bloeien.
Want het evangelie wordt nooit gericht tot een staat , maar tot een persoon, en daarom is het belangrijk te zien hoe deze dorre beenderen twee keer tot leven schijnen te moeten komen.

De dorre beenderen spreken nog niet over een collectieve wedergeboorte van een staat, maar over een persoon zoals uitgelegd bij de geschiedenis van Nicodemus. En de boodschap heeft altijd geklonken in Israël dus daar ligt het niet aan.
Er ontstond wel een lichaam , maar het was een dood lichaam en ik acht deze staat nog als een dood lichaam.
Hier spreek je m.i. jezelf tegen. Je noemt zelf "het ganse huis Israël" en zegt vervolgens dat het gaat om een persoon (zoals Nicodemus). Laten we het maar houden op wat God zelf in dit hoofdstuk zegt:
" Mensenkind, deze beenderen zijn heel het huis van Israël." Het gaat hier over een volk dat een natie vormt. Als God Israël zijn "oogappel" noemt of als Hij zegt dat Hij zijn Zoon uit Egypte heeft geroepen, gaat het ook over een volk. Weliswaar zien we dat in bepaald opzicht, dat zoewel het volk als Jezus een vergelijkbare weg gaan.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.