Messenger schreef: 02 okt 2024, 12:13
Alpha schreef: 02 okt 2024, 12:06
Simplistische redenering.
Het is erg moeilijk om materiaal dat makkelijk vergaat, te bewaren en te archiveren.
Desondanks hebben Joden, die hun geschriften nooit weggooiden, opgeborgen in b.v. grotten.
Soms redelijk intact, soms sterk gefragmenteerd.
En stenen tafelen waren ook geen uitkomst want daar werd mee gesmeten vanaf een hoge berg.
Tja en wat moet je dan als Schepper zijnde...?
...Wachten op het vernuft van de wetenschappelijke mens die onverwoestbare gegevensdragers zou gaan maken...
Misschien kan je beter de schepper adviseren, hoe hij het beter had kunnen doen.
Dat doen sommige wetenschappers ook.
Je hebt kennelijk niet de moeite genomen om te zien, wat er eigenlijk is gebeurd.
Net als de Joden wil je niet bijleren.
Het Joodse volk was door Jehovah uit Egyptisch slavernij bevrijd.
Mozes kreeg de opdracht om op de berg persoonlijk Gods wetten te halen.
Mozes ging gehoorzaam de berg op om belangrijke wetten en geboden op te halen.
Die waren bedoeld om het Joodse volk te beschermen.
Toen hij terug kwam, was het volk bezig met afgoderij.
Terecht werd hij kwaad op het ondankbare volk.
Exodus 24:
12 Jehovah zei tegen Mozes: ‘Kom naar mij toe op de berg en blijf er. Ik zal je de stenen platen geven waarop ik wetten en geboden zal schrijven om hen te onderwijzen.’
13 Mozes vertrok samen met zijn dienaar Jozua, en Mozes ging de berg van de ware God op.
Exodus 32:
15 Mozes draaide zich om en ging de berg af met de twee platen van de getuigenis in zijn handen. Die waren aan beide kanten beschreven, aan de voorkant en aan de achterkant.
16 De platen waren Gods eigen werk, en het schrift dat erin gegrift was, was Gods eigen schrift.
17 Toen Jozua het geschreeuw van het volk hoorde, zei hij tegen Mozes: ‘Het klinkt alsof er oorlog is in het kamp.’
18 Maar Mozes zei: ‘Het klinkt niet als het gezang bij een overwinning, het klinkt niet als het gejammer bij een nederlaag. Ik hoor een ander soort gezang.’
19 Toen Mozes in de buurt van het kamp kwam en het kalf en het gedans zag, werd hij razend. Hij smeet de platen aan de voet van de berg aan stukken
Exodus 34:
1 Toen zei Jehovah tegen Mozes: ‘Hak twee stenen platen uit, gelijk aan de eerste. Ik zal op de platen de woorden schrijven die ook op de eerste platen stonden, die je stukgegooid hebt.
2 Zorg dat je morgenvroeg klaar bent, want ’s morgens moet je de berg Sinaï op gaan en daar op de top van de berg vóór mij gaan staan.
3 Er mag niemand met je mee naar boven gaan, en op de hele berg mag verder niemand te zien zijn. Er mogen zelfs geen schapen, geiten of runderen vóór de berg grazen.’
4 Mozes hakte dus twee stenen platen uit, gelijk aan de eerste. Hij stond ’s morgens vroeg op en ging de berg Sinaï op, zoals Jehovah hem had opgedragen. De twee stenen platen nam hij mee.
5 Toen daalde Jehovah neer in de wolk. Hij kwam daar bij Mozes staan en riep de naam Jehovah uit.
6 Jehovah ging voor hem langs en riep: ‘Jehovah, Jehovah, een God die barmhartig en meelevend is, die niet snel kwaad wordt en die vol loyale liefde en waarheid is. NWV