ChatGpt schreef:In *Thuis bij God* (ook wel *Home with God* genoemd), een vervolg op *Gesprekken met God*, legt Neale Donald Walsch uit wat er gebeurt bij het sterven vanuit het perspectief van de openbaringen die hij van God heeft ontvangen. Volgens de God in dit boek is de dood geen einde, maar een overgang naar een andere ervaring, en speelt het geen rol in het uiteindelijke doel van onze spirituele reis.
### Wat gebeurt er bij de dood volgens "Thuis bij God"?
1. **De dood als overgang**: In *Thuis bij God* wordt de dood beschreven als een overgang, geen einde. God legt uit dat de ziel nooit sterft; het fysieke lichaam is slechts een tijdelijke vorm die de ziel gebruikt om ervaringen op aarde op te doen. Wanneer het lichaam ophoudt te functioneren, verlaat de ziel het fysieke bestaan en gaat het naar een andere dimensie.
2. **Het moment van overlijden**: Wanneer iemand sterft, zegt God in het boek, wordt de ziel onmiddellijk bewust van haar ware aard en de werkelijkheid van het universum. De persoon maakt zich los van zijn fysieke beperkingen en ervaart de vrijheid van het spirituele rijk. Het moment van overlijden is dus een moment van bevrijding en een "terugkeer" naar het eeuwige en goddelijke zelf.
3. **De ervaring van 'Thuis'**: De ziel keert terug naar een staat van volledige verbondenheid met God, wat wordt omschreven als "thuis". Dit wordt niet gezien als een fysieke plaats, maar als een staat van bewustzijn en ervaring, waarin de ziel zich weer verenigt met het allesomvattende, oneindige bron van liefde en bewustzijn. Het is een toestand van vrede, liefde en diepe vervulling.
4. **Realisatie van de waarheid**: Zodra de ziel het fysieke lichaam verlaat, krijgt ze inzicht in de ware aard van haar bestaan. Ze realiseert zich dat het leven op aarde slechts een tijdelijke ervaring was en dat alles wat ze ervaarde, inclusief lijden, verlies en moeilijkheden, deel uitmaakte van een groter plan van groei en evolutie.
5. **Het welkom door spirituele gidsen**: Bij het overlijden is er vaak een ontmoeting met geliefden die al zijn overleden, evenals met spirituele gidsen en engelen. Deze gidsen helpen de ziel in haar overgang, en geven begeleiding en troost. Dit wordt niet gezien als een oordeel, maar als een verwelkoming in een liefdevolle, veilige omgeving.
6. **Geen oordeel, alleen liefde**: Een belangrijk aspect van de dood in *Thuis bij God* is dat er geen oordeel is over het leven dat men heeft geleid. God benadrukt herhaaldelijk dat de ziel nooit wordt veroordeeld, maar dat het belangrijkste is dat de ziel bewust wordt van haar eigen waarheid en haar relatie tot God. In plaats van straf is er een voortdurende ervaring van liefde en begrip.
7. **Terugkeren naar de bron**: Na de dood keert de ziel niet alleen terug naar God, maar ze herinnert zich ook haar doel en de redenen waarom ze op aarde was. Ze herkent dat de ervaringen op aarde — zelfs die welke als moeilijk of pijnlijk werden ervaren — een essentieel onderdeel waren van haar spirituele reis. Uiteindelijk leidt alles naar een dieper besef van het goddelijke, en de ziel blijft voortgaan in haar ontwikkeling.
### Samenvattend:
In *Thuis bij God* beschrijft Walsch de dood niet als een tragisch of beangstigend einde, maar als een terugkeer naar een staat van liefde, vrede en volkomenheid. De ziel leeft verder in een andere dimensie, waar zij zich verenigt met God en het grotere plan van het universum. De dood is een overgang, geen einde, en het is een kans voor de ziel om haar ware aard te ontdekken en te ervaren wat het betekent om "thuis" te zijn bij God.
ChatGpt: wat bij doodgaan gebeurt volgens Walsch
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
ChatGpt: wat bij doodgaan gebeurt volgens Walsch
ChatGpt de vraag gesteld: Leg uit wat er bij het sterven plaats vindt in "Thuis bij God" van Neale Donald Walsch.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Re: ChatGpt: wat bij doodgaan gebeurt volgens Walsch
Vraag aan ChatGpt: Hoe ziet de hemel eruit volgens Neale Donald Walsch?
