Betekenis van de doop

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
wintee
Man/Vrouw: M

Betekenis van de doop

Bericht door wintee »

1 Petrus 3: 21
De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten.

Vaak lees/hoor ik dat de doop iemand niet kan redden. Dat kan alleen het geloof in Christus. En dat de doop een stap van gehoorzaamheid aan ons geloof is.
Hoe moet bovenstaand vers gelezen worden ? Zuivert het geloof in de dood en opstanding met Christus ons geweten niet ?
Dient elkander door de liefde.
Trajecto
Site Admin

Re: Betekenis van de doop

Bericht door Trajecto »

[modbreak Trajecto] Door een onduidelijkheid in de bediening van het forum is dit topic langer blijven liggen voordat het zichtbaar werd, dan de bedoeling was. Mijn excuses hiervoor.
Nulla aetas ad discendum sera
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

wintee schreef:1 Petrus 3: 21
De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten.

Vaak lees/hoor ik dat de doop iemand niet kan redden. Dat kan alleen het geloof in Christus. En dat de doop een stap van gehoorzaamheid aan ons geloof is.
Hoe moet bovenstaand vers gelezen worden ? Zuivert het geloof in de dood en opstanding met Christus ons geweten niet?
Nee, geloof is niet voldoende. Men heeft een weg te gaan.
Only dead fish go with the flow
wintee

Bericht door wintee »

Hm ... kun je dat ook wat meer uitleggen Zolderworm ?
Dient elkander door de liefde.
Martine
Man/Vrouw: V

Bericht door Martine »

De doop kan inderdaad niet iemand redden. Dat werd vroeger wel gedacht of gezegd.
Als er dan een kindje ongedoopt overleed, was het verloren (althans in bepaalde orthodoxe kringen).

Het 'wassen' zoals in deze tekst gebruikt wordt is gelijk aan: 'door het water heen gered worden'.
In zijn brief aan de Efeziërs (5: 25,26) maakt Paulus die vergelijking: Christus heeft zijn gemeente liefgehad en Zich voor haar overgegeven, om haar te heiligen, te reinigen "door het waterbad met het woord".
De doop wordt door Petrus 'bede' genoemd. De dopeling bidt om reiniging en heiliging. Niet de doop als zodanig redt, maar Christus die is opgestaan en de gedoopte met Zich opricht.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Zolderworm schreef:
wintee schreef:1 Petrus 3: 21

Hoe moet bovenstaand vers gelezen worden ? Zuivert het geloof in de dood en opstanding met Christus ons geweten niet?
Nee, geloof is niet voldoende. Men heeft een weg te gaan.
Je zou kunnen zeggen dat de doop nog niet de staat van het "in zonde zijn" verandert. Het staat symbool voor een vermogen aan den hand waarvan een mens zodanig kan gaan veranderen dat hij de staat van het "in zonde zijn" gaat overstijgen. Dat is de weg.
Only dead fish go with the flow
ericjan

Bericht door ericjan »

De doop op de enige juiste bijbelse wijze uitegvoerd staat symbool voor het streven van het oude lichaam met Christus en met hem begraven worden in het graf, om daaruit in Christus weer uit op te staan. De doop volgt op geloof en gaat gepaard met de enige geldige bijbelse belijdenis dat Jezus de Zoon van onze God is, onze Christus. Het is de daad bij het woord (van geloof in Christus) te voegen. Geloof zonder bijbelse doop is dus eigenlijk niets.

Andersom geldt echter eveneens: de doop zonder geloof als leeg ritueel zal eveneens geen redding brengen.
In de bijbel lezen we niet voor niets dat de mensen allemaal werden gedoopt NADAT ze hun geloof in Christus als Redder hadden beleden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Martine

Bericht door Martine »

ericjan schreef:Geloof zonder bijbelse doop is dus eigenlijk niets.

Andersom geldt echter eveneens: de doop zonder geloof als leeg ritueel zal eveneens geen redding brengen.
De doop zelf geeft geen enkele redding.
Geloof in Jezus Christus wel...
Titus

Bericht door Titus »

Martine schreef:De doop kan inderdaad niet iemand redden. Dat werd vroeger wel gedacht of gezegd.
Als er dan een kindje ongedoopt overleed, was het verloren (althans in bepaalde orthodoxe kringen).
Martine schreef:De doop zelf geeft geen enkele redding.
Geloof in Jezus Christus wel...
Dus in jouw visie zijn eigenlijk alle kindjes verloren indien ze overlijden?
Martine

Bericht door Martine »

Titus schreef:Dus in jouw visie zijn eigenlijk alle kindjes verloren indien ze overlijden?
Integendeel.
Er gaat een verhaal rond over mijn vader (ik was te jong om zoiets te herinneren) dat bij het overlijden van een pasgeboren kindje - hij leefde iets van een half uur - de dominee kwam en zei, dat dit kindje verloren was, "want het was niet gedoopt". Mijn vader schijnt toen die dominee de deur uit gezet te hebben.

