Het volgende artikel geeft informatie over ‘Tukdam’, wat binnen het Boeddhisme een meditatieve staat tussen leven en dood is. Een situatie waarbij (boeddhistische monniken) na de klinische dood nog een aantal dagen/weken voort kunnen leven. De ademhaling stopt en het hart klopt niet meer, maar men is in staat om met de geest het sterven van het lichaam uit te stellen. Pas als het bewustzijn het lichaam verlaten heeft valt het lichaam uiteen.
Verder worden de 4 Bardo’s binnen het Boeddhisme beschreven, dat de 4 overgangssituaties oftewel de cirkel/kringloop van het leven beschrijft.
https://bodhitv.nl/tukdam-een-boeddhist ... n-de-dood/
De Boeddhistische Blik heeft een documentaire over ‘Tukdam’ gemaakt, waar wetenschappers een studie naar gedaan hebben. De documentaire is in januari 2023 uitgezonden.
https://www.npodoc.nl/documentaires/2023/01/tukdam.html
Bijzonder interessant!
Boeddhisme - Tukdam - de 4 Bardo’s.
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
Boeddhisme - Tukdam - de 4 Bardo’s.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
- Man/Vrouw: M
Re: Boeddhisme - Tukdam - de 4 Bardo’s.
Het bewustzijn kan het lichaam niet verlaten, dat zou namelijk betekenen dat bewustzijn daar ooit aan of afwezig is geweest. Voorts ben ik geen voorstander van dit soort oefeningen, het tijdstip van de (fysieke) dood wordt door God bepaald. Deze mensen zijn dan ook niet dood, ze leven nog. Mogelijk komen dit soort oefeningen voort uit de wensnatuur om controle over de dingen te hebben. In het boeddhisme is men dan ook onbekend met de Vader en de waarheid van Jezus Christus. Om Jezus te citeren : wie het leven wenst te behouden die zal het verliezen.
Wie daadwerkelijk bekend is met de dood, die weet dat de dood overgave is. Bekendheid met de dood kan zich voordoen gaande de (smalle) Weg. De nauwe doorgang welke Jezus beschrijft in Mat. 7: 13-14 is een soort van 'dood'. Dan is men niet meer geïnteresseerd in dit soort meditatieve spelletjes.
Wie daadwerkelijk bekend is met de dood, die weet dat de dood overgave is. Bekendheid met de dood kan zich voordoen gaande de (smalle) Weg. De nauwe doorgang welke Jezus beschrijft in Mat. 7: 13-14 is een soort van 'dood'. Dan is men niet meer geïnteresseerd in dit soort meditatieve spelletjes.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
-
Tufkah heeft eraan gesnuffeld en eroverheen geplast. Het topic is daarmee {niet-toegestaan woord} en mag wat mij betreft slotje op.
Yours, bedankt voor de moeite.
-
Dag Michelangelo,Michelangelo2 schreef: 04 dec 2024, 16:13 Tufkah heeft eraan gesnuffeld en eroverheen geplast. Het topic is daarmee {niet-toegestaan woord} en mag wat mij betreft slotje op.
Iedereen mag zijn/haar zegje over dit onderwerp doen. Tufkah is maar één van de forumdeelnemers.
Het boeddhisme geeft hiermee, met behulp van de wetenschap, openheid over de werking/kringloop van de geest/het bewustzijn gedurende/na het leven/vele levens. Die kennis mag iedereen opdoen dan wel het voordeel mee doen.
En dus gaat er geen slot op dit topic.
-
De wetenschap zal nooit achter de werking van de geest of bewustzijn komen. De wetenschap kan alleen uitspraken doen over het brein c.q. de neurologie.
-
Verklaar ‘Tukdam’ maar eens.Tufkah schreef: 04 dec 2024, 17:00 De wetenschap zal nooit achter de werking van de geest of bewustzijn komen. De wetenschap kan alleen uitspraken doen over het brein c.q. de neurologie.
-
Er is een geestelijke staat waar ik aan voorbij ben gegaan welke een soort van trance bevat. Je valt er in weg en kunt er uren in verblijven. Zo te zien hebben deze lieden deze geestelijke staat weten te vervolmaken.
In het geestelijk domein zijn allerlei zijweggetjes waarin je kunt dwalen / verdwalen. Ik vind dat prima verder, ik zal hier geen oordeel over uitspreken. Maar kennis levert het niet op. (Voorzover je überhaupt iets aan kennis hebt voor de poorten van de fysieke dood.) Het is het leven zelf wat openbaart en niet allerlei oefeningen en zijweggetjes. Dat gezegd hebbende heb ik ook wat gekeken in die zijweggetjes, anders kan ik niet weten over welke geestelijke staat dit gaat. (Peda kijkt in de tuintjes, ik in de zijweggetjes)
Doch het is verstandig om een zijweggetje bijtijds te verlaten. Zoek het Koninkrijk Gods en de rest zal u worden toegeworpen. Wat betekent zo'n uitspraak? Hoe het Koninkrijk Gods gezocht kan worden staat in het Evangelie, geestelijke kennis wordt u toegeworpen. Dan is het niet langer meer ik die geestelijke kennis verwerft. Het wordt de mens letterlijk toegeworpen. Er is maar één trefwoord: (naasten)liefde. Daar kan toch niemand bezwaar tegen maken?
P.S. Ik stond en sta welwillend tegenover het boeddhisme, dit soort onderwerpen dragen niet bij aan die welwillende houding.
-
Natuurlijk dient het Koninkrijk Gods gezocht en gevonden te worden. Ik weet maar al te goed dat dat via het kruis van Jezus Christus/de geestelijke wedergeboorte verloopt.
