https://www.kingcomments.com/nl/bijbelstudies/Jh/3
Weer leidt de Heer Zijn antwoord in met het indrukwekkende “voorwaar, voorwaar, [amen, amen] Ik zeg u” om opnieuw het belang te onderstrepen van de woorden die Hij vervolgens spreekt. Hij wijst erop dat om opnieuw geboren te worden twee dingen noodzakelijk zijn: water en Geest. Hij zegt niet ‘uit water en uit Geest’, maar Hij gebruikt slechts eenmaal het woord “uit”. Door het op deze manier te zeggen worden water en Geest ten nauwste aan elkaar verbonden. Ze kunnen niet van elkaar worden gescheiden, maar werken onscheidbaar samen.
Bij ‘water’ wordt wel eens gedacht aan doopwater, maar dat kan onmogelijk het geval zijn. Als het hier om doopwater zou gaan, zou iemand die niet gedoopt is, niet in het koninkrijk kunnen binnengaan. Dat zou betekenen dat de boosdoener aan het kruis die zich bekeerde niet in het koninkrijk zou kunnen binnengaan, want hij stierf ongedoopt. De Heer heeft hem echter verzekerd dat hij met Hem in het paradijs zou zijn (Lk 23:43).
Aan de andere kant zou iemand die gedoopt wordt door de doop een nieuwe natuur krijgen. Dat zou weer betekenen dat alleen zij die gedoopt zijn het koninkrijk zouden binnengaan en ook dat wie gedoopt is, nooit verloren kan gaan, want hij zou eeuwig leven hebben gekregen door de doop. Beide leringen zijn natuurlijk dwaasheden. Daarbij spreekt de waterdoop ook nergens van het geven van leven, maar van de dood (Rm 6:3-4).
Wat stelt het water dan wel voor? Het water stelt het Woord van God voor in zijn reinigende kracht (Ps 119:9; Jh 15:3; Ef 5:26). De Heer Jezus spreekt hier dan ook over water als een beeld van de reinigende kracht van het Woord van God dat in de kracht van de Geest wordt toegepast.
Als een ongelovig mens het Woord van God leest of hoort spreken, zal het Woord zijn hele leven oordelen. Hij zal zichzelf als zondaar zien. Op hetzelfde ogenblik dat hij dat erkent, bewerken Woord en Geest het nieuwe leven in hem. Door dit nieuwe leven krijgt hij nieuwe gedachten en genegenheden. De natuur van de Geest is ontvangen en wordt werkzaam. Zo iemand is een nieuwe schepping (2Ko 5:17; Gl 6:15).
De Heer stelt in vers 6 vast dat vlees altijd vlees blijft en dat wat uit de Geest geboren is, deel heeft aan de natuur van de Geest. Elk van de beide naturen draagt vrucht naar zijn aard (vgl. Gn 1:12). Hiermee onderstreept Hij wat Hij zojuist heeft gezegd over het geboren worden uit een nieuwe bron, uit de Geest van God. Het water wordt in vers 6 niet genoemd, want het gaat om het kenmerkende werk van de Geest. Het Woord zonder de Geest werkt geen nieuw leven, want de Geest is het Die levend maakt en het leven van Christus meedeelt.
Nog een zaak die van belang is om goed onder ogen te zien, is het feit dat de beide naturen, vlees en Geest, volledig gescheiden blijven. Ze zijn op geen enkele manier met elkaar in harmonie te brengen. Er bestaat een voortdurende vijandschap tussen hen (Gl 5:17). Het ‘vlees’ zal nooit in ‘Geest’ veranderd kunnen worden.
Ik wil eens een belangrijk theologische kwestie aansnijden en dat is "geboren worden uit water en Geest". Ik heb een klein stukje van de exegese gequote , maar voor het goede begrip gelieve de gehele tekst door te nemen. Waarom heb ik dit gequote?
1. De doop an sich heeft geen geestelijke werking, in tegenstelling tot wat sommigen geloven. De reden staat hier omschreven.
2. Waar Jezus hier aan refereert is dat de mens uit Geest geboren kan worden: de geestelijke mens.
3. Wat uit het vlees is en wat uit de Geest is zijn twee gescheiden naturen in de geestelijke mens.
En punt 4: God moet het Woord kunnen spreken in de mens, zodat het 'water' kan werken als reinigende kracht in de mens. Dat correspondeert ook met Mattheüs 13:19 waar Jezus spreekt over het Woord des Koninkrijks. De mens kan zich actief afwenden van 'het kwaad' , dan kan het 'water' zijn werk gaan doen. Opdat er een geheel nieuwe mens kan worden geboren.
Geboren worden uit water en Geest
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Berichten: 3261
- Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
- Man/Vrouw: M
Geboren worden uit water en Geest
God begint waar het denken eindigt.
