Mullog schreef: 29 jan 2024, 18:44
Tufkah schreef: 29 jan 2024, 12:34
... Jezus zei het zelf al:
Ik ben de Waarheid, de Weg en het Leven! ...
Een mooie zin. Maar hoe langer ik erover nadacht hoe minder inhoud ik er in vond en vind. Het is een pendante uitspraak van iemand die zich groter waant dan hij is.
Ik heb eerlijk gezegd nooit zo diep nagedacht over die uitspraak van Jezus. Had ik dat wel gedaan dan had ik misschien wel net zoals jij een oordeel over die uitspraak gevormd. En dan is 'de magie' van Jezus weg. Want dat is het probleem van de mens (in algemene zin). De mens wil alles maar vangen in denkbeelden en zo van alles hapklare conceptuele brokken maken. Ik ook hoor, ik ben geen uitzondering.
Jezus was nu juist een man die zich niet groter waande dan hij is. Integendeel, het Evangelie ademt terughoudenheid uit, bescheidenheid, de ander van meer waarde achten dan jezelf.
We moeten Jezus dan ook niet op een voetstuk plaatsen. Vandaar het "Eerlijk gezegd doe ik niet aan aanbidden." Jezus biedt de mogelijkheid om hem na te volgen en dat in de praktijk te brengen. Lang verhaal kort: Jezus is hier op aarde gekomen om ons te onderwijzen en om de Weg te gaan die hij wijst. Als jij Jezus afmeet aan wat zijn volgelingen (de gelovigen) er van maken, ja dan kun je kritiek hebben. Ik heb ook kritiek.
Jezus zegt: Ik
ben de Waarheid en jij vindt dat pendant. Maar Jezus doelt daarbij niet op zichzelf als persoon. Het is de
Zoon die 'waar' is, dat is een geestelijke Waarheid, een eeuwige Waarheid. Maar zonder het gaan van de Weg is die Waarheid ook inhoudsloos. Immers, door het gaan van de Weg weet ik zelf als geen ander hoe die Waarheid in elkaar steekt. Dat mag je dwepen noemen, zelf noem ik het meer een verwondering die maar niet verdwijnen wil.
Voor jou is Jezus en alles wat er om heen hangt een overtuiging, een geloof. Voor mij is de Vader een
levende Vader. Joh 5:
De Vader heeft leven in Zichzelf. Hij heeft deze macht ook aan zijn Zoon gegeven, zodat Hij ook leven in Zichzelf heeft. De levende Vader en de levende Zoon zijn uiteindelijk geen geloof meer.
God begint waar het denken eindigt.