Herstel van Israël

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Herstel van Israël

Bericht door Wilsophie »

Nog eens goed gecheckt ERicjan maar alle teksten die jij aanhaalt gaan over het Huis Israël of het Huis van Juda of het Land van God.
Maar dat doet niets af aan de komst van de Here Jezus voor de hele wereld om verzoening met God tot stand te brengen, waardoor ook het Jodendom geen offer meer hoefde te brengen omdat "het volbracht was".
Je redeneert dat totaal weg door de profetie over de natie. Daar had ik het niet over.
Geen enkele Jood die Christus afwijst sinds zijn opstanding kan alsnog een beroep doen op zijn verlossing of redding, net als elke Europeaan.
Dus ook de Jood niet. Want de genade is verschenen aan ALLE mensen en nergens staat in de Bijbel dat de Joden een soort van afstel/uitstel hebben als ze er nu geen trek in hebben.
De Joden maken totaal geen uitzondering als persoon op de genade die God aanbiedt door Zijn Zoon.
De Joden hebben totaal geen recht op wat dan ook mits zij gelovig zijn dan hebben zij hetzelfde erfrecht als de christen.
Er is toch geen onderscheid? Waarom breng jij steeds een onderscheid aan? En onderbouwt dat niet.
ericjan
Man/Vrouw: M

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Nog eens goed gecheckt ERicjan maar alle teksten die jij aanhaalt gaan over het Huis Israël of het Huis van Juda of het Land van God.
Maar dat doet niets af aan de komst van de Here Jezus voor de hele wereld om verzoening met God tot stand te brengen, waardoor ook het Jodendom geen offer meer hoefde te brengen omdat "het volbracht was".
Je redeneert dat totaal weg door de profetie over de natie. Daar had ik het niet over.
Geen enkele Jood die Christus afwijst sinds zijn opstanding kan alsnog een beroep doen op zijn verlossing of redding, net als elke Europeaan. Dus ook de Jood niet
Is ook geen beroep nodig Wilsophie, Jezus heeft hen gewoon onvoorwaardelijk zalig gemaakt leert de bijbel en God belooft Israel onvoorwaardelijk hetzelfde.
Wilsophie schreef:Want de genade is verschenen aan ALLE mensen en nergens staat in de Bijbel dat de Joden een soort van afstel/uitstel hebben als ze er nu geen trek in hebben.
Er staat wel dat God Israel met een doel verblind heeft voor het evangelie en dat Hij Israel verblind laat voor het evangelie TOTDAT de laatste uit de heidenen waarvan God wil dat deze tot Jezus is gekomen, tot Jezus is gekomen.
In Romeinen 11 staat dat wel Wilsohie: Lees dat nu eens woordelijk:
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.

* het staat er gewoon woordelijk, Israel krijgt DEZELFDE Genade als God OOK aan ons uit de heidenen heeft gegeven.
Dus nu niet roepen dat het er niet staat, het staat woordelijk in de bijbel.
Wilsophie schreef:De Joden maken totaal geen uitzondering als persoon op de genade die God aanbiedt door Zijn Zoon.
De Joden hebben totaal geen recht op wat dan ook mits zij gelovig zijn dan hebben zij hetzelfde erfrecht als de christen.
Er is toch geen onderscheid? Waarom breng jij steeds een onderscheid aan? En onderbouwt dat niet.
In Christus is een Joodse christen gelijk aan Griekse christen inderdaad, maar buiten Christus is en blijft er nog steeds het uitverkoren Joodse volk.
In Christus dus geen onderscheid maar erbuiten nog wel. Omdat God Eeuwig Liefde heeft voor Zijn Uitverkoren volk.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik lees dat het "uitverkorenzijn" altijd over een volk gaat en dat het ongelovige deel in de woestijn niet het beloofde land ingingen behalve Jozua en Kaleb als gelovigen.
Ik lees ook dat Jeremia en ook Paulus baden voor de individuele Jood en nooit over een volk en de citaten uit Romeinen 11 gaat over een meervoud over een volk.
De Bijbel spreekt altijd over gelovigen en ongelovigen ook onder Israël en als er geen geloof nodig is begrijp ik niet waarom ze ten voorbeeld worden gesteld t.a.v. hun ongeloof of hun geloof.
Waarom was de ark van Noach dan nodig om de gelovigen te redden uit het oordeel, waarom riep de Here Jezus op tot geloof tijdens Zijn bediening als er geen geloof nodig is om het Koninkrijk binnen te gaan.
Waarom werd Hij boos op de leidslieden en noemde hen "adderengebroed". Als wedergeboorte niet nodig is, hoe gaan zij dan het koninkrijk binnen als vlees en bloed er niet binnen kunnen gaan.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef:
Er staat wel dat God Israel met een doel verblind heeft voor het evangelie en dat Hij Israel verblind laat voor het evangelie TOTDAT de laatste uit de heidenen waarvan God wil dat deze tot Jezus is gekomen, tot Jezus is gekomen.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.

* het staat er gewoon woordelijk, Israel krijgt DEZELFDE Genade als God OOK aan ons uit de heidenen heeft gegeven.
Wat je op grond van boven genoemde tekst lijkt te zeggen dat er "alverzoening" is. Maar ik weet dat je daarin niet gelooft.

