Herstel van Israël

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
Wilsophie schreef:Maar kunnen Peter en Ericjan aantonen waarop zij baseren dat het evangelie verdraaid wordt? Want dat mis ik in de postings. Fijne dat er bondgenoten zijn over iets wat verdraaid wordt. Maar wat? en door wie?
Eric-Jan heeft het over "de kerken" die Israël zouden vervolgen. Dat kan hij niet hard maken en ik denk dat het dus ook niet waar is.
Google maar eens op Sabeel, Kerk in actie en de combinatie dan Peter. Of antisemitisme en RKK.
Gelukkig is er inderdaad ook een positieve gebeurtenis geweest begin dit jaar, de PKN heeft de banden met de antisemitische "nep-christenen" van Sabeel eindelijk opgezegd. zie http://www.refdag.nl/opinie/pkn_verbree ... l_1_813364
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Martine
Man/Vrouw: V

Bericht door Martine »

Ericjan schreef:Gelukkig is er inderdaad ook een positieve gebeurtenis geweest begin dit jaar, de PKN heeft de banden met de antisemitische "nep-christenen" van Sabeel eindelijk opgezegd.
Nee dat heeft de PKN niet gedaan. Er is een verzoek geweest om die banden op te zeggen.

Maar ja, je moet dus ook kijken naar de scribenten van het stuk in Refdag:
De auteurs zijn respectievelijk voorzitter en secretaris van werkgroep Vanuit Jeruzalem.
Het zijn dus twee groepen die pal tegenover elkaar staan. De werkgroep Vanuit Jeruzalem en Sabeel.

Nu ken ik heel toevallig de voorzitter van de Nederlandse tak van Sabeel heel goed.
Het gaat Sabeel niet om de 'gewone man' in Israël, maar om de wijze waarop de regering in Israël omgaat met de bezette gebieden. Om de nederzettingen van Joden in die bezette gebieden. Om de muur - waarvan begrepen wordt dat het misschien veiliger is voor de Israëlieten, maar die zeer krankzinnig door plekken gaat waardoor bv. een Palestijnse christen niet meer vanuit zijn huis bij zijn zaak kon komen.
Het gaat niet om zomaar mensen, het gaat om christenen, Palestijnse christenen, die steun krijgen.

Omdat het om het Joodse volk gaat, is er nauwelijks een zinnig woord over te zeggen. Want er wordt geen scheiding gemaakt bij velen tussen de staat Israël en Israël als Gods volk.
Sabeel heeft het over de staat Israël en zijn regering - en laat onverlet het recht van bestaan, het wonder van het bestaan van Israël als volk.

(Ik weet, ik begeef mij op glad ijs, wilde het alleen aanduiden, maar zal er verder niet op ingaan)
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

@ Adinomis.....Zelf zie ik het splijten van het water en de verlossing uit Egypte een land van slavernij als een beeld van wedergeboorte van Godswege en zie ik het gaan door de Jordaan, waar men zelf zijn of haar voet in moest zetten dus een actie op grond van geloof een beeld van de doop.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

@ Ericjan en Martine, ik weet niets van Sabeel en ken het begrip niet. En ik heb de indruk dat dat voor mij pleit. OP de suggestie dat ik daar eventueel een aanhanger van zou zijn kon ik niet beantwoorden.
Gelukkig maar.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:@ Adinomis.....Zelf zie ik het splijten van het water en de verlossing uit Egypte een land van slavernij als een beeld van wedergeboorte van Godswege en zie ik het gaan door de Jordaan, waar men zelf zijn of haar voet in moest zetten dus een actie op grond van geloof een beeld van de doop.
Dat is ook inderdaad een beeld daarvan!!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Peter79 schreef:
Wilsophie schreef:Maar kunnen Peter en Ericjan aantonen waarop zij baseren dat het evangelie verdraaid wordt? Want dat mis ik in de postings. Fijne dat er bondgenoten zijn over iets wat verdraaid wordt. Maar wat? en door wie?
Eric-Jan heeft het over "de kerken" die Israël zouden vervolgen. Dat kan hij niet hard maken en ik denk dat het dus ook niet waar is.
Google maar eens op Sabeel, Kerk in actie en de combinatie dan Peter. Of antisemitisme en RKK.
Gelukkig is er inderdaad ook een positieve gebeurtenis geweest begin dit jaar, de PKN heeft de banden met de antisemitische "nep-christenen" van Sabeel eindelijk opgezegd. zie http://www.refdag.nl/opinie/pkn_verbree ... l_1_813364
Totaal geen behoefte aan.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Gaitema schreef:
Piebe schreef:
Gaitema schreef:Je negeert het blauw gedrukte en spreekt het met je eigen uitspraak zelfs tegen. Daarbij staat er dat besnijdenis alleen voordeel heeft "als je de wet naleeft". Dus geen enkele jood heeft er voordeel bij, zolang die niet de wet naleeft. Dus twee keer spreek je deze Bijbelgedeelte tegen en beaam je het niet. Je spreekt het Bijbelgedeelte niet na. Je leest overal gewoon overheen en lees alleen dat wat je zelf geloofd en niet wat er staat.
Absoluut en dat terwijl Paulus zo duidelijk is.

