Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 09:44
Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 09:16
Het hedendaagse christendom zou inderdaad beter Paulisme kunnen worden genoemd.

PS.
Iemand die zich een zuivere christen noemt zou eigenlijk alleen de Evangeliën als bindend moeten nemen.
Maar dat is een Topic op zich.
Christenen accepteren het feit dat Jezus zelf Paulus koos als nieuwe 12e apostel. Vervanger voor Judas. Dus Paulus als oprichter zien betekent nog steeds dat Jezus stuurde. De Paulusbrieven zijn net zo belangrijk als de evangeliën etc.
Dat Jezus dat zo hebben gedaan stamt van later. (handelingen)
Het is gewoon Paulus die dat beweert heeft, Jezus kon het niet meer tegenspreken..
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tufkah schreef: 05 jun 2024, 09:41 Het hedendaagse christendom is ver afgedwaald van Paulus. In Paulus' brieven is het helder dat het 'ik' de bron van de zonde is. In het hedendaagse christendom is het omgekeerde het geval, daar wil men 'ik' in het hiernamaals of hemel zien te krijgen.

Het hedendaagse christendom staat juist diametraal op het oorspronkelijke christendom zoals Paulus dat zag. Waaruit blijkt dat? Paulus was bekend met het geestelijk leven waarin de mens de dingen Gods kende. Paulus ging niet uit van een zelfbedachte God, want dat is heidendom. Het is God zelf die de mens 'dingen' schenkt welke buiten het zintuigelijk waarneembare vallen. Zelfbedachte goden schenken niks.

Daarnaast schrijft Paulus dat we niet van onszelf zijn, we zijn van onszelf helemaal niks. We zijn van God en vanuit God. En ook schrijft Paulus dat hij zelf niet langer leeft, maar Christus leeft in hem.

Paulus zou vreemd opkijken als hij ziet wat er van het christendom is geworden. Daarnaast is Paulus ook helemaal in de lijn met Jezus.
Zoals JW al aangaf: je mixt het naar eigen inzicht en zo krijgt iedereen zijn eigen gedachten erover.
De meesten hebben de behoefte om dat te zien als absolute waarheid en verkondigen dan ook dat nou juist zij boven de overtuigingen zijn uitgestegen en het niet geloven maar zeker weten.
Zo mix jij het ook en gooi je jouw inktzwarte mensbeeld er bij en het is duidelijk welke teksten jou aanspreken.
Prima, jouw pad. Het is een keuze.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

HJW schreef: 05 jun 2024, 09:57
Tufkah schreef: 05 jun 2024, 09:41 Het hedendaagse christendom is ver afgedwaald van Paulus. In Paulus' brieven is het helder dat het 'ik' de bron van de zonde is. In het hedendaagse christendom is het omgekeerde het geval, daar wil men 'ik' in het hiernamaals of hemel zien te krijgen.

Het hedendaagse christendom staat juist diametraal op het oorspronkelijke christendom zoals Paulus dat zag. Waaruit blijkt dat? Paulus was bekend met het geestelijk leven waarin de mens de dingen Gods kende. Paulus ging niet uit van een zelfbedachte God, want dat is heidendom. Het is God zelf die de mens 'dingen' schenkt welke buiten het zintuigelijk waarneembare vallen. Zelfbedachte goden schenken niks.

Daarnaast schrijft Paulus dat we niet van onszelf zijn, we zijn van onszelf helemaal niks. We zijn van God en vanuit God. En ook schrijft Paulus dat hij zelf niet langer leeft, maar Christus leeft in hem.

Paulus zou vreemd opkijken als hij ziet wat er van het christendom is geworden. Daarnaast is Paulus ook helemaal in de lijn met Jezus.
Zoals JW al aangaf: je mixt het naar eigen inzicht en zo krijgt iedereen zijn eigen gedachten erover.
De meesten hebben de behoefte om dat te zien als absolute waarheid en verkondigen dan ook dat nou juist zij boven de overtuigingen zijn uitgestegen en het niet geloven maar zeker weten.
Zo mix jij het ook en gooi je jouw inktzwarte mensbeeld er bij en het is duidelijk welke teksten jou aanspreken.
Prima, jouw pad. Het is een keuze.
Ik toon zaken aan bevestigd door uitspraken van Paulus zelf. Dat komt velen niet zo goed uit, dat is mij bekend. Selectief lezen heet dat.

