Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 21 jan 2025, 13:40 Er zijn sowieso zaken welke zich lastig laten vertalen. Vertalen van de Bijbel is geen wiskunde. Als dat wel zo was, dan konden we het vertalen aan AI overlaten. Een goede vertaler blijft zo dicht mogelijk bij de intentie van de schrijver, maar kent de vertaler de intentie van de schrijver? Dat je een kei bent in Grieks wil niet zeggen dat je ook de intentie van de schrijver kent.
Dat klopt m.i.

Ik heb in het verleden wel eens een vertaling getoond van een sprookje met Nederlandse begrippen, letterlijk in het Engels vertaald.
Geen Engelsman begreep waar het over ging, terwijl een Engels lezende Nederlander in een deuk ging.
Dat is nog te vinden onder Double Dutch: "little Thumbie".

Je kan moeilijk specifieke begrippen overzetten in een andere taal, tenzij je de onderliggende betekenissen kent en begrijpt.
Zo is "ik ben" van "Ego Eimi" wat kort door de bocht.
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 27 jan 2025, 11:11
Mullog schreef: 24 jan 2025, 07:47
Dat is wel een logische redenering. Het feit is dat er geen originele meer bestaan.
Hoe kunnen er nu nog originelen bestaan van vergankelijke documenten?

Door kopieën te vergelijken heeft men het origineel gereconstrueerd.
Ook heeft men op die manier latere toevoegingen ontdekt.
Als men de originelen gereconstrueerd heeft dan is dat alleen zinvol als de originelen niet meer bestaan. Logisch toch.

En hoe weten we dat bij die reconstructie geen fouten zijn gemaakt?
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 27 jan 2025, 12:31
Tufkah schreef: 21 jan 2025, 13:40 Er zijn sowieso zaken welke zich lastig laten vertalen. Vertalen van de Bijbel is geen wiskunde. Als dat wel zo was, dan konden we het vertalen aan AI overlaten. Een goede vertaler blijft zo dicht mogelijk bij de intentie van de schrijver, maar kent de vertaler de intentie van de schrijver? Dat je een kei bent in Grieks wil niet zeggen dat je ook de intentie van de schrijver kent.
Dat klopt m.i.

Ik heb in het verleden wel eens een vertaling getoond van een sprookje met Nederlandse begrippen, letterlijk in het Engels vertaald.
Geen Engelsman begreep waar het over ging, terwijl een Engels lezende Nederlander in een deuk ging.

Je kan moeilijk specifieke begrippen overzetten in een andere taal, tenzij je de onderliggende betekenissen kent en begrijpt.
Het "Ik ben" verwijst naar het Zijn zelf. (Niet volledig correct). Dat komen we tegen in het OT (Exodus 3:14), maar ook in Joh 8:58. In de SV staat: Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Eer Abraham was, ben Ik. (Ego eimi c.q. ἐγώ εἰμι)

Jezus zegt niet: Eer Abraham was, was ik. Zodoende weten we ook waar de Zoon en de Vader één zijn : in het Ik ben. Is Jezus daarmee ook God? Nee, zegt Jezus, de Vader is meerder dan ik.

Dat zijn belangrijke aanwijzing omtrent de 'identiteit' van Jezus, de focus ligt te veel op de mens Jezus. Maar zo sprak Jezus niet over zichzelf.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 27 jan 2025, 11:44
Dat_beloof_ik schreef: 14 jan 2025, 17:08

Dat is van de hand van de (onbekende) schrijver van Johannes, niet van Jezus.
Je onderbouwt niet dat het van Jezus afkomstig is.
https://www.jw.org/nl/bibliotheek/bijbe ... /#media/43

Dit filmpje geef een duidelijk overzicht over zijn evangelie.

Mattheüs, Lukas en Marcus gaven aan dat Johannes een apostel was en de schrijver was van zijn evangelie.
Jezus dicteerde openbaringen aan Johannes en gaf hem een toekomstbeeld van de te verwachten gebeurtenissen.
Tsja, als je bij de Jehova's gaat checken of het klopt wat de Jehova's zeggen, dan klopt dat.....
Probleem bij jou is dat je het nergens anders mag of durft te checken.
Alpha

Bericht door Alpha »

Robert Frans schreef: 24 jan 2025, 09:52
Alpha schreef: 23 jan 2025, 16:30Deze tijd, met al zijn problemen, is door Jezus voorzegt, net als de val van Jeruzalem.
Jezus discipelen reageerden direct, toen zij de tekenen herkenden.
Zij vluchtten naar de bergen van Judea en overleefden.

