Petra schreef: 02 aug 2024, 10:34Daar is onderzoek naar gedaan.Tufkah schreef: 02 aug 2024, 09:10
BDE's van mensen zonder verbeeldingskracht bestaan volgens mij wel degelijk. Dat zijn de mensen die uittreden uit hun lichaam en zichzelf zien liggen alsof ze een ander zien. Dat is het onderscheidingsvermogen van de ziel welke onsterfelijk is. De ziel welke ook in staat is om geestelijk te onderscheiden. Zie 1 Korinthiërs 2: 14-15. Of een geestelijke mens een BDE heeft of een natuurlijke mens, dat scheelt nogal.
https://www.totzover.nl/media/filer_pub ... als_ma.pdf
"HET HIERNAMAALS bij mensen met een bijna dood ervaring en bij mystici
een vergelijkende studie
Vraagstelling 1: komen de kenmerken die de BDE onderzoekers categoriseren ook voor bij de door mij geselecteerde auteurs met betrekking tot de BDE-ers of ten aanzien van wezens die BDE-ers zien in het hiernamaals.
Vraagstelling 2: komen deze kenmerken ook voor bij de door mij geselecteerde mystici of bij de wezens die de mystici zien in het hiernamaals.
Conclusie:
Ik vat de vraagstellingen die ik formuleerde en de conclusies die ik daaruit trok, kort samen.
1 Komen de elementen die door mij zijn samengesteld voor bij BDE-ers, mystici en de gestorvenen, die zowel mystici als BDE-ers zien. Conclusie: de meeste elementen komenvoor bij al deze groepen.
2 Komen bij de verschijnselen van de BDE-ers en de mystici en de door beide groepen beschreven gestorvenen zowel positieve als negatieve geladen ervaringen voor, als het gaat om de inhoud van de elementen als om de emotionele toon. Conclusie: alle groepen hebben zowel positief als negatief gestemde situaties en gevoelens in het hiernamaals."
Een merkwaardige conclusie in dit artikel vind ik dat mystici " in mijn voorkennis veel negatiever klinken dan die van BDE-ers" (citaat). Wat betekend dat de onderzoeker een vooringenomen positie heeft. De verwachting "dat bij de mystici hardere straffen voltrokken worden bij gestorvenen dan bij BDE-ers." (citaat) is ook hoogst merkwaardig.
Een mysticus moet bekend zijn met de liefde van de Vader (Ook al noemt hij het wellicht anders als hij geen christen is). Anders is het immers geen mysticus, een mysticus is per definitie bekend met de goddelijke vereniging. Daar passen helemaal geen straffen bij.
1.4.1 Definities
- BDE personen beleven de beelden, gevoelens etc. alsof ze in een andere ‘wereld’ terecht komen. Sommige mystici beleven deze andere wereld vanuit een bewuste of halfbewuste toestand. Deze ‘wereld’ geef ik aan als de ‘andere wereld’ of het ‘hiernamaals’.
- De wereld die we normaal waarnemen en die ook mystici en BDE-ers waarnemen, eventueel vanuit de ‘andere wereld’, geef ik aan met de ‘aardse wereld’.
- De zintuiglijke waarnemingen (visueel, auditief etc.), gevoelens, gedachten, activi- teiten, beelden (visueel, auditief) van de BDE-er, de mysticus of het wezen dat wordt waargenomen door een van hen, geef ik in zijn totaliteit aan met ‘ervarin- gen’.
- Gevoelens, gedachten, situaties etc die angstig, angstwekkend, somber of anders- zins van een dergelijke stemming zijn noem ik ‘negatief’. Anders geformuleerd: verslagen kunnen een negatieve toon, geladenheid, kleur of inhoud hebben.
- Als verslagen geruststellend, vredelievend, opgewekt, stimulerend etc. zijn, noem ik ze ‘positief’, qua toon, geladenheid, kleur of inhoud.
De zogeheten mystici zullen in het het merendeel bekend zijn met "de andere zijde". Gewone BDE personen zullen volslagen onbekend zijn met "de andere zijde". Bij sub 3 wordt het verwarrend. In BDE kun je per definitie geen zintuigelijke ervaring hebben, je zit immers niet meer in je lichaam.
De onderzoeker heeft dus als connotatie het zintuigelijk onderscheiden, hij is onbekend met geestelijk onderscheiden. Hetgeen niet verwonderlijk is natuurlijk. Daarom doet het er voor een BDE enorm toe of een mens geestelijk kan onderscheiden. Ooit heb ik een BDE'er gesproken die in zijn BDE geestelijk kon onderscheiden. Maar hij begreep het zelf niet. Dan heeft de mens een ervaring , maar hij begrijpt de verbanden niet.