Zo had Paulus maar in beperkte mate wat op met het oude testament. Dat staat gewoon te lezen in 2 Korinthiërs 3: 13 en verder (Doe niet als Mozes). Paulus was een mysticus, maar dat is natuurlijk alleen te herkennen als je bekend bent met 'de taal van het hart'.
Laatst gewijzigd door Tufkah op 05 jun 2024, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 09:44 Christenen accepteren het feit dat Jezus zelf Paulus koos als nieuwe 12e apostel. Vervanger voor Judas. Dus Paulus als oprichter zien betekent nog steeds dat Jezus stuurde. De Paulusbrieven zijn net zo belangrijk als de evangeliën etc.
Ik snap dat jij die redenering volgt.
Paulusbrieven zijn net zo belangrijk als de evangeliën en net zo belangrijk als gedachtenwerelden van anderen.
Het zijn persoonlijke gedachten. Prima, niks mis mee.
Voor mij heeft de beleving heden ten dage van mensen dezelfde waarde.
J-W
Berichten: 2465
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 05 jun 2024, 09:41
Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 09:16
Het hedendaagse christendom zou inderdaad beter Paulisme kunnen worden genoemd.
Het hedendaagse christendom is ver afgedwaald van Paulus. In Paulus' brieven is het helder dat het 'ik' de bron van de zonde is. In het hedendaagse christendom is het omgekeerde het geval, daar wil men 'ik' in het hiernamaals of hemel zien te krijgen.

Het hedendaagse christendom staat juist diametraal op het oorspronkelijke christendom zoals Paulus dat zag. Waaruit blijkt dat? Paulus was bekend met het geestelijk leven waarin de mens de dingen Gods kende. Paulus ging niet uit van een zelfbedachte God, want dat is heidendom. Het is God zelf die de mens 'dingen' schenkt welke buiten het zintuigelijk waarneembare vallen. Zelfbedachte goden schenken niks.

Daarnaast schrijft Paulus dat we niet van onszelf zijn, we zijn van onszelf helemaal niks. We zijn van God en vanuit God. En ook schrijft Paulus dat hij zelf niet langer leeft, maar Christus leeft in hem.

Paulus zou vreemd opkijken als hij ziet wat er van het christendom is geworden. Daarnaast is Paulus ook helemaal in de lijn met Jezus.
Deze gedachte kom je nog steeds in de biblebelt tegen.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 09:54
Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 09:44
Christenen accepteren het feit dat Jezus zelf Paulus koos als nieuwe 12e apostel. Vervanger voor Judas. Dus Paulus als oprichter zien betekent nog steeds dat Jezus stuurde. De Paulusbrieven zijn net zo belangrijk als de evangeliën etc.
Dat Jezus dat zo hebben gedaan stamt van later. (handelingen)
Het is gewoon Paulus die dat beweert heeft, Jezus kon het niet meer tegenspreken..
Jezus kon dat prima tegenspreken. Zijn overlijden hinderde hem nergens aan. Alle epistels hebben zijn zegen.
peda
Berichten: 21440
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Het woord "' geloofsleer "' zegt het reeds. Vaststaande regels, soms dogma's genoemd nemen de regie over.
Wie de geloofsregels niet volgt, is een dwaler en staat buiten de leer.
De J G geloofsleer barst van de regeltjes daarom ook de door Alpha steeds genoemde opdracht om veel bijbel studie te doen.
Maar ook andere "' geloofsleren "' ofwel in mijn optiek theologische uitwerkingen, kunnen er wat van.
Alleen een aantal onder de "" bricoleurs "" kunnen er een simpel geloof met weinig regeltjes op na houden. Maar de "' bricoleur "' behoort tot de kleinste gemene veelvouden in geloofsland.
Beroepsgelovigen in een grotere kerkelijke organisatie hebben allen een gedegen theologische studie achter de rug, het zijn dus "" regeltjes-kenners "". Alpha staat in dat opzicht niet in zijn "' uppie "" zo mijn inschatting.
Wat is zonde, het antwoord wordt geleverd door het "' regeltjes-boek "' dat iemand op de schoot heeft liggen.
Simpel en nog waar ook !!
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tufkah schreef: 05 jun 2024, 09:51 Het meest merkwaardige is de 'bekering' van Paulus. Zoals bekend was hij een vervolger van christenen. Er is iets met hem gebeurd hetgeen maar summier wordt omschreven. Paulus werd na zijn 'bekering' een fanatiek verspreider van het christendom. Dit fanatisme is alleen op te brengen als men de waarheid kent.
Dat is onzin. Fanatisme zegt alleen iets over de mate waarin jezelf overtuigd bent van je eigen gelijk.
Moslimfanatisme houdt ook niet in dat zij dan dus gelijk hebben omdat ze fanatisch zijn.
Jezus was geboren uit een Joodse vrouw , maar zijn leer heeft niet zoveel met het Jodendom van doen. Hij ageerde juist tegen de Farizeeën, deze waren trouw aan de Torah. Paulus op zijn beurt behoorde oorspronkelijk ook tot de Farizeeën. De moraal? Wettische religie is radicaal fout in de ogen van Jezus en later ook Paulus na zijn bekering. Wie denkt bij God in een goed blaadje te komen door zich aan allerlei regeltjes te houden heeft het fout in zowel de ogen van Jezus als Paulus.
Jezus hield de wet in ere. Op sommige punten scherpte hij die zelfs nog wat aan (als je kijkt naar een vrouw om die te begeren heb je al overspel gepleegd).
Jezus was ook trouw aan de torah.
Maar daar waar de mens in de knel komt, moet de wet wijken. Het zijn richtlijnen, geen algemeen altijd geldende regels.
De wet is er voor de mens, de mens niet voor de wet.