Dat we nu in de voorzegde "eindtijd" leven wordt massaal genegeerd, men weet het weer beter.
Vandaar dat Jezus zei: "Gij hebt het niet gewild". (Matth. 23:37, 38).
Er is geen enkele kerk die gelooft dat we nu niet in de eindtijd leven. Alleen negeren we inderdaad liever alle niet-uitgekomen voorspellingen, pardon, 'interpretaties' van het WTG over op welke datum in 1874, 1878, 1881, 1914, 1925 of 1975 Jezus zou terugkomen. Op een gegeven moment begint het wel een beetje oud te worden natuurlijk.
Dat heb je natuurlijk van horen zeggen.

In 1914 heeft Jezus de aarde geïnspecteerd, kerken begrepen niet dat die wederkomst onzichtbaar zou zijn.
Ze waren immers bezig elkaar uit te roeien, in naam van God.
Ze hadden het te druk, om zich in de Bijbelse profetieën te verdiepen.

Na afloop werd de Volkenbond opgericht als "de politieke uitdrukking van het koninkrijk van God op aarde."
Opgericht 25 januari 1919 ; Opgeheven, 20 april 1946.
Een flop dus, net als de VN in 1945.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 24 jan 2025, 10:34
Alpha schreef: 23 jan 2025, 16:30

Desondanks probeer ik de aankomende gebeurtenissen bekend te maken.
Dat wat 'de toekomst' zo kenschetst is dat er over de toekomst niks te zeggen valt. Maar uit je uitspraak maak ik wel op dat je nog niet uit water en Geest bent geboren. Immers een ieder die uit de Geest is geboren weet niet waar hij vandaan komt noch waar hij naar toe gaat. (Joh 3:8)
Waarmee je aangeeft, niet te begrijpen, waarover je het hebt.

Romeinen 8:14 Allen die door Gods geest worden geleid, zijn namelijk Gods zonen. NWV.

Het betref hier de kleine kudde (144.000), die met Jezus als koningen en priesters over de aarde gaan regeren.
Op aarde bevinden zich dan een grote menigte, die Gods ingrijpen hebben overleefd.

Openbaring 7:
9 Daarna keek ik en zag een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen.
10 Met luide stem riepen ze steeds: ‘Redding hebben we te danken aan onze God, die op de troon zit, en aan het Lam.’ NWV.

9 Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen.
10 En zij riepen met luider stem en zeiden: De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam! NBG.

9 Na dezen zag ik, en ziet, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natie, en geslachten, en volken, en talen, staande voor den troon, en voor het Lam, bekleed zijnde met lange witte klederen, en palm [takken] waren in hun handen
10 En zij riepen met grote stem, zeggende: De zaligheid zij onzen God, Die op den troon zit, en het Lam. SV.

9 Daarna zag ik een ontelbare menigte mensen. Zij kwamen uit alle rassen, volken, stammen en taalgroepen. Zij stonden voor de troon en voor het Lam, met witte kleren aan en palmtakken in de hand.
10 Zij riepen luid: ‘Onze redding komt van onze God, die op de troon zit en van het Lam!’ HSV.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 28 jan 2025, 12:09

Het betref hier de kleine kudde (144.000), die met Jezus als koningen en priesters over de aarde gaan regeren.
Op aarde bevinden zich dan een grote menigte, die Gods ingrijpen hebben overleefd.

De Jg filosofie is aan mij niet besteedt, doe geen moeite.
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

Alpha schreef: 28 jan 2025, 11:57
Robert Frans schreef: 24 jan 2025, 09:52
Er is geen enkele kerk die gelooft dat we nu niet in de eindtijd leven. Alleen negeren we inderdaad liever alle niet-uitgekomen voorspellingen, pardon, 'interpretaties' van het WTG over op welke datum in 1874, 1878, 1881, 1914, 1925 of 1975 Jezus zou terugkomen. Op een gegeven moment begint het wel een beetje oud te worden natuurlijk.
Dat heb je natuurlijk van horen zeggen.

