Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 16:03
Als je gelooft in God dan geloof je ook in geesten.
Niet noodzakelijkerwijs. Als je erin gelooft zal het op je pad verschijnen: u geschiedde naar uw geloof.
[/quote]
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Yours schreef: 09 jun 2024, 14:48
Dan wordt het taboe van ‘ontkennen omdat ze niet bestaan’ misschien eens doorbroken.
Ik wens je veel succes met het omgaan met de vermeende entiteiten. Ik laat het aan mij voorbij gaan. Ik heb ze niet nodig.
Ik richt me op het goddelijke, de rest is voor mij een illusie.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

HJW schreef: 09 jun 2024, 19:39
Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 16:03
Als je gelooft in God dan geloof je ook in geesten.
Niet noodzakelijkerwijs. Als je erin gelooft zal het op je pad verschijnen: u geschiedde naar uw geloof.
[/quote]
Geweldig! Dit is ook één van Tufkah's favoriete qoutes. Waardoor ik zeker weet dat jullie geen regelmatige bijbellezers zijn. Want de quote wordt nooit juist gebruikt. Ik kom 'm altijd op verwijtende toon tegen terwijl Jezus deze uitspraak doet nadat Hij geraakt is door het grote geloof van de ander. Jullie praatjes zijn doorzien. Gebruik liever geen quotes zonder ze eerst te checken.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

HJW schreef: 09 jun 2024, 19:41
Yours schreef: 09 jun 2024, 14:48
Dan wordt het taboe van ‘ontkennen omdat ze niet bestaan’ misschien eens doorbroken.
Ik wens je veel succes met het omgaan met de vermeende entiteiten. Ik laat het aan mij voorbij gaan. Ik heb ze niet nodig.
Ik richt me op het goddelijke, de rest is voor mij een illusie.
In het kader van begrijpen hoe sommige zaken in elkaar steken was het een noodzakelijk leerproces. Dat nu afgerond is.
Als je niet stevig met je voeten op de grond staat/niet professioneel bent raad ik iedereen af om zich hiermee bezig te houden. Dan brengt het meer kwaad dan goed.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 20:39
Geweldig! Dit is ook één van Tufkah's favoriete qoutes. Waardoor ik zeker weet dat jullie geen regelmatige bijbellezers zijn. Want de quote wordt nooit juist gebruikt. Ik kom 'm altijd op verwijtende toon tegen terwijl Jezus deze uitspraak doet nadat Hij geraakt is door het grote geloof van de ander. Jullie praatjes zijn doorzien. Gebruik liever geen quotes zonder ze eerst te checken.
Lees: de quote lees ik anders dan jij hem leest. Teksten zijn voor meerdere uitleg vatbaar.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Leon schreef: 09 jun 2024, 16:19 Ja de juiste "gids" vinden is zoals de hoofdprijs uit de loterij, sommigen hebben helaas minder geluk en blijven onbestemd.

Ik ken je niet echt goed, maar wellicht heb je hier iets aan:
In mijn visie moet je je eigen weg in het leven vinden, (al of niet naar eigen keuze, want vrije wil) met de bijbel (het NT) in de hand.

Als een gids iemand nodig heeft, dan komt die op eigen initiatief (en vaak heel onverwacht) op je pad. Want je moet gewoon geschikt zijn voor een bepaalde taak. Maar stel je niet los/open op, want dan kan elke entiteit bij je binnen komen. Dus: deur op slot!
Laatst gewijzigd door Yours op 09 jun 2024, 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