Paulus was zelf ook erg van de regeltjes en voorschriften.

Waarom zou je bij God in een goed blaadje willen komen ? Je komt niet ergens komen waar je al bent.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 10:04
Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 09:54
Dat Jezus dat zo hebben gedaan stamt van later. (handelingen)
Het is gewoon Paulus die dat beweert heeft, Jezus kon het niet meer tegenspreken..
Jezus kon dat prima tegenspreken. Zijn overlijden hinderde hem nergens aan. Alle epistels hebben zijn zegen.
Dat lijkt me verre van waar.
Na de hemelvaart (wat me een mythe lijkt) is er taal nog teken van hem vernomen.

Wel zijn er duizenden geweest die beweerden in zijn naam te spreken.
De Paus is daar een voorbeeld van.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tufkah schreef: 05 jun 2024, 10:01 Ik toon zaken aan bevestigd door uitspraken van Paulus zelf. Dat komt velen niet zo goed uit, dat is mij bekend. Selectief lezen heet dat.
Het is net alsof Alpha aan het woord is.
Precies dezelfde denkwijze.
Zo had Paulus maar in beperkte mate wat op met het oude testament. Dat staat gewoon te lezen in 2 Korinthiërs 3: 13 en verder (Doe niet als Mozes). Paulus was een mysticus, maar dat is natuurlijk alleen te herkennen als je bekend bent met 'de taal van het hart'.
Gelukkig ken jij Paulus volledig.
Het klopt dat Paulus de wet zo ongeveer geheel afschafte, anders ging het niet lukken bij de heidenen.
Jezus gaf aan dat er geen tittel of jotta verloren zou gaan.
Mattheus 5 verzen 17-19:
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 10:04 Alle epistels hebben zijn zegen.
Welke bijbeltekst zegt dat ?
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

HJW schreef: 05 jun 2024, 10:12
Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 10:04 Alle epistels hebben zijn zegen.
Welke bijbeltekst zegt dat ?
Ik meen die conclusie te mogen trekken omdat de bijbel een mooi sluitend geheel is. Nauwelijks vragen of onduidelijkheden.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 10:23
Ik meen die conclusie te mogen trekken omdat de bijbel een mooi sluitend geheel is. Nauwelijks vragen of onduidelijkheden.
Oké. In jouw beleving is het sluitend en duidelijk.
Prima.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 10:23
HJW schreef: 05 jun 2024, 10:12
Welke bijbeltekst zegt dat ?
Ik meen die conclusie te mogen trekken omdat de bijbel een mooi sluitend geheel is. Nauwelijks vragen of onduidelijkheden.
Dat is jouw oordeel over de Bijbel.

Anderen denken daar heel anders over en vinden de Bijbel vol van: onduidelijkheden , tegenspraken , onmogelijkheden , ..........
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 10:34
Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 10:23

Ik meen die conclusie te mogen trekken omdat de bijbel een mooi sluitend geheel is. Nauwelijks vragen of onduidelijkheden.
Dat is jouw oordeel over de Bijbel.