Jij zegt blijkbaar:

Wij heidenen waren ongehoorzaam, dus verloren. Maar we krijgen ontferming.
Nu zijn de Joden ongehoorzaam geworden, dus verloren. Maar ze krijgen ontferming.
De zaken zijn dus omgekeerd.
Maar als jij zegt dat alle Joden behouden worden, worden alle heidenen dat ook volgens deze redenering.

En hoe krijgen Joden en heidenen dan ontferming? Dat is toch alleen in Christus?
------
Wilsophie en ik zeggen:

Wij heidenen waren ongehoorzaam, dus verloren, Maar in Christus is er redding,
De Joden zijn ongehoorzaam geworden, dus verloren. Maar in Christus is er redding.

Nu geloof ik dat die redding in Christus voor de Joden alsnog een feit wordt als Zach. 12:9 en 10 in werking treedt:

9 Op die dag zal ik alles in het werk stellen om de volken uit te roeien die Jeruzalem belagen. 10 Het huis van David en de inwoners van Jeruzalem echter zal ik vervullen met een geest van mededogen en inkeer. Ze zullen zich weer naar mij wenden, en over degene die ze hebben doorstoken, zullen ze weeklagen als bij de rouw om een enig kind; hun verdriet zal zo bitter zijn als het verdriet om een oudste zoon.

Verder geloof ik persoonlijk dat een Jood die op dezelfde manier God dient als Abraham, David, Hizkia enz. ook op dezelfde manier behouden is. Zij vallen nog onder het oude verbond dat niet ver is van verdwijning. Zij zullen uiteindelijk ook Christus bij zijn komst aanvaarden.

Zo hebben we alle drie een verschillende kijk op wat er gaat gebeuren. Gelukkig ligt alles in Gods handen en Hij is rechtvaardig en liefdevol.
Dat geloven we wel alle drie. We kunnen de toekomst aan God overlaten en elkaar aanvaarden ondanks verschillen van inzicht.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Grappig dat ik tegelijkertijd in een ander topic ook op alverzoening uitkom.

Ik geloof zeker in een herstelde natie Israël en ik geloof zeker dat zij tot geloof komen als natie, ik denk dat dat begint bij de top, dus bij de leidslieden van het Jodendom en bij de regering.
Dat leert de Bijbel heel duidelijk.
Zij zullen Hem immers aanroepen.
Zij zullen zien Wie zij doorstoken hebben.
En natuurlijk komt Hij terug op de Olijfberg in al Zijn macht en majesteit, maar niet als "de lijdende Knecht des Heeren". Er is niet zoiets als een nagekomen bericht voor de hardnekkigen en Jezus wordt opnieuw gekruisigd voor de Joden. Dat is onzinnig.
Peter79

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Peter79 schreef: Jij zegt dat theologen ten onrechte Jezus gelezen hebben, waar ze hadden moeten lezen van de heroprichting van het beloofde land. De heroprichting van het beloofde land gaat volgens jou niet over Jezus?
Goed opgemerkt, de heroprichting is al een feit geweest, geschiedenis sinds 1948, maar het Geloof in Hem dat God heel Israel zal schenken is inderdaad krachtig verbonden met Jezus. De heroprichting was dat ook, want Jezus zal immers terugkeren naar Israel Jeruzalem, Sion.
Zal voor die tijd Elia nog komen om het volk op te wekken tot bekering?
ericjan schreef:Joden die Christus aannemen worden volgeling van Christus (Messiaans, aub geen christen met alle dwaalleer die we erbij verzonnen hebben) en in Christus is er geen verschil tussen Jood en Griek. Maar buiten Christus is er nog wel degelijk de Jood !
God heeft Israel zo lief dat Hij Israel ondanks hun zonden tegen Hem toch zal vergeven. En DIE Genade aan Israel heeft God in Zijn rechtvaardigheid OOK aan ons geschonken.
31 Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
32 niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.
34 Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE. Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken.
Over de vervulling hiervan kan je lezen in Hebreeën 8 en 9.
ericjan schreef:
Peter79 schreef:Nog een voorbeeld: de kleuren blauw en geel geven samen de kleur groen. Als de Joden blauw zijn en de heidenen geel, dan ontstaat samen de kleur groen. In Christus zijn Jood en heiden samengevoegd en de grondkleuren zijn niet meer herkenbaar.
Christenen, degenen die samen Jezus als Messias belijden, zijn groen. Maar jij doet alsof christenen geel zijn. Alsof het onderscheid er nog steeds is.
In Christus wel inderdaad, maar buiten Christus is er nog steeds God Zijn uitverkoren volk Israel op wie de Eeuwige Beloften van God rusten uit de talloze profetieën.
Nergens in de bijbel staat immers dat Israel niet meer zal zijn. ! Daarbij zijn wij niet samengevoegd maar bij Israel gevoegd. Dus wij hebben op zijn best OOK dezelfde kleur gekregen als de Joden al hadden.
Dus bekeerde heidenen gaan op onbekeerde Joden gaan lijken.
Heidenen gaan dus "verjoodsen".
Nu ja, ik vertrouw erop dat de Heilige Geest mij steeds meer verandert naar het beeld van Christus en aangezien Jezus een Jood was, zal dit in een bepaalde zin waar kunnen zijn.
ericjan schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef:Maar ook de vele citaten waar Jezus de discipelen VERBIEDT om te zeggen wie Hij werkelijk is.
Lucas 9
18 En het gebeurde, toen Hij in persoonlijk gebed was, dat de discipelen in Zijn nabijheid waren. En Hij vroeg hun: Wie zeggen de menigten dat Ik ben?
19 Zij antwoordden en zeiden: Johannes de Doper, en anderen: Elia, en weer anderen dat een van de oude profeten opgestaan is.
20 Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Petrus antwoordde en zei: De Christus van God.
21En Hij sprak hen streng toe en beval dat zij dit tegen niemand zeggen zouden.

