Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10628
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 09:59
Yours schreef: 09 jun 2024, 09:39
Alle psychische/psychiatrische stoornissen hebben inderdaad een etiket gekregen.

Neem nou schizofrenie. Als iemand minstens een maand lang psychoses heeft/heeft gehad krijgt iemand de diagnose schizofrenie. Een psychose is een verzamelnaam voor een aantal symptomen, zoals waanideeën en hallucinaties zoals gehoorshallucinaties. De persoon hoort dan geluiden die er niet zijn. Het gaat daarbij dan meestal om stemmen. Onder invloed daarvan worden soms vreselijke misdrijven gepleegd.
Zoals Thijs H. die 22 jaar gevangenisstraf en TBS met dwangverpleging kreeg opgelegd voor 3 moorden die hij zomaar pleegde op wildvreemde mensen.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... ummerheide.

Ik raad iedereen hier aan om zich er eens in te verdiepen. En zich af te vragen wat hier daadwerkelijk aan ten grondslag ligt. En waar die stemmen bijvoorbeeld vandaan komen.
Ik geloof in demonen. Ook geloof ik dat je ertegen gewapend bent als je dichtbij de Vader in Zijn beschermende liefdevolle omgeving blijft. Daar heb je niets te vrezen. Maar het zou mij niet verbazen wanneer demonische invloeden een rol blijken te spelen bij de wereldomvattende oorlogen en andere verstoringen die we nu meemaken. Ogen ervoor sluiten helpt niet. Satan weet dat hij verliezen zal en hij houdt zoveel mogelijk mensen bij God weg om ze mee te sleuren in de afgrond, de tweede dood.
Satan is een verzonnen zondebok, een almachtige en alomtegenwoordige God (waarbuiten niets anders is) heeft geen opponent.
Lees Jesaja 45 vers 5 t/m 7:
5 Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God; Ik zal u gorden, hoewel gij Mij niet kent.

6 Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.

7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
Het staat dus duidelijk in de bijbel.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 21440
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 09:42 Er zijn tegenwoordig nog steeds miljarden mensen die in een god geloven. Een intelligente scheppende geest die ergens rondwaart. Gelukkig maar dat we wetenschap hebben om dit alles te ontzenuwen. Vraag blijft wat we dan moeten met al die gelovige wetenschappers?
Er zijn zat gelovige wetenschappers, alleen geloven wetenschappers niet in alle godsbeelden.
Een godsbeeld is een bepaalde god-invulling. Zo zijn er godsbeelden die in de loop der tijd geen stand hebben kunnen
houden tegen de wetenschap, maar er zijn ook nog steeds godsbeelden die met het weten per heden op redelijkheidsgronden nog steeds gehandhaafd worden. Ik kijk naar de inhoud van het godsbeeld dat onderwerp van discussie is en geef dan een beoordeling. Dat de wetenschap in staat is om elk godsbeeld middels hard bewijs naar de exit weet te brengen, is ook een ""fabeltje"'. It depends van de in houd van de godsbeeld-inhoud. Overigens is dit statement niets nieuws, het onderwerp is inmiddels talloze malen op het G G forum behandeld. Helemaal niet vreemd voor een geloofsforum met inmiddels een redelijk lang bestaan.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Messenger schreef: 09 jun 2024, 10:05
Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 09:59
Ik geloof in demonen. Ook geloof ik dat je ertegen gewapend bent als je dichtbij de Vader in Zijn beschermende liefdevolle omgeving blijft. Daar heb je niets te vrezen. Maar het zou mij niet verbazen wanneer demonische invloeden een rol blijken te spelen bij de wereldomvattende oorlogen en andere verstoringen die we nu meemaken. Ogen ervoor sluiten helpt niet. Satan weet dat hij verliezen zal en hij houdt zoveel mogelijk mensen bij God weg om ze mee te sleuren in de afgrond, de tweede dood.
Satan is een verzonnen zondebok, een almachtige en alomtegenwoordige God (waarbuiten niets anders is) heeft geen opponent.
Lees Jesaja 45 vers 5 t/m 7:
5 Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God; Ik zal u gorden, hoewel gij Mij niet kent.

