Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 21440
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Is "' onbaatzuchtigheid "" bij de mens terug te voeren op een aangeboren natuurlijke aanleg bij een aantal mensen of komt het voort uit zelfoverwinning. Wanneer goed doen voor de medemens voor de ene wereldburger als geboortegift duidelijk veel gemakkelijker is, als voor de andere bewoner, dan is er wel degelijk sprake van aangeboren verschil in kunnen presteren. Zo is het wellicht ook gesteld met de omgang met het begrip "" zonde "'.
Veel gemakkelijker om het te laten voor de ene als voor de ander. Een fluitje van een cent, versus bijkans onmogelijk.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Alleen in 'het moment' is onbaatzuchtigheid te vinden. Doch het ego leeft in de tijd en is daarmee per definitie zondig. Het ego zal altijd calculeren ten voordele van zichzelf. Als iemand in de winkel voordringt zal het ego zeggen: "Hola, ik was eerst'. In 'het moment' is er alleen de waarneming zonder oordeel van het voordringen. Ego is daarmee feitelijk een ander woord voor 'degene die oordeelt'. En daarmee zondig is.

Degene die stopt met het oordeel en het ego maar laat voor wat die is, die zal wonderen voor zijn ogen zien gebeuren. We zijn niet geboren om te lopen (in de tijd wandelen), we zijn geboren om te vliegen! Het vereist wel een lange weg, Jezus is die weg. En daar doemt het eerste probleem al op, wie of wat is Jezus eigenlijk? Hoe kan een mens uit het jaar 30 nou de weg zelf zijn. Vragen, vragen.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
peda
Berichten: 21440
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Voor de nodigen onder ons is Jezus het voorbeeld van de "' volkomen "' mens en de "' volkomen "' mens is eveneens voor velen gekoppeld aan het "' goddelijke "'. Daar kunnen orthodoxe christenen en esoterici elkaar de hand geven, hoewel beiden "" goddelijk en God "' geheel anders invullen. De "" volkomen "' mens heeft nooit werkelijk bestaan, zo roepen weer anderen, het is slechts een "' voorstelling "', een mythisch ideaal beeld. Het Carrier topic getuigt van de verschillende zienswijzen over Jezus. Tufkah levert een Jezus beeld dat bijna niemand begrijpt, anderen houden het bij simpeler beschrijvingen van de "' goddelijke volkomenheid "' in de persoon Jezus. In ieder geval ging de zonde aan Jezus voor 100 % voorbij, zo leren alle Jezus- verhalen, als grootste gemene deler.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

Tiberius Claudius schreef: 11 dec 2023, 11:35 Octopussen zijn anders buitengewoon schrander en kunnen zelfs aanhankelijk worden.
Er was zelfs een octopus die matches in het wereldkampioenschap voetbal correct voorspelde.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

Tufkah schreef: 11 dec 2023, 12:19 We zijn niet geboren om te lopen (in de tijd wandelen), we zijn geboren om te vliegen!
Inderdaad, de tijd vliegt.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

peda schreef: 11 dec 2023, 13:25 Voor de nodigen onder ons is Jezus het voorbeeld van de "' volkomen "' mens en de "' volkomen "' mens is eveneens voor velen gekoppeld aan het "' goddelijke "'. Daar kunnen orthodoxe christenen en esoterici elkaar de hand geven, hoewel beiden "" goddelijk en God "' geheel anders invullen. De "" volkomen "' mens heeft nooit werkelijk bestaan, zo roepen weer anderen, het is slechts een "' voorstelling "', een mythisch ideaal beeld. Het Carrier topic getuigt van de verschillende zienswijzen over Jezus. Tufkah levert een Jezus beeld dat bijna niemand begrijpt, anderen houden het bij simpeler beschrijvingen van de "' goddelijke volkomenheid "' in de persoon Jezus. In ieder geval ging de zonde aan Jezus voor 100 % voorbij, zo leren alle Jezus- verhalen, als grootste gemene deler.
Die laatste zin is niet helemaal waar. Dat houdt verband met hetgeen Jezus zei vlak voordat hij de kruisdood stierf:
“ Mijn God, mijn God, waarom heeft Gij mij verlaten?”. Op het waarom van deze vraag heeft (bijna) niemand tot op heden een afdoende antwoord kunnen geven.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3056
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Pyro_123 schreef: 11 dec 2023, 13:35
Tiberius Claudius schreef: 11 dec 2023, 11:35 Octopussen zijn anders buitengewoon schrander en kunnen zelfs aanhankelijk worden.
Er was zelfs een octopus die matches in het wereldkampioenschap voetbal correct voorspelde.
Met zoiets decadents houden octopussen zich niet bezig.
Je bent vast in de war met brulapen.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

