Israelische politiek

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Israelische politiek

Bericht door Tufkah »

Michelangelo2 schreef: 24 nov 2024, 17:55
Tufkah schreef: 24 nov 2024, 17:49

De eigenaar van de Palestijnse gebieden zijn de Palestijnen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Palestina_(staat)

Palestina wordt door 143 van de 193 lidstaten van de Verenigde Naties erkend (sinds 2019), echter niet door de meeste westerse landen en niet door Israël, dat in de Zesdaagse Oorlog van 1967 een groot deel van het grondgebied van Palestina heeft bezet en sindsdien onder militaire controle houdt.

Jij mag van alles vinden, maar Palestina is een staat welke door de meeste landen erkent wordt. Het westen neemt een uitzonderingspositie in.
Jij mag ook vanalles vinden maar zolang de landen die ertoe doen Palestina niet erkennen, blijft het gewoon Israël. En das niet eens mijn mening maar gewoon de dagelijkse praktijk.

Dat ben ik met je eens, de macht van het westen maakt de genocide en de onderdrukking van de Palestijnen mede mogelijk. In de eerste plaats natuurlijk de VS, maar ook Nederland is medeschuldig aan wat de Palestijnen overkomt. Niks bijzonders verder, in WO2 waren de Nederlanders ook hoofdzakelijk fout.
God begint waar het denken eindigt.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Bonjour schreef: 24 nov 2024, 17:07 Het wordt steeds bijzonderder:
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... gever.html
De Israëlische regering verbreekt alle banden met de liberale krant Haaretz. Het besluit kwam na een uitspraak van de uitgever van de krant, waarin hij zei dat Netanyahu "een wreed apartheidsregime oplegt aan de Palestijnse bevolking".
Ik vraag me wel af welke banden ze dan wel hadden.

Ook kunnen ze er beter niet mee zitten, geen banden meer met deze regering hebben lijkt me zeer wenselijk.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Mullog

Bericht door Mullog »

Tiberius Claudius schreef: 25 nov 2024, 09:47
Bonjour schreef: 24 nov 2024, 17:07 Het wordt steeds bijzonderder:
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... gever.html

Ook kunnen ze er beter niet mee zitten, geen banden meer met deze regering hebben lijkt me zeer wenselijk.
Aanhakend op een discussie elders is dit een zeer antisemitische opmerking :naughty: 8-) :mrgreen:
Tiberius Claudius

Mullog schreef: 25 nov 2024, 10:03
Tiberius Claudius schreef: 25 nov 2024, 09:47

Aanhakend op een discussie elders is dit een zeer antisemitische opmerking :naughty: 8-) :mrgreen:
Dat zie ik niet.
Het gaat om een onderlinge zaak in het gebied.
Geen banden hebben met een zittende regering is trouwens overal altijd wenselijker voor objectieve berichtgeving.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Tiberius Claudius schreef: 25 nov 2024, 10:42
Dat zie ik niet.
Geen banden hebben met een zittende regering is trouwens overal altijd wenselijker voor objectieve berichtgeving.
Het betekent dat ze waarschijnlijk geen bewindspersonen meer te spreken krijgen en uitgesloten worden van persconferenties. Maakt het werk van een journalist niet gemakkelijker.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Tiberius Claudius

dingo schreef: 25 nov 2024, 12:04
Dat zie ik niet.
Het betekent dat ze waarschijnlijk geen bewindspersonen meer te spreken krijgen en uitgesloten worden van persconferenties. Maakt het werk van een journalist niet gemakkelijker.
Ik denk dat je gelijkt hebt.
Maar dat is toch iets anders als banden met.

Zo was de krant "het Vrije Volk" vroeger nauw met de PvdA verbonden.
Dubbelfuncties kwamen wel voor.
Dat is meer wat ik versta onder banden met....
Mullog

Bericht door Mullog »

Dat zie ik niet.
Ik heb dit enigszins cynisch bedoeld (en niet tegen jou gericht maar meer in zijn algemeenheid)

Netanyahu vindt het arrestatiebevel tegen hem een vorm van antisemitisme. Ik vind dat een uitholling van het begrip. Dat kun je nog verder uithollen door de journalistiek in zijn algemeenheid bij negatieve berichtgeving over Israël van antisemitisme te betichten.