6 Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.

7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
Het staat dus duidelijk in de bijbel.
Oei, dat is wel een heel selectieve bijbellezing. Jezus besteedt best veel tijd aan demonen. Ook dat staat volgens mij duidelijk in de bijbel. Geen gelovige zal het in zijn hoofd halen om te beweren dat Jezus toen geestesziek was.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Yours schreef: 09 jun 2024, 09:39
HJW schreef: 09 jun 2024, 08:19 Demonen zijn een gedachte van vroeger tijden, toen men nog geen wetenschappelijke inzichten had. Tegenwoordig weten we gelukkig beter. Mensen worden nú gediagnosticeerd met bijvoorbeeld schizofrenie, borderline, bipolaire stoornis, autisme of andere geestesaandoeningen.
Alle psychische/psychiatrische stoornissen hebben inderdaad een etiket gekregen.

Neem nou schizofrenie. Als iemand minstens een maand lang psychoses heeft/heeft gehad krijgt iemand de diagnose schizofrenie. Een psychose is een verzamelnaam voor een aantal symptomen, zoals waanideeën en hallucinaties zoals gehoorshallucinaties. De persoon hoort dan geluiden die er niet zijn. Het gaat daarbij dan meestal om stemmen. Onder invloed daarvan worden soms vreselijke misdrijven gepleegd.
Zoals Thijs H. die 22 jaar gevangenisstraf en TBS met dwangverpleging kreeg opgelegd voor 3 moorden die hij zomaar op 2 verschillende plaatsen op wildvreemde mensen pleegde.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... ummerheide.

Ik raad iedereen hier aan om zich er eens in te verdiepen. En zich af te vragen wat hier daadwerkelijk aan ten grondslag ligt. En waar die stemmen bijvoorbeeld vandaan komen.
Er zin veel mensen die zich erin verdiept hebben en zij komen niet tot de conclusie dat er sprake zou zijn van demonen. Dat is echt achterhaald gedachtengoed, beetje als: de bliksem is een straf van God. Tegenwoordig weten we beter.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 09:42
Ik zal het je nog veel gekker vertellen. Er zijn tegenwoordig nog steeds miljarden mensen die in een god geloven. Een intelligente scheppende geest die ergens rondwaart. Gelukkig maar dat we wetenschap hebben om dit alles te ontzenuwen. Vraag blijft wat we dan moeten met al die gelovige wetenschappers?
Wetenschappers ontzenuwen een god niet. Ze houden zich er niet mee bezig, dat is een fundamenteel verschil.
Natuurkunde houdt zich niet bezig met een godsbeeld. Wat niet wegneemt dat er gelovige natuurkundigen bestaan.
Als er een scheppende kracht is (waar ik in geloof) zegt dat nog niets over de juistheid van de diverse godsbeelden. Wetenschappelijk weinig over te zeggen.
Er zijn 6 miljard mensen die niet in het christelijke godsbeeld geloven. Wat moeten we met die 6 miljard ?

Wetenschap bemoeit zich met het “wat” en “hoe” en niet met het “waarom”.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10628
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 10:22
Messenger schreef: 09 jun 2024, 10:05
Satan is een verzonnen zondebok, een almachtige en alomtegenwoordige God (waarbuiten niets anders is) heeft geen opponent.
Lees Jesaja 45 vers 5 t/m 7:

Het staat dus duidelijk in de bijbel.
Oei, dat is wel een heel selectieve bijbellezing. Jezus besteedt best veel tijd aan demonen. Ook dat staat volgens mij duidelijk in de bijbel. Geen gelovige zal het in zijn hoofd halen om te beweren dat Jezus toen geestesziek was.
Misschien selectief maar wel volgens mij een juiste tekst die goed gefilterd is overgebleven van de door God gegeven inspiratie.