Yours schreef: 11 dec 2023, 13:42 Die laatste zin is niet helemaal waar. Dat houdt verband met hetgeen Jezus zei vlak voordat hij de kruisdood stierf:
“ Mijn God, mijn God, waarom heeft Gij mij verlaten?”. Op het waarom van deze vraag heeft (bijna) niemand tot op heden een afdoende antwoord kunnen geven.
Gewoon psalm 22 :)
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

Tiberius Claudius schreef: 11 dec 2023, 13:43
Pyro_123 schreef: 11 dec 2023, 13:35
Er was zelfs een octopus die matches in het wereldkampioenschap voetbal correct voorspelde.
Met zoiets decadents houden octopussen zich niet bezig.
Je bent vast in de war met brulapen.
Google maar eens op 'Paul de octopus' ;)
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3056
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Yours schreef: 11 dec 2023, 13:42
peda schreef: 11 dec 2023, 13:25 Voor de nodigen onder ons is Jezus het voorbeeld van de "' volkomen "' mens en de "' volkomen "' mens is eveneens voor velen gekoppeld aan het "' goddelijke "'. Daar kunnen orthodoxe christenen en esoterici elkaar de hand geven, hoewel beiden "" goddelijk en God "' geheel anders invullen. De "" volkomen "' mens heeft nooit werkelijk bestaan, zo roepen weer anderen, het is slechts een "' voorstelling "', een mythisch ideaal beeld. Het Carrier topic getuigt van de verschillende zienswijzen over Jezus. Tufkah levert een Jezus beeld dat bijna niemand begrijpt, anderen houden het bij simpeler beschrijvingen van de "' goddelijke volkomenheid "' in de persoon Jezus. In ieder geval ging de zonde aan Jezus voor 100 % voorbij, zo leren alle Jezus- verhalen, als grootste gemene deler.
Die laatste zin is niet helemaal waar. Dat houdt verband met hetgeen Jezus zei vlak voordat hij de kruisdood stierf:
“ Mijn God, mijn God, waarom heeft Gij mij verlaten?”. Op het waarom van deze vraag heeft (bijna) niemand tot op heden een afdoende antwoord kunnen geven.
Sommigen denken dat hij riep om de profeet Elia.
Dat verandert echter niet veel aan het probleem.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3056
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Pyro_123 schreef: 11 dec 2023, 13:45
Tiberius Claudius schreef: 11 dec 2023, 13:43
Met zoiets decadents houden octopussen zich niet bezig.
Je bent vast in de war met brulapen.
Google maar eens op 'Paul de octopus' ;)
Dat kende ik niet.

Wat me opvalt is, dat als Duitsland verloor dat een andere dichtheid had als wanneer ze wonnen.
Dat duidt op afhankelijkheid.
Om meer te zeggen moet ik meer weten hoe de proef is gedaan.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