In 1914 heeft Jezus de aarde geïnspecteerd (...)
Kunnen we ergens het inspectierapport inzien? Als pdf of zo? Aub met een echtheidscertificaat van Jezus Zelf.
Wel jammer dat Jezus tussen Zijn hemelvaart en 1914 blijkbaar niet de Aarde heeft geïnspecteerd. Wat was Hij dan al die tijd aan het doen?
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: 24 jan 2025, 12:26
Tufkah schreef: 24 jan 2025, 10:34

Dat wat 'de toekomst' zo kenschetst is dat er over de toekomst niks te zeggen valt. Maar uit je uitspraak maak ik wel op dat je nog niet uit water en Geest bent geboren. Immers een ieder die uit de Geest is geboren weet niet waar hij vandaan komt noch waar hij naar toe gaat. (Joh 3:8)
Het is nu eenmaal zo dat de JG organisatie ontzettend sterk leunt op de positieve theologie en binnen de positieve theologie een geheel eigen spirituele overtuiging volgt.
De JG zijn gewoon van mening dat Jehova een belangrijk deel van de toekomst in bijbel-boeken heeft Geopenbaard, dus bekend gegeven.
Studie van de Openbaring onder leiding van het B L -gezag , levert wel degelijk informatie over de toekomst, zo de JG volger.
Anderen zien weer niets in deze JG zienswijze en doen van hun afwijzing kond. Deze ""procedure"" loopt inmiddels reeds vanaf het ontstaan van de JG organisatie. De ontmoeting van wederzijds doven, die tot in het oneindige hun onoverbrugbare overtuigingen herhalen, zonder dat zulks tot enige beweging bij de ander leidt. Maar ook de eeuwige herhaling behoort tot de kleuring binnen de bonte stoet, en dus tot het Panta Rhei.
Nee, de Bijbelse profetieën geven aan wat Gods voornemen is.

Het begin al in Daniël met het beeld van koning Nebucadnezar.
Dat beeld geeft de volgorde aan van heersende koninkrijken, die samen een onderdeel vormen van Gods plan. (Da 2:29-45).

De betekenis wordt ook in die tekst gegeven:

44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten dat nooit vernietigd zal worden. En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken. Als enige zal het eeuwig blijven bestaan,

Vandaar ook deze tekst:

Mattheüs 6:
10 Laat uw Koninkrijk komen. Laat uw wil gedaan worden op aarde net zoals in de hemel. NWV
10 Uw Koninkrijk kome; uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde. NBG
10 Laat uw Koninkrijk komen. Laat uw wil op de aarde worden gedaan, net zoals in de hemel. HSV.

Daniël 12:
9 Toen zei hij: ‘Ga, Daniël, want de woorden moeten geheim en verzegeld blijven tot de tijd van het einde.
10 Velen zullen zich reinigen en zich wit maken en gelouterd worden. Slechte mensen zullen zich slecht gedragen, en geen van de slechte mensen zal het begrijpen. Maar degenen die inzicht hebben, zullen het begrijpen. NWV.

9 Doch hij zeide: Ga heen, Daniel, want deze dingen blijven verborgen en verzegeld tot de eindtijd.
10 Velen zullen zich laten reinigen en zuiveren en louteren, maar de goddelozen zullen goddeloos handelen; en geen der goddelozen zal het verstaan, maar de verstandigen zullen het verstaan. NBG.

9 Maar hij zei: ‘U mag nu gaan, Daniël, want alles wat ik heb gezegd zal tot de eindtijd onbegrepen blijven.
10 Velen zullen zich laten reinigen, zuiveren en louteren, maar de goddelozen zullen goddeloos blijven leven en geen van hen zal mijn woorden begrijpen. Alleen de verstandige mensen zullen weten wat ze betekenen. HSV.

Panta rhei (Grieks: πάντα ῥεῖ) is een filosofische uitspraak en gedachte die wordt toegeschreven aan de presocratische filosoof Heraclitus, en betekent 'alles stroomt'. Zie: (Kolossenzen 2:8).
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 28 jan 2025, 12:15
Alpha schreef: 28 jan 2025, 12:09

Zoals bekend doen Jg niet aan filosofieën.

Vandaar dat Paulus dit zei:

Kolossenzen 2:8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. NWV.

Tja, als je de Bijbelse deur sluit, gaat er een hele nieuwe wereld aan je voorbij.
Alpha

Bericht door Alpha »

Bastiaan73 schreef: 28 jan 2025, 12:30
Alpha schreef: 28 jan 2025, 11:57 Dat heb je natuurlijk van horen zeggen.

In 1914 heeft Jezus de aarde geïnspecteerd (...)
Kunnen we ergens het inspectierapport inzien? Als pdf of zo? Aub met een echtheidscertificaat van Jezus Zelf.
Wel jammer dat Jezus tussen Zijn hemelvaart en 1914 blijkbaar niet de Aarde heeft geïnspecteerd. Wat was Hij dan al die tijd aan het doen?
Het inspectierapport is voor jou onzichtbaar, net als zijn wederkomst.

