Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3135
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 02 okt 2024, 12:06
Tiberius Claudius schreef: 02 okt 2024, 10:54 Dat weet ik nog niet zo net.

Veel personen die konden lezen en schrijven hebben niets daarvan nagelaten.

Mohammed kon waarschijnlijk ook lezen en schrijven maar er niets van bewaard gebleven.
Gautama Boeddha schijnt opzettelijk niets te hebben nagelaten.
Simplistische redenering.

Het is erg moeilijk om materiaal dat makkelijk vergaat, te bewaren en te archiveren.
Desondanks hebben Joden, die hun geschriften nooit weggooiden, opgeborgen in b.v. grotten.
Soms redelijk intact, soms sterk gefragmenteerd.
Men heeft intussen meer dan 500.000 fragmenten gevonden en gecatalogiseerd.
Daardoor was het mogelijk om te zien, wat in de loop der eeuwen veranderd of toegevoegd is.

Er zijn intussen duizenden religies, die vaak een eigen leer hebben ontwikkeld.
Wat de Bijbel betreft, is door onderzoek van archeologen en Bijbeldeskundigen, het origineel nagenoeg hersteld.
Jij bent nogal simplistisch denk ik.
Je fragmenten zin over het algemeen vrij jong en stammen dus ook uit latere tijden er is dus weinig tijdsverschil tussen die oudste fragmenten en de bewaard gebleven teksten.
Over welk origineel heb je het eigenlijk, ook is dit soort wetenschap niet voor die zogenaamde Bijbeldeskundigen van jou.

PS.
Versleten rollen worden plechtig begraven door de Joden.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10713
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 okt 2024, 12:12
Messenger schreef: 02 okt 2024, 10:37
Als Jezus had kunnen lezen en schrijven had hij zonder hulp van anderen zelfstandig een eigen bijbel geschreven.
In die tijd werd heel veel voorgelezen en daardoor overgedragen.
Veronderstelling.
Jezus had niet de opdracht van zijn vader gekregen om de bijbel te herschrijven.
Alle Bijbelschrijvers zijn duidelijk door God geïnspireerd.
Daardoor werden alle eigenschappen en denkwijze van de schrijvers weergegeven.

In tegenstelling b.v. met de farao's en andere machthebbers in oude tijden.
Zij verwijderden nederlagen en bliezen overwinningen op.
Sommigen gingen zo ver dat ze de kenmerken van vorige heersers lieten verwijderen.
Hoe dan ook blijft het schrijven van heilige schriften een menselijke aangelegenheid.
Het is te danken aan de gratie van mensen dat oude geschriften gespaard werden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3135
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Messenger schreef: 02 okt 2024, 12:16
Alpha schreef: 02 okt 2024, 12:12 Veronderstelling.
Jezus had niet de opdracht van zijn vader gekregen om de bijbel te herschrijven.
Alle Bijbelschrijvers zijn duidelijk door God geïnspireerd.
Daardoor werden alle eigenschappen en denkwijze van de schrijvers weergegeven.

In tegenstelling b.v. met de farao's en andere machthebbers in oude tijden.
Zij verwijderden nederlagen en bliezen overwinningen op.
Sommigen gingen zo ver dat ze de kenmerken van vorige heersers lieten verwijderen.
Hoe dan ook blijft het schrijven van heilige schriften een menselijke aangelegenheid.
Het is te danken aan de gratie van mensen dat oude geschriften gespaard werden.
Dat klopt en ook hoe het werd opgetekend.
Er waren vroeger veel meer rollen die in de tijden van het OT zijn geschreven maar helaas verloren zijn gegaan.

Dit komt ook door het materiaal dat men toen gebruikte dat nog al vergankelijk was.
De Egyptenaren beitelde heel veel in steen, daar is (zelfs relatief) veel meer van bewaard gebleven en er komen regelmatig teksten bij.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10713
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 okt 2024, 11:57
Je wet dus op het valse paard.
Je bedoelt denk ik : "Je wedt op het valse paard."

Het is geen wedstrijd of quiz, alle wegen zijn prima.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 2397
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 02 okt 2024, 11:57

Je wet dus op het valse paard.
Ik wed in het geheel niet.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 02 okt 2024, 12:13
Alpha schreef: 02 okt 2024, 12:06 Simplistische redenering.

Het is erg moeilijk om materiaal dat makkelijk vergaat, te bewaren en te archiveren.
Desondanks hebben Joden, die hun geschriften nooit weggooiden, opgeborgen in b.v. grotten.
Soms redelijk intact, soms sterk gefragmenteerd.
En stenen tafelen waren ook geen uitkomst want daar werd mee gesmeten vanaf een hoge berg.