Tiberius Claudius schreef: 11 dec 2023, 13:45
Yours schreef: 11 dec 2023, 13:42

Die laatste zin is niet helemaal waar. Dat houdt verband met hetgeen Jezus zei vlak voordat hij de kruisdood stierf:
“ Mijn God, mijn God, waarom heeft Gij mij verlaten?”. Op het waarom van deze vraag heeft (bijna) niemand tot op heden een afdoende antwoord kunnen geven.
Sommigen denken dat hij riep om de profeet Elia.
Dat verandert echter niet veel aan het probleem.
Er wordt gewoon een rabbi geschetst die een wrede marteldood stierf met de eerste regel van een psalm op zijn lippen.
Spoiler: het antwoord op de vraag staat in de laatste regel van de psalm.
peda
Berichten: 21440
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Pyro_123 schreef: 11 dec 2023, 13:44
Yours schreef: 11 dec 2023, 13:42 Die laatste zin is niet helemaal waar. Dat houdt verband met hetgeen Jezus zei vlak voordat hij de kruisdood stierf:
“ Mijn God, mijn God, waarom heeft Gij mij verlaten?”. Op het waarom van deze vraag heeft (bijna) niemand tot op heden een afdoende antwoord kunnen geven.
Gewoon psalm 22 :)
Maar de vraag blijft. Waarom kan een "' volkomen mens "" bij de start van het biologische stervensproces verlatenheid ervaren
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 11 dec 2023, 13:25 Voor de nodigen onder ons is Jezus het voorbeeld van de "' volkomen "' mens en de "' volkomen "' mens is eveneens voor velen gekoppeld aan het "' goddelijke "'. Daar kunnen orthodoxe christenen en esoterici elkaar de hand geven, hoewel beiden "" goddelijk en God "' geheel anders invullen. De "" volkomen "' mens heeft nooit werkelijk bestaan, zo roepen weer anderen, het is slechts een "' voorstelling "', een mythisch ideaal beeld. Het Carrier topic getuigt van de verschillende zienswijzen over Jezus. Tufkah levert een Jezus beeld dat bijna niemand begrijpt, anderen houden het bij simpeler beschrijvingen van de "' goddelijke volkomenheid "' in de persoon Jezus. In ieder geval ging de zonde aan Jezus voor 100 % voorbij, zo leren alle Jezus- verhalen, als grootste gemene deler.
Jezus was als vleesgeworden Woord volkomen, niet als mens. Anders had het voor Satan geen zin om Jezus te verzoeken in de woestijn.

Tufkah levert geen beeld wat bijna niemand begrijpt, het kernprobleem is dat de mens Jezus vergoddelijkt. Dat deed Jezus zelf helemaal niet, als mens was hij de minste der minste. Waar ik 'hij' gebruik in mijn schrijven , schrijf ik dan ook geen hoofdletter. Uit eerbied voor Jezus' nederigheid. Het Woord schrijf ik wel met een hoofdletter, het Woord komt voort uit God.

Dat maakt het tevens begrijpelijk waarom Jezus de historische woorden “ Mijn God, mijn God, waarom heeft Gij mij verlaten?” uitsprak. Jezus als mens onderging Godsverlatendheid om tot God te kunnen terugkeren. Dat is ook de weg voor de mens.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

peda schreef: 11 dec 2023, 14:19
Pyro_123 schreef: 11 dec 2023, 13:44 Gewoon psalm 22 :)
Maar de vraag blijft. Waarom kan een "' volkomen mens "" bij de start van het biologische stervensproces verlatenheid ervaren
Waarom niet?

wat is 'volkomen' als het ervaringen uitsluit dan. :|
peda
Berichten: 21440
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Pyro_123 schreef: 11 dec 2023, 14:35
peda schreef: 11 dec 2023, 14:19
Maar de vraag blijft. Waarom kan een "' volkomen mens "" bij de start van het biologische stervensproces verlatenheid ervaren
Waarom niet?

wat is 'volkomen' als het ervaringen uitsluit dan. :|
Dan zit je op het spoor van Messenger. De Godsvonken ( God-Zelven ) missen bij Walsch de empirische menselijke ervaringen en gaan daarom terug naar de stoffelijke wereld om aldaar empirische ervaringen op te doen.
Moet God Zelve Kwaad doen, om het Kwaad ervaren te hebben en dus inhoudelijk te kennen ?
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1629
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Robert Frans »

Yours schreef: 11 dec 2023, 13:42Die laatste zin is niet helemaal waar. Dat houdt verband met hetgeen Jezus zei vlak voordat hij de kruisdood stierf:
“ Mijn God, mijn God, waarom heeft Gij mij verlaten?”. Op het waarom van deze vraag heeft (bijna) niemand tot op heden een afdoende antwoord kunnen geven.
Het doet me denken aan een mooie tekst uit het boek 'Moeder en Zoon' van Gerard Reve:

