Allereerst bedankt dat je de moeite neemt. Ik waardeer dat zeer.Tufkah schreef: 22 jan 2024, 10:21Zolang de geest gericht is op de wereld en wat in de wereld is, houdt God afstand. Om Gods liefde te ervaren is er een afwending van de wereld noodzakelijk. God is transcendent aan de wereld, hetgeen logisch is, want God heeft de wereld geschapen. Het is dus een innerlijke weg, waarbij de Zoon 'middelaar' is. Maar God is ook immanent (in mij). God openbaart zich dus in de mens en omvat de geest (mijn geest). Geest moet je niet zien als 'denken' of 'de gedachten'. Het denken is slechts één van de werkzaamheden van de geest. Daar ligt ook het pijnpunt: veel mensen denken dat ze zelf 'de denker' zijn, dat is niet het geval. Denken is slechts een vermogen. De geest kent veel meer vermogens dan louter denken.Mullog schreef: 22 jan 2024, 09:28
Als de diepzinnigheid mij ontgaat zou je die dan willen uitleggen?
Ik heb dezelfde vraag bij Gods liefde transcendeert de geest.. Ik heb veel moeite daar betekenis aan te geven.
Als de geest omvat wordt door Gods liefde, dan kan God werken binnen de menselijke geest. De mens moet dus naar God toekomen, omdat andersom niet mogelijk is. Daarvoor heeft God zijn Zoon gezonden en heeft ons onderwezen.
Wat je hier beschrijft komt niet overeen met wat ik in de bijbel lees. De god van het OT is alles behalve transcendent. Deze god gaf Adam en Eva een keuzemogelijkheid en als die god in de mens zou zitten en daarmee hun geest zou hebben omvat dan wordt de keuze die ze gemaakt in mijn ogen een absurdistisch toneelspel.
Ik zie ook eerlijk gezegd niet wat Jezus daarin middelt. Ik weet ook niet wat Jezus onderwijst. Ik ben daar een aantal jaren geleden over na gaan denken en kom niet veel verder dan wat tegeltjeswijsheden. Een zin als "Ik ben de weg, de waarheid en het leven ..." vind ik een van de mooiste (poëtische) zinnen die er is. Maar hoe meer ik er over nadenk hoe minder betekenis ik er in lees. Ik begin daarom het NT steeds meer te zien als een verhaal van het Israëlische volk, de zoveelste verklaring waarom God en weer eens in de steek heeft gelaten omdat ze niet naar Hem geluisterd hebben.
Ik kan daarom niet zoveel met wat je schrijft. Ik zit zo niet in elkaar.