Messenger schreef: 20 jan 2025, 18:53
Voor mij ongemerkt gingen we off-topic.
We hebben het nu alleen nog over A.I. maar de stelling is:
De almacht van God staat ten dienste van onze vrije wil.
Zo is Gods almacht en Gods Wil harmonieus verbonden met onze vrije wil.
Hoi Messenger,
In de veronderstelling dat er überhaupt een God 'is' kunnen we in elk geval constateren dat God momenteel nergens en nooit ingrijpt. In elk geval niet op een manier die het nieuws haalt. Ik heb twijfels bij het woord 'harmonieus' en een paar vragen:
1. 'Raakt' volgens jou de staat van de wereld inclusief alle ellende God? Dus wordt God bijvoorbeeld 'verdrietig' van oorlogen o.i.d. denk je? Of is er sprake van onverschilligheid?
2. Als God Zichzelf zodanig beperkt zou hebben dat Zijn almacht en wil 'ten dienste' staan van de vrije willetjes van alle mensjes, wat betekent God dan eigenlijk nog? Wat voegen Zijn almacht en wil toe aan bijvoorbeeld de zwaartekracht? Ik kan willen vliegen zonder hulpmiddelen maar ik zie niet gebeuren dat God Zijn wil en almacht aanwendt om de wetten van de zwaartekracht zodanig aan te passen dat dat gaat gebeuren omdat ik dat wil.
3. Op wat voor manier doet God dan dus wat 'wij' willen? Als ik een avondwinkel zou
willen beroven suggereer jij dat God's almacht en wil ten dienste staan van mijn wil om dat te doen. Hoe gaat God mij dan 'harmonieus' bij die beroving helpen?
4. Wordt God zo niet een soort 'geest uit de fles' die geen maximum oplegt aan het aantal wensen van de mensen? Dus onbeperkt in plaats van drie?
5. Is het niet zo dat zodra God aan zelfbeperking doet, er sowieso geen sprake meer kan zijn van almacht?