Matteus 13:10
Waarom Jezus door gelijkenissen sprak (Jezus verhulde ook Zijn boodschap voor Israel)
10 En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.

Lucas 8:10
10 En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan.

Je kunt een christen niet met een Jood vergelijken. God heeft een Eigen Plan met Israel en de Joden leert de bijbel.
Wij mogen door Christus bij Israel horen en niet andersom. Wij hebben als heidenen OOK genade ontvangen net als Israel en niet andersom.
De verborgenheid is er net zo goed naar de heidenen: De Joden vragen om wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en wijsheid, want het dwaze van God is wijzer dan mensen, en het zwakke van God is sterker dan mensen (1 Korinthiers 1: 22-25).
Hier zouden christelijke theologen inderdaad eens wat mee doen moeten, ;)
In plaats van de bijbel te lezen zoals het er woordelijk staat, maakt men allerlei vergeestelijking om zo de kerkleer "bijbels onderbouwd" te krijgen.
Een voorbeeld van kerkleer is "de opname". Je mag daar van mij best in geloven, ik heb er geen waardeoordeel over. Maar ook "de opname" komt niet woordelijk in de bijbel voor. Dus waarin je de ander oordeelt, oordeel je jezelf.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Peter79 schreef:Zal voor die tijd Elia nog komen om het volk op te wekken tot bekering?

Natuurlijk!!! De kenmerken van de 2 getuigen staan uitgebreid in Openbaringen en gaat om Mozes en Elia.
Bovendien is God altijd een God Die gelovigen achterliet ter getuigenis.
Dat was bij Abraham, bij Noach, Lot enz... altijd een gelovig overblijfsel tot aan de dag van vandaag.
En als je gelooft in de opname van de Gemeente , zijnde de wederhoudende macht dan moet er weer een overblijfsel zijn en zo is God zo consequent dat Hij 2 getuigen stuurt om Israël te bewegen tot geloof en wat gebeurt er, er komen uit elke stam 12.000 mensen uit de stammen tot geloof om alsnog de opdracht tot wereldevangelisatie gestalte te geven.
Dat is Gods wonder en de Joden weten dat als geen ander...hoop ik...
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:
ericjan schreef:
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden,[u]opdat [/u]ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.

Wat je op grond van boven genoemde tekst lijkt te zeggen dat er "alverzoening" is. Maar ik weet dat je daarin niet gelooft.

Jij zegt blijkbaar:

Wij heidenen waren ongehoorzaam, dus verloren. Maar we krijgen ontferming.
Nu zijn de Joden ongehoorzaam geworden, dus verloren. Maar ze krijgen ontferming.
De zaken zijn dus omgekeerd.
Maar als jij zegt dat alle Joden behouden worden, worden alle heidenen dat ook volgens deze redenering.
Nee het geldt alleen voor de Joden, want dat staat in de bijbel en over de heidenen staat het er niet.
Alverzoening is voor de hele wereld, maar de Eeuwige Beloften van God gelden alleen voor Israel.
De zaken zijn dus niet geheel omgekeerd maar eenzijdig.
Het woordje OPDAT is hier van belang, OPDAT betekent met het doel.
* Zo is Israel nu ongehoorzaam geworden met het doel dat ook Israel de ontferming ontvangen zal die u, de christenen, bewezen is.
Israel wordt dus niet vergeleken met de heidenen maar het de christenen die reeds ontferming (genade) hebben ontvangen van God.

Adinomis schreef:En hoe krijgen Joden en heidenen dan ontferming? Dat is toch alleen in Christus?
Wilsophie en ik zeggen:

Wij heidenen waren ongehoorzaam, dus verloren, Maar in Christus is er redding,
De Joden zijn ongehoorzaam geworden, dus verloren. Maar in Christus is er redding.

Jezus heeft Israel al gered OPDAT God al Zijn eeuwige Beloften om hen onvoorwaardelijk genade te schenken, hen te vergeven, te reinigen en te wassen, na te kunnen komen. Jezus heeft Zijn offer dus gebracht om deze Beloften van God te kunnen laten plaatsvinden in de eindtijd bij Zijn Wederkomst als de langverwachte Joodse Messias. In de tussentijd (Genadetijd) kunnen wij uit de heidenen OOK dezelfde genade ontvangen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:Joden die Christus aannemen worden volgeling van Christus (Messiaans, aub geen christen met alle dwaalleer die we erbij verzonnen hebben) en in Christus is er geen verschil tussen Jood en Griek. Maar buiten Christus is er nog wel degelijk de Jood !
God heeft Israel zo lief dat Hij Israel ondanks hun zonden tegen Hem toch zal vergeven. En DIE Genade aan Israel heeft God in Zijn rechtvaardigheid OOK aan ons geschonken.
31 Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
32 niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.
34 Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE. Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken.
Over de vervulling hiervan kan je lezen in Hebreeën 8 en 9.
Inderdaad:
8 Want hen berispend zegt Hij tegen hen: Zie, de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
* Hier zegt God (in de tegenwoordige tijd, niet verleden tijd) dat er dagen zullen komen. Jezus Zijn offer en opstanding zijn al geweest, dus daarover gaat dit niet. Het moet nog komen. God zegt dat Hij NOG een Verbond met Israel zal sluiten, niet het nieuwe verbond in Christus dus die OOK voor de weredl geldt.

