J-W schreef: ↑18 dec 2023, 14:53
Alpha schreef: ↑18 dec 2023, 12:20
............De uitdaging voor mensen is, te herkennen dat zijn voortdurend door Satan worden gemanipuleerd.
............De Bijbel is geschreven voor nederige, goedwillende mensen, die graag met de schepper willen samenwerken.
Denk je nu echt Satan, even aangenomen dat die bestaat, constant bezig is 6 miljard mensen te observeren en te manipuleren?
Stel dat zo'n manipulatie hem een uur per persoon kost dan is hij pas weer bij de eerste terug na 6 miljard uur of te wel een kleine 700 jaar!
M.a.w de kans dat hij bij jou langs komt is minimaal.
Mede daardoor ben ik niet bang voor een onzichtbare vijand van God. Bovendien is een God niet mij God zolang Die toelaat dat Zijn vijand anderen die niets met hem hebben zou manipuleren.
Verder denk ik niet dat een God er op zit te wachten dat nietige schepseltjes met Hem gaan samen werken.
Wij bestaan amper voor een almachtige God.
Het is altijd de wens van de gelovigen geweest aan Hem gelijk te worden maar dat zal in mijn ogen altijd een vrome wens blijven.
Dat godvrezende mannen in de bijbel dat ook al hoopten verandert daar niets aan.
Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.
(1 Joh 3-2)
Johannes geloofde daarin zoals er 2000 jaar later nog steeds mensen zijn die ook een geloof hebben, de éen zus en de ander zo maar het blijft een geloof en nog nooit heeft iemand kunnen aantonen dat zijn geloof het juiste was, hooguit dat zijn geloof in zijn ogen wat meer overeen komt met de Bijbelse leer dan dat van anderen maar wie zegt mij dat de Bijbelse leer de juiste is?
Als je niet gemanipuleerd was, dan had je gezien dat de meeste mensen door hem geïndoctrineerd zijn.
Een geloof dient op nauwkeurig kennis te zijn gebaseerd.
Wie heeft die nog tegenwoordig?
Terwijl Jezus bekend stond als onderwijzer.
Hij onderwees gelovige mensen!
Door dat onderwijs kan je herkennen wat waarheid is.
Zelfs Pilatus vroeg zich af, gezien de situatie toen, wat is waarheid.
Hij twijfelde niet aan Jezus!
Vandaar dat Jezus overtuigend kon zeggen: "Uw woord is waarheid".
Nagenoeg alle feesten, gebruiken en overleveringen zijn in strijd met de Bijbelse leer.
Ze zijn overgenomen van afgoden aanbidders.
Bijvoorbeeld Kerstmis, een zonnewende feest, werd pas in 354 n.C. ingesteld.
Jezus kende helemaal geen Kerstmis, hij werd medio oktober geboren.
In december zijn in Bethlehem alle dieren opstal, het is daar dan koud en nat en sneeuwt het soms.
De zondagsrust werd in 321 n.C. door Constantijn de grote, een zonneaanbidder ingesteld, BEHALVE voor boeren!
Onderwijs heeft in de meeste kerken geen enkele prioritijd en zorgen voor onderdrukking.
Vandaar de leer van hemel en hel.
Het levert vele pecunia op.
Johannes wist dat na 2000 jaar er nog mensen echt gelovig waren en dat zij openstonden voor het goede nieuws, net als in zijn tijd.
Hij wist ook dat de meeste mensen voor de geest van deze wereld beïnvloed werden.
Op die manier heeft Satan zeer veel mensen bereikt.
Vandaar ook Jezus waarschuwing om geen deel van die wereld te zijn.
Johannes 18:36 Jezus antwoordde: ‘Mijn Koninkrijk is geen deel van deze wereld. Als mijn Koninkrijk een deel van deze wereld was, zouden mijn dienaren hebben gevochten, zodat ik niet aan de Joden overgeleverd zou worden. Maar mijn Koninkrijk is nu eenmaal niet van hier.’
Daniël 2:44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten dat nooit vernietigd zal worden. En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken. Als enige zal het eeuwig blijven bestaan. NWV.
De schepper heeft een superieure intelligentie, dat overstijgt zelfs die van Satan.
Satan dacht Gods voornemen te saboteren. een grote misrekening.
Voordat hij dat door had, gaf JHWH Adam en Eva de opdracht in:
Gen 1:28 ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, vul de aarde en onderwerp haar, en heb het gezag over de vissen in de zee, de vliegende dieren in de lucht en alle dieren die zich op de aarde bewegen.’ NWV.
Pas daarna verleidde Satan hen.
Onmiddellijk reageerde JHWH daarop, om Satans voornemen te blokkeren.
Genesis 3:15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen.’ NWV.
JHWH stelde hier de loskoopregeling in.
Satan probeerde vervolgens Job tegen JHWH op te zetten.
Ook dat mislukte.
Ook Jezus werd aan verleiding blootgesteld, toen Satan hem alle macht van deze wereld aanbood.
Mt 4:
8 Opnieuw nam de Duivel hem mee, nu naar een heel hoge berg, en hij liet hem alle koninkrijken van de wereld zien, met hun pracht en praal.
9 Hij zei tegen hem: ‘Dit geef ik je allemaal als je voor me neerknielt en me aanbidt.’
10 Toen zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Jehovah, je God, moet je aanbidden en alleen voor hem moet je heilige dienst doen.”’
11 Daarna ging de Duivel weg en er kwamen engelen om Jezus van dienst te zijn. NWV.
Na zijn dood bood Jezus persoonlijk zijn menselijk leven als hogepriester in de hemel aan JHWH aan.
Hebreeën 9:28 zo werd ook de Christus eens en voor altijd geofferd om de zonden van velen te dragen. De tweede keer dat hij komt, zal het niet zijn om zonde weg te nemen. Hij zal gezien worden door degenen die vol verlangen naar hem uitzien voor hun redding. NWV.
Dit is een korte samenvatting van het doel van Jezus offer, waardoor de aarde bevolkt zal worden van volmaakte mensen, zoals JHWH dat bedoelde.