Over de bijbelteksten over Jezus die buiten God nog een duivel en demonen zou bespreken durf ik te stellen dat dit niet goed gefilterde inspiratie is maar een door mensen gecreëerde 'werkelijkheid'. Teksten zijn Jezus naar mijn idee in de mond gelegd.
Men kon eenvoudig niet bevatten dat God ook voor 'kwaad' zou zorgen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 09:59
Ik geloof in demonen. Ook geloof ik dat je ertegen gewapend bent als je dichtbij de Vader in Zijn beschermende liefdevolle omgeving blijft. Daar heb je niets te vrezen. Maar het zou mij niet verbazen wanneer demonische invloeden een rol blijken te spelen bij de wereldomvattende oorlogen en andere verstoringen die we nu meemaken. Ogen ervoor sluiten helpt niet. Satan weet dat hij verliezen zal en hij houdt zoveel mogelijk mensen bij God weg om ze mee te sleuren in de afgrond, de tweede dood.
Laat ik het anders formuleren: als jij gelooft in demonen, zullen ze op jouw pad verschijnen. Zoals de bijbel zegt: u geschiedde naar uw geloof.
Satan in de tenach is een medewerker van God, die zonder God niets kan en mag. De duivel waarin hij in het gedachtengoed is veranderd is gebaseerd op Griekse (Hades, god van de onderwereld) en Romeinse (Pluto) godenwerelden. Het jodendom kent geen duivel, het is in strijd met het monotheïsme.

Ik geloof niet in demonen en maken dus ook geen onderdeel uit van mijn pad, het is een keuze.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 10:22 Geen gelovige zal het in zijn hoofd halen om te beweren dat Jezus toen geestesziek was.
De stelling is ook niet dat als je in demonen gelooft, dat je dan geestesziek bent
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 07 jun 2024, 22:06
Help me even op weg. Bedoel je in de huidige tijd of in bijbelse tijden?
Wat mij betreft mogen misdadigers die (evt bij herhaling) de samenleving beschadigen, opgeruimd worden. Een levenslange gevangenisstraf levert echt geen beter mens op en is veel te duur. Als alternatief stel ik een afgelegen eiland in de pacifische oceaan voor waar ze de rest van hun dagen mogen slijten. Zonder enige hulp van buitenaf.
Vraag is of de bijbel handvatten biedt om de doodstraf toe te passen voor moordenaars en verkrachters. Ook gezien de woorden van Jezus.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

HJW schreef: 09 jun 2024, 10:25
Yours schreef: 09 jun 2024, 09:39
Alle psychische/psychiatrische stoornissen hebben inderdaad een etiket gekregen.

Neem nou schizofrenie. Als iemand minstens een maand lang psychoses heeft/heeft gehad krijgt iemand de diagnose schizofrenie. Een psychose is een verzamelnaam voor een aantal symptomen, zoals waanideeën en hallucinaties zoals gehoorshallucinaties. De persoon hoort dan geluiden die er niet zijn. Het gaat daarbij dan meestal om stemmen. Onder invloed daarvan worden soms vreselijke misdrijven gepleegd.
Zoals Thijs H. die 22 jaar gevangenisstraf en TBS met dwangverpleging kreeg opgelegd voor 3 moorden die hij zomaar op 2 verschillende plaatsen op wildvreemde mensen pleegde.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... ummerheide.

Ik raad iedereen hier aan om zich er eens in te verdiepen. En zich af te vragen wat hier daadwerkelijk aan ten grondslag ligt. En waar die stemmen bijvoorbeeld vandaan komen.
Er zin veel mensen die zich erin verdiept hebben en zij komen niet tot de conclusie dat er sprake zou zijn van demonen. Dat is echt achterhaald gedachtengoed, beetje als: de bliksem is een straf van God. Tegenwoordig weten we beter.
De farmaceutische industrie heeft chemische middelen ontwikkelt waardoor o.a. schizofrenie behandeld kan worden waardoor psychoses onderdrukt worden. Problemen zijn er dan ook als een patiënt psychoses ontwikkelt en (nog) geen medicijnen gebruikt dan wel het gebruik van deze medicijnen om moverende redenen staakt.