Tja en wat moet je dan als Schepper zijnde...?
...Wachten op het vernuft van de wetenschappelijke mens die onverwoestbare gegevensdragers zou gaan maken...
Misschien kan je beter de schepper adviseren, hoe hij het beter had kunnen doen.
Dat doen sommige wetenschappers ook.


Je hebt kennelijk niet de moeite genomen om te zien, wat er eigenlijk is gebeurd.
Net als de Joden wil je niet bijleren.
Het Joodse volk was door Jehovah uit Egyptisch slavernij bevrijd.
Mozes kreeg de opdracht om op de berg persoonlijk Gods wetten te halen.
Mozes ging gehoorzaam de berg op om belangrijke wetten en geboden op te halen.
Die waren bedoeld om het Joodse volk te beschermen.
Toen hij terug kwam, was het volk bezig met afgoderij.
Terecht werd hij kwaad op het ondankbare volk.

Exodus 24:
12 Jehovah zei tegen Mozes: ‘Kom naar mij toe op de berg en blijf er. Ik zal je de stenen platen geven waarop ik wetten en geboden zal schrijven om hen te onderwijzen.’
13 Mozes vertrok samen met zijn dienaar Jozua, en Mozes ging de berg van de ware God op.

Exodus 32:
15 Mozes draaide zich om en ging de berg af met de twee platen van de getuigenis in zijn handen. Die waren aan beide kanten beschreven, aan de voorkant en aan de achterkant.
16 De platen waren Gods eigen werk, en het schrift dat erin gegrift was, was Gods eigen schrift.
17 Toen Jozua het geschreeuw van het volk hoorde, zei hij tegen Mozes: ‘Het klinkt alsof er oorlog is in het kamp.’
18 Maar Mozes zei: ‘Het klinkt niet als het gezang bij een overwinning, het klinkt niet als het gejammer bij een nederlaag. Ik hoor een ander soort gezang.’
19 Toen Mozes in de buurt van het kamp kwam en het kalf en het gedans zag, werd hij razend. Hij smeet de platen aan de voet van de berg aan stukken

Exodus 34:
1 Toen zei Jehovah tegen Mozes: ‘Hak twee stenen platen uit, gelijk aan de eerste. Ik zal op de platen de woorden schrijven die ook op de eerste platen stonden, die je stukgegooid hebt.
2 Zorg dat je morgenvroeg klaar bent, want ’s morgens moet je de berg Sinaï op gaan en daar op de top van de berg vóór mij gaan staan.
3 Er mag niemand met je mee naar boven gaan, en op de hele berg mag verder niemand te zien zijn. Er mogen zelfs geen schapen, geiten of runderen vóór de berg grazen.’
4 Mozes hakte dus twee stenen platen uit, gelijk aan de eerste. Hij stond ’s morgens vroeg op en ging de berg Sinaï op, zoals Jehovah hem had opgedragen. De twee stenen platen nam hij mee.
5 Toen daalde Jehovah neer in de wolk. Hij kwam daar bij Mozes staan en riep de naam Jehovah uit.
6 Jehovah ging voor hem langs en riep: ‘Jehovah, Jehovah, een God die barmhartig en meelevend is, die niet snel kwaad wordt en die vol loyale liefde en waarheid is. NWV
peda
Berichten: 21552
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 02 okt 2024, 12:39
Alpha schreef: 02 okt 2024, 11:57

Je wet dus op het valse paard.
Ik wed in het geheel niet.
De weddenschap van Pascal?
Voor mij is de Pascal weddenschap wel gelijk aan een lippenbekentenis.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3135
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

peda schreef: 08 okt 2024, 14:40
Tufkah schreef: 02 okt 2024, 12:39

Ik wed in het geheel niet.
De weddenschap van Pascal?
Voor mij is de Pascal weddenschap wel gelijk aan een lippenbekentenis.
Het is de gok van Pascal.

Hij heft dat op wat oudere leeftijd neergezet en was toen al aardig bezig van het padje af te raken.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tufkah
Berichten: 2397
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 08 okt 2024, 14:40
Tufkah schreef: 02 okt 2024, 12:39

Ik wed in het geheel niet.
De weddenschap van Pascal?
Voor mij is de Pascal weddenschap wel gelijk aan een lippenbekentenis.
Ik moest wel even aan Blaise Pascal denken toen Alpha die opmerking maakte.

