Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 21441
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Volgens K Rahner is er ook voor de anonieme chistenen de mogelijkheid om het Koninkrijk binnen te treden.
Kerkelijke doop is dus geen vereiste en ik meen dat de RK Kerk de idee "" anonieme christenen "" niet verwerpt ( doop op eigen verlangen ).
Dogma uitspraken, zo is het basta voor eeuwig en altijd, zijn niet zo mijn ding.
Dogma uitspraken claimen te beschikken over Absolute Waarheid en laten ten diepste geen ruimte voor het bewandelen van meerdere wegen om Geestelijk Thuis te komen.
Wanneer dit geen "'ruimte geven"' ook nog eens op een overgemotiveerde, ofwel fanatieke wijze wordt gevolgd dan wordt zelfs de "" stoeptegel "' een schitterend instrument om het "' heilige doel "' te bereiken. Dit geldt trouwens niet alleen bij religieuze dogma's, ook ideologieën hebben er weet van.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

De voorwaarden om het Koninkrijk binnen te treden staan in het Evangelie.

Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.

10 En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.

44 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een schat, in den akker verborgen, welken een mens gevonden hebbende, verborg dien, en van blijdschap over denzelven, gaat hij heen, en verkoopt al wat hij heeft, en koopt dienzelven akker.
45 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone paarlen zoekt;
46 Dewelke, hebbende een parel van grote waarde gevonden, ging heen en verkocht al wat hij had, en kocht dezelve.
47 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een net, geworpen in de zee, en dat allerlei soorten van vissen samenbrengt;


We zien dat we als mens dienen te veranderen en aan de kinderen gelijk dienen te worden. De andere 5 verzen (uit Matt 13). geven aan dat het Koninkrijk verborgen is. Jezus spreekt in gelijkenissen om de verborgenheid te duiden.

24 En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.

Vrij vertaald staat hier dat je in het Koninkrijk Gods geen stuiver kan bezitten. Dat is logisch, wat uit Geest is geboren draagt geen portemonnee of eigendomaktes.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10629
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 01 apr 2024, 12:57 De voorwaarden om het Koninkrijk binnen te treden staan in het Evangelie.
Echte zuivere liefde stelt geen voorwaarden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 21441
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

De joden stellen dat na de Tenach Openbaring er geen Voortgaande Openbaring meer is geweest.
Conclusie vanuit het joodse geloof is het N T en uiteraard de verdere dogma's een menselijk verhaal.

De JG stellen dat zowel het O T als het N T ( naar JG vertaling ) behoort tot de Openbaring.
Conclusie al datgene dat aansluitend ingebracht is van kerkelijke zijde, behoort tot het menselijke verhaal en is dus geen Openbaring.

De RK Kerk gaat voor Voortgaande Openbaring na het sluiten van het O T en N T.
Deze Voortgaande Openbaring wordt de Kerk gegeven en duurt voort tot op heden.

De klassieke protestanten nemen een midden-positie in.
Na het O T en N T ging de Voortgaande Openbaring via de Kerk voort, maar stopte na de vroeger kerkvaders.
Conclusie een aantal dogma's volgen ook de klassieke protestanten.
Alle latere kerkelijk genomen dogma's, zijn van menselijke kom-af.

Een kleine bloemlezing rond hoe de kijk is op Openbaring, Voortgaande Openbaring en dogmatiek, vanuit verschillende geloofsovertuigingen.
Een eenheidsovertuiging krijgen vanuit dit "' bonte spektakel "" is gewoon onmogelijk, of elke
groepsovertuiging moet de eigen geloofsessenties ( groepsdogmatiek ) inleveren en zulks gebeurt gewoon niet.
Geloofsverscheidenheid alom, dat is voor mij zeker weten.

Bij de esoterici is het kleurenpallet in overtuiging niet minder groot.