'Ziet, ik, Paulus, zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn. En ik betuig weer aan een ieder mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.' (Gal 5,2-3)

'Ziet op de honden, ziet op de kwade arbeiders, ziet op de versnijding. Want wij zijn de besnijding, wij, die God in de Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.' (Fil 3,2-3)
Ik heb een beetje de indruk gekregen dat Ericjan en ik langs elkaar heen spraken. Hij doelde op de wilde enten die geënt zijn. Dat die zich niet boven de tamme enten moeten gaan staan, omdat ze zelf immers ook zo makkelijk van God los kunnen raken. In die zin zijn we "slechts" wilde enten "van oorsprong" ter vergelijking met de tamme enten. Maar voor God zijn we gelijk :)
Dat is wat ik van hem begrijp.
Precies ! :D
We zijn ertussen/er naast geënt en niet eronder of zo.
Alleen gedragen heel veel broeders en zusters in het christendom (ook hier) alsof ze erboven zouden zijn geplaatst.
De gelijkenis met de Olijfboom gaat ook op in de praktijk met echte Olijfbomen enten.
Er moeten originele takken van de olijfboom worden verwijderd om niet originele takken te kunnen enten.
Maar worden er teveel originele takken verwijderd dan kunnen de niet originele takken ook niet groeien en zou de Olijfboom zelfs dood kunnen gaan.
Hoe het met de intenties van de anderen zit weet ik niet, maar ik vind dat je hier ene interessante uitleg geeft :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Peter79 schreef:
Het Israëlstandpunt wordt wel eens aandacht aan besteed in onze kerk door de dominee's. Ik vermoed vanwege een sterke Israëlgroep in onze gemeente die eigen Israëldiensten en Israëlavonden beleggen. Met Pasen werd de visie van de joden en de christenen naast elkaar gelegd en ook benadrukt dat de joden vandaag de dag nog steeds onderdrukt worden.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Martine schreef:
Ericjan schreef:Gelukkig is er inderdaad ook een positieve gebeurtenis geweest begin dit jaar, de PKN heeft de banden met de antisemitische "nep-christenen" van Sabeel eindelijk opgezegd.
Nee dat heeft de PKN niet gedaan. Er is een verzoek geweest om die banden op te zeggen.

Maar ja, je moet dus ook kijken naar de scribenten van het stuk in Refdag:
De auteurs zijn respectievelijk voorzitter en secretaris van werkgroep Vanuit Jeruzalem.
Het zijn dus twee groepen die pal tegenover elkaar staan. De werkgroep Vanuit Jeruzalem en Sabeel.

Nu ken ik heel toevallig de voorzitter van de Nederlandse tak van Sabeel heel goed.
Het gaat Sabeel niet om de 'gewone man' in Israël, maar om de wijze waarop de regering in Israël omgaat met de bezette gebieden. Om de nederzettingen van Joden in die bezette gebieden. Om de muur - waarvan begrepen wordt dat het misschien veiliger is voor de Israëlieten, maar die zeer krankzinnig door plekken gaat waardoor bv. een Palestijnse christen niet meer vanuit zijn huis bij zijn zaak kon komen.
Het gaat niet om zomaar mensen, het gaat om christenen, Palestijnse christenen, die steun krijgen.