Het staat gewoon in de Bijbel opgeschreven in de vorm van gedetailleerde profetieën.

Handelingen 1:
9 Nadat hij die dingen had gezegd, werd hij voor hun ogen omhoog geheven, en een wolk onttrok hem aan het gezicht.
10 Terwijl hij omhoogging en ze naar de hemel tuurden, stonden er plotseling twee mannen in witte kleren naast hen,
11 die zeiden: ‘Mannen van Galilea, waarom staan jullie naar de hemel te kijken? Deze Jezus, die vanuit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde manier komen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’ NWV.
peda

Bericht door peda »

Zelf sluit ik ook de JG opvatting over de "" bijbelse leer "" uit.
Het BL en volgers mogen zich daarin prettig voelen, voor mij is het een niet bij mij
passende "" kneveling "".
Een geestelijk volwassene bepaalt in mijn optiek zelve de persoonlijk passende "' kneveling "'
en niet een ander zoals bijvoorbeeld het Jehova Getuigende B L. Zeker-weten voor mij in ieder geval.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 28 jan 2025, 12:34
Tufkah schreef: 28 jan 2025, 12:15

Zoals bekend doen Jg niet aan filosofieën.

Kolossenzen 2:8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. NWV.

Tja, als je de Bijbelse deur sluit, gaat er een hele nieuwe wereld aan je voorbij.
Zoals Paulus al schreef: Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt? Ik doe niet mee aan dat opdelen van Christus in 144.000 stukjes.
De twisten onder mensen is een diepe zee waarin de meeste mensen verdrinken en waaruit slechts de enkeling gered wordt.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

peda schreef: 28 jan 2025, 12:41 Zelf sluit ik ook de JG opvatting over de "" bijbelse leer "" uit.
Het BL en volgers mogen zich daarin prettig voelen, voor mij is het een niet bij mij
passende "" kneveling "".
Een geestelijk volwassene bepaalt in mijn optiek zelve de persoonlijk passende "' kneveling "'
en niet een ander zoals bijvoorbeeld het Jehova Getuigende B L. Zeker-weten voor mij in ieder geval.
De leer van het Jehova Getuigende B.L. geeft zekerheid aan JG in een chaotische wereld.
Dus ik begrijp goed dat men zich daar met alles wat men in zich heeft aan vast houdt.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 24 jan 2025, 16:20
Inktvlam schreef: 24 jan 2025, 15:44
Al vaker besproken. Je begrijpt die tekst verkeerd. De Geest weet nou juist wel waar hij vandaan komt en waar hij naar toegaat !! Maar de toehoorder, in dit geval Nicodemus die niet uit de geest geboren is, weet het niet. Hij begrijpt de woorden van Jezus niet. Het gaat dus om de onwetendheid van Nicodemus !! De Bijbeltekst is zonder toelichting inderdaad niet echt duidelijk.

[Joh.3:8] De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.
Toelichting:
[5] Want zie de wind waait waar hij wil, en u hoort het suizen, maar u weet ondanks dat niet, waar hij oorspronkelijk vandaan komt. Zo gaat het nu ook als u met iemand spreekt, die uit de geest komt. U ziet en hoort hem wel, maar omdat hij op zijn geestelijke manier met u spreekt, begrijpt en verstaat u het niet en ook niet waar, wat hij zegt, vandaan komt, en wat hij daarmee bedoelt. Maar omdat u een rechtschapen wijze bent, zal het u op het juiste moment gegeven worden om die dingen in u op te nemen en te begrijpen.
[10] Ik zeg u: De geest, die in en uit zichzelf geest is, is de enige, die weet wat de geest is en hoe zijn leven er uit ziet! Het vlees is echter alleen maar een buitenste bast en weet niets van de geest, tenzij de geest het aan het omhulsel, de bast, openbaart; uw geest wordt echter nog te veel door uw vlees beheerst en afgeschermd en het kent hem daarom niet. Eens zal uw geest echter, zoals Ik u dat al gezegd heb, vrij worden; dan zult u ons getuigenis begrijpen en aannemen!'
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/1/19/

Het is voor mij onbegrijpelijk dat je Joh.3:8 niet begrijpt. Er staat toch duidelijk "zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is". Jezus zegt dus dat er een onbekend/onbepaald aantal mensen is welke opnieuw uit Geest zijn geboren en niet weten waar ze naar toe gaan. Dat Nicodemus het ook niet begrijpt is helder, want anders hoefde Jezus het hem niet uit te leggen.