Voor mij althans een zeer boeiend domein.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 01 apr 2024, 13:23
Tufkah schreef: 01 apr 2024, 12:57 De voorwaarden om het Koninkrijk binnen te treden staan in het Evangelie.
Echte zuivere liefde stelt geen voorwaarden.
Het gaat hier over het Koninkrijk, welke ook in de (menselijke) geest is. Wie de zonde doet blijft vanzelf hangen in de 'geest der wereld' . Daar zit zelfs een logica achter: wie bijvoorbeeld met wrok rondloopt blijft in het verleden rond hangen. Je kent ze wel, mensen die steeds maar over een bepaalde gebeurtenis beginnen toen die en die ze wat heeft aangedaan.

Zaken als wrok, haat, woede, jaloezie en wat dies meer zij blokkeren de weg naar de bron van liefde: de Vader. De Vader stelt geen voorwaarden, de mens die in de zonde blijft hangen stelt voorwaarden. Dat moeten ze uiteraard geheel zelf weten.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tufkah schreef: 01 apr 2024, 14:56
Zaken als wrok, haat, woede, jaloezie en wat dies meer zij blokkeren de weg naar de bron van liefde: de Vader.
Dat klopt. Mensen die vanuit deze zaken leeft, zal niet op weg gaan.
De Vader stelt geen voorwaarden, de mens die in de zonde blijft hangen stelt voorwaarden. Dat moeten ze uiteraard geheel zelf weten.
Dus alle voorwaarden die jij noemt (bijv worden als de kinderen) zijn geen voorwaarden die de Bron stelt, maar komt van mensen die in zonde blijven hangen. Helder.
Ook dat moet je dus zelf weten.
Hoe dichter bij de Bron je noemt, hoe meer de menselijke voorwaarden vervagen.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tufkah schreef: 01 apr 2024, 12:57 De voorwaarden om het Koninkrijk binnen te treden staan in het Evangelie.

Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.

10 En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.

44 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een schat, in den akker verborgen, welken een mens gevonden hebbende, verborg dien, en van blijdschap over denzelven, gaat hij heen, en verkoopt al wat hij heeft, en koopt dienzelven akker.
45 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone paarlen zoekt;
46 Dewelke, hebbende een parel van grote waarde gevonden, ging heen en verkocht al wat hij had, en kocht dezelve.
47 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een net, geworpen in de zee, en dat allerlei soorten van vissen samenbrengt;


We zien dat we als mens dienen te veranderen en aan de kinderen gelijk dienen te worden. De andere 5 verzen (uit Matt 13). geven aan dat het Koninkrijk verborgen is. Jezus spreekt in gelijkenissen om de verborgenheid te duiden.

24 En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.

Vrij vertaald staat hier dat je in het Koninkrijk Gods geen stuiver kan bezitten. Dat is logisch, wat uit Geest is geboren draagt geen portemonnee of eigendomaktes.
Ik snap je insteek.
Wat zeggen de volgende bijbelteksten jou:
- als gij gelooft de werken die ik doe zult gij ze ook doen
- hebt uw vijanden lief
- alles wat gij de geringsten hebt gedaan, hebt ge mij gedaan
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

HJW schreef: 01 apr 2024, 15:27
Tufkah schreef: 01 apr 2024, 12:57 De voorwaarden om het Koninkrijk binnen te treden staan in het Evangelie.

Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.

10 En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.

44 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een schat, in den akker verborgen, welken een mens gevonden hebbende, verborg dien, en van blijdschap over denzelven, gaat hij heen, en verkoopt al wat hij heeft, en koopt dienzelven akker.
45 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone paarlen zoekt;
46 Dewelke, hebbende een parel van grote waarde gevonden, ging heen en verkocht al wat hij had, en kocht dezelve.
47 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een net, geworpen in de zee, en dat allerlei soorten van vissen samenbrengt;


We zien dat we als mens dienen te veranderen en aan de kinderen gelijk dienen te worden. De andere 5 verzen (uit Matt 13). geven aan dat het Koninkrijk verborgen is. Jezus spreekt in gelijkenissen om de verborgenheid te duiden.

