Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

We kunnen met ons denkvermogen terug in de tijd gaan of vooruit denken, maar we kunnen er nooit zijn. Dat is geen filosofie, maar consistente logica. Geen enkele mens kan buiten het nu aanwezig zijn. Het is ons eigen denkvermogen (en de zonde) welke maakt dat we menen in de Tijd aanwezig te zijn.

Alleen zaken welke in de Tijd liggen kan ik mijzelf toe-eigenen of begeren. Wat ik begeer, dat doet er niet toe. Of ik nu de buurvrouw begeer, geld begeer, macht begeer of het eeuwig leven begeer, het ligt allemaal in de Tijd besloten. In feite is de Tijd waar de natuurlijke mens in gevangen zit wegens zijn eigen begeerte. De natuurlijke mens is degene die begeert.

De Eeuwigheid is tijdloosheid (blijk ik toch nog een beetje katholiek te zijn). Die tijdloosheid kunnen we inderdaad een beetje ervaren als we "op gaan" in een bepaalde bezigheid. Wat RF beschrijft is de aanzet tot "zijnsbesef". Zijnsbesef is iets wat de mens kan integreren in zijn leven. Dat vergt juist helemaal geen inspanning. Het is dermate eenvoudig dat het niet meer vereist dan "aanwezig zijn". Het is juist het idee dat mijn leven 'mij' aangaat, dat er 'mij' iets wordt aangedaan, dat 'ik' altijd maar de sjaak ben of dat 'ik' het alfamannetje op de apenrots ben, welke zorgt dat ik tijdsbeleving heb.

Met andere woorden: het kennen van wat er in de wereld gebeurd transformeert normaliter direct als het zijn in de wereld. Tiberius beweert dat buiten het systeem staan onmogelijk is. Mijn bewering is dat het wél mogelijk is. En het mooie is: het is niet eens een geloof....

En dan leef je niet langer je leven, maar dan be-leef je je leven. *) Dan ben je onthecht aan de wereld en wat in de wereld is. Dan begrijp je ook waarom Jezus zegt: "Wie de wereld liefheeft, die heeft de liefde van de Vader niet". Dan begrijp je ook waarom Jezus zegt om als de kinderen te zijn. Dan ontvouwt het Mysterie zich in de mens. Je hoeft alleen maar de raadgevingen van Jezus te volgen, zo eenvoudig is het.

*) Vandaar dat Jezus ergens zegt: Laat de doden de doden begraven. Degenen die in de tijd-beleving zich bevinden zijn 'de doden', maar wij noemen 'de doden' juist de levenden.
God begint waar het denken eindigt.
Mullog

Bericht door Mullog »

Petra schreef: 30 nov 2024, 09:44
Mullog schreef: 29 nov 2024, 13:01
Jij wil er gewoon niet aan dat het vet onderstreepte voor een almachtige alwetende niet geldt.
Foei Mullog! :naughty: Zoals ik al schreef ...je onderbouwt nada noppes. Je roeptoetert alleen maar dat het zo is.

Jij gaat ervan uit dat er per definitie slechts één optimale uitkomst is; alles wat afwijkt van deze ultieme perfectie zou dan inferieur zijn.
Dat is dus maar net hoe je -het beste- definieert en in welke context.

Wat nou Als er meerdere waarden zijn die gelijkwaardig belangrijk zijn. Zowel vrijheid als rechtvaardigheid bijvoorbeeld. Er kunnen verschillende samenlevingen denkbaar zijn die die beide waarden perfect combineren, op een verschillende manier, maar zonder dat één objectief beter is dan de andere.
Of zeg.. #het beste# is het maximale geluk van een individu. Dan kunnen er meerdere levenspaden zijn die dat bereiken, afhankelijk van voorkeuren en omstandigheden.
Of zeg.. het beste is harmonie of schoonheid.. Een alwetende almachtige zou misschien meerdere prachtige symfonieën kunnen zien als even "beste" representaties, elk uniek en toch perfect.
En...neem de vrije wil als belangrijk gegeven. dan kunnen meerdere scenario's even goed zijn, zolang ze maar voldoen aan bepaalde morele of kosmische principes. Ook in dat geval is het niet noodzakelijk dat er één mogelijke uitkomst is.