HJW schreef: 09 jun 2024, 20:43
Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 20:39
Geweldig! Dit is ook één van Tufkah's favoriete qoutes. Waardoor ik zeker weet dat jullie geen regelmatige bijbellezers zijn. Want de quote wordt nooit juist gebruikt. Ik kom 'm altijd op verwijtende toon tegen terwijl Jezus deze uitspraak doet nadat Hij geraakt is door het grote geloof van de ander. Jullie praatjes zijn doorzien. Gebruik liever geen quotes zonder ze eerst te checken.
Lees: de quote lees ik anders dan jij hem leest. Teksten zijn voor meerdere uitleg vatbaar.
Hoe jij en ik 'm lezen boeit niet. Hoe Jezus 'm gebruikt, daarom gaat het. Is het nou echt zo moeilijk om je fout toe te geven? Ik heb daar geen moeite mee. Ik maak continu fouten. Ik geef 't ook toe. Das 't makkelijkst. Ik ben een doodgewoon mens. Jezus is genadig en vergevend. Ben ik heel blij mee.
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Zonde

Bericht door Leon »

Yours schreef: 09 jun 2024, 20:50
Leon schreef: 09 jun 2024, 16:19 Ja de juiste "gids" vinden is zoals de hoofdprijs uit de loterij, sommigen hebben helaas minder geluk en blijven onbestemd.

Ik ken je niet echt goed, maar wellicht heb je hier iets aan:
In mijn visie moet je je eigen weg in het leven vinden, (al of niet naar eigen keuze, want vrije wil) met de bijbel (het NT) in de hand.

Als een gids iemand nodig heeft, dan komt die op eigen initiatief (en vaak heel onverwacht) op je pad. Want je moet gewoon geschikt zijn voor een bepaalde taak. Maar stel je niet los/open op, want dan kan elke entiteit bij je binnen komen. Dus: deur op slot!
Lief advies, dankje.
[uit principe ben ik voor principes]
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Yours schreef: 09 jun 2024, 20:50
Leon schreef: 09 jun 2024, 16:19 Ja de juiste "gids" vinden is zoals de hoofdprijs uit de loterij, sommigen hebben helaas minder geluk en blijven onbestemd.

Ik ken je niet echt goed, maar wellicht heb je hier iets aan:
In mijn visie moet je je eigen weg in het leven vinden, (al of niet naar eigen keuze, want vrije wil) met de bijbel (het NT) in de hand.

Als een gids iemand nodig heeft, dan komt die op eigen initiatief (en vaak heel onverwacht) op je pad. Want je moet gewoon geschikt zijn voor een bepaalde taak. Maar stel je niet los/open op, want dan kan elke entiteit bij je binnen komen. Dus: deur op slot!
Waarom met het NT in de hand?
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 21:23
Yours schreef: 09 jun 2024, 20:50
Ik ken je niet echt goed, maar wellicht heb je hier iets aan:
In mijn visie moet je je eigen weg in het leven vinden, (al of niet naar eigen keuze, want vrije wil) met de bijbel (het NT) in de hand.

Als een gids iemand nodig heeft, dan komt die op eigen initiatief (en vaak heel onverwacht) op je pad. Want je moet gewoon geschikt zijn voor een bepaalde taak. Maar stel je niet los/open op, want dan kan elke entiteit bij je binnen komen. Dus: deur op slot!
Waarom met het NT in de hand?
Omdat het NT ons beter, aan de hand van de leringen van Jezus, kan inspireren om het Goede te doen.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Yours schreef: 09 jun 2024, 22:04
Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 21:23
Waarom met het NT in de hand?
Omdat het NT ons beter, aan de hand van de leringen van Jezus, kan inspireren om het Goede te doen.
Ik val hier bijna van m'n stoel af. Hoe vaak heb je het OT gelezen en wanneer was de laatste keer? Als je God's genade, liefde, vergevingsgezindheid en leefregels niet meer kunt herinneren, dan de komende week gauw het OT een keer herlezen. En bedenken dat het NT niets nieuws biedt.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 22:23
Yours schreef: 09 jun 2024, 22:04
Omdat het NT ons beter, aan de hand van de leringen van Jezus, kan inspireren om het Goede te doen.
Ik val hier bijna van m'n stoel af. Hoe vaak heb je het OT gelezen en wanneer was de laatste keer? Als je God's genade, liefde, vergevingsgezindheid en leefregels niet meer kunt herinneren, dan de komende week gauw het OT een keer herlezen. En bedenken dat het NT niets nieuws biedt.
Ik weet zeer goed waar ik me aan te houden heb.