Ik besef mij dat het joodse volk een voor mij niet invoelbaar trauma aan de holocaust heeft overgehouden. Maar ik heb veel problemen dat de staat Israël in zijn propaganda (bijvoorbeeld door te refereren aan de kristalnacht bij de voetbalrellen in Amsterdam) daar een soort van emotioneel misbruik van maakt.

Dat Israël fel reageert op de misdaad van Hamas is niet meer dan normaal. Maar inmiddels is dat hopeloos doorgeschoten en ook nog eens met de zweem van eigenbelang voor de politieke positie van Netanyahu, die Israël in een oorlog lijkt te willen houden om corruptie processen te ontlopen.

Mijn uitleg is wat langer geworden dan gepland maar dan ook een samenvatting van hoe ik erover denk.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

https://nos.nl/artikel/2546374-advies-a ... an-blijven

Het verbod op de Nederlandse export van F-35-onderdelen aan Israël kan in stand blijven. Dat vindt advocaat-generaal Paul Vlas, de belangrijkste adviseur van de Hoge Raad, het hoogste rechtsorgaan in ons land.

Volgens de advocaat-generaal heeft het hof "kunnen oordelen dat er een duidelijk risico bestaat dat met de F-35-gevechtsvliegtuigen van Israël ernstige schendingen van het internationaal humanitair recht worden gepleegd in de Gazastrook". Omdat het kabinet dat risico niet voldoende heeft meegewogen, mocht de rechter de exportvergunning ongeldig verklaren.

En dit is waarom de rechtsstaat en gescheiden machten zo belangrijk is. Een kabinet wat aan een genocide meewerkt dient terug gefloten te worden.

De regering ging tegen het vonnis in cassatie bij de Hoge Raad, maar stopte ondertussen wel met directe leveringen aan Israël. Wel kon Israël via een omweg aan Nederlandse reserveonderdelen komen. Volgens de regering was het onmogelijk de eindbestemming te controleren van onderdelen die worden geleverd aan een internationale militaire pool.

Maar de regering geeft ook 'het goede voorbeeld'. (kuch) Je mag de wet en de rechter ontwijken middels een gekunstelde constructie. Het is maar dat u het weet als u de wet en de rechter ontwijkt.....
Tufkah

Bericht door Tufkah »

https://nos.nl/artikel/2546521-aleppo-g ... llen-doden
Syrische strijdkrachten erkennen dat ze terrein hebben verloren in Aleppo, de stad in het noordwesten van Syrië waar rebellen van Hayat Tahrir al-Sham (HTS) een offensief zijn gestart. Gisteren bereikte die groep Aleppo, na onverwachte successen in de strijd tegen het regeringsleger.
HTS is voortgekomen uit de terreurbeweging al-Qaida in Syrië en andere islamistische groepen. De groep wordt door onder meer de Verenigde Naties en de VS gezien als terreurgroep. HTS pleegde in het begin van de Syrische burgeroorlog gewelddadig verzet met aanslagen. De groep wordt geleid door Abu Mohammad al-Jolani. Doelen zijn onder meer het omverwerpen van het regime van president Assad en het verdrijven van Iraanse milities die Assad steunen.

Hayat Tahrir al-Sham betekent 'Organisatie voor de bevrijding van de Levant'. Levant is een naam voor Syrië, Libanon en andere landen in het Midden-Oosten.
Zou het toeval zijn dat HTS gebruik maakt van het machtsvacuüm nu Iran zwakker is geworden door de Israëlische aanvallen? Ieder gevolg heeft een oorzaak en iedere oorzaak weer een gevolg. Mogelijk heeft Israel er een nieuwe vijand bij, van Assad had Israel niet zo veel te vrezen. We wachten maar weer af wat de toekomst brengt.
Mart

Bericht door Mart »