Let wel... het gaat bij jouw stelling erom dat het noodzakelijk is dat er één dwingende uitkomst is. Toon die noodzaak maar aan ! :idea:
De hele discussie gaat niet over hoe zaken gedefinieerd worden of in welke context of vanuit welke positie ze worden beschouwd.

We hebben één almachtig en alwetend wezen. We kunnen niet eens een begin van begrip hebben van wat dit betekent. Maar we kunnen wel redeneren dat voor dit wezen maar een gedragslijn mogelijk is. Dat dit wezen geen keuzes heeft. Zelfs niet of de puppy van Robert Frans wel of niet dood moet. Het doet gewoon met het hondje wat zijn (of haar, omdat jij het bent ;) ), voor ons onbegrijpelijke, logica voorschrijft. Als je alles weet en alles kan is er geen keuzevrijheid meer.

P.s. de laatste zin is een gedegen onderbouwing en geen geroeptoeter. Enig denkwerk is aan de lezer zelf. 8-)
peda

Bericht door peda »

De Absolute Soevereiniteit wordt eveneens aan God toegeschreven.
Er zijn dus God-Eigenschappen die bij dezelfde voorrangsregels met elkaar conflicteren.
Kan een Toekomst die gezien de Alwetendheid a.h.w. reeds vastligt, toch nog door de Soevereiniteit worden veranderd.
Het zijn vanuit de theologische optiek geen baanbrekende nieuwe vraagstellingen.
Maar omdat het bij het leveren van antwoorden m.i. puur speculeren is, is een voor iedereen bevredigend theologisch antwoord, zoals gebruikelijk, niet te geven.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Mullog schreef: 30 nov 2024, 15:23
We hebben één almachtig en alwetend wezen. We kunnen niet eens een begin van begrip hebben van wat dit betekent. Maar we kunnen wel redeneren dat voor dit wezen maar een gedragslijn mogelijk is. Dat dit wezen geen keuzes heeft.
Ja hoor dat kunnen we redeneren.
Maar we kunnen ook redeneren dat voor het wezen meerdere gedragslijnen mogelijk zijn. Dat het wezen wel degelijk keuzes heeft.

Mullog schreef: 30 nov 2024, 15:23 Als je alles weet en alles kan is er geen keuzevrijheid meer.
P.s. de laatste zin is een gedegen onderbouwing en geen geroeptoeter. Enig denkwerk is aan de lezer zelf. 8-)
Ja hoor. De groeten. Dan heb ik wat onderbouwd denkwerk voor jou:

Als je alles weet en alles kan dan kan er nog steeds keuzevrijheid zijn.

P.S.
Mullog schreef: 30 nov 2024, 15:23 wat zijn (of haar, omdat jij het bent ;) ),
:thumb1: 😘
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

De hele discussie gaat niet over hoe zaken gedefinieerd worden of in welke context of vanuit welke positie ze worden beschouwd.

We hebben één almachtig en alwetend wezen. We kunnen niet eens een begin van begrip hebben van wat dit betekent.
Idd.
En DUS maken context en definite wel degelijk uit.

Jij zegt niet eens een begin te kunnen maken wat een almacht en alwetend wezen betekent. Maar je vult wel in hoe dat wezen bepaalt wat #het beste is" Kennelijk is dat dan wat jij perfect/het beste acht.

Die perfectie loslaten is misschien wel #het beste#; het geeft het wezen een ultieme vorm van vrijheid.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Mullog

Bericht door Mullog »

Petra schreef: 01 dec 2024, 08:13
We hebben één almachtig en alwetend wezen. We kunnen niet eens een begin van begrip hebben van wat dit betekent. Maar we kunnen wel redeneren dat voor dit wezen maar een gedragslijn mogelijk is. Dat dit wezen geen keuzes heeft.
Ja hoor dat kunnen we redeneren.
Maar we kunnen ook redeneren dat voor het wezen meerdere gedragslijnen mogelijk zijn. Dat het wezen wel degelijk keuzes heeft.