Omdat het om het Joodse volk gaat, is er nauwelijks een zinnig woord over te zeggen. Want er wordt geen scheiding gemaakt bij velen tussen de staat Israël en Israël als Gods volk.
Sabeel heeft het over de staat Israël en zijn regering - en laat onverlet het recht van bestaan, het wonder van het bestaan van Israël als volk.

(Ik weet, ik begeef mij op glad ijs, wilde het alleen aanduiden, maar zal er verder niet op ingaan)
Dit lijkt me goed voor de nuance :)
Vaak gaat het over in overdrijvingen van tegenstellingen als het om dit soort dingen gaat.
Heb ik zo het idee van.
Ik weet na alle jaren eigenlijk nog steeds niet goed wat de vervangingstheologie is.
Ik heb werkelijk zo'n vervangingstheologie nog niet gehoord. Ik hoor alleen weerstand tegen een schijnbaar bestaande vervangingstheologie.
Zelf vraag ik me af of het geloof in het bestaan van de vervangingstheologie niet berust op een eenzijdig misverstaan of het bevestigen van een eenzijdige behandeling van het evangelie in verschillende kerken.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Probeer je te beperken tot het herstel in de toekomst van een gelovige natie van 12 stammen. De vervangingstheologie heeft hier niets mee te maken , die mensen geloven totaal niet in een plan met Israël.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

marianne schreef: Nee eigenlijk niet, sorry. Geen vrucht in die eeuw, en toen de discipelen er 's morgens voorbijgingen was de boom vanaf de wortel verdort.
Dat deel van de Joden die Jezus wel aangenomen hadden, moet voor vrucht gerekend worden, tenminste als het over dezelfde boom gaat.
Dor is dor, en geen vrucht is geen vrucht en niet een klein beetje vrucht.
Mij lijkt het beter dat we die bomen los van elkaar moeten zien, ieder in z'n eigen context.
Er wordt gezegd dat de vijgenboom staat voor de natie, het volk Israël. Het gaat niet over het persoonlijk geloof. De leiders van het volk hadden officieel Jezus afgewezen.
Bovendien kwamen pas met Pinksteren heel veel Joden (maar toch nog een klein deel van het hele volk) tot geloof:

Hand.2:37 Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’ 38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden,

Ook in Hosea 9 zie je dat het over het volk Israël gaat:
10 Ik vond Israël als druiven in de woestijn; als vroege vijgen aan de vijgenboom, zijn eerste opbrengst, zag Ik uw vaderen.

Ik denk ook dat je de betekenis van vijgenboom en olijfboom in een verschillende context moet bekijken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
marianne

Bericht door marianne »

Adinomis schreef:
marianne schreef:Nee eigenlijk niet, sorry. Geen vrucht in die eeuw, en toen de discipelen er 's morgens voorbijgingen was de boom vanaf de wortel verdort. Dat deel van de Joden die Jezus wel aangenomen hadden, moet voor vrucht gerekend worden, tenminste als het over dezelfde boom gaat. Dor is dor, en geen vrucht is geen vrucht en niet een klein beetje vrucht. Mij lijkt het beter dat we die bomen los van elkaar moeten zien, ieder in z'n eigen context.
Er wordt gezegd dat de vijgenboom staat voor de natie, het volk Israël. Het gaat niet over het persoonlijk geloof. De leiders van het volk hadden officieel Jezus afgewezen. Bovendien kwamen pas met Pinksteren heel veel Joden (maar toch nog een klein deel van het hele volk) tot geloof: Hand.2:37 Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’ 38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, Ook in Hosea 9 zie je dat het over het volk Israël gaat: Ik vond Israël als druiven in de woestijn; als vroege vijgen aan de vijgenboom, zijn eerste opbrengst, zag Ik uw vaderen. Ik denk ook dat je de betekenis van vijgenboom en olijfboom in een verschillende context moet bekijken.
Ja ik zie het ook zo dat de vijgenboom voor de natie Israël staat, en ik ben het met je eens om dat niet te verwarren met de olijfboom Rom.11. (de olijf heb ik ook niet genoemd, dat was Eric-Jan)
Maar vroege vijgen (gelovige Joden rond Pinksteren bedoel je dat Hos.9?)) aan de vijgenboom zijn toch vrucht, dus dan is die vijgenboom niet geheel meer dor vanaf de wortel, terwijl Jezus zei dat er in deze periode/bedeling geen vrucht aan zou zijn.
Maar jij zegt dat de generatie die ziet dat de vijgenboom weer vrucht gaat dragen, dezelfde is als die de wederkomt meemaakt.
Let op als de vijgenboom weer gaat bloeien, als het hout van de vijgenboom weer vochtig wordt, als er bladeren gaan uitspruiten. Die generatie die dat meemaakt, dat is de generatie die mijn wederkomst meemaakt.
Maar die eerste vrucht is al geweest met Pinksteren, en van de wederkomt heb ik nog niets gemerkt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
Er wordt gezegd dat de vijgenboom staat voor de natie, het volk Israël. Het gaat niet over het persoonlijk geloof. De leiders van het volk hadden officieel Jezus afgewezen.
Bovendien kwamen pas met Pinksteren heel veel Joden (maar toch nog een klein deel van het hele volk) tot geloof:

Hand.2:37 Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’ 38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden,

Ook in Hosea 9 zie je dat het over het volk Israël gaat:
10 Ik vond Israël als druiven in de woestijn; als vroege vijgen aan de vijgenboom, zijn eerste opbrengst, zag Ik uw vaderen.

Ik denk ook dat je de betekenis van vijgenboom en olijfboom in een verschillende context moet bekijken.
Ik denk ook dat er verschil is tussen de uitleg en de typering van de Olijfboom en de Vijgenboom.
Ook noemde ik terzijde de amandelboom.

Het is goed om het verschil te kenmerken, maar ik meen dat het ergens in een topic al over de olijfboom ging.

Maar voor alle zekerheid eerst dan maar de Olijfboom.
De eerste keer wordt deze Olea Europea al genoemd bij Noach met die duif dus toen al groeide er in Turkije Olijfbomen en uiteraard kennen we de Olijfberg., een plaats om God te aanbidden en de belangrijke rol voor de toekomst heb ik elders al genoemd als vluchtroute.

De oogst vindt plaats in november/december. De boom staat voor de rijkdom die het land zou opbrengen. olierijke olijfbomen en honing.
De edele olijfboom in Romeine 11 staat voor Gods zegeningen en de nieuw geënte takken van de wilde olijf ( gelovige heidenen) moeten zich niet beroemen t.o.v. de andere takken want er staat: "niet u draagt de wortel, maar de wortel draagt u".

De wortel en de stam van de edele olijf staan dus model voor Gods zegeningen voor Israël zie Deut. 7 vers 13 en ook de heidenen ontvangen zegeningen maar dan van geestelijke aard.

Het is een bittere vrucht en wordt in een soda oplossing gelegd en daarna in pekelwater. !0 dagen lang elke dag gewassen met schoon water. En dan weer ingelegd in aardewerken potten met zout en kruiden en specerijen en na een jaar rijp voor consumptie.
Bittere smaak weg en heerlijk om te eten.

Zout is bederfwerend en reinigend en ook de natuurlijke mens zou van zijn bitterheid en zonden schoongewassen moeten worden.
En zo zien we hoe dat deze vruchtbomen een duidelijke boodschap in zich hebben.
De vijg is heel iets anders.
Zelf lust ik het niet, het is compleet een hap zaadbal die je moet eten, geef maar maar een dadel.
Maar de vijg spreekt uiteraard over vruchtdragen en het verdorren van juist deze boom spreekt over een dode natie.
Aardig om iets meer van de vijg na te zoeken.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

@ marianne , ik denk dat er wel onderscheid is tussen de eerstelingengarf met Pinksteren(en de beweegbroden) en tussen de vijgenboom of het bloeien van de roos in de woestijn en de amandelboom.