De Jezus die aan het begin van de jaartelling rondliep was in mijn visie in een eerder leven de Boeddha, voor wie reïncarnatie de normaalste zaak van de wereld was. Als je namelijk de zijweggetjes goed bekijkt leert lang niet iedereen om in één leven èn afstand te doen van alle begeerten/onthechting èn daarnaast de naastenliefde in de praktijk te brengen.
Wat betreft die reïncarnatie zijn die bladzijden in de eerste eeuwen na Christus uit de bijbel geschrapt.
Het Boeddhisme is dus een van de paden waar reïncarnatie nog ‘heel gewoon’ is. Dat wordt uitgelegd aan de hand van de 4 Bardo’s. Wellicht dat ook een ander daar iets aan heeft. Het is derhalve een goede reden om het hier te plaatsen:
De Jezus die aan het begin van de jaartelling rondliep was in mijn visie in een eerder leven de Boeddha, voor wie reïncarnatie de normaalste zaak van de wereld was. Als je namelijk de zijweggetjes goed bekijkt leert lang niet iedereen om in één leven èn afstand te doen van alle begeerten/onthechting èn daarnaast de naastenliefde in de praktijk te brengen.
Wat betreft die reïncarnatie zijn die bladzijden in de eerste eeuwen na Christus uit de bijbel geschrapt.
Het Boeddhisme is dus een van de paden waar reïncarnatie nog ‘heel gewoon’ is. Dat wordt uitgelegd aan de hand van de 4 Bardo’s. Wellicht dat ook een ander daar iets aan heeft. Het is derhalve een goede reden om het hier te plaatsen:
Een duidelijke uiteenzetting dus over hoe reïncarnatie in zijn werk gaat, tenzij men zich kan bevrijden van de cyclus van steeds opnieuw geboren worden en sterven. Waarna men er eventueel voor kan kiezen om te reïncarneren om mensen te helpen en de naastenliefde opnieuw in de praktijk te brengen zoals Jezus dat heeft gedaan.De vier bardos
In het Tibetaanse dodenboek worden vier bardos, of overgangssituaties beschreven. De eerste bardo is de natuurlijke bardo van leven. Dat is de bardo waarin we ons nu bevinden. Deze bardo begint bij onze conceptie en eindigt als het sterven begint: als ons lichaam uiteen begint te vallen. De natuurlijke bardo van leven omvat daarmee zowel ons leven in de baarmoeder als ons leven vanaf de geboorte tot het begin van het uiteenvallen van ons lichaam.
De andere drie bardos zijn de pijnlijke bardo van sterven, de heldere bardo van dharmata en de karmische bardo van worden. De pijnlijke bardo van sterven is de overgangssituatie waar we in vertoeven vanaf het moment dat ons lichaam uiteen begint te vallen, tot het moment dat onze geest het lichaam verlaat.
De heldere bardo van dharmata is de tussenfase waarin de geest (zonder lichaam!) de mogelijkheid heeft zich te bevrijden van de cyclus van steeds opnieuw sterven en geboren worden. Als het ons niet lukt dat te realiseren, zal de geest in de volgende bardo terecht komen, namelijk de karmische bardo van worden. In die bardo gaan we op zoek naar een wedergeboorte. De vierde bardo eindigt op het moment van een nieuwe conceptie. Dan begint er een nieuwe natuurlijke bardo van leven.
-
Jezus zoals in het Evangelie beschreven was een incarnatie van het Woord (Ik ben eer Abraham was). Uiteraard mag iedereen zijn eigen versie van Jezus er op na houden, maar de Jezus uit de Bijbel wijst reïncarnatie nadrukkelijk af. Verder valt er over na de dood niets te zeggen, zolang er nog geen hemeltoeristen terug komen om alles te vertellen. Voor mij heel logisch, want er bestaat geen hiernamaals. Maar ik wil natuurlijk niemand het geloof in het hiernamaals ontzeggen, dat houdt de menselijke geest waar die altijd al was: namelijk gericht op de niet-bestaande toekomst.
-
Dan heb je Mattheüs 17, 10-13 over het hoofd gezien, waar duidelijk sprake is van reïncarnatie:Tufkah schreef: 05 dec 2024, 10:30 Jezus zoals in het Evangelie beschreven was een incarnatie van het Woord (Ik ben eer Abraham was). Uiteraard mag iedereen zijn eigen versie van Jezus er op na houden, maar de Jezus uit de Bijbel wijst reïncarnatie nadrukkelijk af. Verder valt er over na de dood niets te zeggen, zolang er nog geen hemeltoeristen terug komen om alles te vertellen. Voor mij heel logisch, want er bestaat geen hiernamaals. Maar ik wil natuurlijk niemand het geloof in het hiernamaals ontzeggen, dat houdt de menselijke geest waar die altijd al was: namelijk gericht op de niet-bestaande toekomst.
Daarnaast zijn er genoeg mensen die een BDE hebben gehad en van alles hebben waargenomen in/van het Hiernamaals.Mattheüs 17
10. En Zijn discipelen vroegen Hem: Waarom zeggen de schriftgeleerden dan dat Elia eerst moet komen?
11. Jezus antwoordde en zei tegen hen: Elia zal wel eerst komen en alles herstellen.
12. Ik zeg u echter dat Elia al gekomen is, en ze hebben hem niet erkend, maar ze hebben met hem gedaan alles wat ze wilden; zo zal ook de Zoon des mensen door hen lijden.
13. Toen begrepen de discipelen dat Hij tot hen over Johannes de Doper gesproken had.
Nu graag weer on-topic.