Mullog schreef: 30 nov 2024, 15:23 Als je alles weet en alles kan is er geen keuzevrijheid meer.
Ja hoor. De groeten. Dan heb ik wat onderbouwd denkwerk voor jou:

Als je alles weet en alles kan dan kan er nog steeds keuzevrijheid zijn.

P.S.
Mullog schreef: 30 nov 2024, 15:23 wat zijn (of haar, omdat jij het bent ;) ),
:thumb1:
Als je alles weet dan weet je welke uitkomst je wilt. Dat is namelijk de consequentie van alles weten (eens?).

Dat impliceert ook dat de keuzes die gemaakt worden allemaal gericht zijn om die uitkomst te realiseren.

Hoeveel keuzevrijheid heb je dan?
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Tufkah schreef: 30 nov 2024, 12:21
Tiberius Claudius schreef: 30 nov 2024, 10:04
Dat is het wel.
Buiten het systeem staan is gewoon onmogelijk, je kunt het wel beweren maar dat is net zoiets als beweren dat de wereld plat is.
Je doet nu de bewering dat jouw atheïstische zienswijze de enig juiste is. Ik heb daar geen bezwaar tegen, maar het maakt een verder gesprek wel onmogelijk. Theologisch gezien bestond God reeds voor tijdruimte, Hij is daar immers de Schepper van. God neemt dan ook logischer wijze geen enkele plaats in en juist omdat Hij geen enkele plaats inneemt, neemt hij alle plaats in en schouwt daarmee de gehele schepping. Zelfs een atheïst kan begrijpen dat het logisch is dat God Zijn eigen schepping kan zien.

Zou er een meubelmaker zijn die met zijn ogen dicht een meubel maakt? (Retorische vraag uiteraard)

Willen we over theologische zaken een gesprek hebben , dan zul je toch bepaalde theologische zaken moeten voor veronderstellen. Je hoeft een geloof in God niet over te nemen, maar als atheïst kun je wel God veronderstellen.
Het is geen Atheïstische zienswijze maar een wetenschappelijk feit.
Dat het zondvloed verhaal slechts een mythe is is ook geen Atheïstische zienswijze maar een wetenschappelijk feit.

Ook probeer je Atheïsten ook hier een soort geloof aan te smeren met het gebruik van zienswijze,
terwijl er geen Atheïstische zienswijzen bestaan.

PS.
Een hele goede meubelmaker kan dat, er zouden zelfs blinde meubelmakers kunnen bestaan.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Alpha

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 19 nov 2024, 12:55
Alpha schreef: 19 nov 2024, 12:20
...........Waarom Jezus zijn koninkrijk niet gelijk op aarde vestigde was voor hem duidelijk en dat heeft hij ook gezegd......
Je kwam weer met een hele lijst van waarschuwingen en voorspellingen maar aan mijn opmerkingen ging je zoals gewoonlijk voorbij. Zo mis ik in al je citaten o.a. het antwoord op bovenstaande. Het lijkt wel of je van het BL niet in eigen woorden met ongelovigen in discussie mag gaan en alleen maar de bijbel mag citeren om zo het gelijk aan jullie kant te houden.
Waarom zijn de bananen krom?

Ik geef zoveel mogelijk in mijn eigen woorden weer, maar gebruik graag Bijbelse citaten als onderbouwing, zo Jezus regelmatig ook deed.

Zoveel mensen, zoveel meningen.
Het gevolg is dat er geen eenheid meer is, men is hopeloos verdeeld.