9 niet overeenkomstig het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb, op de dag toen Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte uit te leiden. Want zij bleven niet in Mijn verbond en Ik heb geen acht meer op hen geslagen, zegt de Heere.
* Het geen acht meer slaan op Israel is gekomen na Jezus Zijn opstanding en hemelvaart.

10 Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
*God zegt hier weer dat Hij een verbond met Israel zal gaan sluiten (niet met de wereld). Zal is in de toekomst. Het nieuwe Verbond in Christus is er op het moment dat dit gesproken wordt al. het gaat dus om een nieuw verbond tussen God en Israel.

[modbreak Trajecto] Ontbrekende quotecode toegevoegd.
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef: Je kunt een christen niet met een Jood vergelijken. God heeft een Eigen Plan met Israel en de Joden leert de bijbel.
Wij mogen door Christus bij Israel horen en niet andersom. Wij hebben als heidenen OOK genade ontvangen net als Israel en niet andersom.
De verborgenheid is er net zo goed naar de heidenen: De Joden vragen om wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en wijsheid, want het dwaze van God is wijzer dan mensen, en het zwakke van God is sterker dan mensen (1 Korinthiers 1: 22-25).[/quote]
Hier zouden christelijke theologen inderdaad eens wat mee doen moeten, ;)
In plaats van de bijbel te lezen zoals het er woordelijk staat, maakt men allerlei vergeestelijking om zo de kerkleer "bijbels onderbouwd" te krijgen.[/quote]
Een voorbeeld van kerkleer is "de opname". Je mag daar van mij best in geloven, ik heb er geen waardeoordeel over. Maar ook "de opname" komt niet woordelijk in de bijbel voor. Dus waarin je de ander oordeelt, oordeel je jezelf.[/quote]
Zie over opname hier: 1 Tessalonicenzen 4:14-18:, 1 Tessalonicenzen 1:10, Johannes 14:3, Lucas 17:34-36, Matteus 24:40-42, 1 Korintiërs 15:51-52,
Het woord opname staat er niet letterlijk in inderdaad, maar het woord drie-eenheid evenmin. ;)

Zet hier de verzen over het 1000 jarige vredesrijk waar Jezus als Koning zal regeren over deze wereld vanuit Sion en niemand kan meer ontkennen dat de opname en Zijn wederkomst als de langverwachte Messias van de Joden in Israel 2 verschillende gebeurtenissen zijn.
Helaas is er veel theologie (kerkleer) die aan vervangings-dan wel vervullingsleer doet om Israel terzijde te schuiven en hun plaats trachten in te pikken. Bij deze leer past dan uiteraard de opname en het 1000 jarig vredesrijk niet, omdat deze pijnlijk ontbloot dat God doorgaat met Israel en dus de vervangingsleer theologische dwaalleer is. We zien deze leer nog erg hardnekkig binnen de gereformeerde stromingen helaas. :(
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Eric-Jan schreef:

"Dat ben ik helemaal met je eens!

Op een reactie van Wilsophie die schreef:
De Bijbel maakt onderscheid tussen bepaalde bevolkingsgroepen. Dus Israël zijnde de 12 stammen , Het begrip "Geestelijk Israël" ken ik niet en kom ik niet in de Bijbel tegen.
Wat zeggen deze Bijbelpassages over een 'Geestelijk volk'.

Gods volk wordt in het Nieuwe Testament het geestelijke Israël genoemd, dat door het geloof in Jezus Christus een geestelijke "besnijdenis des harten" krijgt (vlg. Col.2:11,12; Rom.2:28,29; Gal.3:6-9,28,29; Gal.5:6 en 6:15; Rom.11:25; 1 Petr.2:9,10). Het nieuwe verbond met Christus brengt door Zijn scheppingskracht een nieuwe schepping in elk mens tot stand. Door de profeet Jeremia werd dit al voorzegd: "Maar dit is het verbond, dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des Heren. Ik zal Mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn" (Jer.31:31-33).

Met Christus gestorven en opgewekt uit de dood
6 Volg de weg van Christus Jezus, nu u hem als uw Heer aanvaard hebt.
7 Blijf in hem geworteld en gegrondvest, houd vast aan het geloof dat u geleerd is en wees vervuld van dankbaarheid.
8 Wees op uw hoede en laat u niet meeslepen door holle en misleidende theorieën die op menselijke tradities zijn gebaseerd en zich richten op de machten van de wereld en niet op Christus.
9 Want in hem is de goddelijke volheid lichamelijk aanwezig,
10 en omdat u één bent met hem, het hoofd van alle machten en krachten, bent ook u van die volheid vervuld.
11 In hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam.
12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt.
13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold.
14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen.
15 Hij heeft zich ontdaan van de machten en krachten, hij heeft hen openlijk te schande gemaakt en in Christus over hen getriomfeerd.

Gaat het hieroven nu over een Geestelijk volk, door de Heilige Geest, van de Hemels (en enige) Heilige Vader.
En is dus ook Jezus niet door de Geest Gods opgewekt, omdat Hij de Stem van (onze) Vader herkende. Hoor Israël....