De eerstelingengarf is typisch een beeld van de Gemeente als de Eerste vrucht van de oogst en als de Eerstgeborene , en de vijgenboom staat uitsluitend voor de staat Israël naar mijn mening. Ik begrijp wel dat ISRAËL de eerstgeborenen werd genoemd onder het oude verbond, maar daar is een kentering in gekomen , ge-illustreerd in de gekruisde handen van vader Jacob.
marianne

Bericht door marianne »

Oké ik zal het anders formuleren: toen Jezus de vijgenboom (Markus 11) in deze bedeling onvruchtbaar verklaarde (en die boom was direct geheel dor), hoe kan het dan dat er toch vruchten (bekeerlingen van Joden rond Pinksteren) waren voor Zijn wederkomst? De wederkomst moet nog komen!
Dan gaat het toch niet over dezelfde vijgenboom als in Mat. 24?
Adinomis

Bericht door Adinomis »

marianne schreef:Oké ik zal het anders formuleren: toen Jezus de vijgenboom (Markus 11) in deze bedeling onvruchtbaar verklaarde (en die boom was direct geheel dor), hoe kan het dan dat er toch vruchten (bekeerlingen van Joden rond Pinksteren) waren voor Zijn wederkomst? De wederkomst moet nog komen!
Waarom zou het dan in Markus 11 om een andere vijgenboom gaan? Ik begrijp je niet helemaal.

Ik heb nog meer aantekeningen van die rede:

God een tijd heeft gewacht (een tijd van een generatie, een tijd van 40 jaar), of dat volk Israël als geheel Jezus zou aanvaarden.

en dan met Pinksteren:

M.a.w. Petrus en Johannes leggen het volk daar uit wat zich daar heeft afgespeeld in de afgelopen 50 dagen. Dit alles moest gebeuren, dat stond al geschreven in het Oude Testament. Petrus zegt daarbij: "Ik weet dat jullie in onwetendheid hebben gehandeld", maar dan is ook nu het moment gekomen om Hem te aanvaarden als beloofde Verlosser. Als jullie dat doen, dan zal de hemel opengaan en dan zal God Jezus weer zenden.

Als Israël daar, als volk, collectief Jezus zou hebben aanvaard, dan zou het Koninkrijk Gods, het zichtbare rijk op aarde, daar en toen begonnen zijn. We weten uit de Schrift dat slechts een deel van Israël daar en toen Jezus heeft aanvaard. Het zijn er heel veel geweest, maar vanaf dat moment, vanaf het moment dat niet geheel Israël de Messias heeft aanvaard, heeft de heilsgeschiedenis een andere loop genomen.
Piebe

Bericht door Piebe »

ericjan schreef:
Piebe schreef: 'Ziet, ik, Paulus, zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn. En ik betuig weer aan een ieder mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.' (Gal 5,2-3)
Hier laat Paulus dus zien dat de besnijdenis niet slechts een uiterlijk ritueel is, maar dat bij de besnijdenis de Wet hoort. Net als bij de christelijke doop geloof hoort.
Als lege rituelen stellen zowel de besnijdenis als de doop niks voor namelijk.
Immers, islamieten zijn ook besneden maar gaan regelrecht tegen de Wet van God in door een andere god te aanbidden dan de God van Israel.
In Paulus zijn tijd waren er nog geen moslims, dus het lijkt me duidelijk over wie hij het heeft, de joden. Feit is dat Paulus de besnijdenis afschafte en dat is ook waarom ze zijn evangelie zo aanstotelijk vinden.

'De besnijdenis is niets, en de voorhuid is niets, maar de onderhouding van de geboden Gods.' (1 Kor 7,19)

'Maar ik, broeders! Indien ik nog de besnijdenis predik, waarom word ik nog vervolgd? Zo is dan de ergernis des kruises vernietigd.' (Gal 5,11)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:Probeer je te beperken tot het herstel in de toekomst van een gelovige natie van 12 stammen. De vervangingstheologie heeft hier niets mee te maken , die mensen geloven totaal niet in een plan met Israël.
O dat, maar die geloven wel weer in een plan met de joden, lijkt mij.
De bijbel beschrijft het gewoon immers. Ook die mensen zullen dat vast wel gelezen hebben.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

