In 'bewustzijn' ligt een universeel principe besloten, wat een mens kan weten. Dus dan is het geen kwestie meer van 'een visie'. (de wijze waarop/de opvatting van waaruit men tegen een bepaalde zaak aankijkt). Vandaar dat ik Jezus verdedig dat er eerst 'iets' uit de Geest geboren dient te worden. Dat wat uit de Geest wordt geboren heeft niets van doen met een hiernamaals. Dat we in biologische zin dood gaan is geen nieuws, maar de kern van het Evangelie is nu juist dat de dood overwonnen kan worden door Jezus.peda schreef: 01 dec 2023, 10:39 Nagenoeg de gehele metafysica gaat er van uit dat het met de biologische dood op aarde niet het einde is van/met het "' bewustzijn ''. In welke "' vorm "' het bewustzijn na de dood gestalte "' zal krijgen, wordt in een veelheid van totaal verschillende concepten nu juist in de metafysica behandeld. In de metafysica wordt het bewustzijn nu juist niet gezien als een emergentie van de stof, maar als een eigen, onstoffelijke "' entiteit "'.
Dat is het verschil in inzicht tussen de emergentie-volgende naturalist en de meeste metafysica volgers. Na de biologische dood, is het "" bewustzijn "' niet dood, maar vervolgt haar weg. Hoe die "' weg "' er uit ziet, lees de vele hoofdstukken daarover in het boekwerk metafysica. Interessante lectuur, zeker weten, althans voor mij.
De prikkel des doods is de zonde en de kracht der zonde is de wet. Dat is wat Paulus schrijft. Het heeft dus geen enkele zin om over een hiernamaals te filosoferen als de prikkel des doods nog aanwezig is. De gelovige zal eerst de prikkel des doods middels Jezus dienen te passeren.
Ik doe dus geen enkele uitspraak over ja/nee een hiernamaals. De uitspraak die ik doe is dat zolang er nog 'iets vooruit' is, de prikkel des doods nog aanwezig is. De zonde kunnen we immers alleen in een -gedachte- toekomst doen. Of die 'gedachte toekomst' morgen 2 december is of een hiernamaals doet er niet zoveel toe. Het begeren kan namelijk alleen iets zijn wat in de toekomst ligt. Arm van geest zijn (Matteüs 5:3) is vrij van ieder toekomstbeeld.