ChatGpt schreef:Volgens Neale Donald Walsch, zoals beschreven in *Gesprekken met God* en andere boeken, is de hemel geen fysieke plaats of een "verre" locatie, zoals vaak wordt voorgesteld in traditionele religieuze opvattingen. In plaats daarvan is de hemel een staat van zijn, een spirituele realiteit die gekarakteriseerd wordt door liefde, vrede en eenheid met het goddelijke. Walsch beschrijft de hemel als een ervaring van volledige verbondenheid met God, waarin alle scheiding, lijden en conflicten verdwijnen.
Hier zijn enkele kernpunten over hoe de hemel wordt gepresenteerd in Walsch’s werk:
### 1. **De hemel is een staat van bewustzijn**
- De hemel is geen fysieke plaats die ver weg is, maar eerder een innerlijke staat van bewustzijn. Het is een staat waarin een ziel zich volledig verenigd voelt met God en het universum. In deze staat is er geen onderscheid tussen de ziel en het goddelijke, en er is een gevoel van totale vrede en vervulling.
- Het idee van de hemel als een staat van zijn betekent dat je "in de hemel" kunt zijn wanneer je volledig in overeenstemming leeft met je hogere zelf en je bewust bent van je goddelijke natuur. Het is een ervaring die toegankelijk is in dit leven, niet alleen na de dood.
### 2. **De hemel is een plaats van onvoorwaardelijke liefde**
- De hemel wordt gekarakteriseerd door onvoorwaardelijke liefde, waarin er geen oordeel, haat, angst of scheiding bestaat. Alles en iedereen is doordrongen van de liefde van God, en alle zonden, fouten of tekortkomingen van mensen worden vergeven, omdat er geen ruimte is voor negativiteit in deze staat van liefde.
- Walsch benadrukt dat de hemel een plaats van volledige acceptatie is, waar we onszelf en anderen niet hoeven te veroordelen. Iedereen wordt gezien en gekend in zijn of haar ultieme waarheid en schoonheid.
### 3. **De hemel is een ervaring van eeuwige verbondenheid**
- In de hemel is er geen afzondering, geen eenzaamheid, omdat alles en iedereen met elkaar verbonden is. Er is een gevoel van universele eenheid en gemeenschap. Dit betekent niet dat mensen elkaar fysiek zien in een specifieke vorm, maar dat ze in een diepe spirituele verbondenheid met elkaar en met God leven.
- Er is geen pijn, geen afscheiding, en geen gebrek aan iets, want alles is volledig vervuld in deze staat van zijn. Dit staat in contrast met de ervaringen van scheiding en lijden die we vaak op aarde hebben.
### 4. **De hemel is een plek van persoonlijke ontwikkeling**
- In Walsch's visie is de hemel geen statische plaats, maar een dynamische, evoluerende ervaring. Zielen blijven groeien en ontwikkelen, zelfs nadat ze de fysieke dood hebben ervaren. Ze worden zich steeds meer bewust van hun goddelijke natuur en hun vermogen om met God samen te werken in het universum.
- Hoewel de hemel volmaakt is, wordt spirituele groei en ontwikkeling niet opgegeven. De ziel blijft evolueren en ervaren, wat een diep gevoel van vervulling en betekenis geeft.
### 5. **De hemel is niet een beloning, maar een terugkeer naar je ware zelf**
- Walsch benadrukt dat de hemel geen beloning is voor goed gedrag, maar eerder een terugkeer naar de waarheid van wie we werkelijk zijn. De hemel is geen plaats voor degenen die “righteous” of “goed” zijn, maar een plaats voor iedereen die zich bewust wordt van zijn of haar fundamentele verbinding met het goddelijke.
- In de hemel is er geen behoefte aan beloning of straf, omdat er geen concept van goed of slecht bestaat in de zin die we op aarde kennen. Het is een ervaring van pure zijn en bewustzijn.