En Jezus zegt nog meer in Joh 3: een ieder die niet opnieuw geboren is uit water en Geest kan het Koninkrijk Gods niet zien. En kan ook het Koninkrijk Gods niet ingaan.

Wie Johannes 3 leest en begrijpt, begrijpt ook dat eindtijdgelovigen niet alleen het Koninkrijk Gods niet kunnen zien, maar ook niet zullen ingaan. Immers: eindtijdgelovigen weten wel waar ze naar toe gaan: de eindtijd.
Lastig hè, de Bijbel te begrijpen.

Joh 3:
10 Jezus antwoordde: ‘Je bent een leraar van Israël en toch begrijp je dit niet?
11 Echt, ik verzeker je: we praten over wat we weten en we getuigen van wat we hebben gezien, maar jullie nemen ons getuigenis niet aan.
12 Jullie geloven me niet eens als ik over aardse dingen vertel. Hoe zullen jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen vertel?
13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon.

Nikodemus was een Farizeeër en een leraar van Israël en een lid van het Sanhedrin.

Joh 3:2 Hij kwam ’s nachts naar Jezus toe en zei tegen hem: ‘Rabbi, we weten dat je een leraar bent die door God gestuurd is, want niemand kan de wonderen doen die jij doet als God niet met hem is.’

Hij erkende dat Jezus door God gestuurd was, maar was bang voor zijn mede theologen.

Daarom gaf Jezus hem, omdat hij `s nachts stiekem kwam nog meer onderwijs:

Johannes 3:
19 Dit is de basis voor het oordeel: het licht kwam in de wereld, maar de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht.
20 Wie walgelijke dingen doet, haat het licht en komt niet naar het licht, om te voorkomen dat zijn daden worden afgekeurd.
21 Maar wie doet wat goed is, komt naar het licht, zodat openbaar wordt dat zijn daden in overeenstemming zijn met Gods wil.’'

Jezus verklaarde zijn discipelen

Johannes 14:
1 ‘Wees niet ongerust. Vertrouw op God en vertrouw ook op mij.
2 In het huis van mijn Vader zijn veel woningen. Als dat niet zo was, zou ik het jullie hebben gezegd. Ik ga weg om een plaats voor jullie in orde te maken.
3 Maar als ik wegga en een plaats voor jullie in orde maak, zal ik terugkomen en jullie met me meenemen, zodat ook jullie kunnen zijn waar ik ben. 4 En waar ik naartoe ga, daarheen weten jullie de weg.’

22 Judas (de zoon van Jakobus) zei tegen hem: ‘Heer, hoe komt het dat je je wel aan ons duidelijk wilt laten zien en niet aan de wereld?’

25 Ik zeg die dingen tegen jullie nu ik nog bij jullie ben.
26 Maar de helper, de heilige geest, die de Vader in mijn naam zal sturen, zal jullie alles leren en zal jullie alles in herinnering brengen wat ik jullie heb verteld.

Lukas 12: 32 Wees niet bang, kleine kudde, want jullie Vader heeft besloten jullie het Koninkrijk te geven. NWV.

Jezus geeft hier indirect aan, dat zij met hem over de aarde zullen gaan regeren als koningen en priesters. (de 144.0000).
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

Alpha schreef: 28 jan 2025, 12:40
Bastiaan73 schreef: 28 jan 2025, 12:30
Het inspectierapport is voor jou onzichtbaar, net als zijn wederkomst.

Het staat gewoon in de Bijbel opgeschreven in de vorm van gedetailleerde profetieën.

Handelingen 1:
9 Nadat hij die dingen had gezegd, werd hij voor hun ogen omhoog geheven, en een wolk onttrok hem aan het gezicht.
10 Terwijl hij omhoogging en ze naar de hemel tuurden, stonden er plotseling twee mannen in witte kleren naast hen,
11 die zeiden: ‘Mannen van Galilea, waarom staan jullie naar de hemel te kijken? Deze Jezus, die vanuit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde manier komen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’ NWV.
Wat probeer je hiermee te zeggen? Dat het inspectierapport dat Jezus in 1914 gemaakt heeft gewoon in de Bijbel zou staan?

N.b. ik geloof niet dat het de bedoeling is om blauw te gebruiken. Blauw en rood zijn voor de moderators.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 28 jan 2025, 12:50
Alpha schreef: 28 jan 2025, 12:34 Zoals bekend doen Jg niet aan filosofieën.