Hij ontwierp ook een soort geloofsbewijs dat op waarschijnlijkheidsleer is gebaseerd: je kunt maar beter wel in God geloven, want als Hij bestaat is je beloning oneindig, en bestaat Hij niet, dan verlies je ook niets. Die redenering zou als ‘de gok van Pascal’ de geschiedenis ingaan.

Er zijn gelovigen -en kennelijk is Alpha er ook een- die voor de zekerheid maar in God geloven. Je begrijpt: dergelijke gelovigen kan ik op geen enkele manier serieus nemen. Wordt dan maar voor de zekerheid atheïst zou ik zeggen.

De hamvraag is: Is er überhaupt wel een beloning? Wie het Evangelie goed leest die begrijpt dat er voor degene die het leven wenst te behouden in het geheel geen beloning is. (Marcus 8:35) Voor de rest ook niet: want die verliest het leven vanwege Mij en voor Gods plan. Kortom, er is niet eens een beloning.

Je kunt natuurlijk wel geloven in een beloning. (Het hiernamaals of zo). Maar ik ben allesbehalve goedgelovig.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10713
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 08 okt 2024, 14:36
Messenger schreef: 02 okt 2024, 12:13 En stenen tafelen waren ook geen uitkomst want daar werd mee gesmeten vanaf een hoge berg.

Tja en wat moet je dan als Schepper zijnde...?
...Wachten op het vernuft van de wetenschappelijke mens die onverwoestbare gegevensdragers zou gaan maken...
Misschien kan je beter de schepper adviseren, hoe hij het beter had kunnen doen.
Dat doen sommige wetenschappers ook.


Je hebt kennelijk niet de moeite genomen om te zien, wat er eigenlijk is gebeurd.
Net als de Joden wil je niet bijleren.
Het Joodse volk was door Jehovah uit Egyptisch slavernij bevrijd.
Mozes kreeg de opdracht om op de berg persoonlijk Gods wetten te halen.
Mozes ging gehoorzaam de berg op om belangrijke wetten en geboden op te halen.
Die waren bedoeld om het Joodse volk te beschermen.
Toen hij terug kwam, was het volk bezig met afgoderij.
Terecht werd hij kwaad op het ondankbare volk.

Exodus 24:
12 Jehovah zei tegen Mozes: ‘Kom naar mij toe op de berg en blijf er. Ik zal je de stenen platen geven waarop ik wetten en geboden zal schrijven om hen te onderwijzen.’
13 Mozes vertrok samen met zijn dienaar Jozua, en Mozes ging de berg van de ware God op.

Exodus 32:
15 Mozes draaide zich om en ging de berg af met de twee platen van de getuigenis in zijn handen. Die waren aan beide kanten beschreven, aan de voorkant en aan de achterkant.
16 De platen waren Gods eigen werk, en het schrift dat erin gegrift was, was Gods eigen schrift.
17 Toen Jozua het geschreeuw van het volk hoorde, zei hij tegen Mozes: ‘Het klinkt alsof er oorlog is in het kamp.’
18 Maar Mozes zei: ‘Het klinkt niet als het gezang bij een overwinning, het klinkt niet als het gejammer bij een nederlaag. Ik hoor een ander soort gezang.’
19 Toen Mozes in de buurt van het kamp kwam en het kalf en het gedans zag, werd hij razend. Hij smeet de platen aan de voet van de berg aan stukken

Exodus 34:
1 Toen zei Jehovah tegen Mozes: ‘Hak twee stenen platen uit, gelijk aan de eerste. Ik zal op de platen de woorden schrijven die ook op de eerste platen stonden, die je stukgegooid hebt.
2 Zorg dat je morgenvroeg klaar bent, want ’s morgens moet je de berg Sinaï op gaan en daar op de top van de berg vóór mij gaan staan.
3 Er mag niemand met je mee naar boven gaan, en op de hele berg mag verder niemand te zien zijn. Er mogen zelfs geen schapen, geiten of runderen vóór de berg grazen.’
4 Mozes hakte dus twee stenen platen uit, gelijk aan de eerste. Hij stond ’s morgens vroeg op en ging de berg Sinaï op, zoals Jehovah hem had opgedragen. De twee stenen platen nam hij mee.
5 Toen daalde Jehovah neer in de wolk. Hij kwam daar bij Mozes staan en riep de naam Jehovah uit.
6 Jehovah ging voor hem langs en riep: ‘Jehovah, Jehovah, een God die barmhartig en meelevend is, die niet snel kwaad wordt en die vol loyale liefde en waarheid is. NWV
Lang verhaal kort:
De bijbelgod kon niet voorzien dat de stenen tafelen door de driftige Mozes stuk werden gegooid. Hij had zich de moeite van het ingraveren kunnen besparen.
Kennelijk was die bijbelgod niet alwetend (want dan wist hij wat Mozes zou doen).