Anders zou ik via de smalle weg waarop ik Jezus heb gevolgd (en tevens door Gods genade) niet zijn wedergeboren in Jezus Christus.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Yours schreef: 09 jun 2024, 22:58
Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 22:23
Ik val hier bijna van m'n stoel af. Hoe vaak heb je het OT gelezen en wanneer was de laatste keer? Als je God's genade, liefde, vergevingsgezindheid en leefregels niet meer kunt herinneren, dan de komende week gauw het OT een keer herlezen. En bedenken dat het NT niets nieuws biedt.
Ik weet zeer goed waar ik me aan te houden heb.

Anders zou ik via de smalle weg waarop ik Jezus heb gevolgd (en tevens door Gods genade) niet zijn wedergeboren in Jezus Christus.
Jezus predikte vanuit de Hebreeuwse geschriften. Er bestond nog geen NT. Waarom wordt de Jezus van het NT hoog gewaardeerd ten koste van de God van het OT? Voor mij onbegrijpelijk. Men hoeft maar Jonah te lezen om God's liefde en genade aan het werk te zien.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 23:09
Yours schreef: 09 jun 2024, 22:58
Ik weet zeer goed waar ik me aan te houden heb.

Anders zou ik via de smalle weg waarop ik Jezus heb gevolgd (en tevens door Gods genade) niet zijn wedergeboren in Jezus Christus.
Jezus predikte vanuit de Hebreeuwse geschriften. Er bestond nog geen NT. Waarom wordt de Jezus van het NT hoog gewaardeerd ten koste van de God van het OT? Voor mij onbegrijpelijk. Men hoeft maar Jonah te lezen om God's liefde en genade aan het werk te zien.
Doordat de leefregels zijn toegepast heb ik Gods Liefde en Genade aan den lijve ondervonden door de wedergeboorte. Dan is de sleutel tot het Koninkrijk gevonden en komt alles in een volkomen nieuw licht te staan. Het Oude is dan voorbij en het Nieuwe gekomen……

Men kan natuurlijk beide testamenten naast elkaar gebruiken. Maar omdat ik geen behoefte heb aan alle moord en doodslag van het OT, gaat mijn voorkeur uit naar het NT waar de liefde van God via Jezus tot ons spreekt.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 21:02 Hoe jij en ik 'm lezen boeit niet. Hoe Jezus 'm gebruikt, daarom gaat het. Is het nou echt zo moeilijk om je fout toe te geven? Ik heb daar geen moeite mee. Ik maak continu fouten. Ik geef 't ook toe. Das 't makkelijkst. Ik ben een doodgewoon mens. Jezus is genadig en vergevend. Ben ik heel blij mee.
Ik heb een andere insteek dan jij bij het bekijken van de bijbel. Ik ben geen christen, maar vindt een aantal bijbelteksten wel inspirerend om ook daarop mijn uitgangspunten in het leven te baseren:
- liefde
- niet-oordelen
- de mogelijkheden die de mens in zich heeft
- de kracht van gedachten/overtuigingen/bewustzijn
Ik denk dat de mens heel wat in zich heeft.
Gelovigen zie je vaak een heel negatief mensbeeld hebben.

Van daaruit is mijn overtuiging dat wij met gedachten en overtuigingen zaken creëren. Als je gelooft in demonen, zullen ze ook op je pad verschijnen.
Beetje vergelijkbaar met voodoo: dat werkt dus inderdaad......als mensen erin geloven.
Een versterkt placebo danwel nocebo effect zal ik maar zeggen.