"Kijk," sprak ik, "In Jezus Christus zijn God en Mens op volmaakte en onlosmakelijke wijze voor eeuwig in één Persoon verenigd. Is dat zo, of is dat niet zo?"
"Dat is zo," moest professor Hemelsoet mij toegeven."
[...]
"Prima," vervolgde ik, "Maar nu: geen uitvluchten. Als Hij waarlijk God is... als Hij dat dus is... als dat waar is... Wie was het dan, Die aan de vooravond, in de hof van Getsemane, bang was... Die aarzelde... Die twijfelde... Die de Dood aan het kruis vreesde... Ik bedoel: Wie was het dan, Die daar, in Zijn doodsangst... door een engel gesterkt moest worden...?" Ik haalde diep adem. "Wie anders was dat... dan God Zelf, Die Wanhoopte, en Die aan Zichzelf twijfelde...?"
"Dat is wat de Kerk ons leert," sprak professor Hemelsoet.
Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

peda schreef: 11 dec 2023, 14:48 Dan zit je op het spoor van Messenger. De Godsvonken ( God-Zelven ) missen bij Walsch de empirische menselijke ervaringen en gaan daarom terug naar de stoffelijke wereld om aldaar empirische ervaringen op te doen.
Moet God Zelve Kwaad doen, om het Kwaad ervaren te hebben en dus inhoudelijk te kennen ?
Deze opvattingen van 'volkomen mens zijn' komen op mij over als spirituele spierballen taal. In tegenstelling tot menselijke kwetsbaarheid, dat je je verlaten kan voelen in het diepste lijden vind ik persoonlijk geloofwaardiger en meer invoelbaar.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7889
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Pyro_123 schreef: 11 dec 2023, 10:46
Petra schreef: 11 dec 2023, 08:40 Of heel simpel gezegd.. als ik als een vis word geboren, ben ik toegerust om te zwemmen, dus ga ik lekker zwemmen. Me druk maken om de vraag waarom ik niet kan vliegen heb ik niks aan. Was het de bedoeling dat ik zou vliegen dan was ik wel als vogel geboren.
Ja, maar als je nou een heel slimme vis ben dan bouw je gewoon een aquarium met vleugels.
Jazeker.
Maar ook dat heeft een natuurlijke limiet. Die begrensd wordt door geestelijke en lijfelijke vermogens en onze driedimensionale wereld.
Hoever onze wereld en ons (menselijk) maximum reikt, moeten we nog zien.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

Petra schreef: 12 dec 2023, 08:21
Pyro_123 schreef: 11 dec 2023, 10:46
Ja, maar als je nou een heel slimme vis ben dan bouw je gewoon een aquarium met vleugels.
Jazeker.
Maar ook dat heeft een natuurlijke limiet. Die begrensd wordt door geestelijke en lijfelijke vermogens en onze driedimensionale wereld.
Het geloof in limieten als beperkende factor zou wel eens een self fulfilling prophecy kunnen zijn.

Hoever onze wereld en ons (menselijk) maximum reikt, moeten we nog zien.
Als diersoort is de mens erg succesvol.
Nu nog een beetje meer harmonie met elkaar en de leefomgeving. Dat is wel een voorwaarde om naar een menselijk maximum te streven.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7889
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Yours schreef: 11 dec 2023, 11:52
Natuurlijk heb je een zeker ego nodig, want anders dringt bijvoorbeeld iedereen in een winkel voor. En je hebt niet alleen brood, maar ook een bed en een douche nodig.

Anderzijds is daar dus het dienen van elkaar. Wat ik met dat dienen bedoel is dat iemand belangeloos en in positieve zin ten dienste staat van een ander. En in eerste instantie niet het eigen gewin op het oog heeft. Zo lees ik bijvoorbeeld nu een boek van een man van de wetenschap die in 1993 een openbaring kreeg en zichzelf sinds die tijd dienstbaar opstelt om o.a. die Visioenen vanuit de Bron wereldkundig te maken. En daarbij zicht krijgt op het verleden, het heden en de toekomst. Dat sluit dan weer aan bij mijn eigen Bron-ervaringen, waarmee hij mij dan dus weer (onbewust) dient.

Een dergelijk dienen is uiteraard niet aan iedereen voorbehouden. Iedereen dient wat dat betreft op de eigen wijze te dienen op de manier die bij hem/haar past. Diegene dient daarbij weer niets op te dringen en dient tevens respectvol naar de ander te zijn.
Hi Yours,

Er zijn verschillende manieren van dienen. Samenwerking, coöperatie uit wederkerigheid (direct of indirect) of verwantschap, groepsselectie e.d. Er zijn talloze mechanismen voor de evolutie van samenwerking geïdentificeerd als verklaringen voor coöperatief gedrag.
Waar jij op doelt is altruïsme. Dat is een extreme vorm van samenwerking.