24 En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.

Vrij vertaald staat hier dat je in het Koninkrijk Gods geen stuiver kan bezitten. Dat is logisch, wat uit Geest is geboren draagt geen portemonnee of eigendomaktes.
Ik snap je insteek.
Wat zeggen de volgende bijbelteksten jou:
- als gij gelooft de werken die ik doe zult gij ze ook doen
- hebt uw vijanden lief
- alles wat gij de geringsten hebt gedaan, hebt ge mij gedaan

Iemand die zijn vijanden lief heeft die heeft geen vijanden meer. Als voorbeeld dan. Zijn geest raakt 'los' van deze wereld en veranderd daarmee. Zo interpreteer ik het Evangelie. Idem met de hang naar geld en goederen: de eigen geest blijft 'aards'. Of als die hang naar geld en goederen verdwijnt komt de geest los van de wereld.

In een notendop dan, het is natuurlijk gecompliceerder. Het is een Weg welke gegaan kan worden, zodat men bekend raakt in het geestelijk domein.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tufkah schreef: 01 apr 2024, 16:32
Iemand die zijn vijanden lief heeft die heeft geen vijanden meer. Als voorbeeld dan. Zijn geest raakt 'los' van deze wereld en veranderd daarmee. Zo interpreteer ik het Evangelie. Idem met de hang naar geld en goederen: de eigen geest blijft 'aards'. Of als die hang naar geld en goederen verdwijnt komt de geest los van de wereld.

In een notendop dan, het is natuurlijk gecompliceerder. Het is een Weg welke gegaan kan worden, zodat men bekend raakt in het geestelijk domein.
En de eerste en derde tekst ?
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

HJW schreef: 01 apr 2024, 17:25
Tufkah schreef: 01 apr 2024, 16:32
Iemand die zijn vijanden lief heeft die heeft geen vijanden meer. Als voorbeeld dan. Zijn geest raakt 'los' van deze wereld en veranderd daarmee. Zo interpreteer ik het Evangelie. Idem met de hang naar geld en goederen: de eigen geest blijft 'aards'. Of als die hang naar geld en goederen verdwijnt komt de geest los van de wereld.

In een notendop dan, het is natuurlijk gecompliceerder. Het is een Weg welke gegaan kan worden, zodat men bekend raakt in het geestelijk domein.
En de eerste en derde tekst ?
Lees de werken die Jezus deed en jij zult ze ook doen.

De derde tekst is het belangrijkste, alles wat je voor de minste der minsten doet, doe je voor MIJ. Waarmee de mens tot kennis komt van MIJ.

Jezus is ons voorbeeld, we volgen hem en worden zoals hem.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7889
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 01 apr 2024, 12:57 De voorwaarden om het Koninkrijk binnen te treden staan in het Evangelie.
Wie heeft die voorwaarden gesteld?
Ennehh..hoe belangrijk zijn die voorwaarden, denk je?

Tufkah schreef: 01 apr 2024, 14:56 De Vader stelt geen voorwaarden, ...
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 01 apr 2024, 18:03
Tufkah schreef: 01 apr 2024, 12:57 De voorwaarden om het Koninkrijk binnen te treden staan in het Evangelie.
Wie heeft die voorwaarden gesteld?
Ennehh..hoe belangrijk zijn die voorwaarden, denk je?

Tufkah schreef: 01 apr 2024, 14:56 De Vader stelt geen voorwaarden, ...
Die voorwaarden vloeien voort uit de (erf)zonde en kennis van goed en kwaad. Eva, de appel en zo, weet je nog?
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tufkah schreef: 01 apr 2024, 17:32
Lees de werken die Jezus deed en jij zult ze ook doen.
Oke. Jij leest ze en doet ze ?
De derde tekst is het belangrijkste, alles wat je voor de minste der minsten doet, doe je voor MIJ. Waarmee de mens tot kennis komt van MIJ.

Jezus is ons voorbeeld, we volgen hem en worden zoals hem.
Tot kennis komen van jezelf. Mooie gedachte.
Ik vroeg het omdat je een poosje geleden aangaf dat je geen goede dingen doet, want voor je het weet doe je ook iets fout en dat laatste moet je vermijden.
Maar dit is helder.
Worden zoals Jezus.....wat versta jij daaronder ?
Zoon van God ? Of zie je dat anders ? Gewoon benieuwd naar je gedachten.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tufkah schreef: 01 apr 2024, 18:12
Die voorwaarden vloeien voort uit de (erf)zonde en kennis van goed en kwaad. Eva, de appel en zo, weet je nog?
Maar het zijn dus menselijke voorwaarden, van mensen die in zonde leven.
Hoe combineer je dat met de tekst van Jezus dat je als de kinderen moet worden.