Ik ben meer een ontdekkingsreiziger dan een wettenvolger. Regeltjes zijn hier en daar leuk om de maatschappij leefbaar te houden.
Maar het moet niet gaan knellen. Jezus schoof ook wetten aan de kant als de mens er anders door in problemen kwam.
De één zal een heel wettisch geloof hebben, de ander is meer vrij in gedachten. Ik zit duidelijk op die tweede lijn.
'Mijn pad is mijn pad. Samen met het goddelijke ga ik die. Jij kiest een ander pad. Prima.

Vanuit de bijbel kan ik en aantal inspirerende teksten vinden om verder te gaan, bijvoorbeeld:
Als gij gelooft de werken die ik doe, zult gij ze ook doen en grotere.
Daar spreekt vertrouwen uit.

Het nieuwe verbond zal in het hart worden geschreven. Als iets in je hart leeft, zijn regeltjes overbodig. Als ik geen enkele behoefte heb om te moorden of te begeren wat van een ander is, zijn die beide regels irrelevant geworden.

Ik ga verder op weg naar Huis en naarmate ik dichterbij kom, verschijnen er zaken op mijn pad. Dat inspireert.
Regeltjes worden minder en minder relevant.

Dus ja: ik geloof dat u geschiedde naar uw geloof. Wat je denkt en gelooft, wordt waarheid.
Zoals de Engelsen zeggen: be careful what you wish for.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

HJW schreef: 10 jun 2024, 08:13
Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 21:02 Hoe jij en ik 'm lezen boeit niet. Hoe Jezus 'm gebruikt, daarom gaat het. Is het nou echt zo moeilijk om je fout toe te geven? Ik heb daar geen moeite mee. Ik maak continu fouten. Ik geef 't ook toe. Das 't makkelijkst. Ik ben een doodgewoon mens. Jezus is genadig en vergevend. Ben ik heel blij mee.
Ik heb een andere insteek dan jij bij het bekijken van de bijbel. Ik ben geen christen, maar vindt een aantal bijbelteksten wel inspirerend om ook daarop mijn uitgangspunten in het leven te baseren:
- liefde
- niet-oordelen
- de mogelijkheden die de mens in zich heeft
- de kracht van gedachten/overtuigingen/bewustzijn
Ik denk dat de mens heel wat in zich heeft.
Gelovigen zie je vaak een heel negatief mensbeeld hebben.

Van daaruit is mijn overtuiging dat wij met gedachten en overtuigingen zaken creëren. Als je gelooft in demonen, zullen ze ook op je pad verschijnen.
Beetje vergelijkbaar met voodoo: dat werkt dus inderdaad......als mensen erin geloven.
Een versterkt placebo danwel nocebo effect zal ik maar zeggen.

Ik ben meer een ontdekkingsreiziger dan een wettenvolger. Regeltjes zijn hier en daar leuk om de maatschappij leefbaar te houden.
Maar het moet niet gaan knellen. Jezus schoof ook wetten aan de kant als de mens er anders door in problemen kwam.
De één zal een heel wettisch geloof hebben, de ander is meer vrij in gedachten. Ik zit duidelijk op die tweede lijn.
'Mijn pad is mijn pad. Samen met het goddelijke ga ik die. Jij kiest een ander pad. Prima.

Vanuit de bijbel kan ik en aantal inspirerende teksten vinden om verder te gaan, bijvoorbeeld:
Als gij gelooft de werken die ik doe, zult gij ze ook doen en grotere.
Daar spreekt vertrouwen uit.

Het nieuwe verbond zal in het hart worden geschreven. Als iets in je hart leeft, zijn regeltjes overbodig. Als ik geen enkele behoefte heb om te moorden of te begeren wat van een ander is, zijn die beide regels irrelevant geworden.

Ik ga verder op weg naar Huis en naarmate ik dichterbij kom, verschijnen er zaken op mijn pad. Dat inspireert.
Regeltjes worden minder en minder relevant.