Juist in de eerste eeuw werd sterk de nadruk op onderlinge eenheid benadrukt.
Doordat men een eigen invulling wilde geven, een vorm van oren kittelen, viel men van het geloof af.
Een argument wat ik hoorde, toen ik bij de NHK Bijbelstudie volgde was: Ze (JG) denken dat zij het alleen weten.
Waarom? Omdat Jg hun visie met citaten onderbouwen.

Waarom niet gelijk zijn koninkrijk op aarde vestigen, zoals de Schriftgeleerden wilden?
Jezus gaf duidelijk aan hoe hij over hen dacht. (Mt 3:7,8).

Het antwoord op je "bananen vraag" staat gewoon in de Bijbel en is m.i. duidelijk: "dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken".
Dat gebeurd nu!
Daarna wordt er ingegrepen en gaat Jehovah met zachtmoedige mensen door.

Psalm 37:
11 De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten, ze zullen intens genieten van vrede in overvloed.
29 De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en ze zullen er eeuwig leven. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 19 nov 2024, 14:41 Jehova's getuigen geloven dat zij de enige 'ware' of juiste religie aanhangen.[2][3] Zij geloven ook dat hun geschiedenis terug te voeren is tot Abel (de zoon van Adam en Eva)[10] en er sindsdien een "ononderbroken lijn van Getuigen" is geweest,[11] met in deze "lijn" personen als Henoch en Noach.[12] Ze noemen Jezus "Jehovah's grootste Getuige"[13] en de Bijbel "het Boek door Jehovah's getuigen".[14]

Jehova's getuigen verwijzen naar hun doctrinaire corpus als "de waarheid" en noemen lidmaatschap van de beweging "in de waarheid zijn".[15] Ze geloven dat "de waarheid" door Jezus is gedelegeerd aan de "getrouwe en beleidvolle slaaf" (naar Matteüs 24:45), die zij interpreteren als het Besturend Lichaam[16][17] - het hoofdbestuur van Jehova's getuigen. Zij geloven dat alle andere religies "onwaar" en vals zijn en uit Satan voortspruiten. Volgens hen aanbidden daarom alle niet-Jehova's getuigen direct of indirect Satan.[4] Zij geloven dat als God binnenkort ingrijpt alle niet-Jehova's getuigen zullen worden vernietigd.[6] Vanwege dit standpunt zijn Jehova's getuigen niet aangesloten bij organisaties als de Wereldraad van Kerken, de Raad van Kerken in Nederland en dergelijke.[18]

(Bron wiki)

De Jehova's getuigen wijken niet af van andere religies. Alle religieuzen menen dat zij de enige 'ware' of juiste religie aanhangen. Anders dan zou je wel een andere religie aanhangen , nietwaar? JG geloven dat "de waarheid" is gedelegeerd aan het BL. Een ander gelooft dat "de waarheid" een Persoon is. Ik geloof beiden dan weer niet. En zo wordt er wat af-geloofd in reli-land. Gelukkig kennen we vrijheid van religie in ons land. Dus mag iedereen de enige 'ware' of juiste religie aanhangen. Er is binnen het veld van de overtuigingen alleen maar enige 'ware' of juiste religie! Of je nu moslim bent, JG of katholiek, dat maakt niet uit. Als je katholiek bent, dat is het katholicisme de enige 'ware' of juiste religie en switch je naar de JG dan is dat de enige 'ware' of juiste religie. Binnen het veld der overtuigingen zit je altijd goed, welke religie je ook aanhangt.
Je praat zonder inzicht anderen na, jammer.
Je blokkeert voor jezelf de toegang tot Gods aardse koninkrijk.

Jezus zei: "Uw woord is waarheid".
Hij gebruikte het woord in enkelvoud!

Die waarheid is aan de bijbel gedelegeerd, niet aan menselijke meningen.
Alle Jg hebben, op eigen verzoek, een diepgaande Bijbelstudie gekregen.
Geen enkele Jg wordt onwetend gedoopt.

Mohamed bracht overigens geen "nieuwe" religie.
Het was de religie van zijn stam, die ook de heilige steen (een meteoriet) vereerden.