Zoals Paulus al schreef: Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt? Ik doe niet mee aan dat opdelen van Christus in 144.000 stukjes.
De twisten onder mensen is een diepe zee waarin de meeste mensen verdrinken en waaruit slechts de enkeling gered wordt.
Als je de Bijbel zou kennen, dan wist je dat er over een kleine kudde en een grote schare, die niemand kon tellen word gesproken.

De bijbehorende teksten:

Lukas 12:32 Wees niet bang, kleine kudde, want jullie Vader heeft besloten jullie het Koninkrijk te geven.

Openbaring 20:6 Gelukkig en heilig is iedereen die deelheeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen autoriteit, maar ze zullen priesters van God en van de Christus zijn en ze zullen de 1000 jaar met hem als koningen regeren.

Openbaring 7:9 Daarna keek ik en zag een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen.

1 Korintiërs 1:13 Is de Christus verdeeld? Paulus werd toch niet voor jullie aan een paal [Stauros] gehangen? Of zijn jullie in de naam van Paulus gedoopt? NWV.

Stauros betekent een rechtopstaande paal of staak.
In het latijn is Stauros vertaald met Crux Simplex.
Het kerkruis wordt weergegeven met Crux Immissa.

Wiki:

crux simplex: het kruis als martelpaal (I)
crux decussata: het Andreaskruis (X)
crux commissa: het tau- of Antoniuskruis (T)
crux immissa: het Latijns kruis (†)

Het aardse paradijs zal voor de grote schare hersteld worden.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Alpha schreef: 28 jan 2025, 11:57Dat heb je natuurlijk van horen zeggen.
Vanzelfsprekend. Immers, alle oud-JG's en alle media buiten het WTG hebben altijd ongelijk en zijn standaard onbetrouwbare honden. JG's en het WTG hebben daarintegen altijd gelijk, ook als ze dat niet hebben. Zo eenvoudig is het inderdaad. Hoe had ik ooit anders kunnen denken...?
Vrede en alle goeds
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 27 jan 2025, 14:21
Alpha schreef: 27 jan 2025, 12:31 Dat klopt m.i.

Het "Ik ben" verwijst naar het Zijn zelf. (Niet volledig correct). Dat komen we tegen in het OT (Exodus 3:14), maar ook in Joh 8:58. In de SV staat: Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Eer Abraham was, ben Ik. (Ego eimi c.q. ἐγώ εἰμι)

Jezus zegt niet: Eer Abraham was, was ik. Zodoende weten we ook waar de Zoon en de Vader één zijn : in het Ik ben. Is Jezus daarmee ook God? Nee, zegt Jezus, de Vader is meerder dan ik.

Dat zijn belangrijke aanwijzing omtrent de 'identiteit' van Jezus, de focus ligt te veel op de mens Jezus. Maar zo sprak Jezus niet over zichzelf.
Bedankt voor je reactie.

Exodus 3:14 God zei tegen Mozes: ‘Ik zal worden wat ik wil worden.’ En hij voegde eraan toe: ‘Dit moet je tegen de Israëlieten zeggen: “‘Ik zal worden’ heeft me naar jullie toe gestuurd.”’ NWV.

אֶֽהְיֶ֖ה אֶֽהְיֶ֖ה אֲשֶׁ֣ר

’eh-yeh ’ă-šer ’eh-yeh

‘Ik zal worden wat ik wil worden’ of: ‘Ik zal bewijzen te zijn wat ik zal bewijzen te zijn.’
Strikt genomen vormen die woorden geen volledige definitie van Gods naam.
In plaats daarvan onthullen ze een aspect van Gods persoonlijkheid.

In de encyclopedie "inzicht in de schrift" kan je veel achtergrond informatie vindend.

https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200002391

Johannes 8:58 Jezus zei: ‘Echt, ik verzeker jullie: voordat Abraham werd geboren, was ik er al.’ NWV

Jezus zei dat hij al voor Abraham bestond.
Hij was de eerste schepping.