De doop is een (liturgisch) ritueel, de doop wordt gezien als een sacrament. Maar de doop op zich is niet voorwaarde om gered te worden.
Titus

Bericht door Titus »

Heel leuk en aardig, maar een baby gelooft nog niet in Jezus Christus.
Martine

Bericht door Martine »

Er zijn teksten in de Bijbel met voorbeelden van mensen die zich bekeerden, waarbij gezegd werd: "Ik en mijn huis zullen de Here dienen". Het hele "huis" was inbegrepen.
Zo ook een baby.
En als een kind gedoopt is zal het op een gegeven moment die doop moeten beantwoorden met eigen bekering, met eigen geloof.
Titus

Bericht door Titus »

Maar de doop is volgens jou dus een betekenisloos toneelstukje?
Martine

Bericht door Martine »

Nee, dat is het niet.
Het is voor mij zeer waardevol - mijn kinderen zijn gedoopt.
Ook de doop van baby's heeft te maken met geloof.
Geloof dat het kind een Godsgeschenk is, dat het door God vastgehouden wordt.
En alles gepaard gaand met gebed, dat er ooit een dag komt dat die doop zal worden bevestigd door bekering.
Titus

Bericht door Titus »

Maar waarom kinderen niet opdragen als de doop op zichzelf betekenisloos is?
Martine

Bericht door Martine »

Ik heb het opdragen van kinderen meegemaakt binnen samenkomsten.
Een kind wordt gedragen door de voorganger die een gebed uitspreekt.
Als voor iemand dat genoeg is: vooral doen.

Voor mij is het belangrijke van de doop dat het gebeurt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Dat het teken op hun voorhoofd staat, onuitwisbaar. Een uiterlijk teken dat God niet loslaat het werk dat Zijn hand begon. Misschien wel zoals Kaïn een onuitwisbaar teken kreeg.
Nee, ik bedoel niet, dat dat teken dan "dus" uiteindelijk redding betekent.
Maar als moeder van twee jonge mensen is dat teken van de doop voor mij een troost.
Ook al willen ze er op dit moment niks van weten.
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Hallo,

De Doop is de symbolische daad (bij het Woord) is een verbintenis van Geestelijke verbondenheid tussen de individu en Christus. het si een eenwording dat wat Jezus trachtte te bewerkstelligen bij het laatste Avondmaal bij zijn apostelen; één in Geest!(zie ook Romeinen 6:3-8) Hierdoor krijgen we dan ook deel aan het 'lijden' in die zin, dat vervolging en uitsluiting aan maatschappelijk verkeer op sommige punten ons kan ten deel vallen.
Zeer zeker zal dat zo zijn, als de Oecumene de algemene norm zal worden van een wereldse eenheid van (alle) kerken. Want als we in Geest verbonden zijn met Jezus, zijn we geen inwoner meer, maar bijwoner in deze wereld. De grondslag voor de Doop (door het watergraf) symboliseert eveneens onze bereidheid verootmoedigd te willen zijn en berouw tonen over datgene wat we, tot dan, hebben gedaan, dat niet strookt met hetgeen we in Christus menen te hebben gevonden (Handelingen 2). Ook Colossenzen 2 wijst op een Geestelijke verbondenheid met de Allerhoogste god door Christus.
De Doop is datgene wat de besnijdenis in het OT is. De Doop is dus een Geestelijke besnijdenis (van het hart) en sluit een fysieke/lichamelijke besnijdenis uit, sindsdien.
De Doop door het watergraf sluit de kinderdoop geheel uit, want kinderdoop is geen doop in dezelfde essentie als van een besneden hart. Dat kan ook niet, want de Doop gaat aan een intense Bijbelstudie, gebed en aanvaarding en verlangen naar een bekeerd leven vooraf. Er zijn uitzonderlingen, persoonlijk is mij wel een geval bekend, waarbij een meisje van 10 jaar te kennen gaf gedoopt te willen worden.
Haar Bijbelkennis en haar inzichten t.a.v. aan geestelijk basis in het licht van 'Jezus -reeds- kennen", was zo indrukwekkend, dat je hier in dat geval niets op tegen kon hebben.
Het is tenslotte de Heilige Geest die de mens verder leidt in het bekeerde leven zolang de individu dat (dan ook)toelaat.