Mozes vond de 10 beloften van God veel te mooi voor het volk en realiseerde dat de mensen niet veel meer naar hem (Mozes) zouden luisteren.
Door de 10 beloften te vernietigen kon hij, met het gezag dat hij nog altijd had, er de 10 geboden van maken.

Waar God vanuit Pure Liefde dingen beloofde, maakte Mozes er wetten van middels angst als leidraad.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 02 okt 2024, 12:16
Alpha schreef: 02 okt 2024, 12:06 Simplistische redenering.

Het is erg moeilijk om materiaal dat makkelijk vergaat, te bewaren en te archiveren.
Desondanks hebben Joden, die hun geschriften nooit weggooiden, opgeborgen in b.v. grotten.
Soms redelijk intact, soms sterk gefragmenteerd.
Men heeft intussen meer dan 500.000 fragmenten gevonden en gecatalogiseerd.
Daardoor was het mogelijk om te zien, wat in de loop der eeuwen veranderd of toegevoegd is.

Er zijn intussen duizenden religies, die vaak een eigen leer hebben ontwikkeld.
Wat de Bijbel betreft, is door onderzoek van archeologen en Bijbeldeskundigen, het origineel nagenoeg hersteld.
Jij bent nogal simplistisch denk ik.
Je fragmenten zin over het algemeen vrij jong en stammen dus ook uit latere tijden er is dus weinig tijdsverschil tussen die oudste fragmenten en de bewaard gebleven teksten.
Over welk origineel heb je het eigenlijk, ook is dit soort wetenschap niet voor die zogenaamde Bijbeldeskundigen van jou.

PS.
Versleten rollen worden plechtig begraven door de Joden.
Je mening is helaas niet op feiten, maar op vooroordeel gebaseerd.

Als ik wat schrijf, citeer ik wetenschappelijke onderzoeken, die geverifieerd zijn.
De gevonden geschriften zijn niet op één plaats verzameld, maar zijn verspreid in diverse bibliotheken.
Er bestaan ca. 6000 Hebreeuwse geschriften (OT)en ca. 5000 Griekse geschriften (NT).
Het was in die tijd gebruikelijk om de oorspronkelijke manuscripten te kopiëren.

Er zijn in Qumran, in de Dode-Zeerollen, de Codex van Aleppo en Papyrus Rylands vele fragmenten gevonden die stammen uit de 2 eeuw v.C, tot de 2e eeuw n.C.

Een Sinaïtische perkamentcodex, gevonedn in het Catharinaklooster, die de gehele christelijke Griekse Geschriften bevat, alsook een gedeelte van de Griekse Septuaginta-vertaling van de Hebreeuwse Geschriften.
Dat is bewaard in de British Library.

Op de TV was een documentaire over 500.000 fragmenten, die men stelselmatig onderzoekt en vergelijkt met de informatie die al beken is.
Door de gevonden manuscripten met elkaar te vergelijken komt men heel dicht bij het origineel.
Men is dan in staat te beoordelen of een tekst later is toegevoegd of niet.

De gevonden codex zijn allemaal geordend.

Codex Bezae Cantabrigiensis, Codex Claromontanus, Codex Washingtonianus I en II, Codex Vaticanus, Codex Sinaiticus, Codex Alexandrinus, Codex Ephraemi, Papyrus Nash, Chester Beatty-papyrus. Deze lijst bestond in 1992 en zal intussen verder uitgebreid zijn.

Op het internet kan je op naam informatie verkrijgen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 08 okt 2024, 14:58
Alpha schreef: 08 okt 2024, 14:36 Misschien kan je beter de schepper adviseren, hoe hij het beter had kunnen doen.
Dat doen sommige wetenschappers ook.


Je hebt kennelijk niet de moeite genomen om te zien, wat er eigenlijk is gebeurd.
Net als de Joden wil je niet bijleren.
Het Joodse volk was door Jehovah uit Egyptisch slavernij bevrijd.
Mozes kreeg de opdracht om op de berg persoonlijk Gods wetten te halen.
Mozes ging gehoorzaam de berg op om belangrijke wetten en geboden op te halen.
Die waren bedoeld om het Joodse volk te beschermen.
Toen hij terug kwam, was het volk bezig met afgoderij.
Terecht werd hij kwaad op het ondankbare volk.