marianne schreef:Oké ik zal het anders formuleren: toen Jezus de vijgenboom (Markus 11) in deze bedeling onvruchtbaar verklaarde (en die boom was direct geheel dor), hoe kan het dan dat er toch vruchten (bekeerlingen van Joden rond Pinksteren) waren voor Zijn wederkomst? De wederkomst moet nog komen!
Ok nu begrijp ik het.
Omdat de vijgenboom gaat om een staat. En altijd in de Bijbel, dat heb ik ook eerder geschreven was er een gelovig overblijfsel. In Nederland wonen toch ook veel individuele gelovigen, maar daarmee hebben wij geen christelijke bekeerde natie?
Nog steeds is in deze bedeling de vijgenboom onvruchtbaar en verdord en dat blijft zo tot de volgende bedeling, de 6e namelijk aanbreekt, maar Goddank komen er nog steeds Joden tot geloof en zij behoren tot een andere "natie" vanaf dat moment, n.l. tot de Gemeente.
Het blijft dezelfde vijgenboom. Piet Smit een Afrikaan heeft een prachtige lied gezongen, maar ik kan het niet vinden.
"Al zou de vijgenboom weer gaan bloeien en al zou.....dan nochthans zal ik....
Wij gelovigen uit de genade bedeling kunnen niets veranderen of stimuleren van het bloeien van deze staat.
In de toekomst zal men tot geloof komen en dat begint bij de regering, bij de Knesseth, dan de religieze lijdslieden en zo zal deze staat veranderen in een bloeiende boom, die Menorah die in de tuin van de Knesseth staat en die de amandelboom uitbeeldt als een kandelaar met 7 armen als ik het goed heb zal op een andere tijd dan gebruikelijk bloeien. Ik zal even dat verder proberen op te zoeken.
Het beeld van de huidige staat en de wereld is die als van in de dagen van Noach, maar daarom werd er wel een 8 tal bewaard op de volkerenzee in het schip met een venster naar boven, waar het licht door kwam.
Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=Ub5dZPOXtsU
Hier zie je de prachtige vrucht en het uitlopen van de knoppen.
https://www.youtube.com/watch?v=16I3zJPUaZA

Een dierbare die dit zingt samen met de country trail band van Wim Pols ook een dierbare broeder.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik bedoel de profetie dat de wijnstok geen vrucht meer zal geven , ik denk uit Joël want dat is geen beste tijd voor het volk.
https://www.youtube.com/watch?v=MlszrlJ9GAk

Adi weet je wat ik bedoel, dat men zegt, al gebeurt dit en dat dan nochtans zal ik juichen voor de Heer, ondanks al die narigheid.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Afbeelding

Ik weet niet of ik nu in de war ben met de amandelboom en de vijgenboom.

In onderstaand stukje staat niet wat de Bijbel wel vermeldt dat de Here Jezus de boom vervloekte en dat hij onmiddelijk verdorde.