Anderen denken daar heel anders over en vinden de Bijbel vol van: onduidelijkheden , tegenspraken , onmogelijkheden , ..........
Vaak, niet altijd natuurlijk, komt dit omdat overal iets achter gezocht wordt. Men zoekt tè diep. De rollen werden veelal voorgelezen tijdens bijeenkomsten. Dus het zijn luisterteksten. De eerste conclusie is vaak de juiste. Tijdens het toehoren kun je niet te diep nadenken want dan mis je de rest van het verhaal. Wij, in 2024,luisteren niet naar de tekst maar lezen opnieuw en opnieuw en bedenken dingen waar de schrijver mogelijk nooit op doelde. Kijk bijvoorbeeld naar de gelijkenis van de verloren zoon en lees tot wie Jezus sprak. Dan is het mooi rechttoe rechtaan. Maar begin te Googlen naar uitleg en je valt van de ene verbazing in de andere.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 10:51
Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 10:34
Dat is jouw oordeel over de Bijbel.

Anderen denken daar heel anders over en vinden de Bijbel vol van: onduidelijkheden , tegenspraken , onmogelijkheden , ..........
Vaak, niet altijd natuurlijk, komt dit omdat overal iets achter gezocht wordt. Men zoekt tè diep. De rollen werden veelal voorgelezen tijdens bijeenkomsten. Dus het zijn luisterteksten. De eerste conclusie is vaak de juiste. Tijdens het toehoren kun je niet te diep nadenken want dan mis je de rest van het verhaal. Wij, in 2024,luisteren niet naar de tekst maar lezen opnieuw en opnieuw en bedenken dingen waar de schrijver mogelijk nooit op doelde. Kijk bijvoorbeeld naar de gelijkenis van de verloren zoon en lees tot wie Jezus sprak. Dan is het mooi rechttoe rechtaan. Maar begin te Googlen naar uitleg en je valt van de ene verbazing in de andere.
Ook als men niet diep leest vallen deze zaken snel op.

Maar dan zal je wel met het argument komen dat die mensen te oppervlakkig lezen. :P

PS.
Mij werd verteld, dat de oudste zoon de verloren zoon werd/was.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 10:59
Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 10:51
Vaak, niet altijd natuurlijk, komt dit omdat overal iets achter gezocht wordt. Men zoekt tè diep. De rollen werden veelal voorgelezen tijdens bijeenkomsten. Dus het zijn luisterteksten. De eerste conclusie is vaak de juiste. Tijdens het toehoren kun je niet te diep nadenken want dan mis je de rest van het verhaal. Wij, in 2024,luisteren niet naar de tekst maar lezen opnieuw en opnieuw en bedenken dingen waar de schrijver mogelijk nooit op doelde. Kijk bijvoorbeeld naar de gelijkenis van de verloren zoon en lees tot wie Jezus sprak. Dan is het mooi rechttoe rechtaan. Maar begin te Googlen naar uitleg en je valt van de ene verbazing in de andere.
Ook als men niet diep leest vallen deze zaken snel op.

Maar dan zal je wel met het argument komen dat die mensen te oppervlakkig lezen. :P

PS.
Mij werd verteld, dat de oudste zoon de verloren zoon werd/was.
Ik heb zelfs gelezen dat de zoon die vertrok Jezus moest voorstellen. Moet echt niet gekker worden.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 11:01 Ik heb zelfs gelezen dat de zoon die vertrok Jezus moest voorstellen. Moet echt niet gekker worden.
Die versie heb ik nog nooit gehoord en komt ook mij absurd over.

Dat de oudste zoon 'de verloren zoon' werd zou zijn geweest omdat hij op het eind kwaad wegliep.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

J-W schreef: 05 jun 2024, 10:03
Tufkah schreef: 05 jun 2024, 09:41

Het hedendaagse christendom is ver afgedwaald van Paulus. In Paulus' brieven is het helder dat het 'ik' de bron van de zonde is. In het hedendaagse christendom is het omgekeerde het geval, daar wil men 'ik' in het hiernamaals of hemel zien te krijgen.

Het hedendaagse christendom staat juist diametraal op het oorspronkelijke christendom zoals Paulus dat zag. Waaruit blijkt dat? Paulus was bekend met het geestelijk leven waarin de mens de dingen Gods kende. Paulus ging niet uit van een zelfbedachte God, want dat is heidendom. Het is God zelf die de mens 'dingen' schenkt welke buiten het zintuigelijk waarneembare vallen. Zelfbedachte goden schenken niks.