Aldus wordt alles gereguleerd door de psychofarmaca. Ik ben heel blij dat die bestaan, maar de oorzaken worden daarmee dan weer niet aangepakt.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Messenger schreef: 09 jun 2024, 10:35
Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 10:22
Oei, dat is wel een heel selectieve bijbellezing. Jezus besteedt best veel tijd aan demonen. Ook dat staat volgens mij duidelijk in de bijbel. Geen gelovige zal het in zijn hoofd halen om te beweren dat Jezus toen geestesziek was.
Misschien selectief maar wel volgens mij een juiste tekst die goed gefilterd is overgebleven van de door God gegeven inspiratie.

Over de bijbelteksten over Jezus die buiten God nog een duivel en demonen zou bespreken durf ik te stellen dat dit niet goed gefilterde inspiratie is maar een door mensen gecreëerde 'werkelijkheid'. Teksten zijn Jezus naar mijn idee in de mond gelegd.
Men kon eenvoudig niet bevatten dat God ook voor 'kwaad' zou zorgen.
Ik kan er heel goed in meedenken dat God medeverantwoordelijk is voor het scheppen van het kwaad. Hij onttrekt zich dan ook niet van deze verantwoordelijkheid.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

HJW schreef: 09 jun 2024, 10:40
Michelangelo2 schreef: 07 jun 2024, 22:06
Help me even op weg. Bedoel je in de huidige tijd of in bijbelse tijden?
Wat mij betreft mogen misdadigers die (evt bij herhaling) de samenleving beschadigen, opgeruimd worden. Een levenslange gevangenisstraf levert echt geen beter mens op en is veel te duur. Als alternatief stel ik een afgelegen eiland in de pacifische oceaan voor waar ze de rest van hun dagen mogen slijten. Zonder enige hulp van buitenaf.
Vraag is of de bijbel handvatten biedt om de doodstraf toe te passen voor moordenaars en verkrachters. Ook gezien de woorden van Jezus.
Tuurlijk. Jezus is volgens de bijbel ook voorstander van de doodstraf. Terwijl hij veel liever zou zien dat iedereen God, de Vader aanneemt.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Yours schreef: 09 jun 2024, 10:48
De farmaceutische industrie heeft chemische middelen ontwikkelt waardoor o.a. schizofrenie behandeld kan worden waardoor psychoses onderdrukt worden. Problemen zijn er dan ook als een patiënt psychoses ontwikkelt en (nog) geen medicijnen gebruikt dan wel het gebruik van deze medicijnen om moverende redenen staakt.

Aldus wordt alles gereguleerd door de psychofarmaca. Ik ben heel blij dat die bestaan, maar de oorzaken worden daarmee dan weer niet aangepakt.
Een groot deel van de geneesmiddelen industrie bestaat daaruit.
Pilletje erin, onderdrukken en verder.
Zonder farmacie was ik vorig jaar waarschijnlijk wel overleden, dus het heeft ook voordelen.
Het is beter holistisch te kijken. Maar ook dan zijn “demonen” geen verklaring.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 11:00
Tuurlijk. Jezus is volgens de bijbel ook voorstander van de doodstraf. Terwijl hij veel liever zou zien dat iedereen God, de Vader aanneemt.
Waar geeft Jezus aan dat de doodstraf voor bijvoorbeeld moordenaars en verkrachters een goed idee is ?
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

HJW schreef: 09 jun 2024, 11:03
Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 11:00
Tuurlijk. Jezus is volgens de bijbel ook voorstander van de doodstraf. Terwijl hij veel liever zou zien dat iedereen God, de Vader aanneemt.
Waar geeft Jezus aan dat de doodstraf voor bijvoorbeeld moordenaars en verkrachters een goed idee is ?
Jezus zal bij zijn wederkomst als rechter optreden in opdracht van zijn Vader. Dan zal hij oordelen. Dat ligt dus in de toekomst.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10628
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 10:58
Messenger schreef: 09 jun 2024, 10:35
Misschien selectief maar wel volgens mij een juiste tekst die goed gefilterd is overgebleven van de door God gegeven inspiratie.