Jezus is toch niet iemand die in zonde leeft en van daaruit deze voorwaarde stelt.
Ook hier gewoon benieuwd naar je gedachten. Geheel vrij om te geloven wat je wilt.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

HJW schreef: 01 apr 2024, 18:15
Tufkah schreef: 01 apr 2024, 17:32
Lees de werken die Jezus deed en jij zult ze ook doen.
Oke. Jij leest ze en doet ze ?
Ik probeer dat, vergeet niet dat ik een leerling ben.
Tot kennis komen van jezelf. Mooie gedachte.
Ik vroeg het omdat je een poosje geleden aangaf dat je geen goede dingen doet, want voor je het weet doe je ook iets fout en dat laatste moet je vermijden.
Maar dit is helder.
Worden zoals Jezus.....wat versta jij daaronder ?
Zoon van God ? Of zie je dat anders ? Gewoon benieuwd naar je gedachten.
Jezus noemt zichzelf niet goed, dus waarom zou ik mijzelf goed roemen om roemen over wat ik goed doe? Jezelf op de borst slaan over wat je goed doet is niet okay. Het daadwerkelijk 'goede' komt vanzelf, uit zichzelf.

In navolging van Jezus worden wij kinderen van God, geliefden van God.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

HJW schreef: 01 apr 2024, 18:20
Tufkah schreef: 01 apr 2024, 18:12
Die voorwaarden vloeien voort uit de (erf)zonde en kennis van goed en kwaad. Eva, de appel en zo, weet je nog?
Maar het zijn dus menselijke voorwaarden, van mensen die in zonde leven.
Hoe combineer je dat met de tekst van Jezus dat je als de kinderen moet worden.

Jezus is toch niet iemand die in zonde leeft en van daaruit deze voorwaarde stelt.
Ook hier gewoon benieuwd naar je gedachten. Geheel vrij om te geloven wat je wilt.
Met het worden als de kinderen bedoeld Jezus dat we veranderen moeten en arm van geest kunnen worden. De erfzonde werkt uit in de verhouding tussen 'mij' en de wereld. Ik kan alleen zondigen in de wereld. Onschuldige kinderen zijn letterlijk onschuldig, maar in de zandbak begint het gedoe al. In de verhouding tussen 'mij' en de wereld ontwikkelt de mens een ego welke zelfzuchtig is. Dat is in feite de kern van de erfzonde.

Jezus leefde niet in zonde , doch ook Jezus werd door Satan verleidt in de woestijn. Satan staat voor de verleidingen welke de wereld te bieden heeft. De Vader en zijn oneindige liefde verleidt de mens niet zoals Satan. De verleiding van de liefde van de Vader is verborgen voor de mens. Kennelijk (En nu buikspreek ik een beetje voor God, vandaar dat 'kennelijk') wil de Vader kinderen die geheel uit eigen wil zich tot Hem bekennen. En dat doen we door de verleidingen uit de wereld te negeren. Zodat we de kracht van Zijn liefde gewaar worden.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tufkah schreef: 01 apr 2024, 19:03
Jezus leefde niet in zonde , doch ook Jezus werd door Satan verleidt in de woestijn. Satan staat voor de verleidingen welke de wereld te bieden heeft. De Vader en zijn oneindige liefde verleidt de mens niet zoals Satan. De verleiding van de liefde van de Vader is verborgen voor de mens. Kennelijk (En nu buikspreek ik een beetje voor God, vandaar dat 'kennelijk') wil de Vader kinderen die geheel uit eigen wil zich tot Hem bekennen. En dat doen we door de verleidingen uit de wereld te negeren. Zodat we de kracht van Zijn liefde gewaar worden.
Mijn punt is een andere:
Jezus leefde niet in zonde
Alleen zondige mensen stellen voorwaarden
Toch stelt Jezus voorwaarde
Dat klinkt wel wat tegenstrijdig. Hoe krijg je dat op één lijn.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