Dus ja: ik geloof dat u geschiedde naar uw geloof. Wat je denkt en gelooft, wordt waarheid.
Zoals de Engelsen zeggen: be careful what you wish for.
Prima! Goed punt om af te sluiten. Dankjewel voor het gesprek. En de anderen natuurlijk ook. Fijne dag!
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Yours schreef: 09 jun 2024, 20:42 In het kader van begrijpen hoe sommige zaken in elkaar steken was het een noodzakelijk leerproces. Dat nu afgerond is.
Als je niet stevig met je voeten op de grond staat/niet professioneel bent raad ik iedereen af om zich hiermee bezig te houden. Dan brengt het meer kwaad dan goed.
Voor jou was het blijkbaar noodzakelijk. Prima.
Ik heb er geen behoefte aan en op mijn pad is het niet nodig.

Ik houd me er dan ook in het geheel niet mee bezig.
Bevalt me prima.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Ik sluit me hier bij aan, er is geen enkele noodzaak om kennis te hebben van demonen of Satan. Er is geen enkele noodzaak om zoiets te begrijpen. Ik blijf ontkennen dat 'ze' bestaan. Waarmee ik louter aangeef dat ze in mijn belevingswereld geen betekenis hebben, een standpunt wat ik iedereen aanraadt. Ik begrijp hoe en waarom het kwaad in de wereld is (zelfzucht/hebzucht) en de theodicee is voor mij daar ook mee opgelost. Dat is voldoende.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Snelheid
Berichten: 11280
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

Tufkah schreef: 10 jun 2024, 12:38 Ik sluit me hier bij aan, er is geen enkele noodzaak om kennis te hebben van demonen of Satan. Er is geen enkele noodzaak om zoiets te begrijpen. Ik blijf ontkennen dat 'ze' bestaan. Waarmee ik louter aangeef dat ze in mijn belevingswereld geen betekenis hebben, een standpunt wat ik iedereen aanraadt. Ik begrijp hoe en waarom het kwaad in de wereld is (zelfzucht/hebzucht) en de theodicee is voor mij daar ook mee opgelost. Dat is voldoende.
Kijk dat heb het kwaad nou graag dat mensen geen weet hebben van het kwaad het kwaad wil niet anders,tja ook hier vindje de knechtjes van het kwaad.

Een goede kennis van het kwaad is een standaard om het kwaad te bestrijden zoniet uit te roeien.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Snelheid schreef: 10 jun 2024, 12:42
Tufkah schreef: 10 jun 2024, 12:38 Ik sluit me hier bij aan, er is geen enkele noodzaak om kennis te hebben van demonen of Satan. Er is geen enkele noodzaak om zoiets te begrijpen. Ik blijf ontkennen dat 'ze' bestaan. Waarmee ik louter aangeef dat ze in mijn belevingswereld geen betekenis hebben, een standpunt wat ik iedereen aanraadt. Ik begrijp hoe en waarom het kwaad in de wereld is (zelfzucht/hebzucht) en de theodicee is voor mij daar ook mee opgelost. Dat is voldoende.
Kijk dat heb het kwaad nou graag dat mensen geen weet hebben van het kwaad het kwaad wil niet anders,tja ook hier vindje de knechtjes van het kwaad.

Een goede kennis van het kwaad is een standaard om het kwaad te bestrijden zoniet uit te roeien.

Je gaat je goddelijke gang maar met het kwaad uitroeien, Snelheid. Jouw wereldbeeld is niet het mijne. Ergo: ik wil niets met je van doen hebben.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Mullog
Berichten: 4109
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: 10 jun 2024, 12:42
Tufkah schreef: 10 jun 2024, 12:38 Ik sluit me hier bij aan, er is geen enkele noodzaak om kennis te hebben van demonen of Satan. Er is geen enkele noodzaak om zoiets te begrijpen. Ik blijf ontkennen dat 'ze' bestaan. Waarmee ik louter aangeef dat ze in mijn belevingswereld geen betekenis hebben, een standpunt wat ik iedereen aanraadt. Ik begrijp hoe en waarom het kwaad in de wereld is (zelfzucht/hebzucht) en de theodicee is voor mij daar ook mee opgelost. Dat is voldoende.
Kijk dat heb het kwaad nou graag dat mensen geen weet hebben van het kwaad het kwaad wil niet anders,tja ook hier vindje de knechtjes van het kwaad.