In het wapen van Israël wordt de menora geflankeerd door twee olijftakken.
Op deze wijze wordt door het wapen het visioen van de profeet Zacharia opgeroepen. Zacharia is de profeet die met het volk van Israël vanuit de Babylonische ballingschap naar het beloofde land terugkeerde om daar Jeruzalem te herbouwen en om tevens de Tempel opnieuw een plaats te geven in het centrum van het volksleven. Bij deze profeet lezen we in het vijfde nachtgezicht de volgende woorden
‘Hij (de engel) zeide tot mij: Wat ziet gij? Daarop antwoordde ik: Ik zie daar een kandelaar, geheel van goud, met een oliehouder aan zijn top; hij heeft zeven lampen, en telkens zeven toevoerbuizen voor de lampen erbovenop en twee olijfbomen steken boven hem uit, de ene rechts en de andere links van de oliehouder. Ik hernam en vroeg de engel die met mij sprak: Wat betekent dit, mijn heer? Toen gaf de engel die met mij sprak mij ten antwoord: Weet gij niet, wat dit betekent? Hij antwoordde mij: Dit is het woord des HEREN tot Zerubbabel: niet door kracht noch door geweld, maar door mijn Geest! zegt de Here der heerscharen.
De verdorde vijgenboom als waarschuwing
Met de verdorde vijgenboom in de omgeving van Jeruzalem waarover de evangelisten vertellen (Marcus 11: 12-14, 20-22) en Matt, 21: 18-22) hebben veel mensen het moeilijk.Hoe kan Jezus die zoveel zieken genas, een boom vervloeken?
En is het ook niet erg onredelijk van Jezus om vruchten te verwachten, terwijl erkend moest worden, dat het niet de tijd was voor de vijgen?(Marc.11:13).
We kunnen het onderstaande daarover opmerken.
De tijd waarop Jezus op de boom toeliep is nauwkeurig bekend. Het was na de intocht in Jeruzalem, vlak vóór Pasen.
In het voorjaar beginnen aan de vijgenboom de bladeren tevoorschijn te komen.
Tegelijk met de bladeren verschijnen aan de uiteinden van de twijgen ook kleine vruchtjes, groene knobbeltjes ter grootte van kleine kersen. Ze hebben dezelfde kleur als de bladeren en zijn er min of meer onder verscholen.
Om ze te ontdekken moet je er wel heengaan en ze van vlak bij gaan kijken.De Arabieren noemen deze kleine vruchtjes taqsh.
Ze zijn van weinig nut, maar worden in geval van nood door herders en boeren gegeten om de honger te stillen.
Zo is ook Jezus op die vijgenboom toegelopen om te kijken of er al van die kleine vruchtjes aanzaten. Jezus had echt trek.
Hij wist wel dat het nog niet de tijd voor vijgen was, maar hij kon wel taqsh verwachten.
Marcus schrijft ook niet dat Jezus keek of er al vijgen waren, nee, hij liep op de boom toe in de hoop iets eetbaars te vinden"
Ik vind dit zo echt menselijk. Jezus zei wellicht tegen zijn leerlingen; mensen, ik ga even bij die vijgenboom kijken of er al taqsh aan zit. Meer verwachtte Jezus ook niet
Het was immers nog te vroeg.
De echte zomervijgen zijn pas in Juli en Augustus rijp
Jezus constateert nu dat de vijgenboom dood is.Hij draagt geen vrucht, want de taqsh hadden er al aan moeten zitten.
Op een afstand zag hij er uit als andere vijgenbomen.
Hij was rijk aan blad. Op het eerste gezicht was er veel dat diepe indruk maakte, maar als je de vijgenboom van dichtbij bekeek, bleek hij onvruchtbaar te zijn.
Die onvruchtbare vijgenboom was voor Jezus een beeld voor Jeruzalem en het volk Israël.
Op het eerste gezicht was er veel dat indruk maakte.
Er werden veel offers gebracht. De Farizeeën spraken lange gebeden uit.
Er werd eindeloos gediscussieerd over de uitleg van de geboden, maar het was slechts uiterlijke schijn Er was geen geloof, hoop en liefde.
Hun leven was onvruchtbaar voor het Godsrijk
Bron. http://www.bijbelseplaatsen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Afbeelding

In onderstaand stukje staat niet wat de Bijbel wel vermeldt dat de Here Jezus de boom vervloekte en dat hij onmiddellijk verdorde.
Leuk, die youtubefilm met het vijgenboomlied (Habakuk) in je vorige posting, had ik al eens op mijn weblog gebruikt. :)

Uit het stukje wat je hieronder hebt gekopieerd (en ook uit wat je zelf hierboven schreef) blijkt weer de jarenlange invloed van de vervangingstheologie.
Je hebt het over vervloeken. In sommige Bijbelvertalingen wordt dat woord ook gebruikt. Maar het is aangetoond dat het woord "vervloeking" helemaal niet in de grondtekst staat.
Ik heb het nagekeken in de Interlinear Scripture Analyzer. Daar wordt het woord "exEranthe" en "exErammenEn" gebruikt, wat "gedroogd, verdord of verwelkt betekent.