Even tot zo ver!

Hartelijke groet
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Mooi uitgelegd, maar waarom schrijf je de Allerhoogste God met een kleine letter?

Mijn kleindochter was ook nog pas 12 jaar, maar wist heel goed wat de doop op grond van geloof als getuigenis betekende. Prachtige doop in een meertje op de Veluwe temidden van veel jonge mensen waarom anderen ook volgden, waarmee ik wil zeggen dat intense Bijbelstudie niet nodig is want het is geen eindpunt maar een beginpunt. En de Heilige Geest zal deze jonge mensen zeker in de Waarheid leiden.
Je kunt niet alles in korte tijd begrijpen, maar wel geloven.
nicodemus zda

Hallo Wilsophie,

Ja, wellicht heb je gelijk. maar aan de andere kant de Allerhoogste = dus al de Hoogste (god) die er is.
Er zijn immers vele goden. En ik dacht, als ik de Allerhoogste God gebruik, dat de situaties kan ontstaan dat er vele Allerhoogste GODEN zijn. begrijp je?
Ook wel gebruikt wordt dit: de allerhoogste God..!
Als je een suggestie hebt om eventueel een andere aanheft te gebruiken, ik hou me aanbevolen!

Het kan inderdaad zo zijn dat dit best gevoelig kan liggen.
Dus zeg het maar! Ik sta open voor ideeën van anderen.

Hartelijke groet
meribel

Bericht door meribel »

Over kinderdoop of volwassendoop had ik eens een link van henk binnendijk geplaatst, maar ik denk niet dat iemand het helemaal heeft uitgehoord helaas

http://m.youtube.com/watch?v=yBhVUR7PiGw

Ik doe hier ook gewoon een poging :smile:

( dt was op refoweb btw, ik bedoel dáár heeft niemand geluisterd )
nicodemus zda

Hallo Wilsophie,

Je schreef:
Mijn kleindochter was ook nog pas 12 jaar, maar wist heel goed wat de doop op grond van geloof als getuigenis betekende. Prachtige doop in een meertje op de Veluwe te midden van veel jonge mensen waarom anderen ook volgden, waarmee ik wil zeggen dat intense Bijbelstudie niet nodig is want het is geen eindpunt maar een beginpunt. En de Heilige Geest zal deze jonge mensen zeker in de Waarheid leiden.
Je kunt niet alles in korte tijd begrijpen, maar wel geloven
.

Dat ben ik helemaal met je eens! Dat is ook de bedoeling van Geloof ook niet. Geloof is een kwestie van groei. Jezus is de Leermeester.
Groeien in Christus is niet even iets voor een kort moment, maar duurt een leven lang! Jezus vraagt ook niet alles te moeten kennen, alleen datgene wat Hij voorhoudt is voldoende om het Koninkrijk
te kunnen binnengaan. Zijn geboden zijn dan ook niet zwaar. Wel die van (de) mensen!

Zoals ik al aanduidde, op grond van de Bijbel is de Doop een symbolisch teken van de verbondenheid in Christus op Geestelijk vlak!
Het is dus een Geestelijk aspect dat de relatie tussen de gedoopte en Christus bevestigt. Dat betekent dus in feite ook, dat mensen die door het
Watergraf zijn gegaan, gaan begrijpen dat de Doop en dus de relatie tussen Jezus en hen, op 'platonisch' niveau onvoldoende zal zijn.
Zij zullen, gedreven door de Heilige Geest, begrijpen dat het onderhouden van de 10 leefregels, zoals Jezus Christus ze (ook) onderhoud voor hen een voorbeeldfunctie moet hebben, in de wereld.
immers ze zijn door de Doop, Getuigen van Christus geworden. Bovendien is er aan de Doop een andere zegening verbonden, namelijk de Doop met de Heilige Geest (Handoplegging)

Wat dat betreft wil ik graag wijzen op dit Bijbelgedeelte:

Matteüs 28:19: " Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb."

Want:
God wilt dat Zijn volk een verstandig inzicht heeft in Zijn waarheid. Zij moeten de redenen van hun geloof kennen.
Zij moeten geleerd worden "alles te onderhouden wat God geboden heeft."