Hier een 1. onderzoek naar het waarom. Kennelijk is het intuïtieve besluitvorming.
En hier een 2.verdergaande genen studie.


https://journals.plos.org/plosone/artic ... ne.0109687

Ik citeer (heb het vast vertaald)

Je leven riskeren zonder erbij na te denken: intuïtieve besluitvorming en extreem altruïsme
Deze bevindingen suggereren dat extreem altruïsme met hoge inzet grotendeels kan worden gemotiveerd door automatische, intuïtieve processen.



https://greatergood.berkeley.edu/articl ... ruism_gene

Een recente studie suggereert hoe onze vrijgevigheid wordt beïnvloed door onze genen.

De onderzoekers concentreerden zich op de drie variaties van een gen genaamd het COMT-gen, dat beïnvloedt hoe bepaalde neurotransmitters in de hersenen worden geactiveerd.

De onderzoekers ontdekten dat mensen met een van de twee variaties van het COMT-gen (de Val/Val- en Val/Met-variaties) twee keer zoveel geld schonken aan het goede doel als mensen met de andere variatie (genaamd Met/Met), ongeacht hun geslacht.

Hoewel onderzoekers al jaren bewijs hebben dat altruïstisch gedrag op zijn minst gedeeltelijk wordt beïnvloed door genetica, is dat bewijs voornamelijk afkomstig van studies van tweelingen die rapporteren hoe altruïstisch ze zijn, waaruit is gebleken dat mensen met identiek genetisch materiaal vergelijkbare patronen van altruïsme vertonen. Dit is de eerste studie die altruïsme koppelt aan een specifiek gen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 21440
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Altruïstisch gedrag wordt in de metafysica hoger gewaardeerd als egoïstisch gedrag. Zowel in de Godsdiensten als in de esoterie is zulks het geval. Over het Thuis-komen van een '' booswicht "' lees ik in esoterische verhandelingen eigenlijk nooit en evenmin over de stap in het Koninkrijk door een "' booswicht "'. Zonde bedrijven, is een belemmering voor het maken van verdere geestelijk, hogere stappen.
Diegenen met een goed genen-pakket hebben dan na de biologische dood wel voordelen vergeleken met personen die genetisch minder bedeeld zijn.
Het kan dus verkeren, hoe het geboorte balletje rolt.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 05 dec 2023, 17:25
Alpha schreef: 05 dec 2023, 16:34
Jezus bestond al voor Mozes.

Joh 8:
58 Jezus zei: ‘Echt, ik verzeker jullie: voordat Abraham werd geboren, was ik er al (ego eimi). NWV.
58 Jezus zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik. HSV.
Jezus bestond niet voor Mozes, Het Woord was voor Mozes. Jezus spreekt hier over Zichzelf als het Woord.
De Bijbel lezen is één, de Bijbel verstaan is twéé.
Het is gebruikelijk om teksten te ontkennen als ze niet passen in je visie.

Gods zoon wordt in de Bijbel de meesterwerker genoemd, die naast JHWH dingen maakt.

Spreuken 8:
22 Jehovah bracht mij voort als het begin van zijn weg, het eerste van zijn werken van lang geleden.
23 In het verre verleden ben ik aangesteld, vanaf het begin, vanaf tijden eerder dan de aarde.
24 Ik werd voortgebracht toen er nog geen diepe wateren waren, toen er geen bronnen waren, overlopend van water.
25 Voordat de bergen waren neergezet, vóór de heuvels, werd ik voortgebracht,
26 toen hij de aarde en haar velden nog niet had gemaakt, toen de eerste kluit grond er nog niet was.
27 Toen hij de hemel maakte, was ik daar, toen hij de horizon aftekende op het watervlak,
28 toen hij daarboven de wolken plaatste, toen hij de bronnen van de waterdiepte vestigde,
29 toen hij grenzen stelde aan de zee zodat het water zijn gebod niet zou overschrijden, toen hij de fundamenten van de aarde legde,
30 toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer. Ik was altijd vrolijk bij hem.
31 Ik was blij over de aarde, die bewoond kon worden, en ik was bijzonder gesteld op de mensen. NWV.

Ook deze tekst wordt ontkend om dezelfde reden.