HJW schreef: 02 apr 2024, 06:16
Tufkah schreef: 01 apr 2024, 19:03
Jezus leefde niet in zonde , doch ook Jezus werd door Satan verleidt in de woestijn. Satan staat voor de verleidingen welke de wereld te bieden heeft. De Vader en zijn oneindige liefde verleidt de mens niet zoals Satan. De verleiding van de liefde van de Vader is verborgen voor de mens. Kennelijk (En nu buikspreek ik een beetje voor God, vandaar dat 'kennelijk') wil de Vader kinderen die geheel uit eigen wil zich tot Hem bekennen. En dat doen we door de verleidingen uit de wereld te negeren. Zodat we de kracht van Zijn liefde gewaar worden.
Mijn punt is een andere:
Jezus leefde niet in zonde
Alleen zondige mensen stellen voorwaarden
Toch stelt Jezus voorwaarde
Dat klinkt wel wat tegenstrijdig. Hoe krijg je dat op één lijn.

Jezus wijst ons de weg uit de zonde, naar de liefde van de Vader. Hij stelde geen voorwaarden, hij is gekomen om te onderwijzen en ook voor te leven. Als vleesgeworden Woord bezat hij die kennis. Deze kennis is zelfs aanwezig in ieder mens komende in de wereld. (Joh 1:9) Niemand uitgezonderd. In het Woord is het oorspronkelijke Een nog aanwezig. Het is de maagdelijke oergrond waar de mens aan ontspringt. Met de verwijzing naar het zijn als de kinderen , verwijst Jezus naar deze maagdelijkheid.

Binnen dit leven bestaat de mogelijkheid voor de mens om weer 'maagd' te worden: de zelflediging. Alleen een maagd kan daadwerkelijk 'vrouw' worden en vrucht dragen. Dat is de nieuwe mens: de mens die heeft gegeten van de boom van kennis van goed en kwaad en desondanks toch weer teruggekeerd is naar het huis van de Vader. In dat 'maagd' zijn onderscheidt de mens zich niet van zijn naaste. Het is dus van belang om innerlijk de betekenis er van te kennen om het besef te krijgen dat we als mens allemaal gelijk van waarde zijn.

In de praktijk zien we dat er niks van terecht komt, van dat 'maagd' zijn. Christenen in Oekraïne bevechten elkaar, christenen verklaren homoseksuele mensen als minder van waarde, of christenen menen dat mannen van een hogere waarde zijn dan vrouwen of vice versa.

Die maagdelijke oergrond is tevens de zielenvonk. De menselijke ziel kan alleen tot leven komen in die maagdelijkheid.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tufkah schreef: 02 apr 2024, 09:57
Jezus wijst ons de weg uit de zonde, naar de liefde van de Vader. Hij stelde geen voorwaarden,
Als je me een zeur vindt moet je het maar zeggen.
Ik zie je eerdere tekst:
De voorwaarden om het Koninkrijk binnen te treden staan in het Evangelie.
hij is gekomen om te onderwijzen en ook voor te leven.
Dat denk ik ook: hij heeft het niet voor ons gedaan, hij heeft het ons voorgedaan.
Heeft het Godsbeeld bijgesteld. Liefde.
Als vleesgeworden Woord bezat hij die kennis. Deze kennis is zelfs aanwezig in ieder mens komende in de wereld. (Joh 1:9) Niemand uitgezonderd.
Ieder mens heeft het in zich en kan dus als Jezus worden en meer dan dat. Helemaal mee eens.
In dat 'maagd' zijn onderscheidt de mens zich niet van zijn naaste. Het is dus van belang om innerlijk de betekenis er van te kennen om het besef te krijgen dat we als mens allemaal gelijk van waarde zijn.
Inderdaad, allemaal van gelijke waarde. Niemand uitgezonderd. Een mooi innerlijk besef. Ik ben dan ook niet van meer waarde dan Poetin, Trump en gelijkgestemden. En ik ben niet van minder waar de dan Florence Nightingale.
Die maagdelijke oergrond is tevens de zielenvonk. De menselijke ziel kan alleen tot leven komen in die maagdelijkheid.
Terug in de Bron is er het echte leven, niet de aardse illusie. Helemaal mee eens.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