Johannes 14:28 Jullie hebben gehoord dat ik tegen jullie zei: “Ik ga weg en ik kom bij jullie terug.” Als jullie van mij hielden, zouden jullie blij zijn dat ik naar de Vader ga, want de Vader is groter dan ik. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Robert Frans schreef: 28 jan 2025, 14:12
Alpha schreef: 28 jan 2025, 11:57Dat heb je natuurlijk van horen zeggen.
Vanzelfsprekend. Immers, alle oud-JG's en alle media buiten het WTG hebben altijd ongelijk en zijn standaard onbetrouwbare honden. JG's en het WTG hebben daarintegen altijd gelijk, ook als ze dat niet hebben. Zo eenvoudig is het inderdaad. Hoe had ik ooit anders kunnen denken...?
Je zou kunnen denken: "De Bijbel heeft gelijk".

Helaas is er vanaf de 2e eeuw afval in het geloof ontstaan. (1 Tim 4:1-2).
In de 4e eeuwu is o.a. de triade leer toegevoegd.

Deuteronomium 6:4 Luister, Israël: Jehovah, onze God, is één Jehovah. NWV
peda

Bericht door peda »

Het BL bepaalt volgens de JG volgelingen welke bijbel "" echt of nep "" is.
Het BL bepaalt volgens de JG volgelingen "" wat de gezonde bijbelse leer is ""
Het BL bepaalt volgens de JG volgelingen wie er gered cq niet-gered zal worden.
Het BL bepaalt volgens de JG volgelingen wie er al of niet tot de organisatie behoort.

Kortom het BL is in de JG organisatie de Allesbepaler.
Omdat ik als geestelijk volwassene niet onder de indruk ben van datgene dat het BL allemaal beweert,
luister ik persoonlijk niet naar de Allesbepaler. Voor mij een zeker-weten.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 28 jan 2025, 14:32
Tufkah schreef: 27 jan 2025, 14:21

Bedankt voor je reactie.

Exodus 3:14 God zei tegen Mozes: ‘Ik zal worden wat ik wil worden.’ En hij voegde eraan toe: ‘Dit moet je tegen de Israëlieten zeggen: “‘Ik zal worden’ heeft me naar jullie toe gestuurd.”’ NWV.

’eh-yeh ’ă-šer ’eh-yeh

‘Ik zal worden wat ik wil worden’ of: ‘Ik zal bewijzen te zijn wat ik zal bewijzen te zijn.’

In de encyclopedie "inzicht in de schrift" kan je veel achtergrond informatie vindend.

Johannes 8:58 Jezus zei: ‘Echt, ik verzeker jullie: voordat Abraham werd geboren, was ik er al.’ NWV

Johannes 14:28 Jullie hebben gehoord dat ik tegen jullie zei: “Ik ga weg en ik kom bij jullie terug.” Als jullie van mij hielden, zouden jullie blij zijn dat ik naar de Vader ga, want de Vader is groter dan ik. NWV.
Hallo Alpha,

Ik zie dat de NWV Johannes 8:58 foutief vertaald. Ik ga daar verder geen discussie over aan.

Ik was is ἐγώ ἦν, Ik ben is ἐγώ εἰμι (Ego eimi).

Je levert het zoveelste bewijs dat NWV verkeerd vertaald. Maar tegen jouw " zeker weten " kan ik niet op.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 28 jan 2025, 17:34
Alpha schreef: 28 jan 2025, 14:32 Bedankt voor je reactie.

’eh-yeh ’ă-šer ’eh-yeh

Hallo Alpha,

Ik zie dat de NWV Johannes 8:58 foutief vertaald. Ik ga daar verder geen discussie over aan.

Ik was is ἐγώ ἦν, Ik ben is ἐγώ εἰμι (Ego eimi).

Je levert het zoveelste bewijs dat NWV verkeerd vertaald. Maar tegen jouw " zeker weten " kan ik niet op.
Wat dieper gaan is dus verkeerd?

Johannes 8:
58 Jezus zei: ‘Echt, ik verzeker jullie: voordat Abraham werd geboren, was ik er al.’ NWV.
58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, ik zeg u, eer Abraham werd geboren was ik. LV.

58 ‘Het is zoals Ik zeg,’ antwoordde Jezus. ‘Ik ben, al van voordat Abraham werd geboren.’ Het boek.
58 Jezus zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik. HSV.
58 Jezus zei tegen hen: "Luister goed! Vóór Abraham er was, BEN IK." Basis bijbel.

Jezus was er al voor dat Abraham er was.
Lastig als je verleden tijd niet op zijn plaats wil zetten.
Jezus spreekt hier over de tijd voordat hij naar de aarde kwam, toen hij nog als een machtige engel in de hemel leefde.