Jezus Christus is „de eerstgeborene van heel de schepping; want door bemiddeling van hem werden alle andere dingen in de hemelen en op de aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare” (Kolossenzen 1:15, 16).
De gepersonifieerde wijsheid noemt zich een meesterwerker.
Die personificatie dient niet alleen als een literaire vorm om de kenmerken van wijsheid uit te leggen, maar heeft in overdrachtelijke zin ook betrekking op Gods eerstgeboren Zoon, Jezus Christus, in zijn voormenselijk bestaan.
Lang voor zijn geboorte als mens op aarde werd hij „voortgebracht als het begin van Jehovah's weg
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 05 dec 2023, 18:59
Alpha schreef: 05 dec 2023, 16:13 Je hebt een duidelijk vooroordeel en je acht jezelf boven de Bijbel te staan.
Je gaat niet in op mijn reactie. Je quote me wel maar je doet niets met wat ik daarin schreef.
Jawel, maar dat past je dus niet.
Je kan de schepper niet dicteren.

Dat de Schepper onvolmaakte mensen zijn voornemen laat opschrijven is m.i. juist logisch.
Want zijn gedachten zijn oneindig veel hoger, dan die van mensen.
Hij laat toe dat mensen fouten maken.

Jezus wist dat Petrus hem, als zijn volgeling, zou ontkennen.
Toch maakte hij hem tot hoeder van zijn schapen. (Joh 21:15-17)

1 Pe 5:
1 Als medeouderling, getuige van het lijden van de Christus en deelgenoot van de glorie die geopenbaard zal worden, doe ik de ouderlingen onder jullie daarom dit dringende verzoek:
2 Hoed de kudde van God die aan jullie is toevertrouwd en dien als opzieners — niet omdat je gedwongen wordt maar vrijwillig, zoals God het wil, en niet om er zelf beter van te worden maar omdat je het graag wilt.
3 Heers niet over degenen die Gods erfdeel zijn, maar wees een voorbeeld voor de kudde.
4 Wanneer de opperherder openbaar is gemaakt, zullen jullie de glorieuze krans ontvangen die nooit verwelkt. NWV.

Voor zijn overlijden gaf hij zijn mede herders nog instructies.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3056
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 12 dec 2023, 12:01
Tufkah schreef: 05 dec 2023, 17:25

Jezus bestond niet voor Mozes, Het Woord was voor Mozes. Jezus spreekt hier over Zichzelf als het Woord.
De Bijbel lezen is één, de Bijbel verstaan is twéé.
Het is gebruikelijk om teksten te ontkennen als ze niet passen in je visie.

Gods zoon wordt in de Bijbel de meesterwerker genoemd, die naast JHWH dingen maakt.

Spreuken 8:
22 Jehovah bracht mij voort als het begin van zijn weg, het eerste van zijn werken van lang geleden.
23 In het verre verleden ben ik aangesteld, vanaf het begin, vanaf tijden eerder dan de aarde.
24 Ik werd voortgebracht toen er nog geen diepe wateren waren, toen er geen bronnen waren, overlopend van water.
25 Voordat de bergen waren neergezet, vóór de heuvels, werd ik voortgebracht,
26 toen hij de aarde en haar velden nog niet had gemaakt, toen de eerste kluit grond er nog niet was.
27 Toen hij de hemel maakte, was ik daar, toen hij de horizon aftekende op het watervlak,
28 toen hij daarboven de wolken plaatste, toen hij de bronnen van de waterdiepte vestigde,
29 toen hij grenzen stelde aan de zee zodat het water zijn gebod niet zou overschrijden, toen hij de fundamenten van de aarde legde,
30 toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer. Ik was altijd vrolijk bij hem.
31 Ik was blij over de aarde, die bewoond kon worden, en ik was bijzonder gesteld op de mensen. NWV.

Ook deze tekst wordt ontkend om dezelfde reden.

Jezus Christus is „de eerstgeborene van heel de schepping; want door bemiddeling van hem werden alle andere dingen in de hemelen en op de aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare” (Kolossenzen 1:15, 16).
De gepersonifieerde wijsheid noemt zich een meesterwerker.
Die personificatie dient niet alleen als een literaire vorm om de kenmerken van wijsheid uit te leggen, maar heeft in overdrachtelijke zin ook betrekking op Gods eerstgeboren Zoon, Jezus Christus, in zijn voormenselijk bestaan.
Lang voor zijn geboorte als mens op aarde werd hij „voortgebracht als het begin van Jehovah's weg
Jezus komt gewoon niet voor in de Spreuken.
Dat jij het er in leest is een vorm van zelfbedrog.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?