Net als Jezus volgelingen zijn Jg onderling verenigd, maar dan wereldwijd.

Wat je laatste opmerking betreft, spreek je de Bijbel tegen.

Mattheüs 7:21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen me zegt, zal het Koninkrijk van de hemel binnengaan, maar alleen degene die de wil doet van mijn Vader in de hemel. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 19 nov 2024, 14:46
Alpha schreef: 19 nov 2024, 12:49
Johannes 15:
14 Jullie zijn mijn vrienden als je doet wat ik je zeg.
De voorwaarde 'als je doet wat ik je zeg' maakt dat dit geen onvoorwaardelijke liefde is en dus niet de pure liefde die God is.
Alpha schreef: Johannes 3:
16 Want Gods liefde voor de wereld was zo groot dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, zodat iedereen die in hem gelooft niet vernietigd zal worden, maar eeuwig leven zal hebben.
Opnieuw die voorwaarde, dus met Gods pure liefde heeft het niets te maken.

Iedereen leeft eindeloos als onlosmakelijk deel van God. Wat iemand ook gelooft.
Wat gebeurd er als je een huis wilt huren en de voorwaarden niet accepteert?
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 19 nov 2024, 15:01
Tufkah schreef: 19 nov 2024, 14:54

Het is natuurlijk ook weer een geloof dat iedereen eindeloos leeft als onlosmakelijk deel van God.
Alles wat omtrent God wordt beweerd is geloof.
Wat is geloof?

Hebreeën 11:
1 Geloof is zeker weten dat waar je op hoopt uitkomt. Het is het overtuigende bewijs dat wat je niet ziet toch bestaat. NWV.
1 Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. HSV.
1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. NBG
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 02 dec 2024, 16:02 Je praat zonder inzicht anderen na, jammer.

Het was de religie van zijn stam, die ook de heilige steen (een meteoriet) vereerden.

In Gods Koninkrijk zijn geen moslims, christenen of Jehova getuigen (of nog anderen), de geestelijke mens onderscheidt zich van niemand.
God begint waar het denken eindigt.
J-W

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 02 dec 2024, 15:42

Je kwam weer met een hele lijst van waarschuwingen en voorspellingen maar aan mijn opmerkingen ging je zoals gewoonlijk voorbij. Zo mis ik in al je citaten o.a. het antwoord op bovenstaande. Het lijkt wel of je van het BL niet in eigen woorden met ongelovigen in discussie mag gaan en alleen maar de bijbel mag citeren om zo het gelijk aan jullie kant te houden.
Waarom zijn de bananen krom?

Ik geef zoveel mogelijk in mijn eigen woorden weer, maar gebruik graag Bijbelse citaten als onderbouwing, zo Jezus regelmatig ook deed.

Doordat men een eigen invulling wilde geven, een vorm van oren kittelen, viel men van het geloof af.
Een argument wat ik hoorde, toen ik bij de NHK Bijbelstudie volgde was: Ze (JG) denken dat zij het alleen weten.

Waarom niet gelijk zijn koninkrijk op aarde vestigen, zoals de Schriftgeleerden wilden?

Het antwoord op je "bananen vraag" staat gewoon in de Bijbel en is m.i. duidelijk: "dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken".
Dat gebeurd nu!

Psalm 37:
11 De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten, ze zullen intens genieten van vrede in overvloed.
29 De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en ze zullen er eeuwig leven. NWV.
Ik weet nog steeds niet waar Jezus op wacht. Volgens mij jij ook niet, twijfel jij soms ook aan zijn wederkomst?. Je komt met een lang betoog over geen eenheid binnen de kerk waar ik niet om vroeg.
Ik vroeg ook niet hoe Jezus over de schrift geleerden dacht (Math 3:7,8)
Ook vroeg ik niet wie de aarde volgens Jezus straks gaan bezitten.
Ik vraag me alleen nog steeds af waar Jezus op wacht. Er zullen altijd hele volksstammen blijven die niets met het christendom te maken willen hebben waardoor hun nakomelingen van de "blijde boodschap" onwetend zullen blijven als je dat bedoelt ondanks jullie inspanningen. En hoe langer Jezus wacht hoe meer (ongelovige) mensen er bij zullen komen, daar verandert een extra bijbelvertaling niets aan.
Daar komt bij dat iedereen volgens de JG een herkansing krijgt. Dus tja, waarom dan al dat gepreek en wachten?
Laatst gewijzigd door J-W op 02 dec 2024, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Alpha