HJW schreef: 02 apr 2024, 12:12
Tufkah schreef: 02 apr 2024, 09:57
Jezus wijst ons de weg uit de zonde, naar de liefde van de Vader. Hij stelde geen voorwaarden,
Als je me een zeur vindt moet je het maar zeggen.
Ik zie je eerdere tekst:
De voorwaarden om het Koninkrijk binnen te treden staan in het Evangelie.
hij is gekomen om te onderwijzen en ook voor te leven.
Dat denk ik ook: hij heeft het niet voor ons gedaan, hij heeft het ons voorgedaan.
Heeft het Godsbeeld bijgesteld. Liefde.
Als vleesgeworden Woord bezat hij die kennis. Deze kennis is zelfs aanwezig in ieder mens komende in de wereld. (Joh 1:9) Niemand uitgezonderd.
Ieder mens heeft het in zich en kan dus als Jezus worden en meer dan dat. Helemaal mee eens.
In dat 'maagd' zijn onderscheidt de mens zich niet van zijn naaste. Het is dus van belang om innerlijk de betekenis er van te kennen om het besef te krijgen dat we als mens allemaal gelijk van waarde zijn.
Inderdaad, allemaal van gelijke waarde. Niemand uitgezonderd. Een mooi innerlijk besef. Ik ben dan ook niet van meer waarde dan Poetin, Trump en gelijkgestemden. En ik ben niet van minder waar de dan Florence Nightingale.
Die maagdelijke oergrond is tevens de zielenvonk. De menselijke ziel kan alleen tot leven komen in die maagdelijkheid.
Terug in de Bron is er het echte leven, niet de aardse illusie. Helemaal mee eens.
Wat betreft 'de voorwaarden' ligt de schuld geheel bij de mens en niet bij de Vader. Dat is gelegen in het empirische zelf. We worden maagdelijk geboren en doen in de loop van ons leven een empirisch zelf op. We nemen dus niet het licht aan zoals we dat als geboortegeschenk hebben meegekregen. We volgen de erfzonde en geloven dat we het empirische zelf zijn. Vandaar de zelfverloochening welke Jezus predikt. Je kunt namelijk met/als het empirische zelf niet het Koninkrijk Gods in. Dat scheppen van het empirische zelf hebben we zelf gedaan, daar kunnen we God niet de schuld van geven. God heeft zelfs zijn Zoon gegeven om ons van onze dwaling te genezen.

Het empirische zelf leeft in de aardse illusie, dusdanig zelfs dat velen menen met het empirisch zelf in een of ander hiernamaals te kunnen verschijnen. Sterven aan het empirische zelf (de zelflediging of zelfverloochening zoals de Bijbel schrijft) is een pijnlijke zaak. Behalve bij jou dan. (Ik spreek hier voor mijzelf). De Weg kan er dan ook niet anders uit bestaan dan 24/7 dat empirische zelf te verloochenen. Daar komen we uit bij 'goed en kwaad'. Ook een 'goede' empirische zelf is nog altijd een empirisch zelf. Goed is niet goed genoeg.

Dus nee, ik vind je niet een zeur. Ik stel het op prijs als men de zaken helder wil hebben. En idd ieder mens kan als Jezus worden. (Niet Jezus zelf natuurlijk). Het gaat om het 'als worden', op Jezus gelijken. Jezus was zelf ook de minste der minsten, nog minder dan een hoer of een tollenaar. Daarom kon hij ook vrijelijk met hoeren en tollenaars omgaan en zijn leerlingen dienen door hun voeten te wassen. Daarom ben ik er een tegenstander van om Jezus te verheffen, hij is het laagste van het laagste. Hij is/was niets. Zonder restwaarde zijnde.