En dan beweert Adinomis, dat er "nergens" in de Bijbel over een Geestelijk Israël wordt gesproken.

Op welke andere manier kunnen wij door onze geest de Heilige Geest van God ontdekken, als wij geestelijk door Satan worden misleid om hem te volgen en aan voorhoofd en rechterhand te kiezen voor Satan. (of de Allerhoogste)
Hoe kan "onze moeder' die in het Hemels Jeruzalem woont, ons bereiken zonder de werking van de Heilige Geest
Doen we dat als robots, of als gewoon denkende mensen.

Als wij bijwoners zijn hier, dan zijn wij geestelijke mensen die verbonden zijn met het Hemels Jeruzalem.
Gods volk zal dus altijd Zijn geboden hoog houden. "En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren tegen de overige van haar nageslacht die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben" (Openb.12:17) [Een reine vrouw symboliseert in de profetie de ware gemeente, een hoer daarentegen een afvallige gemeente. Vgl. 2 Cor.11:2; Ezech.16; Openb.17:18].[/quote]

Het kan dus niet anders zijn dan, dat:
Het volk van God is een geestelijk volk is. Ze dragen de vruchten van de Geest. De eerste vrucht is de liefde. En in het verdere van hun weg, die ze in dit nieuwe leven gaan, groeien deze vruchten. Ze worden helderder. En iedereen kan ze opmerken. De Bijbel spreekt over de mensen van Gods volk als zijnde zuigelingen, jongelingen en vaders en moeders. Iedereen kan begrijpen wat hiermee wordt bedoeld. De zuigelingen zijn diegenen die nog maar zo kort geleden de keuze hebben gemaakt de Heere te volgen. De jongelingen hebben al wat meer onderwijs gehad. Terwijl de mensen die verder zijn onderwezen uiteindelijk zelf onderwijs kunnen geven. Zij verstaan zelf de stem van God. God, Die rechtstreeks tot hen spreekt. Natuurlijk komt op deze mensen heel veel kritiek af. Niet alleen van hen die in God niet geloven. Maar door jaloezie en onkunde komen er ook veel op- en aanmerkingen vanuit de godsdienst. Mensen die het zogenaamd niet over kunnen nemen wat ze zo helder en duidelijk horen bespreken. Dit komt voort uit een jarenlange impasse in hun eigen geloofsleven. Het zelf niet verder te willen worden onderwezen. Menend alles wel te weten wat nodig is. Zij staan er niet voor open dat er meer is te verkrijgen. Uiteindelijk loochenen zij het volle evangelie. Wat inhoudt dat er een staan in de vrijheid is. Geen gebonden leven aan mensen of wetjes van hen, die verdere groei in de weg staan. Het Woord leert echter: Staat dan in de vrijheid. En wordt niet weer beïnvloed door welke leer dan ook. Groeit op in de genade en kennis van de Heere Jezus. Hij is de Weg. Hij is de Waarheid. En uiteindelijk is Hij alleen het eeuwige Leven. (Bron:http://www.sprokkelhoutjes.net/zogaathet.html)

Als ik nu tot de essentie terug breng in Christus, dan zien we het volgende:
In Genesis en Exodus wijst de naam Israël niet slechts op één persoon die overwon, maar het wijst ook op zijn nakomelingen.
Die nakomelingen werden Israël. Hetzelfde principe vinden we ook in het Nieuwe Testament.
Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.” Galaten 3: 26-29. Met andere woorden, ware christenen zijn nu het geestelijke Israël van God.
Volgens het Nieuwe Testament zijn er nu twee Israëls. Het Israël naar het vlees en het Israël Gods. Paulus schreef:
Maar:

Want niet allen die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn.” Romeinen 9: 6.
“… mijn verwanten naar het vlees, immers, zij zijn Israëlieten…” Romeinen 9: 3.
“ … en ook over het Israël Gods.” Galaten 6:16.
Dit betekent dat Jezus Christus, het Ware Zaad, het ware Israël is.

Dus de Gemeente die de Gave der profetie heeft en het (ware) Getuigenis van Christus hebben zijn een Geestelijk Israël (inherent aan 'De Israël= Jezus persoonlijk. Ze zijn Zijn voorbeeld gerelateerd naar de persoonlijk
unieke persoonlijkheid die elk mens bezit! Verscheidenheid wordt dus gerekend naar de persoonlijke verbondenheid in Christus, niet naar een kerk of een geloof!
Al dus:
Noemde Jesaja Israël het zaad Abrahams. Jesaja 41: 8 . Maar Paulus schreef: “Nu werden aan Abraham de belofte gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet; en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in het enkelvoud; en aan uw zaad, dat wil zeggen: aan Christus.” Galaten 3: 16. Dit is de duidelijkste van alle teksten. In het Oude Testament noemt God Israël het zaad Abrahams. Toch schrijft Paulus hier dat het zaad van Abraham niet naar velen verwijst, maar naar één, dat is Christus. We zien dus dat de Messias het zaad is. Jezus Christus is dus Israël.