Bericht door Alpha »

Michelangelo2 schreef: 19 nov 2024, 23:05

Ik ben van gedachten veranderd. Ik geef hier mijn visie want een nieuw topic gaat een discussie opleveren die al gaande is. Het koninkrijk werd niet meteen gevestigd omdat eerst alles hersteld moet worden. Zie handelingen 3:21. Ik begrijp dat JG deze vraag niet kunnen beantwoorden want zij hebben Israël uit het verbond geknikkerd en zichzelf als het nieuwe geestelijke Israël ervoor in de plaats gezet. Jesaja 59:20 zegt: the redeemer will come to Zion, and to those who turn from transgression in Jacob. Evenals Leviticus 26:40-42: But if they confess their iniquity... I will remember the land.
Jezus zei dat zijn koninkrijk niet van deze wereld was. Dus deze wereld (niet deze planeet) moet voorbijgaan. Dan zal: Uw wil geschiede op aarde zoals ook in de hemel. Voor hen die ongeduldig worden is het misschien handig te bedenken dat mensen als Noach en Abraham, in tijd gezien, verder verwijderd waren van Jezus dan wij.
Dus Israël moet eerst hersteld worden, het volk moet huiswaarts keren. Dan volgt een periode van vrede en dan de oorlog van Gog en Magog en het verslaan van de antichrist. Zie boek Ezechiël, hoofdstuk 38 en verder.
Een en ander betekent dat gelovigen geïnteresseerd kunnen kijken naar de toestanden in Israël en de bijbel ernaast leggen. En omdat ik weet hoe hier de meningen verdeeld zijn ga ik me niet branden aan een nieuw topic over de noodzakelijke eenwording van Israël, zowel het land alsook God's verbondsvolk.
Sorry, maar ik heb die vraag intussen wèl beantwoord.

Een opmerking betreffende Israël:

Mr 23:
37 Jeruzalem, Jeruzalem! Je vermoordt de profeten en stenigt de mensen die naar je toe zijn gestuurd . . . Hoe vaak heb ik je kinderen bij me willen verzamelen zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels verzamelt! Maar jullie hebben het niet gewild.
38 Jullie huis zal verlaten worden.

Jehovah heeft Israël niet verworpen, maar Israël heeft Jehovah verworpen!
Vandaar dat hij een nieuw verbond heeft gesloten met getrouwe gelovigen.

Romeinen 10:4 Want Christus is het einde van de wet, zodat iedereen die gelooft, rechtvaardigheid bereikt.

Openbaring 14:1 Toen keek ik en zag het Lam op de berg Sion staan, en met hem 144.000. Op hun voorhoofd stonden zijn naam en de naam van zijn Vader geschreven. NWV.

Het begin van deze gezalfden begon met Pinksteren 33 n.C. (Hand. 2:1-36).
Zij werden het begin van het geestelijke Israël.

De Joden kregen als eerste de gelegenheid om toe te treden.
De tweede sleutel was voor de Samaritanen.
De derde sleutel was voor bekeerde heidenen, Cornelius was de eerste.
#1 Handelingen 2:38-41.
#2 Handelingen 8:14-17
#3 Handelingen 10:30-35.