Exodus 24:
12 Jehovah zei tegen Mozes: ‘Kom naar mij toe op de berg en blijf er. Ik zal je de stenen platen geven waarop ik wetten en geboden zal schrijven om hen te onderwijzen.’
13 Mozes vertrok samen met zijn dienaar Jozua, en Mozes ging de berg van de ware God op.

Exodus 32:
15 Mozes draaide zich om en ging de berg af met de twee platen van de getuigenis in zijn handen. Die waren aan beide kanten beschreven, aan de voorkant en aan de achterkant.
16 De platen waren Gods eigen werk, en het schrift dat erin gegrift was, was Gods eigen schrift.
17 Toen Jozua het geschreeuw van het volk hoorde, zei hij tegen Mozes: ‘Het klinkt alsof er oorlog is in het kamp.’
18 Maar Mozes zei: ‘Het klinkt niet als het gezang bij een overwinning, het klinkt niet als het gejammer bij een nederlaag. Ik hoor een ander soort gezang.’
19 Toen Mozes in de buurt van het kamp kwam en het kalf en het gedans zag, werd hij razend. Hij smeet de platen aan de voet van de berg aan stukken

Exodus 34:
1 Toen zei Jehovah tegen Mozes: ‘Hak twee stenen platen uit, gelijk aan de eerste. Ik zal op de platen de woorden schrijven die ook op de eerste platen stonden, die je stukgegooid hebt.
2 Zorg dat je morgenvroeg klaar bent, want ’s morgens moet je de berg Sinaï op gaan en daar op de top van de berg vóór mij gaan staan.
3 Er mag niemand met je mee naar boven gaan, en op de hele berg mag verder niemand te zien zijn. Er mogen zelfs geen schapen, geiten of runderen vóór de berg grazen.’
4 Mozes hakte dus twee stenen platen uit, gelijk aan de eerste. Hij stond ’s morgens vroeg op en ging de berg Sinaï op, zoals Jehovah hem had opgedragen. De twee stenen platen nam hij mee.
5 Toen daalde Jehovah neer in de wolk. Hij kwam daar bij Mozes staan en riep de naam Jehovah uit.
6 Jehovah ging voor hem langs en riep: ‘Jehovah, Jehovah, een God die barmhartig en meelevend is, die niet snel kwaad wordt en die vol loyale liefde en waarheid is. NWV
Lang verhaal kort:
De bijbelgod kon niet voorzien dat de stenen tafelen door de driftige Mozes stuk werden gegooid. Hij had zich de moeite van het ingraveren kunnen besparen.
Kennelijk was die bijbelgod niet alwetend (want dan wist hij wat Mozes zou doen).

Mozes vond de 10 beloften van God veel te mooi voor het volk en realiseerde dat de mensen niet veel meer naar hem (Mozes) zouden luisteren.
Door de 10 beloften te vernietigen kon hij, met het gezag dat hij nog altijd had, er de 10 geboden van maken.

Waar God vanuit Pure Liefde dingen beloofde, maakte Mozes er wetten van middels angst als leidraad.
Bang zijn voor iets wat je niet begrijpt is m.i. niet zo slim.

Lukas 21:28 Als die dingen beginnen te gebeuren, ga dan rechtop staan en hef je hoofd op, want je bevrijding is dichtbij.’ NWV.

Wat "die dingen" zijn wordt vanaf vers 7 uitgebreid besproken.

Deze gebeurtenissen worden in vele Schriftplaatsen aangehaald.
Ook Daniël en Jesaja geven inzicht in het hoe en waarom van deze voorzegde gebeurtenissen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 02 okt 2024, 11:02
Tiberius Claudius schreef: 02 okt 2024, 10:54
Dat weet ik nog niet zo net.

Veel personen die konden lezen en schrijven hebben niets daarvan nagelaten.

Mohammed kon waarschijnlijk ook lezen en schrijven maar er niets van bewaard gebleven.
Gautama Boeddha schijnt opzettelijk niets te hebben nagelaten.
Er is waarschijnlijk veel veranderd van de oorspronkelijke inhoud in de 'heilige' boeken. En bij mondelinge overleveringen ging men met de fantasie op de loop en werden de verhalen telkens kleurrijker.
Je fantasie gaat inderdaad op de loop.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 02 okt 2024, 12:16
Alpha schreef: 02 okt 2024, 12:12 Veronderstelling.
Jezus had niet de opdracht van zijn vader gekregen om de bijbel te herschrijven.
Alle Bijbelschrijvers zijn duidelijk door God geïnspireerd.
Daardoor werden alle eigenschappen en denkwijze van de schrijvers weergegeven.