-
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
- Man/Vrouw: M
Re: Geboren worden uit water en Geest
Dus water moeten we niet letterlijk nemen maar Geest wel. Je bent net zo'n draaikont als JG. Die lezen ook in eenzelfde zin letterlijk en figuurlijk door elkaar heen (zie Openbaring, de 144.000).Tufkah schreef: 11 nov 2024, 12:50 https://www.kingcomments.com/nl/bijbelstudies/Jh/3
Weer leidt de Heer Zijn antwoord in met het indrukwekkende “voorwaar, voorwaar, [amen, amen] Ik zeg u” om opnieuw het belang te onderstrepen van de woorden die Hij vervolgens spreekt. Hij wijst erop dat om opnieuw geboren te worden twee dingen noodzakelijk zijn: water en Geest. Hij zegt niet ‘uit water en uit Geest’, maar Hij gebruikt slechts eenmaal het woord “uit”. Door het op deze manier te zeggen worden water en Geest ten nauwste aan elkaar verbonden. Ze kunnen niet van elkaar worden gescheiden, maar werken onscheidbaar samen.
Bij ‘water’ wordt wel eens gedacht aan doopwater, maar dat kan onmogelijk het geval zijn. Als het hier om doopwater zou gaan, zou iemand die niet gedoopt is, niet in het koninkrijk kunnen binnengaan. Dat zou betekenen dat de boosdoener aan het kruis die zich bekeerde niet in het koninkrijk zou kunnen binnengaan, want hij stierf ongedoopt. De Heer heeft hem echter verzekerd dat hij met Hem in het paradijs zou zijn (Lk 23:43).
Aan de andere kant zou iemand die gedoopt wordt door de doop een nieuwe natuur krijgen. Dat zou weer betekenen dat alleen zij die gedoopt zijn het koninkrijk zouden binnengaan en ook dat wie gedoopt is, nooit verloren kan gaan, want hij zou eeuwig leven hebben gekregen door de doop. Beide leringen zijn natuurlijk dwaasheden. Daarbij spreekt de waterdoop ook nergens van het geven van leven, maar van de dood (Rm 6:3-4).
Wat stelt het water dan wel voor? Het water stelt het Woord van God voor in zijn reinigende kracht (Ps 119:9; Jh 15:3; Ef 5:26). De Heer Jezus spreekt hier dan ook over water als een beeld van de reinigende kracht van het Woord van God dat in de kracht van de Geest wordt toegepast.
Als een ongelovig mens het Woord van God leest of hoort spreken, zal het Woord zijn hele leven oordelen. Hij zal zichzelf als zondaar zien. Op hetzelfde ogenblik dat hij dat erkent, bewerken Woord en Geest het nieuwe leven in hem. Door dit nieuwe leven krijgt hij nieuwe gedachten en genegenheden. De natuur van de Geest is ontvangen en wordt werkzaam. Zo iemand is een nieuwe schepping (2Ko 5:17; Gl 6:15).
De Heer stelt in vers 6 vast dat vlees altijd vlees blijft en dat wat uit de Geest geboren is, deel heeft aan de natuur van de Geest. Elk van de beide naturen draagt vrucht naar zijn aard (vgl. Gn 1:12). Hiermee onderstreept Hij wat Hij zojuist heeft gezegd over het geboren worden uit een nieuwe bron, uit de Geest van God. Het water wordt in vers 6 niet genoemd, want het gaat om het kenmerkende werk van de Geest. Het Woord zonder de Geest werkt geen nieuw leven, want de Geest is het Die levend maakt en het leven van Christus meedeelt.
Nog een zaak die van belang is om goed onder ogen te zien, is het feit dat de beide naturen, vlees en Geest, volledig gescheiden blijven. Ze zijn op geen enkele manier met elkaar in harmonie te brengen. Er bestaat een voortdurende vijandschap tussen hen (Gl 5:17). Het ‘vlees’ zal nooit in ‘Geest’ veranderd kunnen worden.
Ik wil eens een belangrijk theologische kwestie aansnijden en dat is "geboren worden uit water en Geest". Ik heb een klein stukje van de exegese gequote , maar voor het goede begrip gelieve de gehele tekst door te nemen. Waarom heb ik dit gequote?
1. De doop an sich heeft geen geestelijke werking, in tegenstelling tot wat sommigen geloven. De reden staat hier omschreven.
2. Waar Jezus hier aan refereert is dat de mens uit Geest geboren kan worden: de geestelijke mens.
3. Wat uit het vlees is en wat uit de Geest is zijn twee gescheiden naturen in de geestelijke mens.
En punt 4: God moet het Woord kunnen spreken in de mens, zodat het 'water' kan werken als reinigende kracht in de mens. Dat correspondeert ook met Mattheüs 13:19 waar Jezus spreekt over het Woord des Koninkrijks. De mens kan zich actief afwenden van 'het kwaad' , dan kan het 'water' zijn werk gaan doen. Opdat er een geheel nieuwe mens kan worden geboren.
Waar staat in de bijbel dat de misdadiger naast Jezus ongedoopt was? Jij stelt dat dit zo is. Toon maar aan.
Je haalt Psalm 119 aan. Deze psalm gaat volledig over het houden van de Mozaische Wet. Je trekt 'm uit zijn verband. Net zoals je met alles doet. Flutwerk.
Jezus laat zich dopen en gebiedt al zijn volgelingen dit ook te doen. Hoeveel meer duidelijkheid wil men hebben?
Toevoeging: ik heb de moeite genomen het artikel te lezen in jouw link. Misschien zou je dat zelf ook eens moeten doen. Want jouw inleiding laat zien dat je de clou van het artikel gemist hebt. Of bewust genegeerd omdat het niet in jouw straatje past?