De 144.000 gaan met Jezus in de hemel dienen als koningen en priesters.
Openbaring 5:10 U hebt ze gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en ze zullen als koningen over de aarde regeren.’ NWV.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 dec 2024, 16:04
Messenger schreef: 19 nov 2024, 14:46
De voorwaarde 'als je doet wat ik je zeg' maakt dat dit geen onvoorwaardelijke liefde is en dus niet de pure liefde die God is.

Opnieuw die voorwaarde, dus met Gods pure liefde heeft het niets te maken.

Iedereen leeft eindeloos als onlosmakelijk deel van God. Wat iemand ook gelooft.
Wat gebeurd er als je een huis wilt huren en de voorwaarden niet accepteert?
Wat er gebeurt in zo'n geval? Met zo'n transactie kom je voor de kantonrechter, als voorwaarden niet geaccepteerd worden.
Ik snap niet goed wat je met die vraag wilt.
God is geen huurbaas en stelt geen voorwaarden. Aan wie zou God die moeten stellen, aan zich-/haarzelf?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 dec 2024, 16:09
Messenger schreef: 19 nov 2024, 15:01
Alles wat omtrent God wordt beweerd is geloof.
Wat is geloof?

Hebreeën 11:
1 Geloof is zeker weten dat waar je op hoopt uitkomt. Het is het overtuigende bewijs dat wat je niet ziet toch bestaat. NWV.
1 Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. HSV.
1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. NBG
Met deze teksten ben ik het wel eens.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 02 dec 2024, 16:38
Alpha schreef: 02 dec 2024, 15:42 Waarom zijn de bananen krom?

Dat gebeurd nu!

Psalm 37:
Ik weet nog steeds niet waar Jezus op wacht. Volgens mij jij ook niet, twijfel jij soms ook aan zijn wederkomst?. Je komt met een lang betoog over geen eenheid binnen de kerk waar ik niet om vroeg.
Ik vroeg ook niet hoe Jezus over de schrift geleerden dacht (Math 3:7,8)
Ook vroeg ik niet wie de aarde volgens Jezus straks gaan bezitten.
Ik vraag me alleen nog steeds af waar Jezus op wacht. Er zullen altijd hele volksstammen blijven die niets met het christendom te maken willen hebben waardoor hun nakomelingen van de "blijde boodschap" onwetend zullen blijven als je dat bedoelt ondanks jullie inspanningen. En hoe langer Jezus wacht hoe meer (ongelovige) mensen er bij zullen komen, daar verandert een extra bijbelvertaling niets aan.
Je bedoeld dat je wat anders wilt horen?

Zoals gezegd wacht hij tot de bekendmaking van het goede nieuws op de hele aarde is voltooid.

Zijn wederkomst is al geweest en was onzichtbaar.
Wat zag Jezus?
Hij zag de christenheid elkaar ombrengen in naam van God.
Het gevolg daarvan was 17 miljoen doden.

Net als de ondergang van Jeruzalem in het jaar 70, gaf Jezus herkenningsgebeurtenissen van die tijd.
In het jaar 70 vluchtten zijn discipelen naar de bergen van Judea en overleefden.
Die waarschuwing was tweeledig. Mt 24:15,16.

In Jeruzalem vielen ca. 1.100.000 Joden.
Enkele duizenden werden als slaaf verkocht of kwamen in de arena terecht.

Nagenoeg iedereen krijgt de gelegenheid om te reageren op het goede nieuws, tot in de verste uithoeken der aarde.

Openbaring 7:9 Daarna keek ik en zag een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen. NWV

Deze grote menigte mensen hebben naar het goede nieuws geluisterd.
In het oude Israël reageerde de mensen hun vreugde door met palmtakken te zwaaien.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 dec 2024, 17:00 Deze grote menigte mensen hebben naar het goede nieuws geluisterd.
Ik denk dat ik het allerbeste nieuws gehoord heb. :)
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 02 dec 2024, 16:47
Alpha schreef: 02 dec 2024, 16:04 Wat gebeurd er als je een huis wilt huren en de voorwaarden niet accepteert?
Wat er gebeurt in zo'n geval? Met zo'n transactie kom je voor de kantonrechter, als voorwaarden niet geaccepteerd worden.
God is geen huurbaas en stelt geen voorwaarden. Aan wie zou God die moeten stellen, aan zich-/haarzelf?
Als Snap snapt wat Snip snapt?