Israël werd niet vervloekt, Jezus had de vloek gedragen aan het kruis. De boom werd tijdelijk uitgeschakeld, met instandhouding van de wortel. Ook dat blijkt uit de grondtekst.
Zodoende kan die boom weer uitspruiten, zoals Matt. 24 vermeldt. Het was voor de tijd van een "aioon".
Een aioon wordt in de bijbel ook voor een periode gebruikt. Zie deze site.
God heeft zich tijdelijk afgewend van zijn volk, maar het niet vervloekt om daarvoor een ander Israël in de plaats te nemen.
Jezus had immers gezegd: "totdat gij zegt: Gezegend is Hij die komt in de Naam des Heren". En die tijd komt dichterbij: het hout van de vijgenboom wordt week.
Zo is ook Jezus op die vijgenboom toegelopen om te kijken of er al van die kleine vruchtjes aanzaten. Jezus had echt trek.
Hij wist wel dat het nog niet de tijd voor vijgen was, maar hij kon wel taqsh verwachten.
Ik heb ook een vijgenboompje in mijn tuin en daar zitten taqsh aan. :)
Die onvruchtbare vijgenboom was voor Jezus een beeld voor Jeruzalem en het volk Israël.
Op het eerste gezicht was er veel dat indruk maakte.
Er werden veel offers gebracht. De Farizeeën spraken lange gebeden uit.
Er werd eindeloos gediscussieerd over de uitleg van de geboden, maar het was slechts uiterlijke schijn Er was geen geloof, hoop en liefde.
Hun leven was onvruchtbaar voor het Godsrijk
Bron. http://www.bijbelseplaatsen.
Zou dit ook niet een waarschuwing voor ons inhouden? We voelen ons toch niet beter dan de Joden?
Hoe is het met de gemeente in deze tijd gesteld? Zou de Here bij ons de vruchten vinden die Hij verwacht?

Zoals in de zeven gemeenten in het boek Openbaring:

Op.3:15 Ik ken uw werken, en weet dat u niet koud en niet heet bent. Was u maar koud of heet!
16 Maar omdat u lauw bent en niet koud en ook niet heet, zal Ik u uit Mijn mond spuwen.
...
Ik ken uw werken, en weet dat u de naam hebt dat u leeft, maar u bent dood.

2 Wees waakzaam en versterk het overige dat dreigt te sterven, want Ik heb uw werken niet vol bevonden voor God.
3 Bedenk dan hoe u het hebt ontvangen en gehoord, en houd het vast en bekeer u. Als u dan niet waakzaam bent, zal Ik bij u komen als een dief en u zult beslist niet weten op welk uur Ik bij u zal komen.

6 Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Vervloeken vind ik sowieso een akelig woord. De Bijbel zegt ook dat God Israël tijdelijk terzijde heeft gezet en dat is een betere uitdrukking.
Het is fijn om deze dingen te delen die een belangrijk onderdeel zijn van onze toekomstverwachting.

Mooi ...! ...zo een vijgenboompje in je eigen tuin. Ik ken wel goed die gedroogde vijgen en af en toe zie ik ze op de markt liggen en moet ik aan de passievrucht denken.
Het is een echte zaadbal, en het is prachtig dat de natuur zich zo uitdrukt en spreekt van het werk van Gods handen.
Goede zondag.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Vervloeken vind ik sowieso een akelig woord. De Bijbel zegt ook dat God Israël tijdelijk terzijde heeft gezet en dat is een betere uitdrukking.
Het is fijn om deze dingen te delen die een belangrijk onderdeel zijn van onze toekomstverwachting.

Mooi ...! ...zo een vijgenboompje in je eigen tuin. Ik ken wel goed die gedroogde vijgen en af en toe zie ik ze op de markt liggen en moet ik aan de passievrucht denken.
Het is een echte zaadbal, en het is prachtig dat de natuur zich zo uitdrukt en spreekt van het werk van Gods handen.
Goede zondag.
De bloei van de vijg is heel bijzonder, de bloemen groeien namelijk naar binnen toe en je zult de vijg moeten opensnijden om het te kunnen zien. Hier een plaatje. En ook een goede zondag toegewenst.
Afbeelding
marianne

Bericht door marianne »

https://www.youtube.com/watch?v=MlszrlJ9GAk Mooi lied Wilsophie!

Maar al met al is het me nog steeds niet duidelijk, het zal wel aan mij liggen.
"Laat niemand meer vrucht van u eten in eeuwigheid" zegt Jezus. Toen de discipelen er 's morgens weer langs kwamen zagen ze dat de boom vanaf de wortel was verdord.
Dat Israël als natie Hem niet aannam, ook na Pinksteren niet dat klopt.
Maar een beetje vrucht past niet bij geheel verdord.
En de duizenden die met Pinksteren tot geloof kwamen past niet bij geheel en terstond verdord.
En Israël was op dat moment in Markus 11 nog niet tijdelijk uitgeschakeld. Dat gebeurde verderop in Handelingen pas, toen ze Hem bleven verwerpen.
In deze bedeling horen degenen (Jood en heiden) die tot geloof komen bij de Olijf.