In tegenstelling b.v. met de farao's en andere machthebbers in oude tijden.
Zij verwijderden nederlagen en bliezen overwinningen op.
Sommigen gingen zo ver dat ze de kenmerken van vorige heersers lieten verwijderen.
Hoe dan ook blijft het schrijven van heilige schriften een menselijke aangelegenheid.
Het is te danken aan de gratie van mensen dat oude geschriften gespaard werden.
Als je de Bijbel gelezen en begrepen had, dan wist je:

2 Timotheüs 3:16 De hele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten en te corrigeren in rechtvaardigheid.

1 Korintiërs 10:11 Wat hun allemaal overkwam was een voorbeeld en is opgeschreven als een waarschuwing voor ons, op wie het einde van de tijdperken af komt.

2 Petrus 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid door heilige geest. NWV.

20 dit allereerst wetende, dat geen profetie in de Schrift uit eigen uitlegging geschiedt.
21 Want er is nog nooit ene profetie uit s mensen wil voortgebracht, maar mensen hebben van Godswege gesproken, gedreven zijnde door den Heiligen Geest. LV.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3135
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 08 okt 2024, 15:14
Tiberius Claudius schreef: 02 okt 2024, 12:16
Jij bent nogal simplistisch denk ik.
Je fragmenten zin over het algemeen vrij jong en stammen dus ook uit latere tijden er is dus weinig tijdsverschil tussen die oudste fragmenten en de bewaard gebleven teksten.
Over welk origineel heb je het eigenlijk, ook is dit soort wetenschap niet voor die zogenaamde Bijbeldeskundigen van jou.

PS.
Versleten rollen worden plechtig begraven door de Joden.
Je mening is helaas niet op feiten, maar op vooroordeel gebaseerd.

Als ik wat schrijf, citeer ik wetenschappelijke onderzoeken, die geverifieerd zijn.
De gevonden geschriften zijn niet op één plaats verzameld, maar zijn verspreid in diverse bibliotheken.
Er bestaan ca. 6000 Hebreeuwse geschriften (OT)en ca. 5000 Griekse geschriften (NT).
Het was in die tijd gebruikelijk om de oorspronkelijke manuscripten te kopiëren.

Er zijn in Qumran, in de Dode-Zeerollen, de Codex van Aleppo en Papyrus Rylands vele fragmenten gevonden die stammen uit de 2 eeuw v.C, tot de 2e eeuw n.C.

Een Sinaïtische perkamentcodex, gevonedn in het Catharinaklooster, die de gehele christelijke Griekse Geschriften bevat, alsook een gedeelte van de Griekse Septuaginta-vertaling van de Hebreeuwse Geschriften.
Dat is bewaard in de British Library.

Op de TV was een documentaire over 500.000 fragmenten, die men stelselmatig onderzoekt en vergelijkt met de informatie die al beken is.
Door de gevonden manuscripten met elkaar te vergelijken komt men heel dicht bij het origineel.
Men is dan in staat te beoordelen of een tekst later is toegevoegd of niet.

De gevonden codex zijn allemaal geordend.

Codex Bezae Cantabrigiensis, Codex Claromontanus, Codex Washingtonianus I en II, Codex Vaticanus, Codex Sinaiticus, Codex Alexandrinus, Codex Ephraemi, Papyrus Nash, Chester Beatty-papyrus. Deze lijst bestond in 1992 en zal intussen verder uitgebreid zijn.

Op het internet kan je op naam informatie verkrijgen.
Je somt heel wat op.
Maar hete merendeel is vrij jong ze bij wat oudere vondsten plaatsen verandert daar niet aan.

Uit de Griekse tijd zijn er wat fragmenten gevonden, uit de tijd daarvoor is er niets.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 02 okt 2024, 10:22
Alpha schreef: 02 okt 2024, 10:14 Als je de Bijbel echt gelezen had, had je aan andere mening.
De tekst toon aan dat Jezus al voor Abraham bestond, hij werd de meesterwerker genoemd.

Lukas 10:2 Hij zei tegen ze: ‘Ja, de oogst is groot, maar er zijn weinig werkers. Smeek daarom de Meester van de oogst dat hij werkers stuurt om zijn oogst binnen te halen. NWV.