Een goede kennis van het kwaad is een standaard om het kwaad te bestrijden zoniet uit te roeien.
Maar ja, demonen en satannen zijn producten van fantasie. Die gaan bestrijden is hetzelfde doen als Don Quichot, vechten tegen windmolens omdat hij dacht dat het reuzen waren. Misschien is het beter eerst de werkelijke oorzaak van het kwaad en de consequenties van het bestrijden te onderzoeken.
peda
Berichten: 21440
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 10 jun 2024, 12:38 Ik sluit me hier bij aan, er is geen enkele noodzaak om kennis te hebben van demonen of Satan. Er is geen enkele noodzaak om zoiets te begrijpen. Ik blijf ontkennen dat 'ze' bestaan. Waarmee ik louter aangeef dat ze in mijn belevingswereld geen betekenis hebben, een standpunt wat ik iedereen aanraadt. Ik begrijp hoe en waarom het kwaad in de wereld is (zelfzucht/hebzucht) en de theodicee is voor mij daar ook mee opgelost. Dat is voldoende.
Bij jouw premissen bestaat er inderdaad geen theodicee.
Het theodicee vraagstuk ontstaat bij de premisse dat God het wel en wee in de wereld in Zijn Handen houdt.
Dat is de klassiek christelijke zienswijze en de klassiek christelijke zienswijze volgt Hopper niet. Andere premissen andere uitkomsten/ conclusies. Simple comme bonjour, althans voor mij.
Snelheid
Berichten: 11280
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

Tufkah schreef: 10 jun 2024, 12:51
Snelheid schreef: 10 jun 2024, 12:42

Kijk dat heb het kwaad nou graag dat mensen geen weet hebben van het kwaad het kwaad wil niet anders,tja ook hier vindje de knechtjes van het kwaad.

Een goede kennis van het kwaad is een standaard om het kwaad te bestrijden zoniet uit te roeien.

Je gaat je goddelijke gang maar met het kwaad uitroeien, Snelheid. Jouw wereldbeeld is niet het mijne. Ergo: ik wil niets met je van doen hebben.
Had jij maar een wereldbeeld.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Mullog schreef: 10 jun 2024, 12:51 Maar ja, demonen en satannen zijn producten van fantasie. Die gaan bestrijden is hetzelfde doen als Don Quichot, vechten tegen windmolens omdat hij dacht dat het reuzen waren. Misschien is het beter eerst de werkelijke oorzaak van het kwaad en de consequenties van het bestrijden te onderzoeken.
Het gaat al fout bij de onderstelling dat iets is als Het Kwaad dat is er echter niet. je kunt geen doosje met Kwaad hebben.
Er bestaat alleen verwerpelijk gedrag, meer is er doodeenvoudig niet.

PS.
De Egyptenaren noemden Jeruzalem vroeger De Stad van Satan.
Deze satan was de zoon van de God El.
Altijd leuk om te weten. :mrgreen:
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tiberius Claudius schreef: 10 jun 2024, 14:21 Het gaat al fout bij de onderstelling dat iets is als Het Kwaad dat is er echter niet. je kunt geen doosje met Kwaad hebben.
Er bestaat alleen verwerpelijk gedrag, meer is er doodeenvoudig niet.
Mee eens dat "het kwaad" niet bestaat.
Ik geloof niet in dualiteit. Niet in dat soort tegenstellingen.
Kwaad is niets anders dan de afwezigheid van het goede.
Gelovigen denken dat dat een dualiteit is, maar dat is het niet.
Het is de natuurmens die denkt dat het kwade bestaat. :D

Gevolg is vaak dat mensen het kwaad willen gaan bestrijden, en dat is allemaal negatief gerichte energie.
Laatst gewijzigd door HJW op 10 jun 2024, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.