Met andere woorden:
In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werd, ook verzegeld met de Heilige Geest der belofte, die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.” Efeziërs 1: 13, 14.
“Van Hem getuigen alle profeten, dat een ieder, die in Hem gelooft, vergeving van zonden ontvangt door zijn naam. Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de Heilige Geest op allen, die het woord hoorden.” Handelingen 10: 43, 44.
God doet geboren worden, Hij neemt het initiatief. Hij gebruikt daarvoor het woord der waarheid, ‘het evangelie uwer behoudenis’.
De Almachtige en Jezus maken dus GEEN verschil meer tussen Joden en Grieken die zich aan Hem gewijd hebben, en door de Heilige Geest (onze moeder uit het Hemels Jeruzalem) bekeerd zijn.
Als wij Christus 'Israël' kunnen noemen, zoals ook God dat doet, dan is de Gemeente (net zoals Jezus dus) een Geestelijk volk en -dus- VAN Israël (Christus).

De Gemeente (bekeerde Joden én Grieken) zijn dus het Geestelijk Israël.

Hartelijke groet
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Het 1000 jarig rijk is geen Bijbelse term. De Bijbel spreekt over een periode van 1000 jaar waarin satan gebonden wordt.
Het Messiaanse rijk duurt eeuwig. Christus regeert eeuwig in de toekomst.

Vele gereformeerden leren dat die 1000 jaar al begonnen is. Waar ze dat op baseren is mij niet duidelijk. En de meesten kunnen mij ook geen antwoord geven. De dominee zegt het.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Het 1000 jarig rijk is geen Bijbelse term. De Bijbel spreekt over een periode van 1000 jaar waarin satan gebonden wordt.

Vele gereformeerden leren dat die 1000 jaar al begonnen is. Waar ze dat op baseren is mij niet duidelijk. En de meesten kunnen mij ook geen antwoord geven. De dominee zegt het.
Ook veel Gereformeerden zwijgen hier meestal over. Maar over het "eeuwig regeren" van Christus heb ik nog wel een vraag.
Wat zegt dan deze tekst in dat verband?
1 Kor.15:25 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft. 26 De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood, 27 want alles heeft Hij aan zijn voeten onderworpen. Maar wanneer Hij zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij uitgezonderd, die Hem alles onderworpen heeft. 28 Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nu is nog niet alles aan Hem onderworpen toch of bedoel je dat niet?
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Nu is nog niet alles aan Hem onderworpen toch of bedoel je dat niet?
Nee, ik bedoel dat er een schijnbare tegenstelling is tussen deze tekst:

Luk.1:33 en Hij zal over het huis van Jakob Koning zijn tot in eeuwigheid en aan Zijn Koninkrijk zal geen einde komen.

en

1 Kor.15:25 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft. 26 De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood, 27 want alles heeft Hij aan zijn voeten onderworpen. Maar wanneer Hij zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij uitgezonderd, die Hem alles onderworpen heeft. 28 Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

In het eerstgenoemde vers staat "tot in eeuwigheid", in het andere Bijbelvers staat "totdat...." . Dan zal de Zoon zich aan YHWH onderwerpen.
En dan staat er ook in 1 Joh.3:2 dat wij aan Jezus gelijk zullen zijn.
Peter79

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:Gelukkig definieer je hier zelf kundig waar je volledig mank gaat, want God Zijn profetieën komen namelijk woordelijk uit en niet een beetje.
Er is inderdaad sprake in de bijbel over 1 komst en 1 wederkomst ! Niet op 1 grote hoop gooien aub.
Op basis van jouw standpunt kan je dan stellen dat Jezus geen enkele profetie vervuld heeft bij zijn eerste komst?
Het OT spreekt niet over een wederkomst. Kan je stellen dat de eerste komst van Jezus niet is voorzegd, dat het volgens het OT geen komst is, maar dat de profetieën uit het OT over de komst van Jezus gaan waarbij het het aardse koninkrijk herstelt, dus volgens het NT de wederkomst?
ericjan schreef:
Peter79 schreef:
ericjan schreef: Dit vers heeft NIETS met alle gelovige christenen te maken, wederom is dat vervangingstheologie Peter, het gaat puur over de Joden. In Openbaring 7 verderop komen pas christenen aan de beurt. De grote verdrukking zal zich voornamelijk afspelen in Israel.

Laat je Bijbel dan maar dicht, Eric Jan. Het is aan de mensen toen geschreven en met welk recht pas jij bepaalde teksten toe op gelovigen van nu? Ik zal mijn zinnetje veranderen in: Dit beeld is een bemoediging voor iedere Jood die toen werd verdrukt
Het gaat er gewoon niet over ons Christenen, het is echt vergeestelijken van de bijbel. Wij christenen hebben niets van doen met de 144.000 verzegelden uit de 12 stammen Peter !.
Dat is het punt hier niet. Jij plaatst Sion in de toekomst, maar in die tekst was dat geen toekomst. Johannes zag het op dat moment en dat hij dat zag, was een bemoediging, want degenen die op dat moment gestorven waren om het geloof, in jou interpretatie alleen de Joden, waren in Sion.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dit is dus een bedelingenkwestie. De teksten hebben" niet veel" met elkaar te maken.

Het nieuwe verbond wat met het huis Israël en het huis Juda zal gesloten worden staat in Jeremia 31 en dat heeft alles te maken met Lucas 1 vers 33.

1 Korinthe 15 gaat het over de 2e ( laatste) dood en over de strijd waar Israël in betrokken is om de laatste vijanden teniet te doen. Zij zullen met blindheid geslagen worden, eerst Rusland en dan Babel en dat gebeurt in die 33 jaar. Ik zal daar even een link over geven.
In het begin van die 1000 jaar zijn er alleen gelovigen dus alle vijanden zijn weg en Mattheus 24 beschrijft dat ook dat de één achtergelaten wordt in het koninkrijk en de ander wordt weggedaan.
In die duizend jaar worden er kinderen geboren en deze moeten dus tot geloof komen. Christus regeert namelijk. Snap je?
De korte bedeling van 33 en 7 jaar was voor mij ook nieuw en dat is buitengewoon interessant om daar kennis van te nemen.