Hezbollah geeft Israel precies wat Israel wilde: terwijl het IDF Gaza blijft ontdoen van de Hamaszooi, zegt Hezbollah niet meer door te gaan met raketbeschietingen op Israel, en ze hebben tevens toegezegd zich terug te trekken uit het Zuiden van Libanon tot over de Litani rivier. Had Hezbollah geen raketjes op Israel afgeschoten, dan zouden ze nu nog gewoon in het Noorden kunnen verblijven, zouden er geen duizenden Hezbollah terroristen zijn gedood, duizenden hun geslachtsdelen, handen en ogen hebben verloren door piepers en radios, en evenmin de gehele leiding, hun opvolgers en de opvolgers van de opvolgers zijn gedood, plus vrijwel de gehele en infrastructuur en vele munitie-depots zijn vernietigd en Hezbollah decennia terug zijn geworpen.

Daarbij was het reeds vrij machteloze Syrië de trouwste bondgenoot van Iran en Hezbollah. Het tegengestelde is het geval met Hajat Tahrir al-Sjam. HTS en de rebellen zijn veel grotere vijanden van Iran en Hezbollah dan van Israel en zullen nooit toestaan dat Iran Hezbollah bevoorraadt via Syrië, zoals de regering van Assad deed. Ook dat is zeer voordelig voor Israel. HTS en de rebellen zijn bovendien vijanden van de Liwa al-Quds -- Palestijnen die voor Assad strijden. Naast Liwa al-Quds steunen ook de Palestijnen van het Popular Front for the Liberation of Palestine - General Command het Assad-regime, hebben historische banden met Syrië en Iran en vechten nu ook tegen rebellen en jihadistische groepen. Iran, Hezbollah en de Palestijnen in Syrië hebben er weer een vijand bij indien de rebellen winnen. Het verzwakte land dat al meer dan een decennium in een burgeroorlog is verwikkeld, wordt hoe-dan-ook nog meer verzwakt.

Van Hamas zijn alle brigades vernietigd en er zijn slechts losse pockets over -- er is nauwelijks weerstand meer en toen hun leiders een-voor-een naar de andere wereld werden geholpen, waren de pockets niet eens meer in staat wraak te nemen of raketten af te schieten. Het roemrijke IDF kan zich nu volledig en ongehinderd gaan richten op Gaza. Ben benieuwd wat Israel voor de Palestijnen in petto heeft als Hamas militair en politiek is uitgeschakeld. Had het op 7 oktober reeds gezegd: Israel aanvallen is nooit een goed idee gebleken -- daar kunnen Egypte, Jordanië, Syrië, Irak en Libanon over meespreken.

O ja, Trump is een grote vriend van Israel, wil Hamas vernietigd zien, vindt de nederzettingen legaal, beschouwt Jeruzalem de hoofdstad van Israel en niet van Palestina, heeft een bloedhekel aan pro-Pallies en heeft toegezegd hen terug te sturen en aan te pakken.
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/i ... de-in-gaza

Zodra wordt opgemerkt dat Israël zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden en etnische zuiveringen in de Gazastrook, slaat Israël (en diens aanhangers) doorgaans terug met beschuldigingen van antisemitisme. Maar dat zijn exact de woorden die voormalig defensieminister Moshe Yaalon dit weekend gebruikte in Israëlische media. Volgens Yaalon willen "hardliners in het extreemrechtse kabinet" van premier Benjamin Netanyahu de Palestijnen "uit het noorden van Gaza elimineren en daar Joodse nederzettingen bouwen".

Een oud-minister klapt uit de school. Maar opzienbarend is het niet natuurlijk. Hij wilde mss zijn geweten zuiveren en zich indekken voor een toekomstig tribunaal.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/12/02/ne ... n-a4875151

Een interessant artikel voor iedereen die nog in de illusie van een tweestatenoplossing leeft. Hoe de Endlösung van 6 miljoen Palestijnen binnen Palestina opgelost gaat worden is nog onbekend, maar de contouren zijn reeds zichtbaar.

Opdat niemand later beweert "Wir haben es nicht gewußt".....
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Voor de mensen die niet weten wie Maurits Berger is:
https://hoeiboei.blogspot.com/search?q=berger
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Don't shoot the messenger .