De in Jo 8:58 uitgedrukte handeling begon „vóór Abraham tot bestaan kwam” en duurt nog voort.
In zo’n situatie wordt εἰμί (eiʹmi), dat in de eerste persoon enkelvoud tegenwoordige tijd staat, op juiste wijze weergegeven met de verleden tijd.
Voorbeelden van dezelfde syntaxis zijn te vinden in Lu 2:48; 15:29; Jo 5:6; 15:27; Han 15:21; 2Kor 12:19.
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: 28 jan 2025, 14:53 Het BL bepaalt volgens de JG volgelingen welke bijbel "" echt of nep "" is.
Het BL bepaalt volgens de JG volgelingen "" wat de gezonde bijbelse leer is ""
Het BL bepaalt volgens de JG volgelingen wie er gered cq niet-gered zal worden.
Het BL bepaalt volgens de JG volgelingen wie er al of niet tot de organisatie behoort.

Kortom het BL is in de JG organisatie de Allesbepaler.
Omdat ik als geestelijk volwassene niet onder de indruk ben van datgene dat het BL allemaal beweert,
luister ik persoonlijk niet naar de Allesbepaler. Voor mij een zeker-weten.
Zoals gebruikelijk zijn alle aantijgingen vals.
Zoals gebruikelijk weten "outsiders" het altijd beter dan "insiders".

De NWV kijk wat verder, en geeft weer wat er is bedoeld.
De NWV weergave is dus niet uniek, maar men geeft zo goed mogelijk de oorsprong weer.
Vandaar dat overal in de NWV de naam van de schepper, Jehovah, wordt weergegeven.
Ook zijn alle latere toevoegingen, zoals de triade leer, verwijderd.

Niet het BL, maar Jehovah bepaalt wie er gered wordt.

Het BL hebben de rechten van ca. 25 vertalingen vertalingen verworven, w.o. de King James.
De laatste Bijbel waarvan men de rechten heeft verworven is de Russische Makarios-bijbel in 1983.
Jehovah’s Getuigen lieten vervolgens bijna 300.000 exemplaren van deze bijbel in Italië drukken om ze in heel Rusland en in de vele andere landen waar Russisch wordt gesproken, te verspreiden.

Niet het BL bepaalt wat een gezonde leer is, maar Jehovah.
Het BL toont aan met feiten, dat vele vertalingen vervuild zijn met on-Bijbelse leer.

2 Tim:4
3 Want er komt een tijd dat ze de gezonde leer niet verdragen maar hun eigen verlangens volgen en leraren om zich heen verzamelen die hun vertellen wat ze graag willen horen.
4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren en zullen aandacht besteden aan verzinsels. NWV.

3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels HSV.

3 Want er komt een tijd dat de mensen de gezonde leer niet meer zullen verdragen. Zij zullen zich een menigte leraars aanschaffen naar eigen smaak, die hun naar de mond praten.
4 En zij zullen hun oren sluiten voor de waarheid om te luisteren naar allerlei mythen. WB 1975

Johannes 17:3 Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus.

1 Timotheüs 2:
3 Dat is goed en aangenaam in de ogen van God, onze Redder.
4 Het is zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis van de waarheid krijgen.

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen.

2 Petrus 3:
3 In de eerste plaats moeten jullie weten dat er in de laatste dagen spotters zullen komen, die hun eigen verlangens volgen en spottend
4 zeggen: ‘Hij heeft toch beloofd te komen? Waar blijft hij dan? Vanaf de tijd dat onze voorouders overleden zijn is alles hetzelfde gebleven. Alles blijft precies zoals bij het begin van de schepping.’ NWV.
peda

Bericht door peda »

Jehova heb ik nog nooit horen praten, maar het is het B L dat vertelt wat Jehova te zeggen heeft.
De BL is het grote "' praat-instituut "" binnen de JG organisatie en wie ingaat tegen het praten van het B L vliegt er met grote snelheid uit.
Niet Jehova gooit de niet-luisterenden uit de organisatie, maar het B L gooit de niet-100 %-volgers uit de organisatie.
Omdat ik het BL geen enkel religieus gezag toeken, kom ik niet in de koninkrijkzaal, omdat daar het gezag van het B L het hoogste goed is.
Ook de NWV bijbel vertaling is goedgekeurd door het B L en door niemand anders. Het B l bepaalt welke bijbels nep zijn en niet Jehova, Die zegt niets.
Overigens spot ik niet over het BL , maar deel onderbouwd mede dat ik het B L geen voor iedereen bindend religieus gezag toeken. Dat is voor mij serieus praten.
Laatst gewijzigd door peda op 03 feb 2025, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.