Over de bijbelteksten over Jezus die buiten God nog een duivel en demonen zou bespreken durf ik te stellen dat dit niet goed gefilterde inspiratie is maar een door mensen gecreëerde 'werkelijkheid'. Teksten zijn Jezus naar mijn idee in de mond gelegd.
Men kon eenvoudig niet bevatten dat God ook voor 'kwaad' zou zorgen.
Ik kan er heel goed in meedenken dat God medeverantwoordelijk is voor het scheppen van het kwaad. Hij onttrekt zich dan ook niet van deze verantwoordelijkheid.
God geeft ruimte voor angst (het kwaad) als tegenpool van de liefde.
De mens heeft de vrije wil te kiezen vanuit de liefde dan wel te kiezen vanuit angst.

Als de mens kiest vanuit angst, komt er een resultaat in de werkelijkheid door de almacht van God die de keuze uit vrije wil mogelijk maakt.
Waarom laat God zoveel kwaad toe? De vrije wil van mensen. Wil je minder kwaad, kies dan vanuit liefde.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10628
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 11:14
HJW schreef: 09 jun 2024, 11:03
Waar geeft Jezus aan dat de doodstraf voor bijvoorbeeld moordenaars en verkrachters een goed idee is ?
Jezus zal bij zijn wederkomst als rechter optreden in opdracht van zijn Vader. Dan zal hij oordelen. Dat ligt dus in de toekomst.
De vrije wil gaat niet samen met een oordeel.
De zuivere en pure liefde van God is onvoorwaardelijk. Er is dus niets om over recht te spreken.

De almacht en liefde van God geneest en heelt alle leed, verdriet en pijn. Niemand voelt zich daarna gekwetst, bovendien blijkt iedere ziel onkwetsbaar.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

HJW schreef: 09 jun 2024, 11:02
Yours schreef: 09 jun 2024, 10:48
De farmaceutische industrie heeft chemische middelen ontwikkelt waardoor o.a. schizofrenie behandeld kan worden waardoor psychoses onderdrukt worden. Problemen zijn er dan ook als een patiënt psychoses ontwikkelt en (nog) geen medicijnen gebruikt dan wel het gebruik van deze medicijnen om moverende redenen staakt.

Aldus wordt alles gereguleerd door de psychofarmaca. Ik ben heel blij dat die bestaan, maar de oorzaken worden daarmee dan weer niet aangepakt.
Een groot deel van de geneesmiddelen industrie bestaat daaruit.
Pilletje erin, onderdrukken en verder.
Zonder farmacie was ik vorig jaar waarschijnlijk wel overleden, dus het heeft ook voordelen.
Het is beter holistisch te kijken. Maar ook dan zijn “demonen” geen verklaring.
Waar komen dan de stemmen vandaan die psychotische mensen horen? Onder invloed waarvan ze dan handelen? En op grond waarvan sommigen dan geheel of verminderd ontoerekeningsvatbaar verklaard worden zoals Thijs H.?
Welke verklaring is daar dan anders voor?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Zonde

Bericht door Leon »

HJW schreef: 09 jun 2024, 11:02
Yours schreef: 09 jun 2024, 10:48
De farmaceutische industrie heeft chemische middelen ontwikkelt waardoor o.a. schizofrenie behandeld kan worden waardoor psychoses onderdrukt worden. Problemen zijn er dan ook als een patiënt psychoses ontwikkelt en (nog) geen medicijnen gebruikt dan wel het gebruik van deze medicijnen om moverende redenen staakt.