Je kan geen huis huren, als je de voorwaarden niet wenst te accepteren.
De eigenaar is volledig vrij wie hij wel of niet accepteert.

Jesaja 45:18 Want dit zegt Jehovah, de Schepper van de hemel, de ware God, degene die de aarde heeft gevormd, haar Maker die haar stevig heeft gefundeerd, die haar niet voor niets heeft geschapen, maar haar gemaakt heeft om bewoond te worden: ‘Ik ben Jehovah, en er is niemand anders. NWV.

Hij zal alle mensen verderven, die de aarde verderven.
In Genesis 6:11-13 wordt de vloed aangekondigd.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 02 dec 2024, 17:08
Alpha schreef: 02 dec 2024, 17:00 Deze grote menigte mensen hebben naar het goede nieuws geluisterd.
Wel lastig als je horende doof en ziende blind bent.
Maar ja, dat is jouw keuze.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 dec 2024, 17:09
Messenger schreef: 02 dec 2024, 16:47
Als Snap snapt wat Snip snapt?

Jesaja 45:18 Want dit zegt Jehovah, de Schepper van de hemel, de ware God, degene die de aarde heeft gevormd, haar Maker die haar stevig heeft gefundeerd, die haar niet voor niets heeft geschapen, maar haar gemaakt heeft om bewoond te worden: ‘Ik ben Jehovah, en er is niemand anders. NWV.

Dat is niet de God die ik ken.

God heeft geen enkele voorwaarde gesteld aan de mens.
God geeft de mens een onvoorwaardelijke vrije wil vanuit Pure, onvoorwaardelijke liefde.
Ik heb geen huurovereenkomst met God.

Jij gelooft in een God van Transacties : voor wat hoort wat.
"Ik hou van jou als jij ook van Mij houdt.'
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 dec 2024, 17:13
Messenger schreef: 02 dec 2024, 17:08
Wel lastig als je horende doof en ziende blind bent.
Ik denk niet dat jij enige kennis hebt over mijn gehoor en zicht. Maar ja, inderdaad hebben wij de vrije keuze.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 02 dec 2024, 16:17
Alpha schreef: 02 dec 2024, 16:02 Je praat zonder inzicht anderen na, jammer.

In Gods Koninkrijk zijn geen moslims, christenen of Jehova getuigen (of nog anderen), de geestelijke mens onderscheidt zich van niemand.
In Gods koninkrijk op aarde zijn alleen zachtmoedige, nederige mensen.
Mensen die in naam van God mensen doden zijn er niet meer.

Alle mensen die dan nog leven getuigen van Gods goedheid en zijn hem dankbaar.

Efeziërs 5:20 Dank onze God en Vader altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 02 dec 2024, 17:16
Alpha schreef: 02 dec 2024, 17:13 Wel lastig als je horende doof en ziende blind bent.
Ik denk niet dat jij enige kennis hebt over mijn gehoor en zicht. Maar ja, inderdaad hebben wij de vrije keuze.
Je manier van uitten toont dat, helaas. Je bepaalt vaak wat God had moeten doen.

Wat stampen we hè, zei de muis tegen de olifant.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 02 dec 2024, 17:14
Alpha schreef: 02 dec 2024, 17:09 Als Snap snapt wat Snip snapt?

Dat is niet de God die ik ken.

God heeft geen enkele voorwaarde gesteld aan de mens.
God geeft de mens een onvoorwaardelijke vrije wil vanuit Pure, onvoorwaardelijke liefde.
Ik heb geen huurovereenkomst met God.

Jij gelooft in een God van Transacties : voor wat hoort wat.
"Ik hou van jou als jij ook van Mij houdt.'
Je bepaalt weer wat God had moeten doen. :(