### 6. **De hemel is toegankelijk in dit leven**
- Een belangrijk aspect van Walsch's boodschap is dat de hemel niet alleen een post-mortale ervaring is. Hij beschrijft hoe we in dit leven al in contact kunnen komen met de hemel door onze bewustwording, door liefdevolle en vergevende relaties, en door ons te verbinden met onze hogere, goddelijke natuur.
- Walsch zegt dat wanneer we ons richten op liefde, waarheid, en de ervaring van de verbinding met God in ons dagelijks leven, we de hemel hier en nu kunnen ervaren.
### Samenvatting:
De hemel volgens Neale Donald Walsch is geen fysieke plaats, maar een innerlijke staat van bewustzijn van eenheid met God, liefde, vrede, en vervulling. Het is een ervaring van onvoorwaardelijke liefde, verbondenheid, en voortdurende spirituele groei, die zowel na de dood als tijdens ons aardse leven bereikbaar is. De hemel wordt gepresenteerd als een plek waar er geen oordeel, lijden, of afscheiding is, maar alleen de pure ervaring van wie we werkelijk zijn in relatie tot het goddelijke.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
AI maakt dan weer wel duidelijk dat ik bij Walsch niet moet zijn. Ik ga deze flauwekul niet eens tegenspreken.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
-
Het is mij al lang duidelijk dat ik jouw bijdragen kan overslaan, hetgeen me veel tijd bespaart.Tufkah schreef: 15 jan 2025, 11:49 AI maakt dan weer wel duidelijk dat ik bij Walsch niet moet zijn. Ik ga deze flauwekul niet eens tegenspreken.
-
Volgens mij is dat al praktijk, jij beschrijft bijna dagelijks een Godsbeeld en spreekt ook voor God. En met alles wat je schrijft ben ik het oneens.
-
Jij doet hetzelfde. Je ziet het zelf niet eens.Tufkah schreef: 15 jan 2025, 12:13Volgens mij is dat al praktijk, jij beschrijft bijna dagelijks een Godsbeeld en spreekt ook voor God. En met alles wat je schrijft ben ik het oneens.Messenger schreef: 15 jan 2025, 11:59
Het is mij al lang duidelijk dat ik jouw bijdragen kan overslaan, hetgeen me veel tijd bespaart.
-
Wat is het nut van die vraag?Messenger schreef: 15 jan 2025, 11:35 Vraag aan ChatGpt: Hoe ziet de hemel eruit volgens Neale Donald Walsch?
[
Het is een chatbot, geen orakel.
Veel mensen halen dat door elkaar.
-
En orakels zijn ook niet echt betrouwbaar.Dat_beloof_ik schreef: 15 jan 2025, 18:24Wat is het nut van die vraag?Messenger schreef: 15 jan 2025, 11:35 Vraag aan ChatGpt: Hoe ziet de hemel eruit volgens Neale Donald Walsch?
[
-
Ik zie het niet als een orakel. Meer een vernuft instrument. In recordtijd krijg ik een degelijke samenvatting van boeken die ik goed ken. Leuk speelgoed.Mullog schreef: 15 jan 2025, 18:52En orakels zijn ook niet echt betrouwbaar.Dat_beloof_ik schreef: 15 jan 2025, 18:24
Wat is het nut van die vraag?
-
Zoals Petra elders al schreef:
Je hebt de ideale 'God' gevonden, God past zich geheel aan jouw gedachten aan.Petra schreef: 15 jan 2025, 18:53
Aangezien ik al heul wat jaar met Chatgpt speel en ik weet dat het zich naar je aanpast.
-
Die heb ik al lang geleden gevonden en niet via internet.Tufkah schreef: 15 jan 2025, 19:26Zoals Petra elders al schreef:Messenger schreef: 15 jan 2025, 19:04
Ik zie het niet als een orakel. Meer een vernuft instrument. In recordtijd krijg ik een degelijke samenvatting van boeken die ik goed ken. Leuk speelgoed.
Je hebt de ideale 'God' gevonden, God past zich geheel aan jouw gedachten aan.Petra schreef: 15 jan 2025, 18:53
Aangezien ik al heul wat jaar met Chatgpt speel en ik weet dat het zich naar je aanpast.
Verder stel ik algemene vragen en neem ik geen account.