En dat is een punt dat zeker jouw aandacht zal trekken, omdat je nog eens meent dat je geen wet nodig meent te hebben.
Het zegt natuurlijk niets over de redenen van uw kleindochter om zich te laten dopen, want wij kunnen niet in het hart van de mensen kijken.
Alleen Jezus weet wat de beweegredenen van uw kleindochter is geweest op zich gelijk de Ethiopiër te laten dopen, en in dat opzicht zal Hij (Jezus) haar door de Heilige Geest leiden.
Zij zal uiteindelijk begrijpen wat de Doop inhoudt, ook al deed ze dat op een eerder moment meer op grond van verlangen naar de Heer alleen, dan dat zij geleid werd door de Heilige Geest, daarom zal zij op een later moment de diepgang er van volledig gaan begrijpen.
Het is natuurlijk al bijzonder dat een jonge dame zich getrokken voelt door de Doop, trachtend de Here te dienen. We moeten daar zeer zorgvuldig en ook behoedzaam mee om gaan,
en haar zeker niet met zwaardere lasten, belasten! Laat de Heilige Geest maar aan haar hart werken, dat is het beste wat haar kan overkomen.
Erg mooi dat uw kleindochter deze keuze al heeft kunnen maken.

Tot slot nog enkele bemoedigende feiten over de Doop, zoals de Bijbel die aan ons voorhoudt:
Zij, die de leeftijd om verantwoording te dragen bereikt hebben en ‘wedergeboren’ zijn, moeten gedoopt worden door onderdompeling in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Dit vertegenwoordigt het sterven, begraven en de opstanding van Jezus Christus, alsook het sterven van de ‘oude mens’ en de opstanding van de ‘nieuwe’ mens tot een nieuw leven in Christus.
Handelingen 2:38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden
Markus16:16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.
Romeinen 6:3-9:
3Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood?
4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden.
5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding.
6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn.
7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.
8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven,
9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem.
Kolossensen 2:12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt

Hartelijke groet
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Titus schreef:Heel leuk en aardig, maar een baby gelooft nog niet in Jezus Christus.
klopt, er waren ook weinig jongetjes van 8 dagen die kozen voor de besnijdenis. Toch werden ze besneden...
Overigens kun je kinderdoop en volwassendoop niet los van elkaar zien. Het zijn twee verschillende vormen die elk hun waarde hebben binnen de Kerk(-en).
Mocht ik een bak tijd vinden dan wil ik daar wel iets over zeggen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Volwassendoop bestaat niet, dus je kunt er geen kinderdoop naast of tegenover zetten.
Dat worden appels en peren.

De ene doop is gebaseerd op de besnijdenis onder het oude verbond en de doop door onderdompeling is gebaseerd op geloof van de dopeling en niet van de ouders.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

nicodemus zda schreef:Hallo Wilsophie,

Ja, wellicht heb je gelijk. maar aan de andere kant de Allerhoogste = dus al de Hoogste (god) die er is.
Er zijn immers vele goden. En ik dacht, als ik de Allerhoogste God gebruik, dat de situaties kan ontstaan dat er vele Allerhoogste GODEN zijn. begrijp je?
Ook wel gebruikt wordt dit: de allerhoogste God..!
Als je een suggestie hebt om eventueel een andere aanheft te gebruiken, ik hou me aanbevolen!

Het kan inderdaad zo zijn dat dit best gevoelig kan liggen.
Dus zeg het maar! Ik sta open voor ideeën van anderen.

Hartelijke groet
Ja dat is best moeilijk, temeer omdat eigennamen met een hoofdletter worden geschreven, dus dan krijg je Satan en Allah en Boeddha ook met een hoofdletter, ( taaltechnisch) voor mij heeft het niet met eer of eerbied te maken, al doe ik mijn best om het zo goed mogelijk te formuleren, zoals Zevende Dags Adventisten, Baptisten en Jeh. Getuigen.
Anja

Bericht door Anja »

Martine schreef:Ik heb het opdragen van kinderen meegemaakt binnen samenkomsten.
Een kind wordt gedragen door de voorganger die een gebed uitspreekt.
Als voor iemand dat genoeg is: vooral doen.

Voor mij is het belangrijke van de doop dat het gebeurt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Dat het teken op hun voorhoofd staat, onuitwisbaar. Een uiterlijk teken dat God niet loslaat het werk dat Zijn hand begon. Misschien wel zoals Kaïn een onuitwisbaar teken kreeg.
Nee, ik bedoel niet, dat dat teken dan "dus" uiteindelijk redding betekent.
Maar als moeder van twee jonge mensen is dat teken van de doop voor mij een troost.
Ook al willen ze er op dit moment niks van weten.
Dankjewel dat je jouw inzicht hierover hebt gedeeld. Als ik lid was geweest van een kerk, zou ik hetzelfde doen. Ik vind de kinderdoop een heel mooi en betekenisvol ritueel. En ik zou er ook troost uit putten op momenten dat ze er niets van willen weten.
Laatst gewijzigd door Anja op 13 jun 2014, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.