Inderdaad, maar theologie zonder gebruik making van het denkvermogen lukt van geen kant.Tufkah schreef: 14 dec 2024, 13:52Positieve theologie ligt dan weer in het veld der overtuigingen. De natuurlijke mens die alles wil 'snappen' met zijn denkvermogen.peda schreef: 14 dec 2024, 13:45
Peda ziet wel degelijk het lege tuintje ( negatieve theologie ) maar hij praat niet in positieve zin over de leegte.
Peda laat de leegte de leegte, Tufkah gaat daarentegen de niet te beschrijven leegte beschrijven, welke beschrijving vervolgens door niemand nog wordt gesnapt. Monologen schrijven over de leegte, mij lukt het in ieder geval niet.
Daarom ga ik snel over op de positieve theologie, wat wel door iedereen te "" snappen "" is.
Theologie is geen "" intuïtieve mystiek"" ( Huxley met zijn voor mij lopen door stroop ),
maar ligt dicht tegen de filosofie ( bij uitstek geconcentreerd op het denken ).
Praten met elkaar over "" intuïtieve feelings "' , buiten het veld der overtuigingen ( jouw woorden ), mij lukt het althans van geen Huxley-kant.
Praten met elkaar middels denkconcepten ( binnen de overtuigingen ) , dat lukt mij als tuintjes waarnemer prima.
Het leegte-tuintje ( buiten de overtuigingen ) hoe interessant het ook moge zijn, onttrekt zich aan mijn praten.
Daarom ook de te begrijpen tuintjes-wandelingen binnen de overtuigingen.