Aldus wordt alles gereguleerd door de psychofarmaca. Ik ben heel blij dat die bestaan, maar de oorzaken worden daarmee dan weer niet aangepakt.
Een groot deel van de geneesmiddelen industrie bestaat daaruit.
Pilletje erin, onderdrukken en verder.
Zonder farmacie was ik vorig jaar waarschijnlijk wel overleden, dus het heeft ook voordelen.
Het is beter holistisch te kijken. Maar ook dan zijn “demonen” geen verklaring.

Een psychose- of hypnosegevoeligheid bestaat wel. Sommigen kunnen hypnotische suggesties naleven. De bron van die suggesties zijn dan “boze geesten” of “demonen” of in gunstig geval “engelen”. In realiteit is niet goed aan te geven waar de soms subliminale suggesties vandaan komen. Maar bijvoorbeeld de reclamebureaus willen wel zulke beïnvloeding van buitenaf. Die studeren er echt op de suggesties zo effectief mogelijk te maken. En ja dat is toch een zekere realiteit. Ook muziek en film/theater en games zijn stemmingsveranderaars. Dat wordt allemaal normaal gevonden, maar sommigen zijn extra gevoelig, en niet alle intenties van deze media is positief.
[uit principe ben ik voor principes]
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 11:14
Jezus zal bij zijn wederkomst als rechter optreden in opdracht van zijn Vader. Dan zal hij oordelen. Dat ligt dus in de toekomst.
Dat snap ik. Maar is er een Bijbelse grond om vandaag de doodstraf toe te passen voor moordenaars en verkrachters ?
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Yours schreef: 09 jun 2024, 11:52
HJW schreef: 09 jun 2024, 11:02
Een groot deel van de geneesmiddelen industrie bestaat daaruit.
Pilletje erin, onderdrukken en verder.
Zonder farmacie was ik vorig jaar waarschijnlijk wel overleden, dus het heeft ook voordelen.
Het is beter holistisch te kijken. Maar ook dan zijn “demonen” geen verklaring.
Waar komen dan de stemmen vandaan die psychotische mensen horen? Onder invloed waarvan ze dan handelen? En op grond waarvan sommigen dan geheel of verminderd ontoerekeningsvatbaar verklaard worden zoals Thijs H.?
Welke verklaring is daar dan anders voor?
Dat kan door MS, een tumor, dementie of Parkinson. Genoeg verklaringen dus.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Leon schreef: 09 jun 2024, 11:54
Een psychose- of hypnosegevoeligheid bestaat wel. Sommigen kunnen hypnotische suggesties naleven. De bron van die suggesties zijn dan “boze geesten” of “demonen” of in gunstig geval “engelen”. In realiteit is niet goed aan te geven waar de soms subliminale suggesties vandaan komen. Maar bijvoorbeeld de reclamebureaus willen wel zulke beïnvloeding van buitenaf. Die studeren er echt op de suggesties zo effectief mogelijk te maken. En ja dat is toch een zekere realiteit. Ook muziek en film/theater en games zijn stemmingsveranderaars. Dat wordt allemaal normaal gevonden, maar sommigen zijn extra gevoelig, en niet alle intenties van deze media is positief.
Mensen zijn beïnvloedbaar, zeker. Dat zegt echt niets over demonen, alleen iets over hoe onze hersenen werken.
Alle voorbeelden die je noemt zijn gewoon mensenwerk. In sommige gevallen zeer manipulatief, maar nog steeds gewoon mensenwerk.
Ook de hypnotische suggesties die je aanhaalt.
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Zonde

Bericht door Leon »