Daarnaast schrijft Paulus dat we niet van onszelf zijn, we zijn van onszelf helemaal niks. We zijn van God en vanuit God. En ook schrijft Paulus dat hij zelf niet langer leeft, maar Christus leeft in hem.

Paulus zou vreemd opkijken als hij ziet wat er van het christendom is geworden. Daarnaast is Paulus ook helemaal in de lijn met Jezus.
Deze gedachte kom je nog steeds in de biblebelt tegen.
Ook in de bible belt wonen niet-wettische gelovigen.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 10:34
Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 10:23

Ik meen die conclusie te mogen trekken omdat de bijbel een mooi sluitend geheel is. Nauwelijks vragen of onduidelijkheden.
Dat is jouw oordeel over de Bijbel.

Anderen denken daar heel anders over en vinden de Bijbel vol van: onduidelijkheden , tegenspraken , onmogelijkheden , ..........
Dat de Bijbel vol met tegenspraken zit is wat Paulus zelf ook zegt in 1 Korinthiërs 3 . De vleselijke mens is nog niet geschikt voor Gods woord, de vleselijke mens is in overdrachtelijke zin een zuigeling.

Dus niks sluitend geheel , het is een ontdekkingstocht voor wie er voor open staat.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

HJW schreef: 05 jun 2024, 10:06

Waarom zou je bij God in een goed blaadje willen komen ? Je komt niet ergens komen waar je al bent.
Je leest weer eens half wat ik schrijf, het zijn de wettische gelovigen die in een goed blaadje willen komen bij God.

Overigens, als je 'thuis' komt dan ben je ergens waar je nu niet bent.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Tufkah schreef: 05 jun 2024, 11:32
Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 10:34
Dat is jouw oordeel over de Bijbel.

Anderen denken daar heel anders over en vinden de Bijbel vol van: onduidelijkheden , tegenspraken , onmogelijkheden , ..........
Dat de Bijbel vol met tegenspraken zit is wat Paulus zelf ook zegt in 1 Korinthiërs 3 . De vleselijke mens is nog niet geschikt voor Gods woord, de vleselijke mens is in overdrachtelijke zin een zuigeling.

Dus niks sluitend geheel , het is een ontdekkingstocht voor wie er voor open staat.
Ik zie slechts dat Paulus er een zwier aan geeft om zo de tegenstrijdigheden te omzeilen. :D
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 11:01
Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 10:59
Ook als men niet diep leest vallen deze zaken snel op.

Maar dan zal je wel met het argument komen dat die mensen te oppervlakkig lezen. :P

PS.
Mij werd verteld, dat de oudste zoon de verloren zoon werd/was.
Ik heb zelfs gelezen dat de zoon die vertrok Jezus moest voorstellen. Moet echt niet gekker worden.
Hoe vaak zie je in deze wereld niet dat Jezus compleet uit mensenlevens is vertrokken?
Het ‘ik’, oftewel het ego dat tot de zonde leidt, is daarvan de oorzaak.
Gelukkig is er als verloren zoon of dochter altijd weer een weg terug die leidt tot verzoening.
Daarvoor dient dan echter wel het eigen kruis opgenomen te worden, waar het ego uiteindelijk aan/door sterft.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 11:38
Tufkah schreef: 05 jun 2024, 11:32

Dat de Bijbel vol met tegenspraken zit is wat Paulus zelf ook zegt in 1 Korinthiërs 3 . De vleselijke mens is nog niet geschikt voor Gods woord, de vleselijke mens is in overdrachtelijke zin een zuigeling.

Dus niks sluitend geheel , het is een ontdekkingstocht voor wie er voor open staat.
Ik zie slechts dat Paulus er een zwier aan geeft om zo de tegenstrijdigheden te omzeilen. :D
Maar jij bent dan ook atheïst. Het leven echter is een les in liefde.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Tufkah schreef: 05 jun 2024, 11:46
Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 11:38
Ik zie slechts dat Paulus er een zwier aan geeft om zo de tegenstrijdigheden te omzeilen. :D
Maar jij bent dan ook atheïst. Het leven echter is een les in liefde.
Met liefde lost men geen tegenspraken in een tekst op.

Wel zijn er vaak verklaringen voor te vinden.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?