Het is juist die restwaarde (Kijk mij nou eens goed zijn) welke het probleem is.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 02 apr 2024, 09:57
HJW schreef: 02 apr 2024, 06:16
Mijn punt is een andere:
Jezus leefde niet in zonde
Alleen zondige mensen stellen voorwaarden
Toch stelt Jezus voorwaarde
Dat klinkt wel wat tegenstrijdig. Hoe krijg je dat op één lijn.

Jezus wijst ons de weg uit de zonde, naar de liefde van de Vader. Hij stelde geen voorwaarden, hij is gekomen om te onderwijzen en ook voor te leven. Als vleesgeworden Woord bezat hij die kennis. Deze kennis is zelfs aanwezig in ieder mens komende in de wereld. (Joh 1:9) Niemand uitgezonderd. In het Woord is het oorspronkelijke Een nog aanwezig. Het is de maagdelijke oergrond waar de mens aan ontspringt. Met de verwijzing naar het zijn als de kinderen , verwijst Jezus naar deze maagdelijkheid.

Binnen dit leven bestaat de mogelijkheid voor de mens om weer 'maagd' te worden: de zelflediging. Alleen een maagd kan daadwerkelijk 'vrouw' worden en vrucht dragen. Dat is de nieuwe mens: de mens die heeft gegeten van de boom van kennis van goed en kwaad en desondanks toch weer teruggekeerd is naar het huis van de Vader. In dat 'maagd' zijn onderscheidt de mens zich niet van zijn naaste. Het is dus van belang om innerlijk de betekenis er van te kennen om het besef te krijgen dat we als mens allemaal gelijk van waarde zijn.
We zijn als mens inderdaad niet gelijk, maar wel gelijkwaardig.
Die maagdelijke oergrond is tevens de zielenvonk. De menselijke ziel kan alleen tot leven komen in die maagdelijkheid.
Het uiterlijke Woord (het mannelijke element) dient ons (weer) te leiden naar de Bron/God, maar als er niet tevens ook vanuit het innerlijk (het vrouwelijk element) vrucht gedragen wordt, blijft het holle retoriek van die zielenvonk (de godsvonk).
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 02 apr 2024, 12:29
HJW schreef: 02 apr 2024, 12:12
Als je me een zeur vindt moet je het maar zeggen.
Ik zie je eerdere tekst:



Dat denk ik ook: hij heeft het niet voor ons gedaan, hij heeft het ons voorgedaan.
Heeft het Godsbeeld bijgesteld. Liefde.


Ieder mens heeft het in zich en kan dus als Jezus worden en meer dan dat. Helemaal mee eens.


Inderdaad, allemaal van gelijke waarde. Niemand uitgezonderd. Een mooi innerlijk besef. Ik ben dan ook niet van meer waarde dan Poetin, Trump en gelijkgestemden. En ik ben niet van minder waar de dan Florence Nightingale.


Terug in de Bron is er het echte leven, niet de aardse illusie. Helemaal mee eens.
Wat betreft 'de voorwaarden' ligt de schuld geheel bij de mens en niet bij de Vader. Dat is gelegen in het empirische zelf. We worden maagdelijk geboren en doen in de loop van ons leven een empirisch zelf op. We nemen dus niet het licht aan zoals we dat als geboortegeschenk hebben meegekregen. We volgen de erfzonde en geloven dat we het empirische zelf zijn. Vandaar de zelfverloochening welke Jezus predikt. Je kunt namelijk met/als het empirische zelf niet het Koninkrijk Gods in. Dat scheppen van het empirische zelf hebben we zelf gedaan, daar kunnen we God niet de schuld van geven. God heeft zelfs zijn Zoon gegeven om ons van onze dwaling te genezen.

Het empirische zelf leeft in de aardse illusie, dusdanig zelfs dat velen menen met het empirisch zelf in een of ander hiernamaals te kunnen verschijnen. Sterven aan het empirische zelf (de zelflediging of zelfverloochening zoals de Bijbel schrijft) is een pijnlijke zaak. Behalve bij jou dan. (Ik spreek hier voor mijzelf). De Weg kan er dan ook niet anders uit bestaan dan 24/7 dat empirische zelf te verloochenen. Daar komen we uit bij 'goed en kwaad'. Ook een 'goede' empirische zelf is nog altijd een empirisch zelf. Goed is niet goed genoeg.