HJW schreef: 09 jun 2024, 13:12
Leon schreef: 09 jun 2024, 11:54
Een psychose- of hypnosegevoeligheid bestaat wel. Sommigen kunnen hypnotische suggesties naleven. De bron van die suggesties zijn dan “boze geesten” of “demonen” of in gunstig geval “engelen”. In realiteit is niet goed aan te geven waar de soms subliminale suggesties vandaan komen. Maar bijvoorbeeld de reclamebureaus willen wel zulke beïnvloeding van buitenaf. Die studeren er echt op de suggesties zo effectief mogelijk te maken. En ja dat is toch een zekere realiteit. Ook muziek en film/theater en games zijn stemmingsveranderaars. Dat wordt allemaal normaal gevonden, maar sommigen zijn extra gevoelig, en niet alle intenties van deze media is positief.
Mensen zijn beïnvloedbaar, zeker. Dat zegt echt niets over demonen, alleen iets over hoe onze hersenen werken.
Alle voorbeelden die je noemt zijn gewoon mensenwerk. In sommige gevallen zeer manipulatief, maar nog steeds gewoon mensenwerk.
Ook de hypnotische suggesties die je aanhaalt.
is dat “mensenwerk” dan soms niet demonisch genoeg om de personen er achter “demonen” te noemen?

Het is dus bijvoorbeeld soms echt zo dat mensen op koopjesjacht bezeten gedrag vertonen. De manipulatieve “mens” is niet echt aan te wijzen dan, maar de “koopjesduivel” wel.
[uit principe ben ik voor principes]
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Leon schreef: 09 jun 2024, 13:13
is dat “mensenwerk” dan soms niet demonisch genoeg om de personen er achter “demonen” te noemen?
Dat kan. De demonen echter die hier te berde worden gebracht zijn niet-menselijke kwade geesten.
Dat is iets heel anders.
Daarnaast heb ik geen behoefte een medemens als demon te bestempelen. Ik ben geen beter mens (in de kern) dan wie ook.
Ik veroordeel wel heel veel daden, maar wil (en dat lukt niet altijd) de mens erachter blijven zien, die net als ik van Huis vertrokken is.
Juist zieke mensen hebben een dokter nodig.
Het is dus bijvoorbeeld soms echt zo dat mensen op koopjesjacht bezeten gedrag vertonen. De manipulatieve “mens” is niet echt aan te wijzen dan, maar de “koopjesduivel” wel.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
Ik kies ervoor om mij op het Licht te richten.
En me niet (meer) uit het veld te laten slaan door dit soort zaken. Best nog wel een uitdaging.
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Zonde

Bericht door Leon »

HJW schreef: 09 jun 2024, 13:21
Leon schreef: 09 jun 2024, 13:13
is dat “mensenwerk” dan soms niet demonisch genoeg om de personen er achter “demonen” te noemen?
Dat kan. De demonen echter die hier te berde worden gebracht zijn niet-menselijke kwade geesten.
Dat is iets heel anders.
Daarnaast heb ik geen behoefte een medemens als demon te bestempelen. Ik ben geen beter mens (in de kern) dan wie ook.
Ik veroordeel wel heel veel daden, maar wil (en dat lukt niet altijd) de mens erachter blijven zien, die net als ik van Huis vertrokken is.
Juist zieke mensen hebben een dokter nodig.
Het is dus bijvoorbeeld soms echt zo dat mensen op koopjesjacht bezeten gedrag vertonen. De manipulatieve “mens” is niet echt aan te wijzen dan, maar de “koopjesduivel” wel.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
Ik kies ervoor om mij op het Licht te richten.
En me niet (meer) uit het veld te laten slaan door dit soort zaken. Best nog wel een uitdaging.
Ik geloof dat men tegenwoordig over “entiteiten” spreekt, in plaats van over “niet-menselijke geesten”. Wat een “entiteit” dan exact is zal niet zo makkelijk bepaald kunnen worden. Net zo goed als dat we niet weten wat een “ziel” is, of eigenlijk ook wat “God” precies is.
[uit principe ben ik voor principes]