De openbaring van het Koninkrijk wordt beschreven in 1 Joh. 3 vers 2 waar wij als Zijn Lichaam erbij zijn en dus Hem gelijk wezen als Hij Zich openbaart aan Israël en de volkeren.
Wij zullen Hem gelijkvormig zijn zoals Zijn Lichaam veranderd is zodat dit lichaam ook kan opvaren en nederdalen. Dat kunnen wij nu niet met dit oude lichaam.
Heel Openbaring vindt op een paar gedeelten na plaats na de opname van de Gemeente, al is de toeleiding van bijvoorbeeld de lauwheid van Laodicea zijnde de religie op weg naar een kerkelijke eenheid nu al in volle gang want de brief van de Colossenzen moest ook aan de Laodicenzen overhandigd worden, die plaatsen lagen vlak bij elkaar.
Dus sommige zaken zijn in gang gezet tijdens onze bedeling, maar zullen pas een vervulling krijgen in de tijd van openbaringen.

De vrouw die weggerukt wordt voor God en Zijn troon en de strijd met Michaël en de vrouw die bewaard wordt in de woestijn is nog toekomst.
De 2 getuigen die omschreven zijn zodat je kunt vermoeden dat het Mozes en Elia zijn die voldoen aan deze beschrijvingen, moeten nog plaats vinden.
Na de opname van de Gemeente die als de "wederhoudende macht" een functie heeft totdat de mens der zonde geopenbaard zal worden en ook die ontwikkeling is in volle gang t.a.v. het koningshuis in Jordanië.

Bovendien spreekt 1 Korinthe 15 eigenlijk over de volgorde van de opstandingen en sluit Paulus af met de opstanding op de Jongste Dag wanneer het eindoordeel plaats vindt en de uitspraken over een eeuwig Koningsschap als alles Hem onderworpen is en dus Hij heel de aarde zal vullen ( ik geloof in een holle aarde) dan zal Christus zijn alles en in allen ( ta pantha).
Bedelingen zijn echt heel belangrijk om ook 1 Korinthe 15 in dat licht te zien.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Openbaring 7 is nog toekomst uiteraard, maar dat wil niet zeggen dat Sion in het verleden niet genoemd werd.
Meestal is Sion een naam die genoemd wordt i.v.m. het nieuwe Jeruzalem ook in de profetieën.

Zo beweert men dat satan al uit de hemel is gevallen en anderen beweren dat dat nog moet gebeuren en ze hebben allebei gelijk.
Men is zo gewend om het zo te versmallen dat bijvoorbeeld Sion altijd verleden is of heden en geen toekomst of men zegt dat Sion altijd toekomst is en beiden hebben gelijk.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik kan maar niet vinden over welke tekst het gaat m.b.t. Sion. Openbaring 7 ?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Peter79

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef: * Hier zegt God (in de tegenwoordige tijd, niet verleden tijd) dat er dagen zullen komen. Jezus Zijn offer en opstanding zijn al geweest, dus daarover gaat dit niet. Het moet nog komen. God zegt dat Hij NOG een Verbond met Israel zal sluiten, niet het nieuwe verbond in Christus dus die OOK voor de weredl geldt.
Het is gewoon een woordelijk citaat uit het OT. Net als:
Dit alles is gebeurd opdat in vervulling zou gaan wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: 23 ‘De maagd zal zwanger zijn en een zoon baren, en men zal hem de naam Immanuel geven,’ wat in onze taal betekent ‘God met ons’ (Matt 1:23).
Zal Jezus dan nog een keer geboren worden? Het is immers al gebeurd en toch staat het er nog in de toekomende tijd.
9 niet overeenkomstig het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb, op de dag toen Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte uit te leiden. Want zij bleven niet in Mijn verbond en Ik heb geen acht meer op hen geslagen, zegt de Heere.
* Het geen acht meer slaan op Israël is gekomen na Jezus Zijn opstanding en hemelvaart.

10 Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
*God zegt hier weer dat Hij een verbond met Israel zal gaan sluiten (niet met de wereld). Zal is in de toekomst. Het nieuwe Verbond in Christus is er op het moment dat dit gesproken wordt al. het gaat dus om een nieuw verbond tussen God en Israel.
Dus waar het Nieuwe Testament spreekt over één Nieuw Verbond, stel jij dat er nog een tweede Nieuw Verbond is. Zo wordt de Bijbel wel een ingewikkeld boek.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Als je de bedelingen kent dan begrijp je dat er met het huis van Israël en het huis van Juda in de profetie over een nieuw huwelijksverbond wordt gesproken.
Immers de 10 stammen zijn met een scheidbrief weggezonden en de 2 stammen zijn vrij van de wet door de dood van de Man en dat verbond is specifiek met Israël gesloten toen het als natie geboren werd uit Egypte, het feest wat daar aangekondigd werd is een huwelijksfeest tussen Jehovah en de natie Israël. Dat is natuurlijk allemaal overdrachtelijk, maar Israël is ook altijd de bruid geweest zie ook Hooglied en wat jij citeert is niet van toepassing op de Gemeente Die Zijn Lichaam is. Daar is ook geen sprake van een huwelijksverbond.