Dus nee, ik vind je niet een zeur. Ik stel het op prijs als men de zaken helder wil hebben. En idd ieder mens kan als Jezus worden. (Niet Jezus zelf natuurlijk). Het gaat om het 'als worden', op Jezus gelijken. Jezus was zelf ook de minste der minsten, nog minder dan een hoer of een tollenaar. Daarom kon hij ook vrijelijk met hoeren en tollenaars omgaan en zijn leerlingen dienen door hun voeten te wassen. Daarom ben ik er een tegenstander van om Jezus te verheffen, hij is het laagste van het laagste. Hij is/was niets. Zonder restwaarde zijnde.

Het is juist die restwaarde (Kijk mij nou eens goed zijn) welke het probleem is.
Dag Tufkah,

Zie het door mij vetgedrukte: zonder de historische Jezus Christus die na zijn fysieke sterven als astrale geest aan Maria Magdalena en anderen verscheen, zou het Woord zoals jij dat veelvuldig vanuit de daarna ontstane Bijbel/Evangeliën citeert om je gelijk aan te tonen er never/nooit zijn geweest. Tevens dus met dank aan de Evangelisten van het NT: anders zouden we als mensen nu flink meer dwalende geweest zijn.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 02 apr 2024, 13:40
Dag Tufkah,

Zie het door mij vetgedrukte: zonder de historische Jezus Christus die na zijn fysieke sterven als astrale geest aan Maria Magdalena en anderen verscheen, zou het Woord zoals jij dat veelvuldig vanuit de daarna ontstane Bijbel/Evangeliën citeert om je gelijk aan te tonen er never/nooit zijn geweest. Tevens dus met dank aan de Evangelisten van het NT: anders zouden we als mensen nu flink meer dwalende geweest zijn.
De Evangelisten hebben mooi werk geleverd, zeker. Doch de wijsheid van het Evangelie is alleen achteraf vast te stellen.

Wat een astrale geest is, daar ben ik nog altijd niet achter. Wel begrijp ik uit jouw tekst dat het 'verschijnt' en dus (fijn)stoffelijk is. Dat is niet wat ik beschouw als het Christus-beginsel (de oergrond) zoals het omschreven wordt in Joh 1. Dat is licht en licht heeft geen beeltenis. Verder ben ik van mening (en dat zegt Jezus ook) dat ieder mens kan zijn 'als de kinderen'. Het kan niet zo zijn dat mensen die nooit een Bijbel hebben gelezen uitgesloten zijn.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 02 apr 2024, 13:20

Het uiterlijke Woord (het mannelijke element) dient ons (weer) te leiden naar de Bron/God, maar als er niet tevens ook vanuit het innerlijk (het vrouwelijk element) vrucht gedragen wordt, blijft het holle retoriek van die zielenvonk (de godsvonk).
Het Woord spreekt innerlijk, God spreekt Zichzelf daarmee uit. Omdat God Een is, kan God mannelijk noch vrouwelijk zijn en daarmee het Woord ook niet.

Waar ik spreek over maagdelijkheid en de vrouw die vrucht draagt bedoel ik dat metaforisch. Ik maak dan een vergelijking met de natuurlijke wereld.
In de wereld van de geest komen begrippen zoals mannelijk en vrouwelijk helemaal niet voor, (uitgezonderd het waarnemingsbeeld uiteraard) dat is alleen in de uiterlijke, natuurlijke wereld zo. In het zijn van 'maagd' is ieder mens man noch vrouw. Met de zelflediging ledigt het empirische zelf zich en daarmee ook alle mannelijke en vrouwelijke elementen. Alles wat mannelijk of vrouwelijk is, is louter empirisch. Zoals: Ik voel me heel erg mannelijk of vrouwelijk. Als 'maagd' kunnen die gevoelens er niet zijn.

P.S. de zielenvonk is niet hetzelfde als de Godsvonk van Walsch.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10629
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 02 apr 2024, 14:58 P.S. de zielenvonk is niet hetzelfde als de Godsvonk van Walsch.
Walsch heeft het ook niet over de Godsvonk...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.