Er zijn nu meer dan 8 miljoen werkers bezig de oogst binnen te halen.
Dat zijn de toekomstige paradijs bewoners.
In nagenoeg iedere taal is een Bijbel en / of studielectuur beschikbaar.
Het zijn mensen die zich door de Bijbel laten leiden.
Ik laat mij niet leiden door de bijbel. Ik heb God op een andere manier leren kennen en die wil niet leiden. Ik mag zelf mijn weg zoeken met de vrije wil. En ik kan daarin nooit "fout" kiezen, alle wegen zijn prima.
Je mag zelf je weg kiezen, klopt.
Het maakt niet uit of die ondergelopen is, of weggespoeld.
Je kan daarvoor kiezen.

In de Bijbel kan je ook kiezen uit twee wegen.
Je wil een gemakkelijke weg kiezen?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 02 okt 2024, 10:54
Messenger schreef: 02 okt 2024, 10:37
Als Jezus had kunnen lezen en schrijven had hij zonder hulp van anderen zelfstandig een eigen bijbel geschreven.
In die tijd werd heel veel voorgelezen en daardoor overgedragen.
Dat weet ik nog niet zo net.

Veel personen die konden lezen en schrijven hebben niets daarvan nagelaten.

Mohammed kon waarschijnlijk ook lezen en schrijven maar er niets van bewaard gebleven.
Gautama Boeddha schijnt opzettelijk niets te hebben nagelaten.
Volgens de Arabische bron The Book of Revelation antwoordde Mohammed: „Ik kan niet lezen.”
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3135
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 08 okt 2024, 15:56
Tiberius Claudius schreef: 02 okt 2024, 10:54
Dat weet ik nog niet zo net.

Veel personen die konden lezen en schrijven hebben niets daarvan nagelaten.

Mohammed kon waarschijnlijk ook lezen en schrijven maar er niets van bewaard gebleven.
Gautama Boeddha schijnt opzettelijk niets te hebben nagelaten.
Volgens de Arabische bron The Book of Revelation antwoordde Mohammed: „Ik kan niet lezen.”
Ik ken wel zo'n boek maar dat stamt van ver voor Mohammed.Misschien bedoel je een ander boek met de zelfde naam?
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Snelheid
Berichten: 11410
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

Alpha schreef: 02 okt 2024, 10:01
Snelheid schreef: 25 sep 2024, 12:45

Hup daar ga je weer met reageren,wist je maar waar je het over had je zegt je lesje op als gehersenspoelde.je misleid hier je leigt hier,daarbij ben je geen Christen dus je bent niet relevant daar je hier oneerlijk bent tegen over de anders forumleden .

De Ware Christen volgt zijn Heer na Jezus de Christus.

En dialoog is met jou niet mogelijk totaal niet.
Echte christenen voeren Jezus opdracht uit en maken het geode nieuwe bekend.
Helaas is kerkleer in strijd met de Bijbelse leer.
Als je je vasthoud aan kerkelijke mythes, dan toon je dat je de Bijbel niet kent.
Een echte volgeling van Jezus zal nooit oordelen en lasteren.
Hup daar gaat tie weer in opdracht van de plaatselijke wachttoren baasjes.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10713
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 08 okt 2024, 15:26 Mozes vond de 10 beloften van God veel te mooi voor het volk en realiseerde dat de mensen niet veel meer naar hem (Mozes) zouden luisteren.
Door de 10 beloften te vernietigen kon hij, met het gezag dat hij nog altijd had, er de 10 geboden van maken.

Waar God vanuit Pure Liefde dingen beloofde, maakte Mozes er wetten van middels angst als leidraad.
Bang zijn voor iets wat je niet begrijpt is m.i. niet zo slim.[/quote]

Liefde maakt geen wetten, Gods liefde is puur en om niet. Die liefde is onvoorwaardelijk en geeft de onvoorwaardelijke vrije wil en oordeelt niet.

Geboden/wetten eisen gehoorzaamheid en dat staat haaks op Gods liefde.

Aldus komen geboden en wetten van mensen (vanuit een zekere angst, wantrouwen, vergelding) en komen beloften en vrije wil van God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10713
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 08 okt 2024, 15:33
Messenger schreef: 02 okt 2024, 11:02
Er is waarschijnlijk veel veranderd van de oorspronkelijke inhoud in de 'heilige' boeken. En bij mondelinge overleveringen ging men met de fantasie op de loop en werden de verhalen telkens kleurrijker.
Je fantasie gaat inderdaad op de loop.
Ik sta altijd open voor nieuwe inspiratie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10713
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 08 okt 2024, 15:44
Messenger schreef: 02 okt 2024, 12:16
Hoe dan ook blijft het schrijven van heilige schriften een menselijke aangelegenheid.
Het is te danken aan de gratie van mensen dat oude geschriften gespaard werden.
Als je de Bijbel gelezen en begrepen had, dan wist je:

2 Timotheüs 3:16 De hele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten en te corrigeren in rechtvaardigheid.
God is daar helemaal niet mee bezig. De hele Schrift is mensenwerk.
Alpha schreef: 1 Korintiërs 10:11 Wat hun allemaal overkwam was een voorbeeld en is opgeschreven als een waarschuwing voor ons, op wie het einde van de tijdperken af komt.
Alles is altijd in verandering en aan alles komt een eind. Maar dat eind is voor God een nieuw begin. Alle delen van God (zoals wij mensen) leven eindeloos en veranderen van vorm.
Alpha schreef: 2 Petrus 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid door heilige geest. NWV.
Petrus zal in de war geweest zijn.
Alpha schreef: 20 dit allereerst wetende, dat geen profetie in de Schrift uit eigen uitlegging geschiedt.
21 Want er is nog nooit ene profetie uit s mensen wil voortgebracht, maar mensen hebben van Godswege gesproken, gedreven zijnde door den Heiligen Geest. LV.
Je had die verzen al aangehaald. Is dat om te laten zien dat meerdere bijbels bestaan met zelfde strekking? Geen wonder als er 1 grotendeels meerdere keren wordt gekopieerd en de kopieën worden aangepast.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10713
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 08 okt 2024, 15:54
Messenger schreef: 02 okt 2024, 10:22
Ik laat mij niet leiden door de bijbel. Ik heb God op een andere manier leren kennen en die wil niet leiden. Ik mag zelf mijn weg zoeken met de vrije wil. En ik kan daarin nooit "fout" kiezen, alle wegen zijn prima.
Je mag zelf je weg kiezen, klopt.
Het maakt niet uit of die ondergelopen is, of weggespoeld.
Je kan daarvoor kiezen.

In de Bijbel kan je ook kiezen uit twee wegen.
Je wil een gemakkelijke weg kiezen?
Er zijn heel veel geschikte wegen, want elke weg is prima. Je komt altijd Thuis bij God. Zelfs atheïsten.
Je kunt gerust de makkelijkste weg kiezen of je gaat er moeilijk over zitten doen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9387
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 08 okt 2024, 17:43
Alpha schreef: 08 okt 2024, 15:54 Je mag zelf je weg kiezen, klopt.
Het maakt niet uit of die ondergelopen is, of weggespoeld.
Je kan daarvoor kiezen.

In de Bijbel kan je ook kiezen uit twee wegen.
Je wil een gemakkelijke weg kiezen?
Er zijn heel veel geschikte wegen, want elke weg is prima. Je komt altijd Thuis bij God. Zelfs atheïsten.
Je kunt gerust de makkelijkste weg kiezen of je gaat er moeilijk over zitten doen.
Als je de Bijbel leest èn begrijpt, dan klopt dat niet.
Je houdt jezelf voor de gek.

Mt 7:
13 Ga naar binnen door de nauwe poort, want breed is de poort en wijd is de weg die naar de vernietiging leidt, en veel mensen gaan daardoor naar binnen.
14 Maar nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt, en maar weinig mensen vinden die.

2 Pe 3: 9 Jehovah is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen denken, maar hij heeft geduld met jullie. Hij wil namelijk niet dat er iemand vernietigd wordt maar dat iedereen berouw krijgt. NWV.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10713
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: Gisteren, 10:18
Messenger schreef: 08 okt 2024, 17:43
Er zijn heel veel geschikte wegen, want elke weg is prima. Je komt altijd Thuis bij God. Zelfs atheïsten.
Je kunt gerust de makkelijkste weg kiezen of je gaat er moeilijk over zitten doen.
Als je de Bijbel leest èn begrijpt, dan klopt dat niet.
Je houdt jezelf voor de gek.

Mt 7:
13 Ga naar binnen door de nauwe poort, want breed is de poort en wijd is de weg die naar de vernietiging leidt, en veel mensen gaan daardoor naar binnen.
14 Maar nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt, en maar weinig mensen vinden die.

2 Pe 3: 9 Jehovah is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen denken, maar hij heeft geduld met jullie. Hij wil namelijk niet dat er iemand vernietigd wordt maar dat iedereen berouw krijgt. NWV.
De bijbel is mensenwerk. Geschreven, bewerkt en herschreven door mensen voor vele interpretatie.
Eigenlijk is het een grote misvatting over God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.