Het nieuwe verbond brak aan bij de kruisiging toen het voorhangsel scheurde en dat nieuwe verbond heeft alles te maken met de mogelijkheid tot wedergeboorte in relatie tot dood en opstanding en heeft alles te maken met het einde van de bedeling der wet en het aanbreken van de genadebedeling.
Dat duurt nog steeds voort tot de opname van de Gemeente.
En de Bijbel is ook een moeilijk boek, dat moet je bestuderen en dat kost veel tijd en inspanning. De Here Jezus moest ook alles bestuderen.
De Bijbel is geschreven voor gelovigen die door de Heilige Geest geleid worden en dan is het niet moeilijk, want Hij zou ons als gelovigen dat openbaren.

Overigens zijn er veel meer verbonden dan alleen het oude en het nieuwe verbond. Ik ben daar een goed boek over aan het lezen en ik heb er eens een goede preek van neergezet van iemand die uit de verbondstheologie komt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Peter79 schreef:Het is gewoon een woordelijk citaat uit het OT. Net als:
Dit alles is gebeurd opdat in vervulling zou gaan wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: 23 ‘De maagd zal zwanger zijn en een zoon baren, en men zal hem de naam Immanuel geven,’ wat in onze taal betekent ‘God met ons’ (Matt 1:23).
Zal Jezus dan nog een keer geboren worden? Het is immers al gebeurd en toch staat het er nog in de toekomende tijd.
Inderdaad is dit een woordelijk citaat, zo als vele malen uit de Psalmen of de profeten in het NT wordt geciteerd, maar dat wil niet zeggen dat het nog een keer gaat gebeuren dat is wel heel naief geredeneerd, en dat komt toch dat men geen bedelingen wil zien in het licht van de Bijbel.

"Gij zijt Mijn Zoon heden heb Ik U gegenereerd" staat zo in Psalm 2 meen ik of 110 maar het werd pas vervuld in de opstanding.
En werd ook nog eens uitgesproken bij de doop in water die wijst naar dood en opstanding.
Maar er staat "heden", als je nu achteraf weet wanneer het "heden" zou aanbreken, kun je alles plaatsen in de juiste bedeling en bij het aanbreken van een genade verbond. En dat is geen Davidische verbond en geen verbond met Noach.
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:
Peter79 schreef:Het is gewoon een woordelijk citaat uit het OT. Net als:
Inderdaad is dit een woordelijk citaat, zo als vele malen uit de Psalmen of de profeten in het NT wordt geciteerd, maar dat wil niet zeggen dat het nog een keer gaat gebeuren dat is wel heel naief geredeneerd, en dat komt toch dat men geen bedelingen wil zien in het licht van de Bijbel.

"Gij zijt Mijn Zoon heden heb Ik U gegenereerd" staat zo in Psalm 2 meen ik of 110 maar het werd pas vervuld in de opstanding.
En werd ook nog eens uitgesproken bij de doop in water die wijst naar dood en opstanding.
Maar er staat "heden", als je nu achteraf weet wanneer het "heden" zou aanbreken, kun je alles plaatsen in de juiste bedeling en bij het aanbreken van een genade verbond.

En dat is geen Davidische verbond en geen verbond met Noach.
Psalm 2 gaat over David....niets meer of minder.
vers 7:
7 Het besluit van de HEER wil ik bekendmaken.
Hij sprak tot mij:
‘Jij bent mijn zoon,
ik heb je vandaag verwekt.
in de meeste vertalingen dan ook 'zoon' zonder hoofdletter [NBV en Willibrord b.v.

en de Noachidische geboden [voorschriften] bestaan wel zeker
De Tora bevat ook een wet voor niet-Joden, de zeven Noachidische regels
De zeven Noachidische geboden zijn de minimale richtlijnen voor iedere beschaafde samenleving. Wanneer deze leefregels niet nagekomen worden, is de samenleving gedoemd te falen op fundamentele punten.
De zeven Noachidische voorschriften zijn gegeven aan Noach na de zondvloed.

Deze geboden gelden voor de gehele mensheid, omdat alle mensen afstammen van Noach -

De zeven Noachidische geboden vormen de basis van vele culturen.
De bekende 17e eeuwse jurist Hugo de Groot haalt deze wetten nogal eens aan als vroege bron van het internationale recht. -
bron:

http://www.nik.nl/2011/04/de-zeven-noac ... schriften/
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Het 1000 jarig rijk is geen Bijbelse term. De Bijbel spreekt over een periode van 1000 jaar waarin satan gebonden wordt.

Openbaringen 20

1 En ik zag een engel neerdalen uit de hemel met de sleutel van de afgrond en een grote ketting in zijn hand.
2 En hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en bond hem voor duizend jaar,
3 en wierp hem in de afgrond, en sloot hem daarin op en verzegelde die boven hem, opdat hij de volken niet meer zou misleiden, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen zouden zijn. En daarna moet hij een korte tijd worden losgelaten.

Het lijkt mij overduidelijk dat de satan nog niet gebonden is, kijk in de wereld om ons heen, of sterker, kijk zelfs in onze christelijke kerken. De satan is nog niet gebonden.
En 1000 jaar staat er woordelijk, dus dat zijn er geen 1001 en ook geen 999, laat staan duizenden.