Yours schreef: 14 apr 2024, 13:37
Tufkah schreef: 13 apr 2024, 23:36
Terzijde: 'eeuwig leven' beschouw ik niet als hiernamaals. Met hiernamaals wordt een plaats en tijd in de toekomst na de dood bedoeld. Jezus omschrijft 'eeuwig leven' juist
niet als een plaats en tijd in de toekomst. Jezus beschrijft feitelijk 'eeuwig leven' als een geboorte uit de Geest. Dat is een substantieel verschil, omdat 'de geest der wereld' zichzelf altijd in de toekomst denkt. (En in de wereld zijnde). Wie in het hiernamaals gelooft denkt
zichzelf na de dood. Maar dat is in het geheel niet wat Jezus zegt. Voor degene die zich 'zichzelf' noemt is geen plaats in de eeuwigheid, de mens moet opnieuw geboren worden.
Ik weet ook dat de mens opnieuw ‘in de geest’ geboren moet worden. Maar dat kan uiteindelijk niet door de wereld te mijden. Het is juist de kunst om binnen het wereldse in alle opzichten meester over jezelf worden en de dienende liefde te praktiseren. Als men als ziel eenmaal geboren is ‘in de wereld’ en zoals Adam ‘goed en kwaad’ kent, is dat op termijn beslist onvermijdelijk. Zie ook het eten van de Levensboom wat Adam gewoon al doet: Genesis 5-1 e.v. Aldus is geen aards mens daarvan uitgezonderd.
Het Evangelie zoals we die kennen uit de Bijbel, maar ook het Thomas Evangelie, beschrijft 'de Weg'. Iemand die de Weg in het geheel niet gaat, die zal de Evangeliën niks zeggen. Iedere mens kan individueel de Weg gaan en daarbij
achteraf de conclusie kunnen trekken dat de Weg zoals beschreven waarheid is. Voorwaarts leven, achterwaarts begrijpen.
De wereld mijden is niet de bedoeling, dan zouden we ons terugtrekken in een klooster of op Rottumeroog en vervolgens niks leren, laat staan begrijpen. Dus geen ascese, geen kluizenaar zijn. Ik heb zelf ook een leven midden in de wereld gehad met vrouw, kinderen enz. (En nog steeds) Maar wel een innerlijke terugtocht uit 'de wereld'. Praktisch gezien is dat 'de wereld' bezien zonder sympathie of antipathie. Dat is een innerlijk onthechten aan de wereld terwijl we midden in diezelfde wereld wonen, werken en liefhebben. Juist omdat we zo al doende degene die we zelf zijn tot
zwijgen brengen staan we midden in de zelfverloochening welke Jezus predikt. Zelfverloochening is tevens onthechting aan de wereld, waarbij men zal bemerken dat de Evangelisten profetische woorden hebben geschreven voor de lezer.
Maar ik heb van jou begrepen dat je de egodood bent gestorven, dan kan jij toch ook niet meer naar een hiernamaals toe? Ego = ik en het 'ik' wordt gedacht in het hiernamaals. Je kunt dan niet wederom het ego in leven roepen om dan toch maar weer naar het hiernamaals gaan.
God begint waar het denken eindigt.